Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-16 / nr. 2990

___________________ EVENIMENT_______________ Nr. 2990 • marți, 16 aprilie 2002 • Pagina 4 Mizeria din „Maternitatea Morții", tolerată prin decizia ministerului Situația gravă de la Spitalul clinic de obstetrică-ginecologie din Oradea și scandalul iscat de cazul „Maternitatea morții“ puteau fi evitate dacă Ministerul Sănătății și Familiei ar fi ținut cont de numeroasele sesizări privind mizeria din spital. De altfel, maternitatea nu avea nici măcar o aterizație sanitară provizorie. în luna noiembrie, anul trecut, Serviciul prevenire și Combaterea Infecțiilor Nozocomiale (intraspitalicești) din cadrul MSF lua act de mizeria din spital sugerînd chiar, că „Maternitatea va trebui să verifice normele de igienă spitalicească, normele de sterilizare și menținerea sterilității materialelor sanitare a soluțiilor injectabile“. Nimeni nu s-a mai interesat, de atunci, de situația din Maternitatea oradeană. Dr. Zeno Munteanu, medic igienist, a sesizat, anul trecut, Casa Națională de Asigurări de Sănătate cu privire la funcționarea fără autorizație a Maternității și a primit, prin președintele Eugeniu Turle, un răspuns șocant: „Funcționarea spitalelor publice fără autorizație sau cu autorizație provizorie nu are legătură cu intrarea în vigoare a asigurărilor sociale de sănătate, ci este o decizie de politică sanitară a Ministerului Sănătății și Familiei“. De asemenea, adjunctul Direcției de Sănătate Publică Bihor, dr. Zoie Bitea, aruncă vina tot în curtea MSF. Bizea ne-a declarat, după ce a fost demisă, prin ordinul ministrului, că departamentul său sa autosesizat în legătură cu moartea nou-născuților și că MSF încearcă acum să găsească țapi ispășitori pentru o situație pe care o cunoștea foarte bine: „Ministerul Sănătății a deturnat, prin atitudinea reprezentanților săi, situația în fapt și rolul major jucat de departamentul pe care îl coordonez, în identificarea și transparența cazului, nestabilind astfel responsabilitatea reală asupra situației și lăsînd cazul într-o stare confuză și nestabilizată“. Județul Bihor a primit pentru cheltuielile legate de infecțiile intraspitalicești doar 10 milioane de lei pe lună. Cît privește educația sanitară, Bihorul beneficiază de doar 0,15 cenți de persoană pe an. MARIANA GAVRILĂ - Medicul Gheorghe Tirla susține că a fost demis in urma unei anchete comandate politic Dr. Gheorghe Tirla: „Ar fi murit oricum" Medicul Gheorghe Tirla, demis din funcția de șef al Secție Neonatalogie, unde căruia au fost înregistrate cele 20 de decese susține că ancheta a fost comandată politic. El l-a identificat, printre adversari, pe dr. Petru Chitulea, membru marcant al PNL. „El are cine camere pentru el și asistentele lui, pe cînd eu am doar două încăperi fără chiuvetă. Oricum, nu aici e buba, ci în secțiile unde se internează gravide cu bolnave în același salon“, ne-a declarat Tirla. El mai spune că, din cei 20 de bebeluși, doar doi s-au născut sănătoși. „Au fost aduși la mine în majoritate gata bolnavi, aproape morți. Da, au murit pe secția mea și acum ei cred că eu i-am omorît Nu contează că am încercat tot ce-am putut ca să-i salvez. Nu au muri compromiși de actul medical. Ar fi murit oricum!“, spune dr. Tirla, care mai susține că se încearcă blocarea anchetei privind cauzele exacte ale morții micuților. MARIANA GAVRILĂ Militarii disponibiizați i n*1 1 într-o vreme în care există o adevărată psihoză a șomajului, militarii disponibilizați din unitățile MApN Botoșani au dovedit că nu le este frică să-și schimbe locul de muncă și au optat pentru cursuri de calificare în noi meserii. Din cei 33 de militari rămași fără epoleți în ultimii ani - ca urmare a redimensionării unităților militare conform standardelor NATO - 23 au urmat cursuri de operatori calculator, iar alți zece au ales meseriile de zidari și dulgheri. Toți speră că, după obținerea diplomelor, vor reuși să-și găsească locuri de muncă care să le asigure un trai decent. Potrivit unui acord încheiat între Ministerul Muncii și cel al Apărării, toți militarii disponibilizați vor beneficia de această șansă BILA NEAGRA ! Gigi Becali e șmecher nu mai încape vorbă. Altminteri n-ar cîștigat milioane de dolari dintr-un simplu schimb de terenuri cu Armata. Tot șmecher este Gigi Becali cînd spune că a „împrumutat Steaua cu milioane de dolari. Și noi care credeam și a sponsorizat-o. Dar și mai șmecher este cînd spune că l-ar putea schimba pe Pițurcă la vară. Păi dacă este doar „cămătarul“ clubului din Ghencea, atunci ce treabă are e cu schimbarea antrenorului? Pentru șmecherul Becal există însă o explicație: cînd echipa se va fi dus la fund, mai bine să pice de fraier doar Pițurcă? Suporterii primesc astfel „dreptatea mică“, iar cuplul Becali-Păunescu rămîne în cărți pentru preluarea viitoarei societăți pe acțiuni Steaua. Tot așa, lumea uită atît de șmecheria cu confiscarea Stelei cît și de cea cu terenurile MAph Tare șmecherie, nu” LUNI MARTI eveniment MIERCURI 1 n1 lite j [ Ir <r»if Bigi Becali Telefonul cititorului Cititorii noștrii comentează introducerea leului greu: „Părerea mea este că mult mai bine ar fi să se renunțe la leul greu și să fie introdus Euro”. (Vichente Zăgan, București) „Frecții cu carmel la picior de lemn’’. (Pilat, Olt) „Avînd în vedere subțirimea fundamentului economic al leului, și leul nou se va naște tot fără dinți.” (Eugen Bunica, București) „Euro ar fi mai util. Să nu se mai risipească materie primă pentru confecționarea altor monede pentru că noi tot săraci vom fi.” (Mihai Tănase, București) „Aceeaș Mărie, cu altă pălărie. Tăierea zerourilor nu este ceva de „Fără fundament economic, degeaba tai zerouri nefic sau necesar pentru economie, zerourile de la prețuri ar trebui tăiate, poate așa vom simți și noi un trai mai bun”. (Vasile Gîtlan, Craiova) .Apariția leului greu, dinamizarea leului actual, reforma monetară sau cum vreți să îi spuneți, făcută în condițiile actuale din economia românească, de haos, de corupție, cu puterea de cumpărare etc., în care economia românească este gestionată mai prost decît un aprozar de pe vremuri, ar fi un dezastru”. (Marin Florescu, București) Citiți în întregime mesajele la www.evz.ro Respectînd ordinele de la centru, filialele mureșene ale PSD și UDMR au semnat un protocol politic care prevede, printre altele, transformarea liceului Bolyai-Farkas, în prezent mixt, în liceu cu predare exclusiv maghiară, așa cum era, de altfel, pînă prin anii ‘60. Dincolo de implicațiile politice ale acestui gest, credeți că este o idee bună existența, in unele orașe din țară, a unor licee maghiare? Așteptăm răspunsurile dvs. la telefonul 01/202.20.00 sau la adresa ovidiun@expres.ro JOI KLUCI VINERI jIn TÎfK ZILNIC ..... .... ... . . .... ..... . .. . ..vA............ .................. ............................ ........v ..... . SIMBATA nx»iL j «■ DI* Mr* Ivi * ni IliLfiMLiilHlt Ecaterina Andronescu sancționează protocolul PSD-UDMR: „Copiii români și cei maghiari vor să studieze împreună”1 Conform protocolului PSD-UDMR, pe plan local, din anul școlar 2002-2003, 415 elevi români de la Liceul Bolyai Farkas din Tîrgu Mureș urmează să ia drumul Colegiului National Alexandru Papiu Ilarian. Unii dintre aceștia insă vor trebui găzduiți de Colegiul Național Unirea, din cauza spațiului prea mic din Papiu; în urma acestor „tranzacții“, Liceul Bolyai Farkas urmează să revină la forma de invățămint de pină la începutul anilor ‘60, cînd era Liceu reformat, cu predare exclusiv in limba maghiară. Elevii români de la Bolyai nu vor visă să părăsească liceul și sunt hotărîți să se adreseze forurilor europene, unde vor deplînge acordul dintre cele două partide. (D.B. „Protocolul politic nu mă poate obliga să iau o decizie administrativă“, ne-a declarat ieri ministrul Ecaterina Andronescu, după ce, în weekend, a avut două runde de discuții cu oficialii inspectoratului școlar Județean Mureș și cu elevii care au protestat săptămîna trecută la Liceul „Bolyai Farkas“ din Tîrgu-Mureș. „L-am întrebat pe directorul Liceului «Bolyai» dacă a făcut vreun demers și mi-a spus că nu a făcut și nici nu are de gînd să facă. Deci, în acest moment, MEC nu are nici o problemă de rezolvat la Tîrgu- Mureș. Copiii români și cei maghiari vor să studieze în continuare împreună“, a mai spus ministrul ANA-MARIA VIERL Marko Bela: „înțelegerile trebuie respectate" Protocolul PSD-UDMR ar putea fi revizuit, ca urmare a scandalului de la liceele din Tîrgu-Mureș, admite voalat liderul grupului PSD din Senat, Ion Solcanu. El a spus că problema este de competența Delegației Permanente a PSD, unde va ajunge în curînd. Pe de altă parte, președintele UDMR, Marko Bela, a spus că solicitările maghiarilor trebuie să fie respectate. El a criticat chiar poziția adaptată în această chestiune de președintele Ion Iliescu, care a condamnat „segregaționismul etnic”. (C.S.] Liceul Bolyai Farkas a stat la baza conflictului interetnic din martie 1990 Politicienii maghiari susțin că în spatele protestelor se află forțe extremeiste, aceleași care au contribuit esențial și la izbucnirea conflictului sîngeros din martie 1990, care a pornit tot de la intenția de a transforma liceul Bolyai în liceu maghiar. „Nu cred că niște copii sînt în stare ca, din zece în zece ani, să poată arunca situația în aer“, declară președintele UDMR Mureș, Kelemen Attila. Elevii au declarat însă, de fiecare dată, că nu au pe nimeni în spate și că au pornit acest protest fără a fi dirijați de vreo persoană sau partid politic. în același timp, primarul Dorin Florea i-a asigurat pe elevi, de fiecare dată, de tot sprijinul său. Protocolul PSD-UDMR Mureș mai are puncte delicate. Un număr destul de mare de studenți de la Universitatea tehnică Petru Maior și-au exprimat deja nemulțumirea față de intenția de institui două conduceri, paralele, una română și una maghiară în universitatea lor. La fel se va proceda, conform protocolului, și la Universitatea de Medicină și Farmacie. DRAGOȘ BARDOS Liceu Pariuri pentru mafioții italieni, sub ochii Administrației Financiare . „Evenimentul zilei“ a prezentat ieri cazul italianului Giuseppe Burrafato șeful unei rețele de agenți de pariuri clandestine, care și-a deschis mai multe firme de jocuri de noroc in România. Burrafato a fost arestat la sfirșitul săptămînii trecute, la Palermo, după o lungă anchetă a poliției italiene, care a scos la iveală legăturile dintre rețeaua sa și organizația mafiotă Cosa Nostra. N-am putut afla prea multe detalii despre dimensiunea afacerilor lui Burrafato in România pentru simplul motiv că autoritățile române... nu știu nimic despre acest caz. Cel mai probabil, italianul Giuseppe Burralato se ocupa în țara noastră cu spălarea banilor mafiei prin intermediul firmelor de pariuri pe care le înființase în România. Una dintre aceste firme a funcționat în strada Gabroveni din Capitală, chiar lîngă Administrația Financiară a Sectorului 3 (foto). De la o locatură din clădirea în care și-a desfășurat activitatea firma lui Burrafato, „Eurosport Bet“ SRL, am aflat că italianul a închis afacerea acum vreo două luni și a mutat-o undeva în provincie, unde i s-ar fi pierdut urma. In orașele de provincie jocurile de noroc și pariurile sportive au mare succes. Așa se explică faptul că, numai în Pitești, de exemplu, sînt cel puțin trei case de pariuri, dintre care una era patronată tot de Giuseppe Burralato. Cazul italianului este al patrulea semnalat de ziarul nostru pe parcursul dezvăluirilor privind infiltrarea mafiei italiene în România. Pe parcursul ultimelor trei luni, „Evenimentul zilei“ a arătat că grupări mafiote italiene precum ‘Ndrangheta, Camorra, Cosa Nostra sau Sacra Corona Unita și-au infiltrat oameni la cel mai înalt nivel. Cel ma complex a fost cazul omului de afaceri Paul Brener, care a deschis, împreună cu italieni dovediți că fac parte din Cosa Nostra, mai multe firme în țara noastră. Datorită relațiilor sale din trecut cu fosta Securitate, Brewer a reușit să ajungă chiar în preajma unor importanți politicieni și oameni de afaceri români. „Evenimentul zilei“ a mai arătat că temuții oameni ai celebrului cap mafiot Bernardo Provenzano (căutat de aproape 30 de ani de poliția italiană) sau Madonna (condamnat la închisoare pe viață în Peninsulă) au trecut prin România. Curios lucru, și în cazul „pariorului“ Burralato, dar și în cazul celorlalte dezvăluiri privind mafia italiană din România, autoritățile române au demonstrat că sînt depășite de situație. Pînă acum, nu s-a dovedit că poliția română ar fi avut inițiativa reținerii vreunui mafiot, chiar dacă existau probe. Ar exista două explicații: ori polițiștii români arestează mafioți doar la solicitarea colegilor italieni, pe baza probelor venite din Italia, ori mafioții reușesc să obțină, după obiceiul balcanic, protecția unor persoane importante din România, care le asigură, imunitatea. (S.C., S.C.)