Evenimentul Zilei, ianuarie 2001 (Anul 10, nr. 2596-2619)

2001-01-19 / nr. 2609

= *---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------L_ | *_____________________________ IN LUME________________________ NR. 2609 • Vineri, 19 ianuarie 2001 • Pagina 1 0 Cotidianul bulgar „Standart“ avansează o ipoteză senzațională: „Scandalul uraniului1”, o diversiune care maschează balcanizarea conflictului din Kosovo într-un editorial apărut fără semnătură în pagina „Ipoteze“, cotidianul sofiot „Standart“ își întreabă cititorii ce cred despre următoarele afirmații: ■ Scandalul utilizării de către NATO a muniției cu uraniu sărăcit în fosta Iugoslavie nu este decît o uriașă speculație organizată de Europa în scopul de a scăpa cu bine de o altă amenințare, și mai mare ■ Evoluția situației ar putea duce la balcanizarea totală a conflictului din Kosovo, implicînd participarea Bulgariei, României și Ungariei ■ încă din anul 2000, primul ministru bulgar Ivan Kostov a început lupta pentru retragerea militarilor bulgari din Kosovo. „Standart“ explică aceste ipoteze prin următorul scenariu: Europa nu dorește să ia locul Americii în Kosovo (în condițiile în care administrația Bush și-a manifestat deja intenția de a-și reduce treptat participarea la operațiunile din fosta Iugoslavie) și acesta este motivul pentru care a lansat isteria „sindromului Balcanilor“. în această situație, NATO va putea supune Bulgaria și România la un test al angajamentului și sincerității în calitate de aspirante la statutul de membre ale organizației să-și mărească prezența militară în Kosovo. Ungaria ar putea fi invitată să-și mărească participarea la forța de pace din Kosovo, în calitate de stat vecin Iugoslaviei, cu atît mai mult cu cît demonstrează îngrijorare în legătură cu soarta minorității maghiare din Voivodina. în acest mod, conflictul din Kosovo se va balcaniza, rămînînd, pentru totdeauna, în grija exclusivă a statelor din regiune. Bulgaria își ia măsuri de precauție Aceste ipoteze par senzaționale numai la o primă vedere, întrucît unele evenimente au trecut neobservate, adaugă cotidianul „Standart“, care a mai lansat și în trecut speculații în domeniul politicii internaționale, care s-au dovedit întemeiate. Pe data de 29 decembrie a fost dată publicității o scrisoare adresată guvernului bulgar de către secretarul general al NATO, George Robertson. Scrisoarea abundă în aprecieri negative despre întîrzierea reformei militare și capacitatea redusă de luptă a armatei bulgare. Scrisoarea este însă un răspuns la o cerere din partea lui Kostov sau a președintelui Stoianov. Scopul urmărit de liderii bulgari este unul cu bătaie lungă: scrisoarea lui Robertson va putea deveni un prețios motiv ca Bulgaria să refuze politicos invitația de a se implica militar mai hotărît în Kosovo, împreună cu alte țări din regiune - membre sau aspirante la statutul de membre ale Alianței. Aceasta este cauza care a făcut ca primul-ministru Kostov să aibă nevoie de scrisoarea negativă a lui Robertson, în care NATO constată oficial „impotența militară“ a Bulgariei, notează cotidianul sofiot. PETIO PETKOV (Sofia) Un nou eșalon de militari bulgari participanți la misiunea de menținere a păcii din Kosovo a părăsit ieri Sofia, îndreptându-se spre sudul Serbiei, la zece zile după ce ministrul bulgar al apărării, Boiko Noev, a dat publicității rezultatul negativ al testelor medicale efectuate asupra soldaților reveniți din misiunile KFOR NATO încearcă să distragă atenția NATO face eforturi disperate să aplaneze scandalul „sindromul Balcanilor“ și să șteargă convingerea că decesele și îmbolnăvirile suspecte sînt cauzate de faptul că trupele Alianței au folosit muniție cu uraniu sărăcit în timpul campaniilor aeriene din Bosnia și Kosovo. Din cauza acestui scandal, Alianța Nord-Atlantică își poate vedea compromise obiectivele apropiate sau de lungă durată. Există o singură soluție: distragerea atenție de la această afacere prin concentrarea pe subiecte ca găsirea une soluții pentru o cooperare NATOUE, relațiile tensionate cu Rusia, planurile controversate ale Statelor Unite de a-și crea un sistem de apărare antirachetă și separatiștii albanezi, care provoacă probleme la granița dintre Kosovo și restul Serbiei „E can Dosarele X" Polemica din prese internațională privind folosirea muniției cu uraniu sărăcit riscă oricînd să izbucnească mai puternic ca niciodată, după cum se tem unele surse de la Bruxelles. „Este ca în Dosarele X, sau ca în incidentul Roswell“, spune un diplomat din Alianță. „A devenit pur și simplu o legendă urbană“, își dă un altul cu părerea. Dezbaterile au fost amplificate după ce s-a aflat că este posibil ca muniția cu uraniu sărăcit, de fabricație americană, să conțină și urme de plutoniu, îngrijorarea este atît de mare încît nici nu a fost nevoie să apară dovezi concrete în privința consecințelor folosirii de muniție care are plutoniu în componență, ci a fost suficientă pronunțarea acestui cuvînt. ISABELLA ALEXANDRESCU Românii învață să spună „ghinion" în italiană Românce la mîna a cincea Două fete din România, prezentate de poliția italiană doar cu inițialele C.S. și R.M., în vîrstă de 20 de ani și, respectiv, 25 de ani, au fost sechestrate într-un apartament din localitatea Aversa, aflată lîngă Napoli, de indivizi care le băteau și le obligau să se prostitueze. Româncele au fost descoperite și eliberate recent de poliția italiană. Banda de proxeneți era compusă dintr-un algerian, Mohamed Ould-Sahari, și doi albanezi, Ndreca Gjin și Bardhuku Tonin. Cei trei au fost arestați. C.S. a povestit că a fost cumpărată din România și vîndută apoi de patru ori în diferite țări din estul Europei, înainte de a fi vîndută în Italia pentru 3.550 de mărci. Tragedie cu gaz de butelie Doi tineri imigranți români în Italia, soț și soție, au murit asfixiați în apartamentul lor din localitatea Sant’Anna D’Alfaedo, din cauza gazelor emanate de o sobă rudimentară. Copilașul lor, Eduard Răileanu, în vîrstă de numai șapte luni, a fost internat în stare gravă la Secția de reanimare a Spitalului Borgo Trento, din Verona, medicii estimînd că sînt puține șansele ca acesta să scape cu viață. Vasile Răileanu, un muncitor în vîrstă de 29 de ani, construise singur soba, obținînd astfel o instalație rudimentară, alimentată cu gaz de la o butelie. în noaptea de 16 spre 17 ianuarie, soba s-a stins din cauza aburilor produși de o oală cu apă uitată pe plită, iar gazul de butelie a continuat să fie eliberat în cameră. Cadavrul lui Vasile și al soției acestuia, Constantina, în vîrstă de 24 de ani, au fost găsite de carabinieri italieni. (Paolo Gianfelici, Roma) Prins în timp ce deversa reziduuri petroliere în Atlantic. Căpitan de navă român, judecat la Paris Un caz de poluare a mării cu reziduuri petroliere a fost examinat, miercuri, de Tribunalul din Paris, principalul acuzat fiind un român, Gheorghe Neasca, în calitatea sa de căpitan al unei nave sub pavilion panamez, relatează AFP. Acuzarea a cerut amendarea căpitanului român cu suma de 600.000 de franci și publicarea verdictului în presă. Gheorghe Neasca, de origine română, este căpitanul navei „Irongate“, un mineralier sub pavilion panamez, surprins, la 25 aprilie 2000, în timp ce arunca în ocean, între Nantes și Lorient (vest), reziduurile rezultate în urma spălării tancurilor petroliere. Organizația ecologistă Greenpeace, constituită în parte civilă, a cerut despăgubiri simbolice de un franc și publicarea verdictului în șase ziare. Verdictul va fi dat la 21 februarie Neasca, ale cărui eforturi de a fi prezent la audiere au fost lăudate de acuzare, a negat faptele, spunînd că ar fi trebuit „să fie nebun și criminal“ pentru a se face vinovat de acțiunile care i se reproșează și a subliniat că nava sa, bine întreținută, era echipată cu mijloace tehnice care îi permiteau să practice debalastarea în norme legale. Patru agenți de vamă, care survolau nava din avion, după ce au observat irizări ale apei oceanului, au constatat că Irongate era urmată de o dîră de hidrocarburi avînd 36 de kilometri lungime și o lățime de 400 de metri. Contactat, căpitanul navei a început prin a le da celor patru agenți date false despre localizarea mineralierului, dar după ce a înțeles că interlocutorii săi îl urmăreau din avion, poluarea a încetat imediat. Pe de altă parte, ofițerii Centrului de supraveghere și salvare, care, a doua zi, au coborît cu ajutorul unui elicopter la bordul navei, au constatat că sala mașinilor era „foarte curată“, ca și cum s-ar fi dorit ștergerea urmelor. Ofițerii, care cred că voiajul India-Europa al navei ar fi trebuit să producă „20-25 de metri cubi de apă amestecată cu păcură“, n-au găsit decît 4 metri cubi de astfel de amestec rezidual. Neasca a sugerat că pata care se întindea în urma navei sale provenea de la o altă navă și a argumentat cu faptul că putea face debalastarea gratuit, în mai multe porturi. (Mediafax) Călătorie de adio în Arkansas Clinton s-a întors la origini Cel de-al 42-lea președinte al Statelor Unite, Bill Clinton vrea să prelungească măcar, pe cît posibil, momentele de adio, înainte de a intra în istorie, de la sfîrșitul acestei săptămîni, o dată cu momentul în care succesorul său, George W. Bush, va depune jurămîntul de credință față de țară și poporul american. Asaltat de admiratori, el a făcut miercuri o plimbare sentimentală în micul său oraș natal, Little Rock, din Arkansas, unde, în urmă cu mai mult de 25 de ani, făcea primii pași în cariera politică, însoțit de fiica lui, Chelsea, el s-a plimbat și pe o stradă care îi poartă acum numele și pe care va fi construită Biblioteca Prezidențială Bill Clinton. în fața parlamentului local din Arkansas, el a declarat: „Voi părăsi funcția la prînz, pe 20 ianuarie, recunoscător și uimit că, întrun fel sau altul, misterul acestei mari democrații mi-a dat șansa să ajung, dintr-un băiețel din South Hervey, în Hope, Arkansas, la Casa Albă“; în cele din urmă, ieri, Clinton și-a luat la revedere, în cadrul unei alocuțiuni televizate, transmise din Biroul Oval, și de la poporul american. El a făcut, cu acest prilej, un scurt bilanț al mandatului său și a enumerat cîteva dintre provocările îndatoririlor de președinte cu care succesorul lui se va confrunta. Președintele demisionar nu a avut apoi la dispoziție decît 48 de ore pentru a se lăsa în voia amintirilor, la Casa Albă, înainte de a întîmpina, sîmbătă dimineața, noul cuplu prezidențial. Clinton va participa apoi, alături de George W. Bush și Laura Bush, la grandioasa ceremonie de transferare a puterii, după care va pleca spre New York, unde se află stabilită soția lui, senator al acestui stat. Air Force One a schimbat pasagerul în același timp, președintele ales, George W. Bush, și-a luat și el la revedere, plin de emoție, de la statul de adopție, Texas, al cărui guvernator a fost. In cadrul unei reuniuni la Midland, a declarat: „Eu și Laura plecăm într-o călătorie formidabilă. Aceasta este ultima mea oprire înainte de a ajunge la Washington. Dar vreau să iau cu mine în bagaje cît pot din Midland și Texas“. Președintele Clinton și-a luat rămas bun de la tot personalul care a asigurat bunul mers al zborurilor prezidențiale cu Air Force One, înainte de a face o ultimă călătorie cu acest avion spre statul în care s-a născut. George W. Bush a folosit apoi Air Force One pentru a ajunge din Midland la Washington, unde a aterizat la baza aeriană Andrews, ISABELLA ALEXANDRESCU Clinton, colț cu Vincent Bush, cu doamna și „Lăbuș‘ Reîntoarcerea la o viață sexuală normală a devenit o certitudine! Fiți sinceri cu voi înșivă și răspundeți la o întrebare spinoasă: Cât de satisfăcuți sunteți de viața voastră sexuală? Clinicile ON, filiale ale unui concern medical internațional. Vă oferă soluția tratării disfuncțiilor sexuale, dar și îmbunătățirea Vieții sexuale a fiecăruia dintre Voi Tratamentul este unic în lume, foarte simplu și are rezultate imediate. Clinicile OJL Concernul ON reprezintă prima instituție medicală din lume specializată în tratarea disfuncțiilor sexuale și a bolilor urologice masculine. Cunoștințele medicale acumulate de specialiștii noștri într-un timp îndelungat, bazate pe studiul a mii de cazuri din întreaga lume, ne permit astăzi să aplicăm tratamente la cele mai înalte standarde, cu rezultate de excepție, în România. Clinicile ON beneficiază de serviciile celor mai buni specialiști, medici urologi experți în tratarea disfuncțiilor sexuale, care folosesc echipament medical specializat, unic în lume. 98% succes garantat Reușita tratamentelor specifice s-a înregistrat în cazul a 98% din pacienții Clinicilor QN. Impotența, erecția slabă sau insuficientă și ejacularea precoce pot fi manifestări ale altor factori fiziologici, cum ar fi: tulburări ale circulației sanguine, tulburări ale funcției hepatice, diabet, leziuni neurologice, boli cardiace, disfuncții hormonale, consum excesiv de alcool și tutun. Sunt însă și disfuncții sexuale datorate factorilor psihologici, în special în rândul pacienților tineri. Se observă că marea problemă a sfârșitului de mileniu este stressul, dar și educația sexuală precară, anxietatea, relațiile instabile și tensionate, supărările, pierderile materiale majore sau divorțurile pot provoca apariția unor disfuncții sexuale majore în rândul bărbaților De aceea, în Clinicile ON lucrează psihologi și sexologi care aplică metode psihoterapeutice capabile să crească încrederea de sine a pacienților, având rezultate notabile în tratament cu contea la vârsta în privința vieții sexuale, vârsta nu este deloc importantă. Orice bărbat între 18 și 85 de ani care suferă de disfuncții sexuale, dar și cei care vor să-și îmbunătățească performanțele sexuale, să aibă relații sexuale mai bogate și mai plăcute decât le au în prezent, pot apela la specialiștii Clinicilor ON 100% discreție Tratamentul la Clinicile ON beneficiază de o discreție absolută, fiind respectat cu sfințenie principiul confidențialității actului medical. Camerele de așteptare sunt private, iar pacientul intră în contact doar cu personalul specializat O viață sănătoasă Nu uitați că relațiile sexuale, pe lângă plăcere, reprezintă garanția unei vieți sănătoase. O viață sexuală bogată și împlinită este cheia echilibrului, a optimismului și a fericirii. îngrijiți-vă de ea Nu ezitați să ne contactații București: 311.19.29 Timișoara: 056/13.48.88 Baia Mare: 062/43.33.03 Iași: 032/11.30.22 Brașov: 068/33.39.89 mmE whssft* sigitată Măcel la drumul mare în Columbia Cel puțin 25 de persoane au fost măcelărite miercuri în localitatea La Rejolya, aflată în Columbia, la aproximativ 613 kilometri de Bogota, în cursul unui atac al forțelor paramilitare rebele, care controlează teritoriile din nordul țării, transmite Reuters. Potrivit sursei citate, rebelii au atacat satul, i-au aliniat pe localnici la marginea drumului și au ucis cel puțin 25 de bărbați, pe care i-au împușcat și i-au măcelărit cu macete sub ochii consternați ai familiilor acestora. "Au ales vreo 25 de bărbați. Guvernanta cu grenade Enervată de cei doi copii pe care îi avea în grijă, o bonă din Nürnberg (sudul Germaniei) a recurs la o grenadă cu gaze lacrimogene pentru a-i calma, au anunțat surse ale poliției, citate de AFP. Femeia, în vîrstă de 65 de ani, a telefonat la poliție pentru a se plînge de comportamentul celor doi copii, un bebeluș de 10 luni și fratele mai mare al acestuia, un băiețel de cinci ani. Acesta din urmă, a explicat ea, îi luase ochelarii și refuza să-i dea înapoi. Enervată, bătrîna a fugit în vecini. Cînd polițiștii chemați în ajutor de bonă au intrat în apartament, au constatat că cei doi copii tușeau, aveau pielea roșie și urme de lacrimi pe obraji. Bona a explicat că nu a găsit un alt mijloc de a-i cuminți pe copii decît folosind gaze lacrimogene. La analizele de sînge ale bătrînei sa constatat că avea o alcoolemie de 2,8 grame la mie. (C.M.) Maidanezii încing războiul în Kașmir Cîbrii vagabonzi din Bandipora localitate situată în au provocat violente schimburi de focuri între milițiile pro-guvernamentale și forțele de securitate din provincia Kașmir, tirurile lansate de cele două tabere a continuînd timp de mai bine de o oră, transmite Reuters. Potrivit presei indiene, cîțiva militanți pro-guvernamentali au fost atacați de cîini și, speriați, au tras cîteva focuri în aer, în speranța că astfel vor reuși să alunge haita. Un echipaj al forțelor de securitate, care patrula în zonă, a crezut că este vorba despre un atac și a deschis, la rîndul său, focul. Văzîndu-se atacat, primul grup a ripostat și schimbul de focuri a durat mai bine de o oră. Din fericire nimeni nu a fost ucis sau rănit în cursul acestei ciocniri, singurii prejudiciați rămînînd locuitorii din zonă, care, și ei, au crezut că este vorba despre un atac real. (D.B.) Imaginea terifiantă a sătenilor columbieni tocați cu macetele spunînd că intenționează să introducă informații despre ei într-o bază de date computerizată. Mințeau l-au ucis unul cîte unul, chiar acolo", a declarat un oficial local. (D.B.) flash CNN dă afară 400 de angajați CNN, televiziunea care emite nonstop știri din toată lumea și care a atins apogeul în timpul Războiului din Golf, își va reduce personalul cu 10%. O treime din disponibilizări va fi din unitățile interactive, ce includ și siturile de pe Internet, CNN.com și CNNfn.com. Mai mult, Shelbey Coffey, președintele rețelei de știri economice, și-a dat demisia, iar săptămîna trecută, Bob Furnadi, șeful departamentului de știri de ultima oră, a părăsit, de asemenea, televiziunea. Concedierea a 400 de angajați și demisia celor doi șefi vin la puțin timp de la fuziunea dintre compania Time Warner (ce deține CNN) și AOL, realizată la 11 ianuarie a.c. CNN plănuiește săși transforme paginile de pe Internet, care furnizează știri, în canale de televiziune, aceasta fiind o strategie folosită și de alte companii de media în scopul de a reduce costurile. Concedierile de la CNN au loc într-o perioadă tulbure pentru companiile de media americane, care se confruntă, în acest an, cu o piață de publicitate în scădere. (Irina Dumitrescu) Ungaria lansează bancnota de 75 de dolari în Ungaria a fost prezentată ieri noua bancnotă de 20.000 de forinți, care va fi pusă în circulație în curînd de Banca Națională Ungară (MNB), transmite Reuters. Noua bancnotă, expusă în sediul principal al MNB din Budapesta, va avea o valoare de aproximativ 75 dolari și va fi bancnota cu cea mai mare valoare aflată în circulație în această țară. Lansarea oficială a noii bancnote va avea loc, potrivit sursei citate, la data de 1 februarie. (D.B.) 200ÖI mDszezer forint horoscop Im caracteristici generale Luna intră astăzi în Săgetător și face sexul cu Neptun ceea ce potențează capacitatea intuitivă a multora dintre nativi. Călătoriile sînt posibile, și cele lungi, și cele scurte. Este încă funcțional trigonul dintre Venus și Marte, cei doi semnificatori sexuali, ceea ce înseamnă că reușitele amoroase ar trebui să fie la ordinea zilei. Din păcate, cvadratura Venus-Pluton funcționează încă, ceea ce poate conduce la ruperea unor relații. Este deci foarte important să acționați cu prudență și calm. berbec Ar fi posibil să faceți o călătorie dacă vă grăbiți și plecați de dimineață. Cam pe la aceeași oră puteți primi o veste sau o confirmare de la drum, poate chiar vizita cuiva. Vă puteți implica și în domeniul ezoteric taur Vă veți ocupa în mod special de bani astăzi, în sensul că veți căuta să achitați niște restanțe ori veți umbla după împrumuturi. Dis-de-dimineață veți fi încă preocupați de parteneri, poate chiar de cel de viață. gemeni Parteneriatele și asocierile sînt în atenția dv. astăzi. O veste plăcută puteți primi de undeva de departe, poate de la un colaborator, poate chiar de la partenerul de viață. Sînteți foarte intuitivi și vă puteți implica în domeniul spiritual. Dac Starea de sănătate se poate reface azi, dar oricum sînteți înclinați să vă ocupați de echilibrul div. fiziologic. La locul de muncă vă puteți afirma și tot de acolo ați putea dobîndi o recompensă financiară sau măcar un împrumut. Vă pot sosi și vești de departe. lu Aveți probabil de-a face cu copiii, cu ai dv. sau ai altora. Sînteți preocupați de cîștigul din asocieri și astăzi intuiția dv. în acest sens lucrează bine. S-ai putea să vă alegeți cu o sumă de banii fecioară S-ar putea să vă viziteze o femeie în casă. Pe de altă parte, sînteți foarte preocupați de o problemă de la serviciu sau poate discutați cu musafirul despre sănătate sau despre terapii naturiste. Faceți și ordine prin locuință, balanță Drumurile scurte sînt la ordinea zilei și puteți fi preocupați și de artă, dar și de cîștiguri, de exemplu, din negoț cu lichide. Nici preocupările amoroase nu vă sînt străine și ar mai fi posibil să semnați și niște hîrtii. scorpion Ziua este foarte bună pentru un cîștig bănesc, dar puteți să cheltuiți bani fie pentru schimbarea locuinței, fie pentru modificări care țin de instalațiile sanitare din casă ori de somnul dv. Puteți discuta și cu o rudă de departe. săgetător Luna vă face astăzi mai sensibili, la propriu și la figurat. Mintea dv. este foarte intuitivă și puteți găsi soluții legate de acte oficiale. Unii nativi pot avea succes în învățămînt, în probleme de studiu. Alți pot rezolva ceva cu o rudă apropiată sau cu un vecin capricorn Starea de sănătate se reface mai ales dacă aț fost încercați de o afecțiune cronică. S-ar putea ca sprijinul unei femei să contribuie la remontarea dv. financiară. Totul e să fiți discreți vărsător să vedeți cu cineva apropiat, un amic sau un protector. Ar putea fi vorba despre o femeie cu care vă sfătuiți să vă rezolvați problemele bănești și de imagine. Poate vă gîndiți și la un proiect apropiat. pești Sînteți preocupați în primul rînd de ceea ce se spune și se gîndește despre dv. Deschiderea pentru ocultism vă oferă informații din planul subtil care vă sînt de folos pentru a vă corecta imaginea. E bine să profitați de o relație în străinătate sau cu cineva care călătorește.