Evenimentul Zilei, ianuarie 2001 (Anul 10, nr. 2596-2619)

2001-01-15 / nr. 2605

------------------------------------------------EVENIMENT---------------------------------------------------- Istoricul Dorin Dobrincu a descoperit în arhiva SRI un document din care reiese că Patriarhul a participat la devastarea unei sinagogi Cu cîteva zile înaintea împlinirii a 60 de ani de la rebeliunea legionară din ianuarie 1941, un document din arhivele Securității aruncă Biserica Ortodoxă într-un nou scandal. Potrivit documentului, Prea Fericitul Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a activat în cadrul Mișcării Legionare și a participat la incendierea și devastarea sinagogii „începutul Științei“, din strada Antim. Fost legionar cu activitate intensă și participare la rebeliune Pe cînd avea 26 de ani, ierodiaconul Teoctist Arpașu, actualul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, a participat activ la rebeliunea legionară din ianuarie 1941, îndreptată împotriva generalului Antonescu. Cel puțin așa rezultă dintr-un document al fostei Securități, datat 30 ianuarie 1950, dosar 909, fila 510, fond „D“ - Arhiva SRI: „Se constată că cele mai multe semnalări de activitate dușmănoasă împotriva regimului se desfășoară în regiunea Moldovei (cu un număr de aproximativ 273 preoți, 14 călugări și 28 de cîntăreți basarabeni) - unde funcționează ca vicar și locțiitor de mitropolit arhiereul, fost legionar cu activitate intensă și cu participare la rebeliune, devastînd Sinagoga din stradă Antim împreună cu legionarii Grigore Băbuș, preot la patriarhie, Mitrofan Chiriac și alții. Arăpașu, în urma legăturilor ce le-a avut cu patriarhul (Justinian Marina) a reușit în prezent să dețină o influență asupra acestuia, care are intenția și-l va susține pe Arăpașu de a ocupa postul de Mitropolit al Moldovei, la viitoarele alegeri“. Ziaristul ieșean Adrian Cioflâncă afirmă că acest document a fost descoperit de istoricul Dorin Dobrincu de la Institutul de istorie A.D. Xenopol din Iași în arhiva SRI din București, „pe cale oficială, la sala de lectură“. Adrian Cioflîncă, cel care a publicat de altfel în „Monitorul“ din Iași de sîmbătă un articol despre participarea lui Teoctist la rebeliune, afirmă că pe baza acestor informații Securitatea l-a șantajat ulterior pe Patriarh, atrăgîndu-l în colaborare Călugărul Teoctist Arăpașu a participat la rebeliune Oamenii bisericii au avut o afecțiune deosebită față de Mișcarea Legionară în cadrul căreia au activat cu entuziasm. Profesorul drd. Gabriel Catalan, de la Liceul „Miguel de Cervantes Saavedra“ București, a studiat relațiile dintre Mișcarea Legionară și Biserica Ortodoxă Română. în lucrarea „Legiunea și slujitorii Domnului“, publicată în „Dosarele Istoriei“ nr. 9/2000, prof. Catalan susține că „legiunea se bucura de o mare simpatie din partea preoților, călugărilor și studenților teologi ortodocși, aceștia fiind printre cei mai zeloși și mai eficienți reprezentanți ai săi“. Conform aceluiași studiu, care îl citează pe istoricul Theodor Arman, au fost condamnați la rebeliune de către Consiliul de Război din București 2.851 de persoane, dintre care preoții reprezentau 7,64 %, ocupînd locul cinci între profesiile condamnaților. „Un grup de tineri studenți teologi, călugări și preoți ortodocși de la Mînăstirea Antim (pe atunci și sediul Sfîntului Sinod) au devastat sinagoga «începutul Științei», din strada Antim. Printre tinerii rebeli legionari se aflau preotul Grigore Băbuș, de la patriarhie, Mitrofan Chiriac și călugărul Teoctist Arăpașu (student în anul I la Teologie), scrie cercetătorul Catalan. Avînd în vedere acestă participare masivă a clerului la rebeliunea legionară, generalul Antonescu a decis pedepsirea exemplară a celor 218 preoți arestați, iar prin Decretul-lege nr. 314, din 15 februarie 1941, le-a interzis preoților să mai facă politică Patriarhul a făcut parte din Frățiile de Cruce Conform biografiei actualului patriarh, acesta a fost uns la monahism în 1935, iar în 1940 s-a înscris la Facultatea de Teologie din București, obținînd licența în 1945. Deci, documentul aflat în arhiva SRI menționează corect că, în 1941, Teoctist Arăpașu era student în anul I și se afla în București în momentul rebeliunii legionare. De apartenența patriarhului la Mișcarea Legionară se știa de mult în sînul bisericii, noutatea constînd-o activitatea pe care a avut-o la rebeliune. Cu toate acestea, preotul Costel Stoica, consilier patriarhal, ne-a declarat că este vorba „de o simplă fabulație“. Un ierarh care a dorit însă să-și păstreze anonimatul ne-a explicat că: „Este vorba de o delațiune securistă. Documentul este din 30 ianuarie 1950. Se știa că urma să fie numit episcop-vicar la București, după cum a și fost numit în data de 5 martie 1950. Securitatea condusă de consilierii sovietici dorea să distrugă cu orice preț biserica națională. In afară de asta, după cum se știe, în limbajul din acea vreme, oricine era un om al bisericii inevitabil era un mistic și un legionar. E o diversiune clară“. Cunoscutul scriitor Dan Ciachir consideră și el că este o diversiune. „Patriarhul a făcut parte din Frățiile de Cruce, nicidecum din Mișcarea Legionară. Povestea cu incendierea sinagogii este o minciună sfruntată“. Cunoscutul istoric Cristian Troncotă, profesor la Academia Națională de Informații, ne-a declarat următoarele: „Patriarhul a făcut parte într-adevăr din Mișcarea Legionară. Despre treaba cu sinagoga nu știu nimic. Eu i-am văzut dosarul patriarhului, care este impresionant. Are 8 volume uriașe. A fost urmărit pînă în momentul în care a fost ales patriarh, îl pîrau chiar unii episcopi și mulți au fost împotriva sa chiar din Sinod. Nu cred că este așa important că a fost legionar. Și Andruța Ceaușescu a fost și a participat la rebeliune la Slatina. Pentru asta a și fost dat afară din partid în 1950. Mulți, foarte mulți au fost membri ai Mișcării legionare“, ne-a declarat istoricul FLORIAN BICHIR faptul,că te incadj PrebJoia clerului refugiat depă prezent care de menționa Fila 510, dosar 909, fond „D‘ Prea Fericitul Teoctist, un personaj cu o biografie încă plină de surprize Nu puteai să faci carieră dacă nu te aveau cu ceva la mină. Contactat telefonic, Mircea Dinescu, membru al Colegiului Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), ne-a declarat că nu are cunoștință despre documentul în cauză. El a precizat că, deocamdată, CNSAS nu a început verificările privind legăturile ierarhilor bisericești cu fosta Securitate, urmînd ca acest lucru să înceapă „în douătrei săptămîni“. Potrivit lui Mircea Dinescu, „zvonuri“ referitoare la presupusa legătură a actualului patriarh Teoctist, cu Mișcarea Legionară, „ai mai circulat“. în acest sens, el a adăugat: „Nu puteai să faci carieră dacă nu te aveau cu ceva la mînă“. MADALINA ȘIȘU Bucureșteanul Viorel Lăzăroiu a fost reținut de poliție pentru orgii sexuale cu propriile fiice deosebite la școală (în prezent este elevă eminentă la un liceu) fata a trecut cu greu peste tratamentul la care era supusă de către tatăl ei. „Avea de multe ori căderi psihice sau ieșiri necontrolate, dar niciodată nu a avut curajul să îmi spună adevărul. Cînd totul a ieșit la iveală, a încercat sa se sinucidă cu 30 de pastile de Vanquish (un câlmăr foarte puternic) pe care le-a luat fără să vedem noi. Pînă la urmă am dus-o la spital și a scăpat“, a mai spus mama celor două fete. „Pe mine m-a obligat să întrețin reporturi sexuale prima oară în ianuarie 2000, ne-a povestit fiica cea mică. De teamă să nu i se întîmple ceva mamei, nu i-am spus“. Tatăl o amenința ca și pe sora sa. Bucureșteanul Viorel Lăzăroiu, în vîrstă de 40 de ani, este acuzat că și-a violat fiicele minore, timp demai mulți ani. Conform plîngerii depuse de soția sa, la Secția 14 Poliție, bărbatul a întreprit, timp de peste șapte ani, relații sexuale normale și perversiuni sexuale cu fiica sa cea mare, acum în vîrstă de 17 ani. Odiosul tată este acuzat, de asemenea, că, din ianuarie anul trecut, a supus-o la același tratament și pe fiica sa mai mică, în vîrstă de 15 ani. Mama și cele două fiice spun că atrocitatea a fost posibilă deoarece tinerelor le-a fost teamă ca mama lor, bolnavă, să nu sufere un șoc Și-a violat fiica cea mare cînd aceasta avea opt ani Grozăvia a fost descoperită abia în decembrie anul trecut. „Am văzut-o, pe 26 decembrie, pe A.M că are niște semne la mînă iar fiica mea cea mică mi-a spus că s-a înțepat cu un compas“, a început să ne povestească mama fetelor. „După ce le-am întrebat ce s-a întîmplat, cea mică mi-a spus că ea și sora ei mai mare au un secret pe care nu pot să mi-l destăinuie. Am insistat totuși, iar fata mi-a mărturisit cu greu că tatăl ei o viola. Nu înainte de a mă ruga să iau niște calmante, ca să nu mi se facă rău. Despre sora ei nu știa decît că a surprins-o într-o zi cînd tatăl ei se așezase peste ea în patul din sufragerie. Cea mare nici măcar nu știa că și sora ei are parte de același tratament“, a adăugat femeia. Cert este că, în primă fază, deși a avut un șoc, nu i-a spus nimic bărbatului cu care era căsătorită de 20 de ani. La cîteva zile însă a întrebat-o direct pe A.M. de cînd se culcă tatăl ei cu ea. Printre hohote de plîns, fata a mărturisit, spre stupefacția mamei sale, că prima oară a întreținut raport sexual oral înainte de a împlini vîrstă de nouă ani. Apoi, periodic, omul își satisfăcea poftele sexuale atunci cînd soția sa era la serviciu „în special dimineața". Ca să o convingă să nu spună nimic nimănui, tatăl îi spunea că „mama o să moară sau se va întîmpla ceva foarte rău“. Nemernicia tatălui a întrecut orice limită atunci cînd, deși soția sa se trata de un cancer tiroidian din 1995, el se culca cu fata sa cea mare. Frica fetei a fost cu atît mai mare cînd a aflat de suferința mamei, refuzînd să îi spună adevărul. Premiantă și cu rezultate Ca să nu fie prins, Lăzăroiu a vrut să fugă în SUA în decembrie anul trecut, după ce a aflat ce s-a întîmplat cu fiicele sale, femeia s-a prezentat la INML unde examenul medico-legal a confirmat faptul că tinerele „prezintă o deflorare mai veche de zece zile“ dar căreia nu i se poate preciza vechimea. Ea l-a luat la întrebări pe soțul ei care a negat însă totul, „l-am spus să își facă bagajele și să plece. Deși sînt femeie credincioasă (este botezată în cultul creștin după evanghelie) cred că acest om trebuie judecat și condamnat“, spunea femeia. Bărbatul s-a mutat la mama lui și a încercat să obțină, apoi, de la soția sa certificatul de căsătorie. Din fericire femeia nu i s-a dat deoarece a bănuit că vrea să plece din țară. Conform celor declarate de soția sa, Lăzăroiu are rude în SUA și îi trebuia certificatul pentru a-și perfecta actele de plecare, știind ce îl așteaptă. De altfel, în ziua în care a fost reținut, un avocat „prieten cu familia lui“ a și sosit la secție. După ce s-a adresat Poliției Capitalei, încă din data de 4 ianuarie, mama fetelor a trebuit să aștepte reținerea tatălui violator pînă sîmbătă 13 ianuarie. „Cei de la Poliția Capitalei mi-au spus că trebuie să aștept certificatul medico-legal și nu au făcut nimic pînă atunci. Sîmbătă dimineață m-am dus la Secția 14 și am depus o plîngere și, în aceeași zi l-au ridicat“, ne-a mai relatat aceasta. în arestul poliției, Lăzăroiu a negat acuzațiile aduse și nu vrea să vorbească decît în prezența avocatului. Cu toate acestea, pe numele său procurorii au emis un mandat de arestare pentru o perioadă de cinci zile sub acuzația de viol. Valentin Lăzăroiu este de meserie electromecanic la Metrorex, și lucra la stația de metrou Piața Unirii. Pînă să fie descoperită fapta sa, era considerat un om la locul lui PETRIȘOR CANĂ CĂȘTIGATOAREA MARELUI FO MAȘINA TOYOTA YARIS ESTE DOBOTARA DIN ONEȘTI - BACĂU ASTA CU CÂȘTIGĂTORII PReMIILOr OfERITE eh SWATCH, DAEWOO ELECTRONICS, DIALOG ȘI ESTIA TOUR VA FI PUBLICATĂ ÎN NUMĂRUL DIN FEBRUARIE 2001 AL REVISTEI 3CMM. 2001 etc CADOU!» O brățară - colier ultrasic Polițiștii de la Serviciul economic al Poliției Fetești vor să demisioneze în bloc La sfîrșitul anului trecut, conducerea IPJ Ialomița a organizat controale de fond la subunitățile teritoriale. în municipiul Feteștii Ppfr rațițunea de rutină s-a termicniat cu l,hocahaal de proporții. Polițiștii de la Serviciu Economic au refuzat să se supună controlului, amenințînd cu demisia Zbirul de la iudei Din partea IPJ Ialomița, la control a participat maiorul Andrei Gheorghe, șeful Poliției Economico-Financiare. Conform raportului pe care acesta l-a întocmit ulterior, cei trei ofițeri ai biroului economic din cadrul Poliției Fetești au muncit anul trecut puțin și prost. Maiorul Dragomir Alexandru, căpitanul Bîrsan Nicolae și căpitanul Diculescu Nicolae erau în urmă cu ținerea evidențelor și aveau în păstrare dosare vechi și nesoluționate. Maiorul Andrei a luat la verificat toate dosarele, fapt care i-a nemulțumit pe ofițerii controlați. La jumătatea controlului,sau ref^f $5 m bmfâ Andrei documentăle^/am.eoințîpd.pă^ ^c^ pH este înlocuit!“cohtrbiôfUf!,ei îșî dăt/glibi șiâîrî bloc. Conducerea IPJ Ialomița a găsit de cuviință să-l înlocuiască pe mr. Andrei cu un alt ofițer care a finalizat controlul. Nemulțumit de atitudinea celor controlați, Andrei a întocmit un raport extrem de dur în care a prezentat toate neregulile. Raportul înaintat conducerii IPJ Ialomița a rămas fără urmări. Polițiștii răsculați susțin teoria răzbunării Ofițerii revoltați se consideră terorizați de maiorul Andrei. înainte de 1989, acesta era șef de post în comuna Bordușani, calitate în care era controlat pe linie de serviciu de către polițiștii aflați ac Ei susțin că ma^^îIppPM^IpPPIurît și a căutat nod în papură ca ța,se răzbune pentru sancțiunile pe 'MreTlPalPIr^TOn^'cestuia cînd era șef de post. Comandantul Poliției Fetești, maiorul Dascălu, spune că a fost și el deranjat de modul în care Andrei și-a controlat subordonații, în sensul că nu a existat o tematică clară de control, iar ofițerul respectiv a venit în subunitate fără să-l informeze. Maiorul Andrei afirmă că, la Poliția Fetești, stilul de lucru defectuos și afacerile polițiștilor sînt o tradiție și că lucrurile nu pot continua așa. El spune că așteaptă cu răbdare ca șeful IPJ Ialomița să dispună măsuri față de raportul detaliat pe care i l-a înaintat. Pînă la această oră, conducerea IPJ Ialomița nu a luat nici o măsură. MIHAI ENCIU VALENTIN RĂDOI La Agip A . . ești în câștig! Marele PREMII NOUL FIAT PUNTIL 3x500$ in a rod’ose Panasonic to Agip, oamenii și mașinile au numai de câștigat! Farm ca, intr-o simplă vizită, poți să te alimentezi pentru o zi întreagă de la Ciao Agip, iar mașina ți-o poți hrăni cu te-i place mai mult. Amândoi veți avea numai de câștigat. De la premii pe loc până la bani și chiar o mașina NOUL FIAT PUNfO! De la Agip nu pleci niciodată cu mâna goală. Nu trebuie decât sa treci pe la Agip, la volan sau pe jos! Odată intrat la Agip, vei ieși numai in câștig! Regulamentul concursului Campania publicitară începe la data de î decembrie 2000 și se termină pe 14 aprilie 2001 Pentru a participa la tragerea la sorți, completați corec cuponul cu datele personale și răspunsurile la cele tre întrebări și depuneri-l într-una din urnele sigilate în stațiile Agip din București, participante la promoție. Vor fi validate numai cupoanele cu răspunsuri corecte la toate cele tre întrebări. O persoană poate participa cu un singur cupon Pot participa toate persoanele rezidente din România ce au împlinit 18 ani până la data de 1 decembrie 2000 inclusiv. Angajații companiei Agip România S.A., ai agenție de publicitate D'Arcy, ai companiilor Auto Italia, Panasomi România, ca și ai celorlalte companii implicate în promoții precum și rudele de gradul I ale acestora nu pot participa la promoție Regulamentul Oficial al campaniei promoționale se găsești în ziarul Libertatea care va apărea în perioada 1 decembrie 2000 - 10 decembrie 2000 și poate fi obținut la cerere, în oricare din următoarele stații de benzină Agi participante la promoție (Piața Chibrit, Otopeni, Olteniței Muncii, Timpuri Noi, Barbu Văcărescu, Rahova, Păcii Colentina ni |\W | k\W fi) ’ ■ mH TuMo