Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-16 / nr. 2990

Pagina 3 • Nr. 2990 • marți, 16 aprilie 2002 EVENIMENT Românce, rănite la Ierusalim Două dintre ele sînt în stare gravă, internate în cel mai mare spital din oraș Femeile se aflau în stația de autobuz unde s-a produs atentatul „Doamna Duțu făcuse cumpărături, acolo fiind cea ma mare piață din Ierusalim, Suk, și, împreună cu Doina, așteptat autobuzul“, ne-a relatat Irina, care a mai spus că abia se despărțise de cele două femei și părăsise zona, luînd un autobuz din stația unde, zece minute mai tîrziu avea să aibă loc atentatul. Românii care o cunosc pe Coca Duțu spun că au aflat de la soțul acesteia că starea femeii este stabilizată, în urma exploziei ea a rămas cu două degete amputate însă femeia din Suceava ar avea se pare, probleme mai serioase, vor primi pensie pe viață O altă româncă din grupul aflat la Ierusalim ne-a spus că toate cheltuielile de spitalizare sînt plătite de o companie de asigurări, Bittuah Leumi, pentru toți răniții, considerați "victime de război". Aceeași companie de asigurări va acorda celor răniți pensii pentru toată viața, indiferent dacă au sau nu viză de ședere în Israel. "Mulți dintre noi sîntem fără viză, dar asta nu este o problemă, mai ales în cazul răniților", ne-a spus o altă femeie care a nu a dorit să-i facem public numele. "Deși aici este multă tensiune, o stare incertă, o frică permanentă, cel puțin din cît știm românii care lucrează aici nu sînt speriați. E un risc, însă dacă Dumnezeu vrea să murim aici sau în avion, e voia lui. Nu cred că multă lume își va abandona serviciul pe aici de spaima atentatelor", ne-a declarat Irina. LIDIA MORSE în timp ce călătorioborați din autobus Bomba a fost detonată Trei românce au fost accidentate în timpul atentatului de vineri din Ierusalim, două dintre ele fiind internate in cel mai mare spital al orașului, Hadassah, însă membri ai comunității românești de acolo nu exclud posibilitatea ca, printre cei 60 de răniți, să se găsească și alți români. Deocamdată, am reușit să aflăm că una dintre româncele internate în spital se numește Coca Duțu, este din Tîrgoviște și se află în Israel de șapte ani împreună cu soțul. Potrivit Irinei R., o tînără profesoară de religie care lucrează de doi ani în Israel, și care le cunoștea pe româncele rănite în explozie, o altă femeie aflată în spital este suceveancă, se numește Doina are peste 40 de ani și lucra în Ierusalim. Cea de-a treia româncă aflată la locul exploziei a fost, se pare, transportată la unul din cele trei spitale din Ierusalim care au primit rămpi din atentat, dar a părăsit între timp spitalul, neavînd probleme majore. L APphoto/Ror UI •KiKM.’l Numeroși români se plîng că le este triată corespondenta Scrisori din Israel dispar fără urmă Mai multe persoane din Cluj-Napoca au reclamat faptul că, în ultima vreme, scrisorile expediate de rude sau prietenii aflați în Israel nu ajung la destinare. Pentru a proba cele declarate, doi pensionari aflaț în această ipostază ne-au prezentat chiar și „recipisa“ eliberată de Oficiul Poștal din Haifa, Israel, de unde au fost trimise două scrisori pe 10 februarie și care nu au ajuns în România nici pînă în prezent. Directorul de la Direcția Regională de Poștă Cluj, Petre Moldovan, ne-a declarat că, în ultima vreme, se constată o întîrziere semnificativă a scrisorilor expediate din Israel. Cu gîndul la vechea Securitate Ștefan Schonberger are 82 de ani și, de mai bine de 15 ani, de cînd s-a stabilit definitiv în orașul Haifa din Israel, ține legătura cu prietenii sau cu rudele care au rămas în țară. Spre sfîrșitul anului trecut au început să apară probleme în ceea ce privește primirea scrisorilor în România. Unul dintre prietenii lui Schonberger, Alexandru Cosza, spune că acest fenomen îl duce cu gîndul la vechea Securitate care intercepta corespondența. Scrisorile expediate de Schonberger cuprind doar mesaje de prietenie sau opinii legate de anumite opere muzicale. „împreună cu Schonberger am lucrat ani mulți la cotidianul de limba maghiară „Szabadsag“, la pagina de cultură. După ce am ieșit la pensie, iar el a plecat, ne-am scris unul altuia despre ce se mai întîmpla pe la operă sau ce calitate are un spectacol“, susține Alexandru Costa. El ne-a pus la dispoziție o recipisă de confirmare a scrisorii recomandate care a fost expediată pe 10 februarie și care nu a ajuns nici pînă acum în România. „Desfac plicurile ca să vadă dacă sînt bani" în aceeași situație se află și Ștefan Morvay care nu a primit de cîteva săptămîni nici o scrisoare de la un prieten aflat în Israel. „Mi-a trimis cîteva scrisori nerecomandate care nu au ajuns. După aceea l-am rugat să le pună recomandat și cu aviz de primire. N-au ajuns nici acelea. Nu știu ce se întîmplă, dar ceva nu este în regulă“, spune Morray. O altă persoană care se plînge de faptul că nu îi ajung scrisorile și nici pachetele trimise din Israel este Ana Tolan. Ea ne-a declarat că i-a fost expediat un pachet încă de la Crăciun, dar că n-a ajuns la destinatar. „Nici n-am știut de existenta lui pînă nu am primit un telefon din Israel în care o rudă îmi spunea că mi-a trimis un pachet de Crăciun. Cei din Israel cred că poștașii români desfac plicurile pentru a vedea dacă sînt bani, după care le aruncă“, susține Ana Tolan. „Problema e la ei" Pînă în momentul de față, la Direcția Regională de Poștă nu au fost înregistrate plîngeri legate de dispariția scrisorilor deoarece acestea se fac la locul de unde a fost expediată scrisoarea. „Reclamații scrise nu au fost înregistrate, însă există cazuri de întîrzieri mari legate și de situația existentă în regiune. Cu mîna pe inimă vă spun că plicurile nu sînt interceptate de nimeni“, afirmă directorul DRP Cluj, Petre Moldovan. Ieri, conducerea DRP Cluj a dispus verificarea situației existente. „Scrisorile nu au intrat în România. S-a verificat la Poșta Internațională și nu sînt înregistrate. Problema este undeva la ei“, ne-a mai spus Petru Moldovan. Surse din cadrul DRP Cluj ne-au declarat că din cauza pericolului terorismului care există în zonă toate mesajele sînt interceptate de serviciile secrete israeliene, care, uneori, uită să le mai expedieze dacă nu prezintă interes. MIHAISOICA Portul Constanța, pregătit pentru militarii NATO Peste două săptămîni vor debarca la Constanța primele contingente ale NATO. Vizita ambasadorului Statelor Unite ale Americii, Michael Guest, la Constanța a început la Prefectură, unde a avut loc o întîlnire cu autoritățile locale, apoi delegația l-a așteptat la aeroport pe ministrul Ioan Mircea Pașcu. Cei doi oficiali au inspectat baza militară care se amenajează în Portul Constanța Sud pentru schimbul de trupe și de logistică KFOR. Peste două săptămîni, primele echipamente vor sosi la Constanța, iar acum se lucrează la ultimele detalii. S-au amplasat deja corturile, care pot adăposti pînă la 50 de soldați fiecare, s-au adus frigiderele în care se va păstra hrana militarilor și s-au făcut ultimele retușuri la minihotelul care-i va găzdui pe ofițerii americani. Schimbul de trupe din și spre Kosovo va dura pînă la mijlocul lunii iulie, apoi întregul echipament rămîne la dispoziția MApN. Următoarea oprire a delegației a fost în Eforie Sud, la cazarma unde vor fi cazați militarii din Comandamentul SEEBRIG, din 2003 pînă în 2007. Hotelul a fost transformat aproape în întregime în apartamente cu două, trei și patru camere, cu săli de gimnastică, terenuri de sport și cramă. Sediul operativ al comandamentului SEEBRIG va fucționa la Constanța din iulie 2003, pentru patru ani, apoi se va muta la Istanbul. Atît ambasadorul Michael Guest, cît și ministrul apărării au apreciat calitatea lucrărilor de amenajare a bazei militare din Portul Constanța Sud și a comandamentului SEEBRIG și au declarat că schimbul de trupe KFOR va fi un test pentru România pentru a demonstra că este în stare să administreze o infrastructură la nivelul statelor partenere NATO. Michael Guest a mai vizitat ieri un cămin unde sînt adăpostiți copiii infestați HIV și Rafinăria Petromidia, apoi a înnoptat la hotelul Savoy. Vizita se va încheia astăzi, după o prelegere la Universitatea „Ovidius“. MARIA PETREAN