Era Nouă, 1889-1890 (Anul 1, nr. 1-52)

1890-01-28 / nr. 17

ERA NOUA APARE DUMINECA No. 17. Iași. Duminecă. .28 Ianuarie 1890. 5 bani numind. ADEVARATA JUDECATA. In momentul cănd sorim aceste rânduri resultatul desbaterilor ce se urmează in cameră asupra dărei in judecată a D-lui I. Brăteanu, nu ne este incă cunoscut. Noi credem insă, că votul camerei poate interesa numai pe colectivişti. Numai ei se mai pot măguli pănă in ultimul moment cu speranţa, că poate tot se vor găsi destui adversari orbiţi de pasiune cari să le facă serviciul nemăsurat, de a-i trimete in judecată. Este evident că o asemene dare in judecată le-ar procura mijlocul să ţină străns uniţi pe toţi partisanii lor. Ar capata un mijloc minunat de agitaţie, in jurul căruia să se adune pe toţi cei ce au fost partaşi de aproape şi de departe la faptele lor, întreaga coterie de oameni de a doua şi a treia mănă, ce au format turma nesăţioşilor, pe care i-au inbuibat regimul colectivist, ar sta atunci in picioare, legată de sentimentul de solidaritate. Toţi acei pentru a cărora pofteşi apetituri ar merge in judecată miniştrii colectivişti, le-ar face din nou proteste şi felicitări, şi ar ajunge şi Eugenie Stătescu să primească manifestări, cel puţin de la Musceleni, pete chiar şi Radu Mihai de la tovarăşii sei de la bălţile Dobrogei. Dar pentru ce voiţi să aştepte cu nerăbdare lumea cealaltă, ţara întreagă, resultatul acelor desbateri ? Ţara a aflat deja ceea ce putea să o intereseze. Pentru dănsa judecata este deja sfărşită—nu fiind că ar avea dreptate D-nii Blaremberg, Apostoleanu şi Enacovici, cari cer trimiterea in judecată a colectiviştilor, ci cu totul pentru alte motive . Pentru că nu a fost un singur om in toată camera care să aibă curajul de a apara pe colectivişti pentru odioasele lor fapte ; Pentru că cei mai convinşi adversari ai conclusiunilor raportului d-lui Blaremberg au fost acei cari au înfierat mai tare in parlamentul ţarei faptele lor imorale ; Pentru că in tine insuşi Dl. Ioan Brătianu, ştiind respunderea ce o aşteaptă in faţa Camerei, s’a recunoscut singur de vinovat, in momentul cănd a fugit din Cameră spre a se duce in Senat. Da, nu s’a descopeit nici un delict de drept comun, nici o escrocherie şi nici un furt in sama miniştrilor, şi Dl. Blaremberg invăpaiat de focul patimei sale n’a fost in stare să îndeplinească rolul magistratului imparţial, şi Camera probabil că nu va trimite o judecată pe Ioan Brătianu şi miniştrii ei. Dar ce are a face votul Camerei şi ce ar avea a face chiar eventuala decizie de condemnare a Curţei de Casaţie, faţă cu acel verdict pe care Camera l-a pronunţat prin tăcere, amei cănd ea asculta cu satisfacţiune critice amare aduse regimului trecut, faţă cu resunetul ce aceleaşi critice le-au produs in opinia publică. Aceasta este adevarata judecată a lui loan Brăteanu şi a părtaşilor sei. Paginele din Monitor, in care se vor tipări toate discursurile pronunţate cu această ocasiune, sunt adevarata sentinţă a opiniunei publice asupra regimului colectivist. Şi acum, ne esplicăm furia cu care organele colectiviste atacau pe junimişti. Colectiviştii aveau dreptate.—Ei ştiau foarte bine că amicii noştri îi vor apara ca frânghia pe spănzuraţi. Nu putem conchide mai bine reflecţiele noastre, relativ la darea in judecată a regimului colectivist, decât indemnănd pe oricine să cetească toate discursurile din Monitor. Aceste discursuri ar trebui tipărite intr’un volum deosebit. Alegerile parţiale de la Botoşani. Lista pe care erau amicii guvernului a întrunit 119 voturi, lista colectivistă 80 şi lista D-lui Enacovici 25 voturi. Deci amicii guvernului ar fi triumfat chear dacă ambele grupuri din opoziţie ar fi mers inpreună. Desigur că colectiviştii vor striga că s’au făcut ingerinţi ne mai pomenite din partea Administraţiei, şi îi vor pune in sarcină toate manoperile şi toate presiunele pe care ei ştiu că le făcea Administraţia lor pentru ca să asigure triumful in alegeri maarelui partid naţional-liberal. Ş’apoi chiar căzuţi cum sunt, fiindcă au întrunit 80 de voturi, vor considera căderea ca o victorie. In adevăr, inainte de a avea informaţii mai amănunţite, orice om imparţial ar sta să zică că triumful amicilor noştri nu este mare. Nu suntem dintre aceia cărora să le placă să denatureze lucrurile spre a se părtini. Vom recunoaşte şi noi că 119 voturi faţă cu 105 date opoziţiei este un foarte modest succes. Dar nici putea fi altfel, nici nu ne aşteptam la alt resultat, şi iată pentru ce: Oraşul Botoşani este una din localităţile in care regimul colectivist a urât cu mai mare îndrăzneală de mijloacele sale impure pentru a ademeni lumea. Cu căt au fost mai indrăsneţi oamenii de încredere cărora Dl. Brătianu le încredinţase ţara, cu atăt mai mulţi cetăţeni au fost prinşi viiţele colectivităţei. La această regulă generală respund ca dovadă din Moldova Botoşanii şi Tecuciul in primul loc. Era deci natural să fi remas in Botoşani mulţi partisani moralminte obligaţi cătră puternicii de odinioară, cari le-au făcut atătea îndatoriri. In schimb guvernul actual unde găseşte intre preţi fideli ai vederilor sale, nici nu bate şi nici nu dă nimic la alegeri. Prin urmare nu este de mirare că colectiviştii au putut să-şi păstreze intactă clientela ce şi-o căştigase din bunele vremi ale trecutului. Aşa văzut lucrul — şi aşa este, nu mai remăne îndoială că chiar majoritatea de 119 voturi este un succes real care