Evenimentul Zilei, ianuarie 2002 (Anul 11, nr. 2902-2926)

2002-01-15 / nr. 2912

______________________ EVENIMENT________________ Nr. 2912 • marți, 15 ianuarie 2002 • Pagina 2 Scandalul „sexgate la Fălticeni“ dezvăluie: Turism sexual în nordul Moldovei Dansatoarele de la Clubul Wyky susțin că mulți dintre clienții lor erau polițiști, judecători, avocați, inspectori și ziariști Cotidianul nostru v-a prezentat, în numărul de seri, amănunte despre arestarea lui Laurian Lalitei Wyky (33 de ani), patronul disco-barului „ Wyky“, cea mai luxoasă și căutată discotecă din municipiul Fălticeni. Wyky a fost arestat sub acuzația de proxenetism, ancheta fiind demarată după ce mama uneia dintre fetele care a activat mai bine de un an la acest bar a făcut plîngere la poliție. Fata respectivă, al cărei nume, din motive de protecție a imaginii, îl păstrăm sub anonimat, a reușit să fugă de la Wyky și să povestească prin ce a trecut acolo. La începutul anului trecut, mama ei a depus o plîngere la Poliția Fălticeni, plîngere la care a anexat o fotografie pe care a reușit să o trimită fata. După cercetări îndelungate, pe 27.06.2001, Poliția Municipiului Fălticeni îi comunică reclamantei că nu se confirmă nici unul dintre aspectele sesizate. Reamintim că femeia reclamase că fata ei este sechestrată în barul lui Wyky și că în acest loc s-ar practica prostituția. Polițiștii fălticineni i-au comunicat doar că vila din fotografia pe care a anexat-o la plîngere nu se găsește pe raza municipiului. Adevărata anchetă a fost demarată abia la sfîrșitul anului trecut, după ce plîngerea a ajuns la Inspectoratul de Poliție Județean și la Prefectura Suceava. La sfîrșitul săptămînii trecute am reușit să stăm de vorbă cu fata care a avut contribuția majoră la deconspirarea afacerilor necurate ale lu Wyky. Tînăra, la fel ca multe alte fete de la Wyky, a făcut declarații amănunțite poliției și procurorilor. De asemenea, ea ne-a povestit și nouă prin ce a trecut, menționînd și numele unor avocați și al unui ziarist, care erau clienți frecvenți ai barului. Ce menționați de fată au familie, așa încît am considerat că este corect să nu le facem publice numele. Reproducem în continuare discuția pe care am avut-o cu fata care a dus la căderea lui Wyky și care ar putea provoca un imens scandal în Suceava. De cînd erai la Wyky și cum ai ajuns acolo? Am ajuns printr-o cunoștință de-a lui, în urmă cu un an, cunoștință care mi-a spus că Wyky face plecări pentru dansatoare în străinătate (n.r. - el își înființase o firmă de impresariat artistic sub acoperirea căreia racola fete). Mi-a spus că este o firmă serioasă, că face contracte. Am fost la el, am stat de vorbă. Mi-a dat niște contracte în care erau stabilite un salariu, cazare, masă, un program, iar cu majuscule scria în contract că este interzisă prostituția. în final, am acceptat și am semnat. La început, într-o oarecare măsură a fost mai demn, dar ne-a ținut numai în casă. De cîte ori venea poliția pe acolo, în razie, el știa. Ori ne ascundea, ori ne ducea în altă parte. Apoi ne-a trimis la Suceava să dansăm, la Clubul „Amsterdam“. De acolo a început toată povestea. Sau, mai bine spus, coșmarul vieții noastre: în ce sens? Păi, dacă nu plecam cu cineva care voia el, ori eram bătute, ori amenințate. Dar nu îți permiteai să refuzi pentru că te obliga. Făcea în așa fel încît te obliga să mergi. Vă obliga să vă prostituați? Da. Nu te duceai o dată, de două ori, de trei ori, suportai bătaia. Dar pînă cînd? La un moment dat, nu mai puteai suporta și făceai ce spunea, numai să nu te mai bată. Nu putea fi să fugiți, să plecați de acolo? Nu, pentru că tot timpul eram amenințate, aveam pașapoartele și buletinele la el. De la început ne-a spus că el are o firmă foarte serioasă și, dacă avem de gînd să-i facem probleme, el nu apelează la tribunal să-și recupereze banii, ci ne omoară familia. în străinătate, fetele au plecat pe bază de contract? Nu. Le-a scos o viză de două săptămîni, fără nici un contract sau altceva, și le-a vîndut în altă parte, în Spania sau Italia. Bănuiesc că s-au perindat multi clienți cu care vă forța să vă prostituați. Bineînțeles. Mai ales polițiști, avocați, față de care el avea obligații. Noi trebuia să ne ducem „la protocol“, să-i rezolvăm lui problemele. Toți cei care îl ajutau pe el așa erau răsplătiți. Le dădea de băut degeaba și cîte o femeie. A fost avocatul Z, avocatul Y, unul de la ziar, ziaristul X. Dar sînt foarte mulți polițiști de la circulație. A fost coșmarul vieții noastre, să stai un an de zile bătută, stresată, amenințată. Voi luați bani de la clienți pentru aceste „servicii“? Nu, îi lua el și spunea că facem jumi-juma. Și făceați? Bineînțeles că nu. Nouă nu ne dădea nici un ban. Și cam cîți bani se plăteau? în momentul în care era un protocol, nu se plătea pentru că avea Wyky obligații față de ei. Dar cînd se mergea cu un client, trebuia plătit un milion de lei la bar, obligatoriu, așazisa consumație în bar, iar după avea pretenția la diferite sume, minimum un milion. Lua banii și prin intermediul fetelor, cîteodată. Și cei pe care i-ați enumerat precum și polițiștii, intrau la capitolul protocol? Da, intrau la capitolul protocol. Dar și ei, de foarte multe ori, ca să fie băieți ținuți, dădeau bani la fete. Bineînțeles că Wyky afla, făcea scandal și lua banii. Spre exemplu, și ziaristul X dădea bani. Cît? Păi, 100 DM pentru aproape nimic. Sau, de fapt, poate el s-a simți bine, vulgar. Dar ce înseamnă..aproape nimic“". Nu pot să vă spun, este prea totuși. Vreți să vă spun așa, pe romănește? Ei bine, dădea 100 DM ca să-și folosească gura. Asta era plăcerea lui. Cum ai fugit de la Wyky? Nu am mai rezistat. Am încercat să am o discuție, să plec cu voia lui, i-am spus că rămînem prieteni, numai să-mi dea drumul. Nu s-a putut, nu a vrut. Așa că am fugit, cu toate că m-a amenințat. Funcționarii de stat implicați risca o pedeapsă de pînă la șante ani de închisoare O altă fată care a „activat“ I. Wyky ne-a mai declarat că, între clienții pe care i-a avut, pe lîngă cei trei menționați anterior „mai veneau din Gura Humorului inspectori, polițiști. Și din București mai erau clienți. De obicei evită să se folosească, nume. Ne spunea numai că este un om important și aflam mai tîrziu, cînd venea cu alte ocazii, că este din poliție, că este judecător sau avocat. Se fereau să dea nume, dar am reușit să aflăm despre cine era vorba“. Această ultimă declarație aparține fetei pe care a luat-o Wyky în cursul săptămînii trecute, cînd a încercat să fugă din țară. Wyky i-a promis că o duce în Spania să danseze într-un bar, dar, după cum ne-a declarat tînăra, „am aflat ulterior că voia să mă vîndă în Italia, pentru 5.000 de dolari“, în timp ce se pregătea să plece din țară, fiind la Arad, Wyky a apelat la un om de afaceri din Suceava, care i-a trimis 12 milioane de lei, la post restant. Urmează să se stabilească acum dacă respectivul om de afaceri poate fi inculpat pentru favorizarea infractorului Cei care au beneficiat de serviciile fetelor forțate să se prostitueze pot fi împărțiți în două categorii: funcționari ai statului și „civili“. Pentru aceștia din urmă nu poate existe decît o răspundere morală. în cazu funcționarilor statului, se poate lesne deduce că ei au încurajat, practic prostituția. Codul penal spune, la art. 263, că „fapta funcționarului public care, luînd cunoștință de săvîrșirea unei infracțiuni în legătură cu serviciul în cadrul căruia își îndeplinește sarcinile, omite sesizarea de îndată , procurorului sau a organului de urmărire penală, potrivit legii de procedură penală, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 5 ani. Dacă fapta este săvîrșită de un funcționa public cu atribuții de conducere sau de control, pedeapsa este de la 6 lni la 7 ani închisoare“. Șeful IPJ Suceava și conducerea prefecturii au dat asigurări ferme că în cazul în care se va dovedi că sîn polițiști care au beneficiat de serviciile fetelor obligate să se prostitueze, sau chiar alți funcționari ai statului, se vor lua măsuri extrem de dure TIBERIU AVRAfc r iff;tf?ițe Ujf Wyh > Ș&tfif. Gif ITtitiKțfȘG M/ItL $■& îțifat țprvMihHw E MAI MULT DECÂT UN TELEFON MOBIL Antenă cu amplificare de semnal Consum redus de energie, calitate superioară a transmisiei și recepției Receptor cu cinci niveluri de control al volumului Sunet de înaltă calitate Ecran cu posibilitatea reglării luminozității și a contrastului Cel mai nou browser Microsoft Mobile Explorer încorporat Acceptă conexiuni SSL (HTTPs' Tasta www Internet, e-mail, Address book, Chat. Cu două clicuri accesezi peste 800.000.000 de pagini de web Dimensiuni 124,5 x 50 x 20 mm; greutate 145 g Baterie Li-lon 950 mAh 110 minute timp de convorbire, 130 ore stand bi Conectare la computer Modem de mare viteză încorporat în telefon, cablu conector laptop/desktop Internet mobil la 153 kbps Accesorii Diferite modele de handsfree, încărcătoare de birou sau mașină, car kit, huse și multe altele www.zapp.ro Zapp info: 01 402 44 44 / 098 111 111 MOBILE EXPECT MORE