Evenimentul Sibian, iulie-septembrie 2000 (Anul 10, nr. 1553-1565)

2000-07-04 / nr. 1553

Popasurile unui itinerar european (!) spre Bordeaux ne-a trecut prin... Vatican Anul acesta drumul Fără intenţia de a face un pelerinaj religios, cum se organizează atât de firesc în anul jubiliar al creştinismului, voiajul profesional în Franţa al liceului economic “Gheorghe Bariţiu” din Sibiu, ajuns la a şaptea ediţie, ca lui să i se adauge în ultimii trei ani cadre didactice şi studenţi ai Univeristăţii ■‘Lucian Blaga”, invitaţi de una dintre univerităţile bordeleze, a avut în primăvara anului 2000 un moment de o unică încărcătură emoţională, popasul la Vatican, săvârşit tocmai cu ocazia Sfintelor Paşti. Admirată de toţi cei ce poposesc la Roma venind de pe indiferent ce meridian al Terrei, ca o epocală creaţie a lui Bernini, splendida Piaţă Sfântul Petru gardată de coloane şi statui, era în acea dupămasă da ajunului de sărbătoare catolică împânzită de scaune şi ornată cu ghirlande de flori în aşteptarea începerii ceremoniei religioase binecunoscute. Am asistat, după ce tocmai terminaserăm trecerea prin muzeele Vaticanului, la momentul când şirul lung al vizitatorilor catedralei “Sfântul Petru” a fost stopat spre a se pregăti ceremonia care după alte 3-4 ceasuri avea să înceapă. în plină zi nu ne putuserăm imagina ce funcţionalitate aveau cele două ecrane negre, producţie PHILIPS, de pe laturile scenei. Abia după lăsarea întunericului ele au fost cu adevărat puse în valoare, căci astfel, ne-a fost apropiată nu doar fizionomia Papei Ioan Paul al II-lea între cei ce oficiau slujba ci, odată cu ea ni s-a creat o stare de sacralitate sporită de semnificaţia împlinirii a două milenii de viaţă creştină şi de civilizaţie exemplară pentru întreaga Terra, în noaptea învierii catolice stăteau sub harul binecuvântării creştine toţi cei 36 de sibieni, profesori, elevi şi studenţi, legaţi printr-o aceeaşi evlavie ce ne înălţa sufletele, chiar dacă majoritatea dintre noi suntem ortodocşi. Fastul ceremoniei, cu cromatica diversă a vestimentaţiei şi frumuseţea înţeleaptă a zicerilor, de o cantabilitate experimentată într-o bimilenară istorie ne-au copleşit într-o egală măsură. Inedită ni s-a părut şi binecuvântarea finală, dată unor mari personalităţi sosite la Vatican de pe plaiuri răsăritene ale Asiei, şi din America ori descendenţilor încoronaţi ai familiilor regale europene, în prima zi a Paştelor messa a încântat prin strălucire ceremonială, din care se împărtăşeau creştini de pretutindeni. Era acolo o lume imensă, pe bulevardele împrejmuitoare cântau tinereşte cu acorduri de chitară spaniolă grupuri de adolescenţi, parcă dornic să descopere asistenţei şi o altă dimensiune, laică şi exuberantă, a evenimentului care prin solidaritate creştină nu trebuia să atenueze nici nota de identitate naţională a participanţilor. Peste tot ce ademeneau medalii şi piese artizanale care marcau jubileu, în restul traseului nostru italian de la Veneţia la Florenţa, Pisa ori Milano, cât şi în Franţa, unde aveam să intrăm la fine de aprilie, oricum post festum pentru ceea ce fuseseră sărbătorile sfinte, ne-a rămas impresia de progresivă pierdere a străluciri lor, din moment ce Paştile se refugiaseră parcă pe câteva afişe care în oraşele franceze, exact cu o săptămână înainte, anunţaseră cu o stridenţă ce mă frapa “LES PAQUES EN FOLIE”. Cine spulberase oare şi de când acea tradiţională ornamentaţie cu ouă şi iepuraşi specifică în credinţa noastră evenimentului ? Mă preocupa ideea aceasta traversând, ca de fiecare dată, Coasta de Azur cu frumuseţea congestionată de păpuşă având obrajii strident coloraţi pe care ţi-o etalează Principatul de Monaco, apoi Nisa şi Cannes cu parfumul unor glorii artistice pe care nu le puteai decât bănui într-o trecere atât de grăbită ca a noastră. Nutrită de siluetele palmierilor cu întreaga vegetaţie exotică a acelui spaţiu mediteraneean de un albastru cu adevărat fascinant, frumuseţea calmă a acestor ţinuturi este tară cusur, dar şi tară naturaleţe. Da, ne aminteam că anul trecut exact prima zi a Paştilor catolice o întâmpinaserăm la Nisa, dar slujba aceea neutră din bisericuţa în care intraserăm nu ne impresionase defel poate pentru că noi nu citiserăm nici o trăire adevarată pe chipurile acelor localnici, atât de eleganţi în vestimentaţie, pe de altă parte. La fel gândeam şi acum, în anul 2000. Impresia avea să ne fie risipită de trecerea prin baia de lumină a câmpurilor cu lanuri împlinite şi cu vii perfect aliniate din Aix de Provence, regiune de care fuseseră atraşi pe bună dreptate şi impresioniştii care, la finele secolului trecut, revoluţionaseră arta picturii. Privind lujerii încă fragezi şi perfect ordonaţi în creştere ai viilor franceze la fine de aprilie,am avut revelaţia cuminţeniei pământului, natura părându-mi înţeleaptă, nu devastatoare cum ni se arată pe plaiuri carpatine acum la început de vară nouă, românilor. Odată ajunşi la Bordeaux, “portul lumii”, cum este supranumit, am desfăşurat programul nostru profesional prevăzut, iar pentru a continua tradiţia pe care prietenii noştri francezi o întâmpină cu interes am organizat, ca de altfel în fiecare dintre anii precedenţi, o seară românească, preocupaţi şi de cata aceasta de dorinţa de a găsi o idee inedită. Noi o pregătiserăm de la Sibiu, grijulii să avem cu noi instrumentele muzicale tradiţionale (n-a lipsit de astă dată nici măcar ţambalul), costume naţionale, textele cântecelor populare şi dansurile pe care elevii le-au exersat din timp, şi tot ceea ce era necesar pentru un moment culinar specific Paştilor ortodoxe, care tocmai se desfăşurau în familiile noastre rămase în ţară. Amintindu-ne de supriza încercată anul precedent, când pentru banchetul românesc de Paşti de Paşti din meniul tradiţional, pe lângă drob şi cozonac, doriserăm să vopsim ouă, însă prietenii noştri francezi ne-au mărturisit că la ei nu există colorantul necesar, de data aceasta eram înarmaţi de acasă cu cele utile. Marina Popa şi elevele ei şi-au făcut din plin datoria, aşa că în timpul programului artistic masa cu produse culinare şi băuturi româneşti parcă zâmbea ademenitoare. Uimirea noastră n-a fost mică în momentul când am constatat că francezii nu cunosc semnificaţia colorării şi a gestului ciocnirii ouălor de Paşti! Unii s-au simţit derutaţi de îndemnul nostru de a participa la acest ritual creştinesc, mărturisindu-ne speriaţi: “Noi nu putem ciocni un ou colorat pentru că suntem atei, nu credem în Dumnezeu !”. Toate feţele s-au descreţit după ce în pahare s-a turnat ■ "ţuica” ( este, la ei, imposibil de pronunţat) românească, aşa că de la horă s-a trecut la învârtită, apoi la periniţă, cu-^ care am aflat că seamănă şi un dans de-al lor. Realitatea este că, deşi i-am încurajat să organizeze în vizitele lor la Sibiu seri cu specific cultural naţional, francezii încă nu au izbutit să ne etaleze nimic din arta lor populară, declarându-ne că ar fi aproape imposibil să mai găsească măcar spre ilustrare un costum ţărănesc al regiunii lor. Dar atunci când un popor nu şi-a pierdut tradiţia lăsată de buni şi străbuni este semn că îşi păstrează identitatea şi îşi merită un viitor mai fericit, cu condiţia de a înţelege că înainte de a intra în competiţie cu alţii, trebuie să câştige etapă de etapă competiţia cu sine însuşi. Totuşi, abia acum realizez că vestimentaţi de la mic la mare în costumele noastre naţionale am fi putut cânta româneşte şi în acea zi de înaltă sărbătoare a creştinătăţii, undeva , aproape de Vatican... Conf.univ.Dr. Anca Sârghie Facultatea de Litere, istorie şi Jurnalism Topsa Mica DfeGuű[o)@Gr ®(F D^GoDddi)©®© CMÄgp S.C. SOMETRA S.A. este interesată în angajarea unui inginer mecanic (de preferinţă absolvent al Secţiei “Autovehicole Rutiere”). Condiţii pentru ocuparea postului: vârsta — pîna la 35 ani cunoştiinţe de operare pe computer (Windows) cunoştiinţe de limba Engleză Solicitanţii vor depune la sediul societăţii, cererile însoţite de C.V. detaliat şi o fotografie recentă într-un dosar închis, cu specificaţia “în atenţia d-lui Dir. Administrativ Ing. Dimitris Samaras”. Dosarul va fi considerat confidenţial. Condiţii de plată avantajoase. Conducerea S.C. SOMETRA S.A. eVENIMENTUL sibian — Ediţia nr. 14 I PUZ INTERPRET & PIESA NR.CAT. 3. IRIS - De vei pleca 15 2. ROMANIA - Crâşmăriţa 13 1. VALAHIA - Banana 16 P. SWEET KISS - Floare albă 17 ÍT A L O N - ediţia ni\ 1 Realizator & prezentator: Paul- Dan CĂLIN Aşteptăm taloanele pentru concurs. Pentru Interpret Menţiune 9 ^Ziua:______________________Ora: ADRI.SA, str. Alexandru Vlalnță nr. 9 A Tel/fax 069/21.61.62 IrNITOR: CONT:2511.1723.1/ROL S.C.SCORPION IMPEXB.C.R. Sibiu "EVENIMENTUL SIBIAN" S.R.L. Daniela Maria FLUCSĂ: redactor şef; Marius MITEA: redactor special (investigaţii, servicii secrete, politic); Adriana BABA: redactor (magazin, viaţa mondenă, muzică); Monica CHISELIŢĂ: secretariat (audienţe); Gabriel MĂRGINEAN: fotoreporter (foto, documentare, centrul de ascultare, detectivi); Cosmin CHELCEA, redactor șef departament tineret; Sara STARK (corespondent special); Mariana VELICU, corespondent București Tehnoredactarea computerizată:"EVENIMENTUL SIBIAN” Tiparul: POLSIB S.A. Responsabilitatea pentru materialele publicate aparţine în exclusivitate autorilor Eventualele greşeli de culegere aparţin redacţiei Preţul unui abonament pe 3 luni: 39.000 lei (include TVA) -fără taxe poştale Abonamentele se pot contracta prin RODIPET şi prin toate ofe