Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-16 / nr. 2990

IM mu /SHY*' Demonstrație de stradă în apărarea unui loc de joacă al copiilor Cîțiva zeci de locuitori ai unui cartier din Cluj au ieșit, ieri, în stradă pentru a protesta față de construirea unei benzinării pe singurul loc de joacă din imediata vecinătate a blocurilor în care locuiesc. Oamenii spun că parcul a fost realizat, în urmă cu patru ani, de ei, cu ajutorul Primăriei, însă a fost distrus în numai cîteva zile de buldozerele unei încă un ziarist condamnat La locuința din Cluj-Napoca a lui Octavian Iacob, fostul director al cotidianului "Mesagerul Transilvan”, se va desfășura astăzi o licitație publică de vînzare mobiliară. Vor fi scoase la vînzare mobilier în valoare de pornire de 16,5 milioane lei. S-a ajuns la această situație ca urmare a unei sentințe rămase definitive și irevocabile a Tribunalului Cluj prin care ziaristul Octavian Iacob a fost condamnat la plata unei amenzi penale în valoare de 3 milioane de lei pentru săvîrșirea infracțiunilor de insultă și calomnie prin presă, precum și la plata a 30 de milioane de lei reprezentînd daune morale. în anul 1998 el a publicat în “Monitorul de Cluj” mai multe anchete despre Institutul de Oncologie din Cluj- Napoca, articole în care directorul IUCN, prof. Dr. Nicolae Ghilezan era acuzat de trucarea unor licitații publice. “N-am vrut să ajungem la această situație, dar respectivele articole erau așa de denigratoare și complet neadevărate încît am fost nevoit să recurg la acest gest”, ne-a declarat profesorul Ghilezan. La rîndul lui, ziaristul spune că respectivele articole nu aveau scopul de a calomnia pe cineva, ci doar de a semnala o situație existentă: “Deși am prezentat în fața instanței toate documentele necesare, judecătorii nu au vrut să țină cont de ele. Mi-au cerut de mai multe ori să-mi divulg sursele, lucru cu care n-am fost de acord”. Ziaristul a declarat că a înaintat un recurs la Curtea Supremă de Justiție MIHAI SOICA firme care intenționează să construiască, pe același amplasament, o benzinărie care, spun ei, ar urma să funcționeze la o distanță de numai cîțiva metri de bloc. Ei susțin că au depus mai multe plîngeri la Prefectură, la Inspectoratul pentru Protecția Mediului și la Primărie, dar lucrările au continuat, fără ca șantierul să beneficieze măcar, potrivit legii, de un panou pe care să fie prezentate caracteristicile lucrării. Directorul Direcției de Urbanism din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, Liviu Macea, a declarat că firma a depus o documentația necesară pentru obținerea autorizației de construire, dar aceasta nu a fost eliberată; în urma protestului locatarilor, firma a oprit lucrările. (EZT) CLUJ-NAPOCA Un primar din secuime îl sprijină pe Victor Orban în timp ce la Budapesta se desfășura în Piața Kodsuth o manifestație de susținere a simpatizanților FIDESZ, pentru cel de-al doilea tur al alegerilor parlamentare, care va avea loc săptămîna viitoare în Ungaria, la Odorheiu Secuiesc, în inima secuimii, primarul Szasz Jenő, alături de circa 700 de simpatizanți, au declarat ziua de sâmbătă, ziua solidarității civice cu actuala putere de la Budapesta, în Casa de Cultură din municipiul Odorhei, simpatizanții FIDESZ au urmărit în direct, pe două ecrane imense, transmisia manifestării de la Budapesta. Mesajul primarului Odorheiului, Szasz Jenő, a fost citit la Budapesta de preotul Gergely Istvan din Șumuleu Ciuc, iar la Odorhei, de autorul însuși, în mesaj, primarul, își exprimă solidaritatea cu Guvernul Orban și partidul din care acesta face parte, deoarece, în opinia primarului, în acești ultimi patru ani, Guvernul ungar a avut o politică constructivă față de minoritatea maghiară aflată în afara granițelor Ungariei, dar și față de țările vecine și evident față de România”. Szasz declară că se simte dator să fie alături de FIDESZ acum în momente de încercare și, ca un bun prieten, își manifestă sprijinul, chair dacă acesta este doar moral, față de cei care au sprijinit maghiarimea. “Nu numai Guvernul ungar este responsabil pentru maghiarii din afara granițelor, ci și noi, la rîndul nostru, sîntem responsabili pentru națiune. Avînd în vedere că granițele națiunii nu coincid cu cu granițele țării, nu putem participa la vot, dar alegerile se referă și la noi. De acestea depind dăinuirea, ascensiunea și relația noastră cu țara-mamă. Edilul-șef al Odorheiului a făcut un apel, cu acest prilej, către electoratul din Ungaria, pentru a asigura continuitatea politicii FIDESZ-ului, ceea ce, în opinia sa, va fi nu numai în beneficiul Ungariei, ci și al comunității maghiare din afara granițelor. “De alegerile de duminica viitoare, a mai precizat Szasz Jenő în mesajul său,"depinde și soarta noastră. Consolidare sau asimilare! Ascensiune sau regres! înrbulțire sau emigrare! Noi, maghairii din afara granițelor dorim continuitatea! îi rugăm pe cetățenii care gîndesc ca doi, respectiv electoratul din Ungaria, să voteze și pentru noi și nu împotriva noastră”. Primarul S^idsz susține că victoria FIDESZ-ului ar putea fi și în beneficiul României și asta pentru că Guvernul Orban a promis sprijinul țării sale pentru integrarea României în NATO. Această susținere din partea Ungariei ar putea continua și pentru integrarea în Uniunea Europeană. DOINA TEGLAȘ Orban e sprijinit din secuime Pagina 5 • Nr. 2990 • marți, 16 aprilie 2002 Cluj-Napoca Revoluția își așteaptă martorii iir cursul zilei de luni, la Tribunalul Militar Cluj, un complet de trei judecători de la Curtea Supremă de Justiție au început audierea martorilor în procesul „Revoluției de la Cluj”. Din cei 20 de martori citați să se prezinte pentru audieri nu au fost prezenți decît 8. Completul de judecată este compus din președinte Mircea Aron, fost judecător în cadrul Secției Militare a CSJ, Alexandrina Cochinescu și Pascu Ghiciu, fost procuror șef la Parchetul Giurgiu. Printre martorii audiați în cursul zilei de ieri s-a numărat și colonelul Nicolae Cărăuș, fostul șef al Comandamentului Militar Teritorial, care a depus mărturie despre pregătirile și ședințele operative la care a luat parte înainte de ziua de 21 decembrie 1989, zi în care mai multe persoane au fost împușcate în Cluj. De altfel, planul judecătorilor este să audieze martorii ținînd cont de cronologia derulării evenimentelor. Audierea martorilor a fost transferată la Cluj în urma deciziei adoptate, în acest sens, în data de 25 martie a.c., de Curtea Supremă de Justiție, care a admis cererea Asociației pentru Adevărul Revoluției Cluj, aceasta motivînd că martorii nu se pot deplasa la București. în procesul revoluției de la Cluj, deschis în luna noiembrie 1998, există 28 de părți vătămate, constituite în 55 de părți civile care au ridicat pretenții materiale și morale, acestea variind între un milion de lei și 100 de milioane de lei. Dosarul revoluției de la Cluj are șase inculpați acuzați de instigare la omor și omor deosebit de grav. Aceștia sînt fostul prim secretar al județului, Joachim Moga, fostul comandant al Armatei a IV-a Transilvania, generalul în rezervă Iulian Toplicean, colonelul (r) Valeriu Burtea, lt. col (r) Laurențiu Ioan Cocan, fruntașul (r) Marian Augustin Bolboș și căpitanul (r) Ilie Dicu. Vicepreședintele Asociației pentru Adevărul Revoluției, Aurel Coltor, susține că, în timpul evenimentelor din decembrie 1989, în județul Cluj au murit 26 de persoane și au fost rănite alte RE MIHAI ȘOICA VLADIMIR TARANU în procesul Revoluției de la Cluj se așteaptă ca și martorii să moară Minerii au sădit flori la meciul cu „Extensiv Craiova” Un pumn în nas pentru antrenor Nicolae Negrilă, antrenorul secund al echipei Extensiv Craiova a primit un pumn în față, în timpul unui conflict iscat la meciul care formația sa l-a susținut la Petroșani cu echipa minerilor, Jiul. Tot scandalul a pornit după ce un jucător al echipei Extensiv a lovit un copil de mingi pe motiv că nu i-ar fi dat balonul mai repede; în acel moment, jucătorii de la Jiul au sărit în apărarea copilului producîndu-se pe gazon o bătaie ca-n filme între cele două formații. Pentru a-i despărți pe jucători, a fost nevoie de intervenția oficialilor de la Jiul care au coborît pe terenul de fotbal, în momentul în care oficialii echipei Jiul au ajuns la marginea terenului de joc, reprezentanții echipei Extensiv au protestat, între cele două părți avînd loc un schimb dur de replici. La un moment dat, Negrilă a fost lovit în plină figură de un angajat al Clubului Jiul, care făcea pe brancardierul. Alin Simota, președintele Clubului Jiul Petroșani, regretă cele întîmplate și spune că tot scandalul a pornit de la maniera de arbitraj a arbitrului Vasi Ioniță. „Au crezut că ne fac la arbitraj la noi acasă, Ioniță a arbitrat ca la mama lui acasă. Noi ce ar fi trebuit să facem cînd am văzut că îi sparge nasul băiatului”, afirmă Simota. în cele din urmă, cele două echipe s-au împăcat, însă oficialii de la Jiul se așteaptă să primească o sancțiune din partea Federației pentru acest incident. MARIUS MITRACHE EDITORIAL de Ion Mureșan împroprietărirea glumeață Statul ocrotește proprietatea. Articolul acesta din Constituție are meritul de a fi cel mai tandru și mai mămos articol dintr-un act legislativ. Așa cum este, el dă adevărata măsură a ceea ce se înțelege prin proprietate în România de azi, un copil nițel debil care are încă nevoie de scutece și de mîngîieri consolatoare pe creștet. E drept, proprietatea nu e atît de ocrotită încît să fie răsfățată pînă la a fi și garantată. Oricum, ne găsim în vremea copilăriei proprietății. Așa că nu e de mirare că în jurul ei se iscă minuni. Cînd e vorba de copilul acesta năbădăios, auzi de tot felul de apariții și dispariții, ca la Maglavit. Nu mai departe, în județul Hunedoara s-au eliberat în ultimii zece ani peste zece de titluri de proprietate care nu s-au eliberat. Sînt convins că mulți țărani și-au tocat vechipe la primării și prefecturi ani la rînd ca să se vadă cu Titlul de proprietate, fără nici un rezultat. Au fost amînați de la o lună la alta, de la un an la altul, purtați pe la tot felul de uși de birouri, cu ntr-o mînă și cu traista cu sticla de țuică în alta, pînă cînd și-au pierdut speranța ori, cei bătrîni, au decedat. Funcționarii cu pricina nici nu mai au de ce să se grăbească, și nici nu se grăbesc, fiindcă solicitările agasante au fost deja rezolvate pe hîrtie. Nu m-aș mira ca din pricina planului îndeplinit, serviciile respective să-și fi redus personalul la minim. Dacă a fost posibilă cacealmaua asta mizerabilă la o așa scară, într-un singur județ, bunul simț ar trebui să-l împingă pe primul ministru să ceară un control al aplicării Legii 18 în toate județele. Metodologia de control poate fi împrumutată de la Hunedoara. Și mai mare minune s-a întîmplat cu proprietatea în județul Bistrița- Năsăud, în comuna. Romuli au apărut, peste noapte, cinci sute de hectare de pădure. Suprafața este dată ca sigură în Cartea Funciară, atîta doar că pe teren, și dacă o cauți cu lupa și cu lupul nu o găsești. Primarul și sătenii nu sînt împotriva ei, din păcate e numai pe hîrtie. Situațiile astea îmi aduc aminte de anecdota cu raportările false din zootehnia socialistă. Scroafa unui bade a fătat doi purcei. La București se raportează că a fătat doisprezece purcei. Decizia vine în spiritul grijii față de om, doi purcei se vor da la fondul de stat, zece să rămînă țăranului. Probabil că la Romuli, din cele o mie de hectare raportate cine știe cîndva împădurite, s-a decis ca cinci sute să le ia Romsilva, iar cinci sute să se dea satului. Măcar noi și Cabinetul Năstase să mai rîdem. Că în Europa nimeni nu gustă glumele pe seama proprietății.