Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-22 / nr. 2995

_______________________EVENIMENT________________ Nr. 2995 • luni, 22 aprilie 2002 • Pagina 4 Printr-un controversat ordin al ministrului finanțelor, 5 1 Deplasările în străinătate ale unor înalți funcționari sut plătite de firmele private Un scandal între două firme private a scos la iveală că înalți funcționari ai Ministerului Finanțelor Publice (MFP) se plimbă în străinătate pe banii firmelor private pentru care statul garantează împrumuturile externe. In cazul concret al companiei Contrasimex, deplasarea în străinătate a Aurei Gereanu, director general adjunct în MFP, a fost decontată pe numele unei salariate a firmei respective, Lucia Rînja. Decontul a fost justificat cu biletul de avion în valoare de 1.800 dolari, pe numele Aurel Gereanu. „Tehnic, deplasarea unui reprezentant al Finanțelor în străinătate, pentru a discuta și, uneori, chiar negocia un împrumut solicitat de o firmă privată este justificată, de vreme ce statul garantează împrumutul“, ne-a declarat Aura Gereanu. Mai mult, aflăm că toate deplasările înalților funcționari din Finanțe în acest scop sînt suportate de firmele private interesate și, în aceste cazuri, ministrul finanțelor, oricare a fost acesta, semna un ordin special. „Noi avem mandat de fiecare dată cînd plecăm. Aceste împrumuturi sînt mai întîi analizate de Eximbank și de un comitet interministerial de garantare a creditelor de comerț exterior“, a adăugat Gereanu. Numai că pe înalții funcționari din Finanțe nu i-a interesat pînă acum care este modalitatea legală prin care se justifică, în scriptele firmelor respective, cheltuielile lor de deplasare. Ceea ce ar putea arăta o ambiguitate a textelor de lege invocate în chiar ordinele ministeriale Acoperire în două hotărîri de guvern Mișcarea este legală deoarece există o acoperire în acest sens: Hotărîrea Guvernului nr. 518/1995, privind unele drepturi ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar și Hotărîrea nr. 478/2001 privind transportul cu avionul al unor persoane care călătoresc spre și dinspre România. Argumentele Ministerului Finanțelor par și ele firești intenția de a nu cheltui bani publici pentru a rezolva interesele unor companii private. O socoteală corectă, la prima vedere, care însă a fost spulberată de imensele sume de bani pe care le-a plătit, din bani publici, Ministerul Finanțelor, pentru că o sumedenie de firme nu și-au mai achitat în veci obligațiile externe, iar statul a plătit la timp împrumutul, dobînzile, comisioanele și taxele. Contrasimex a fost una dintre companiile care a împrumutat bani din străinătate și a avut girul Finanțelor. Firma a luat și un credit în valoare totală de 43,8 milioane dolari de la două bănci germane, garantat de stat. Astăzi, Contrasimex nu are bani și Autoritatea pentru Recuperarea Activelor Bancare (AVAB) se ocupă de recuperarea creanțelor statului. Printre cei care apar pe statele de plată ale Contrasimex se găsea, în 1999, Ovidiu Mușetescu, acum ministrul privatizării, atunci membru în Consiliul de Administrație al firmei. El cerea firmei acoperirea facturii de telefon, în valoare de 1,2 milioane lei, arătînd că sînt „cheltuieli ocazionate de convorbiri în interesul serviciului“. Evident, aceste favoruri pe care le primea actualul ministru, separat de banii cuveniți pentru prestația de membru în CA, îi fac pe cei care se ceartă în justiție cu firma Contrasimx să creadă că lupta lor este zadarnică. Factura garanțiilor. 645 de milioane dolari Evaluate în dolari, sumele plătite de Ministerul Finanțelor, din bani publici, prin executarea garanțiilor acordate firmelor private, au depășit 645 milioane dolari, din care se recuperaseră numai 8,7 milioane dolari, arată raportul Curții de Conturi din anul 2000. în toată această „afacere“ și probabil în nenumărate altele, eșecul firmelor private a fost plătit de stat. Grav este însă faptul că, cerînd firmelor să achite nota de plată a deplasărilor reprezentanților săi în străinătate, Ministerul Finanțelor îi pune pe aceștia într-o situație delicată. Uneori, alți eventuali păgubiți ai firmelor care au împrumutat bani cu garanția statului pot presupune că Ministerul Finanțelor nu mai poate fi independent în decizii, de vreme ce înalți funcționari au fost plătiți de aceste firme. Argumentul grijii față de banii publici nu mai este atît de convingător, de vreme ce, în timp ce evitau cheltuieli de deplasare de cîteva mii de dolari, finanțele au plătit peste o jumătate de miliard din banii țării în contul eșecului afacerilor garantate. LIDIA MOÏSE Potrivit presei italiene, aflat în Peninsulă, împreună cu Berlusconi, Anăstase a cerut un medicament pentru cîstigarea alegerilor Premierul Adrian Năstase și soția sa și-au petrecut weekend-ul în Italia, la invitația premierului italian Silvio Berlusconi. Purtătorul de cuvînt al Executivului, Claudiu Lucaci, citat de agenția Mediafax, a declarat că „cei doi premieri vor folosi acest prilej pentru a discuta despre modalitățile de dezvoltare a relațiilor politice, economice și culturale bilaterale“. Berlusconi l-a invitat în Italia și pe primul ministru bulgar, care însă n-a dat curs invitației. După ce au ajuns la Milano cu un avion românesc, sîmbătă dimineață, soții Năstase s-au urcat în avionul personal al lui Silvio Belusconi, cu destinația Portofino, localitate maritimă de lîngă Genova. Presa italiană a relatat cu lux de amănunte vizita de relaxare a premierului român. Pe parcursul vizitei, Berlusconi, îmbrăcat sport, în tricou și pantaloni bleu închis, a discutat în limba franceză cu Năstase, și el îmbrăcat sport, alături de care Dana Năstase (numită de ziariști „prima doamnă româncă“) șia etalat o geacă în dungi de culoare lila, ornată cu guler de blană. Urmăriți de jurnaliști, Berlusconi și oaspeții săi români au urcat pe un iaht, pornind spre golful San Fruttuoso di Camogli, pentru a vizita o mînăstire. După excursia pe mare, Berlusconi și-a anunțat intenția de a petrece dupăamiaza în castelul său din localitatea Paraggi. Imediat după ce au coborît de pe iaht, Berlusconi și familia Năstase au intrat într-un boutique de obiecte de artă, apoi s-au oprit într-o „gelaterie“, pentru o înghețată. La cererea Danei Năstase, grupul a intrat apoi într-o brutărie, unde soția premierului român a ținut să facă o fotografie. Zîmbetul lui Berlusconi nu a dispărut nici după ce o turistă a strigat: „Rușine, cineva trebuie să i-o spună“. De menționat că Berlusconi se află, în prezent, în centrul unui imens scandal, legat de nominalizarea conducerii televiziunii de stat RAI. După excursia pe mare, înghețată, fotografii și shopping, Berlusconi și soții Năstase s-au retras la castelul din Paragu. Toți au reapărut apoi în public sîmbătă după-amiază, în localitatea Santa Margherita. Potrivit cotidianului „Corriere della Sera“, Adrian Năstase s-a ocupat de buna dispoziție a lui Berlusconi, plasînd cîteva glamițe. Năstase a cerut informații, rîzînd, într-o farmacie: ,Aș vrea un medicament pentru cîștigarea alegerilor". Farmacista i-a răspuns prompt, indicîndu-l pe Berlusconi: „Cereții lui“. SORIN CEHAN 8, la tragedia alla movioazza Alimmebom ferma pe in cosmnii relasinatorii puante üapaz/Jan killer’ kid I". iXlviwa Inn NMfIX'BWRI'.lviiJm iWJ Il mon» del Cavaliere Noi bambin! ÎPfreflose e Saul Ambro Ulivo in piazza e Bossi attacca St ■in tutia Italia. Romiti: mhda più parti (amare m vogpa di limita Berlusconi! Sdnscà? Ni ho visto solo un dgso, non sono riuscito â l L'INTERVISTA ț Utt Celli: Zaccaria sehierô la Rai, un ertwe demeràali Presa italiană a stat cu ochii pe Berlusconi și a văzut că familia Năstase apreciază înghețate Gazetarii de la „Ziarul de Vrancea“ s-au legat cu lanțuri pentru ca poliția și primăria din Focșani să nu ridice tonetele în care Își vînd publicațiile Ziariști săltați cu macaraua . . Războiul dintre puterea locală și jurnaliștii de la „Ziarul de Vrancea-Business Monitor“ continuă fără nici un fel de menajamente chiar în stradă. După ce „monitoriștii“ au rămas fără dreptul de a scoate pe piață ziarul și au lansat un alt cotidian, autoritățile locale au instituit front comun pentru paralizarea distribuției și reducerea la tăcere a jurnaliștilor. în ultimele zile, autoritățile locale au scos în stradă macaralele și cagulații de la DIA pentru a ridica de pe domeniul public chioșcurile de difuzare a noului ziar. Cei care conduc această operațiune, ajutați de polițiști, jandarmi și necalificați de la primărie, au preferat liniștea și întunericul nopții. Deși ziariștii susțin că există o hotărîre a Tribunalului Județean care le permite să mai țină chioșcurile în stradă, se pare că factorii locali de decizie au considerat că trebuie să rezolve cu orice preț această problemă. în cursul zilei de vineri, într-un gest disperat, ziariștii indezirabili pentru puterea locală, s-au legat cu lanțuri ori s-au baricadat în tonetele de vînzare. Forțele de ordine nu au ținut cont nici de hotărîrea judecătorească și nici de protestele ziariștilor, unul dintre chioșcuri fiind chiar ridicat în aer, cu tot cu reporteri. Ziariștii care au protestat legîndu-se cu lanțuri, „cîinii de pază ai democrației“, au fost luați pe sus de forțele de ordine, bruscați, amenințați și chiar loviți de cei care încercau să ridice cu macaralele tonetele cu publicații. Trecătorii șocați au reacționat dur și i-au huiduit pe cei care îi bruscau pe reporteri. „Personal am fost amenințat că voi fi distrus ca persoană. Este mult prea evidentă implicarea politică“, a declarat directorul ziarului, Cornel Condurache, care susține că jurnaliștii primesc telefoane de amenințare ori li se blochează accesul la informații publice. „Necalificații de la primărie veneau, ne îmbrînceau și chiar ne-au rupt hainele în timp ce poliția și jandarmii au înconjurat zona și nu lăsau pe nimeni să intre. Nu i-a interesat, toți spuneau că execută un ordin, nu comentează, nu discern pentru că există o hotărîre a primarului pe care nu au cum să o încalce“, ne-a spus Lidia Grosei, redactor-șef adjunct al ziarului. In paralel, directorul și redactorul-șef al ziarului sînt cercetați penal de polițiștii din IPJ Vrancea pe motiv că au contrafăcut ziarul „Monitorul“, iar reporterii primesc în continuare amenințări voalate cum că „barca lui Condurache se scufundă“ și trebuie să-și caute de lucru. Ziariștii acuză că ghișeftul primăriei locale constă în înlocuirea punctelor de difuzare a presei deținute de Nord- Est Press SRL Focșani cu cele ale firmei Genius, condusă de fiul senatoarei PSD de Vrancea, Fevronia Stoica, prin intermendiul cărora vor să vîndă „un ziar de partid“ Războiul gheretelor Scandalul dintre ziariști și conducerea PSD a început de la sfîrșitul lunii martie cînd Primăria Focșani a reziliat contractul în participațiune pentru distribuția de presă cu societatea de difuzam a ziarului, iar controversatul Mihai Iacob de la „Dramiral Group“ a retras peste noapte dreptul de folosire a mărcii «Monitorul». Conducerea „Ziarului de Vrancea“ susține că tot ce se întîmplă este un abuz fără precedent concertat din cele mai înalte birouri ale PSD Vrancea. Ziariștii au reclamat abuzurile puterii la instituțiile internaționale de apărare a jurnaliștilor și, în următoarele zile, vor să picheteze guvernul. Pentru că nu au avut altcumva să se apere, reporterii și-au pus în funcțiune condeiele și au dezvăluit cititorilor „modul mișelesc“ în care s-a încercat reducerea la tăcere a redacției, prin blocarea vînzării ziarului. în mod suspect, Rodipet refuză să încheie cu „Ziarul de Vrancea" contract de distribuție. Începînd de astăzi, reporterii vor ieși în stradă pentru a-și vinde ziarul întrucît primăria a ridicat toate sonetele. Pornită de la un presupus litigiu comercial, bătălia dintre ziar și puterea locală a atins cote fără precedent. SILVIA VRÎNCEANU IA CUR Ins omite I Ziariste legate cu lanțuri de tone à Deși premierul le-a cerut să muncească și ieri Funcționarii publici au lucrat doar sîmbătă Instituțiile publice au lucrat doar sîmbătă, deși premierul Adrian Năstase le-a cerut tuturor prefecților la ultima teleconferință să ia toate măsurile astfel încît „aceste două zile să fie într-adevăr lucrătoare“. Funcționarii publici ar fi trebuit să fie la serviciu ca să recupereze zilele libere din 2 și 3 mai. Ieri, instituțiile publice din Capitală aveau porțile închise, cea de-a doua zi liberă care va fi luată de Paști urmînd să fie recuperată sîmbătă viitoare. Deși majoritatea instituțiilor publice au avut sîmbătă program normal, abia două-trei persoane ne-au călcat pragul, probabil din cauză că cei mai mulți nu au știut că se lucrează, ne-au spus funcționarii cîtorva instituții publice cu care am vorbit la telefon. Dacă la administrațiile financiare abia puteau fi văzute cîteva persoane, nici la Apa Nova București sau Distrigaz Sud nu s-au înghesuit prea mulți să își plătească facturile. GABRIELA PALADE ZI pierduți Funcționarii publici și ceilalți angajați în instituțiile descentralizate ale statului, din județul Suceava, s-au prezentat sîmbătă la serviciu pentru a recupera zilele libere de care vor beneficia în perioada Paștelui. S-au prezentat, este bine spus, căci ziua de sîmbătă a fost una cu program redus, chiar dacă trebuia să recupereze o zi normală de lucru, în instituțiile publice din județul Suceava, funcționarii au cam fost nevoiți să taie frunze la cîini, în special cei care au contact direct cu contribuabilii. Și asta pentru că majoritatea sucevenilor au uitat sau nu au știut, pur și simplu, că și sîmbătă pot bate pe la porțile instituțiilor și-și pot rezolva chiar mai ușor problemele, ținînd cont că nu este aglomerație ca în celelalte zile. Excepție a făcut, oarecum, Casa de Pensii, unde agenții economici, bine informați, s-au prezentat și sîmbătă pentru a depune declarațiile de asigurați, conform legii. TIBERIU AVRAM Atmosferă de weekend la Galați Primăria, prefectura, finanțele Zona Liberă din Galați au fost animate de o zi de lucru care s-a dorit normală. Angajații nu au avut însă ocazia să se ostenească prea mult deoarece gălățenii, obișnuiți de faptul că sîmbătă este zi liberă, nu s-au mai înghesuit că în zilele din cursul săptămînii la sediile finanțelor pentru plata impozitelor sau depunerea fișelor privind venitu global, la sediul primăriei pentru a face reclamații sau pentru a obține o serie de avize. Atmosfera din sediile instituțiilor statului a fost sîmbătă cît se poate de liniștită, cei mai mult angajați așteptînd să treacă la repede orele de program pentru a putea petrece cu familiile la iarbă verde ceea ce mai rămăsese din weekend. (A.C.D.)