Era Nouă, 1896 (Anul 7, nr. 327-358)

1896-12-08 / nr. 355

ERA NOUA APARE DUMINICA — Anul VII. Nr. 855, Iaşi Duminică 8 Decembrie 1896. 10 bani nimăn •a Soluţiunea Pacinică Ministeriul de lichidaţii de a partidului liberal şi-a îndeplinit misiunea. Mulţumită concursului patriotic al partidului conservator, chestia Mitropolitului Ghenadie a fost in fine sfârşită. Ministrul Marzescu a îndreptat nesocotinţa D-lor I. Sturdza şi E. Stătescu. Ce crude ironii ne pregăteşte căteodată soarta în două ocaziuni diferite cei doi şefi liberali au lovit de moarte pe actualul Ministru de culte, aplicânduilovituri morale, ce păreau al mnelepurta pentru totdeauna de putere. Dl. Marzescu purtând rânele inveninate de D-nii Sturdza şi Stătescu nu a reuşit să se reabiliteze in tot timpul călătoriei sale laterale pe lângă conservatori. Reintrat in partidul liberal a avut rabdare să aştepte şi iată că soarta i-a adus cea mai eclatantă revanşă in contra antagoniştilor sei de altă dată. D-sa „cuprins de o adevărată pietate creştină“ a fost chiemat să ceară „Primicheriului Preşedinte al sfântului Sinod“ ca să deschidă porţile dreptăţei şi se inspire acelui sfânt consiliu duhul blăndeţei şi a clemenţei, făcând „un călduros apel la puterea Harului ce-i este dat de la Măntuiitorul Domnul nostru Isus Christos de a lega şi deslega“ să rădice deasupra Mitropolitului Ghenadie hotărîrea de caterisire—cum se esprima Dl. Marzescu în limbajul său popesc. Sinodul a primit cererea Ministrului cu mai multă bunăvoinţă incă decât cedase solicitărilor D-lui Poni, fiind incă incăntat că a găsit un laic, care să-i vorbească atât de bine din canoane, fără să ţină samă, că atât atunci, când a cedat cererea guvernului de a caterisi pe Mitropolitul Ghenadie, căt şi acum când rădică hotărirea din luna Mai, serveşte ca un instrument docil şi lipsit de conştiinţă in manele guvernului, a primit „apelul călduros“ a Ministrului. Astfel irritanta chestiune a Mitropolitului Primat a fost resolvită. Dar şi ce enorme consecinţi a avut acest trist şi lung incident in viaţa noastră politică. In primul loc, desastrul partidului liberal, şefii compromişi, partidul divisat şi induşmănit şi impreună cu şefii sei umilit inaintea partidului conservator, care a avut din nou ocasie să-şi afirme patriotica sa atitudine. Alături cu aceste resultate este de semnalat un altul mai secundar. Chestia Mitropolitului Ghenadie a reabilitat pe Dl. Mărzescu şi a cufundat pe Dl. Fleva. Ar fi fost un precedent desastros că o chestie care a fost agitată in ţară pentru interese superioare, să servească acelui ce a stârnit agitaţia ca mijloc pentru a-şi drege o situaţie stricată faţă cu partidul din care face parte. Oamenii care nu se pot ridica la innălţimele la care aspiră, prin puterea meritelor lor, cearcă să se inalţe pe umerii părtaşilor din clică şi adunaturilor din stradă, pe care î l intitulează popor şi faţă cu care joacă rolul de tribuni. Ministerul de lichidaţiune a avut cel puţin meritul să apere partidul liberal compromis şi descompus de injoncţiunele acestor elemente turbulente. Dar această chestiune odată resolvită renume impresia generală că partidul liberal s’a înmormântat singur. Aduşi la putere de conservatori, ţinuţi la guvern cu ajutorul lor spre a putea lichida o afacere neplăcută, liberalii nu mai pot spera să împrumute de la adversarii lor şi prestigiul moral pe care singuri şi l'au compromis definitiv in ochii târei. Petru Th. Missir. -------------mx.-----Din carnetul săptămănei, I. L. Catargiu a avut mult tact când a oferit guvernului demisia Mitropolitului primat. Nu era de demnitatea partidului conservator să imiteze pe d-l Fleva, pentru a urmări interese politice in chestia aceasta. Nu voim să cercetăm ce s’ar fi intâmplat dacă si amicii noștri s’ar fi îndrumat in spre atitudinea începută de dl. Fleva si nu ar fi remas in reservă. Este probabil că împrejurările ar fi adus o schimbare de regim și atunci s’ar fi putut opune partidului conservator că a speculat la Fleva chestiunea Mitropolitului ear partidul liberal s’ar fi regăsit in oposiţune cu pretenţiunea că nu şi-a istovit puterile sale de guvernare. Suntem veseli de a constata că prin actul săvârşit de dl L. Catargiu, partidulconservator a înlăturat de la sine imputarea, să s’a pus in mişcare pentru a urmări puterea la adăpostul chestiunei Ghenadie. Acui este invenţia termenului a rădica pedeapsa ? Pentru împrejurări această expresiune a fost bine găsită, tocmai fiind că nu precisează juridiceşte nici un sens şi se potriveşte la toate. Ridicăm hotărirea şi când graţiem, şi când reformăm o sentinţă judecătorească pentru a achita pe cel osândit.