Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-22 / nr. 2995

Taxe pentru motivarea absențelor Directorul Grupului Școlar „Tîrnava", din Mediaș, județul Sibiu, Marian Răducioiu este acuzat de fals, uz de fals, ținerea unei contabilități duble și management defectuos, riscînd să fie demis din funcție și cercetat de organele de poliție. ISJ Sibiu a declanșat efectuarea unui control asupra activității liceului respectiv, după ce a primit mai multe sesizări de la profesorii și elevii unității școlare. Astfel, inspectorii școlari au descoperit că Marian Răducioiu a vîndut ilegal mai multe tractoare din dotarea școlii și nu a respectat modul de salarizare, informează RomNET. Florin Droc, inspectorul școlar general al ISJ Sibiu a declarat că directorul unității nu avea întocmite planuri de activitate școlară, nu s-a ocupat de asigurarea căldurii în cadrul instituției, acorda salarii de merit prin rotație și nu în funcție de calitățile pe care trebuie să le îndeplinească un profesor, astfel încît aproape toate cadrele didactice din acea școală au primit acest tip de venituri. „Vreau să spun că această unitate arată ca un ghetou, este complet neglijată și de cînd lucrez în învățămînt, nu am mai întîlnit situații atît de grave. Elevii Grupului Școlar Tîrnava au depus la Inspectoratul școlar mai multe declarații în care susțin că dădeau 3.000 de lei pentru motivarea absențelor și un pachet de țigări pentru a fi învoiți o oră. Vom lua măsuri drastice și vom merge pînă la destituire”, a declarat Mircea Daraban, inspector șef-adjunct al ISJ Sibiu. (R.N.) ZILEI SIBIU Drăgan Muntean s-a stins din viață . Cunoscutul interpret de muzică populară Drăgan Muntean s-a stins din viață sîmbătă, în urma gravului acciden cerebral pe care l-a suferit Ie sfîrșitul săptămînii trecute. La două zile după ce a împlinit 47 de ani, Drăgan Muntean a murit pe patul de spital în timp ce un călugăr se ruga la capul său pentru însănătoșirea sa. Polițiștii hunedoreni, din rîndul cărora Drăgan Muntean a făcut parte, fiind colonel în cadrul IPJ Hunedoara, vor lua măsuri speciale pentru a asigura ordinea din jurul Sălii Romtelecom, unde a fost depus trupul neînsuflețit. Slujba religioasă de înmormîntare, după ritul ortodox, va fi oficiată mîine, la ora 13.00, după care cortegiul funerar se va deplasa în localitatea Leșnic, unde trupul neînsuflețit al artistului va fi depus în cavoul familiei. MONICA SAJTOS Gyorgy Frunda dispus să-l apere pe profesorul agresor de la “Bolyai” Senatorul UDMR Gyorgy Frunda a declarat că este dispus să-l reprezinte în instanță pe profesorul maghiar de la Liceul‘Bolyai Farkas” care l-a lovit pe reporterul Prima TV, Cătălin Condruț, în timp ce acesta filme poarta liceului. Incidentul s-a petrecut în urmă cu două săptămîni, în a doua zi de proteste elevilor români. La agresiune ai fost martori și doi jandarmi îmbrăcați în civil care au intervenit și l-au însoțit pe profesor la poliție. Prezent la dezbaterile Project of Ethnic Relations, care au avut loc la sfîrșitul săptămîni trecute la Tîrgu Mureș, Gyorgy Frunda a luat apărarea profesorului Fodor Sandor, spunînd că acesta nu a făcut altceva decît să pună mîna pe camera de filmat a reporterului ‘‘pentru că și-a amintit de evenimentele din martie 1990 și i s-a făcut frică”. Senatorul UDMR a declarat că îl va reprezenta în instanță pe Fodor Sandor“pentru că acesta a fost un profesor deosebit de valoros care a publicat chiar și manuale școlare”. Frunda a mai spus că este sigur că, din toamna acestui an, liceul “Bolyai” va deveni o unitate de învățămînt exclusiv cu predare în limba maghiară. DRAGOȘ BARDOȘI „Electrica” lasă In beznă datornicii La sfîrșitul săptămînii trecute o parte din Exploatarea Minieră Rodna, din județul Bistrița- Năsăud, a rămas fără energie electrică, informează RomNET Este vorba despre sediul administrativ al companiei, magazia centrală, stația de expediție și de atelierele parcului auto. Conducerea societății de distribuție „Electrica” a decis să întrerupă furnizarea energiei electrice în aceste puncte din cauza datoriilor de peste 12 miliarde de lei. Directorul sucursalei miniere Rodna, Lazăr Ciroaie, a declarat că nu a fost întrerupt curentul în galerii și nici în punctele de producție, comunicarea cu subteranul făcîndu-se în bune condiții. Acesta a precizat că situația a fost adusă la cunoștința conducerii companiei Remin Baia- Mare, din care face parte și Exploatarea Minieră Rodna. Conducerea „Electrica” a avertizat că acesta este doar un semnal de alarmă, iar în cazul în care datoriile companiei nu vor fi plătite cît mai repede, va urma sistarea integrală a energiei electrice. (R.N.) Pagina 5 • Nr. 2995 • luni, 22 aprilie 2002 Remin Deva în finală la Challenge Cup Universitatea Remin Deva s-a calificat în finala Challenge Cup după ce a învins CFR Rapid București, pe teren propriu, la două puncte diferență Venite la Deva să repare ceea ce Remin le forțase prin evoluția din tur să strice acasă, rapidistele și-au vîndut foarte scump pielea, evoluînd cu cel puțin o clasă peste ce au arătat la București. Cu atît mai mare este meritul elevelor profesorilor Cornel Bădulescu și Ioan Mătăsaru, victorioase în fața unei formații de certă valoare, care și-a dorit calificarea extrem de mult. Jocul a fost tot timpul pe muchie de cuțit, chiar dacă giuleștencele nu au avut niciodată scor de calificare, ele conducînd cu maxim un gol diferență, insuficient după acel 25 - 24 din tur. Pînă cu zece minute înainte de final, cînd scorul era 15 -15, egalitatea a fost consemnată pe tabelă de nu mai puțin de 11 ori, o dovadă în plus a echilibrului deosebit a întîlnirii. Unul dintre multele momente cheie ale meciului, a fost la scorul de 17 15 pentru Remin, cînd Melinda Toth și Georgeta Nanita-Grigore au înscris cîte un gol deși echipa lor era în inferioritate numerică, o specialitate a devencelor și în Liga Națională. Cu numai patru minute înainte de sfîrșit, Deva conducea cu 2017 (singura oară cînd s-a înregistrat o diferență mai mare de două goluri), dar întîlnirea nu era jucată, antrenorii Bădulescu și Mărgulescu duelîndu-se în time-out-uri pînă în ultimele 40 de secunde ale întîlnirii. La 2019, cînd mai erau 16 secunde de joc, Alina Bidirel, care a făcut un meci admirabil, la fel ca și absolut toate coechipierele ei, a punctat decisiv pentru cea de-a șasea victorie a deveneelor în cele șase meciuri disputate în Challenge Cup. Remin Deva va disputa finala Challenge Cup în compania învingătoarei din întîlnirea BSV Buxtehude (Germania) - Gil Eanes-Lagos (Portugalia); în tur, jucătoarele germane au învins cu scorul de 31-14. MONICA SAJTOS Ardelencele sunt finaliste de la prima vedere Tentativă de omor pe patul de spital Un incident mai puțin obișnuit s-a petrecut, sîmbătă dimineața într-unul din saloanele Spitalulu de Boli Infecțioase din Cluj, unde doi frați, internați aici pentru a se trată de TBC, s-au luat la bătaie și-au înjunghiat cu cuțitele. în urma cu două zile, unul din cei doi frați Iflan Olteanu, de 42 de ani, a fugit din spital și a plecat în satul nata pentru a-și ridica venitul minim garantat și pentru a-și cumpăra băutură. El s-a întors la spital sub influenta alcoolului și cu chef de ceartă, informează RomNET. Ioan a început să se certe cu fratele său, Ștefan, de 46 de ani, care, pentru a se apăra de atacul violent al fratelui, l-a lovit pe Ioan cu cuțitul în piept, după care s-a speriat și a anunțat medicii. Ioan Olteanu a fost operat de urgență, starea lui fiind acum stabilă. în schimb, Ștefan Olteanu este cercetat de polițiștii clujeni pentru tentativă de omor calificat și riscă o pedeapsă cu închisoarea de pînă la 10 ani. (R.N.) EDITORIAL de Ion Mureșan In segregare stă unirea Gogoașa mediatică cea mai înfuriată și cea mai gustată în ultima vreme este „segregarea”. Cuvîntul, o adevărată ofertă de primăvară a firmei PSD-UDMR, a fost lansat cu prilejul conflictului de la liceul Bolyai Farkas din Tîrgu Mureș. Nu aș fi revenit asupra subiectului, dacă nu s-ar fi țesut în jurul lui tot felul de comportamente aberante. Săptămîna trecută, am călătorit cu mașina prin mai multe orașe și orășele transilvane. A trece dintr-un oraș în altul înseamnă a trece din raza unui post de radio local în raza altuia, în aceași zi, în două orașe, departe de Tîrgu Mureș, radiourile locale cereau ascultătorilor să-și exprime părerea în legătură cu „segregarea” de la liceul Bolyai, dacă sînt sau nu de acord cu ea, dacă nu duce la creșterea tensiunilor interetnice, dacă nu contrazice normele europene etc. Ideea acestor sondaje radiofonice este de o remarcabilă idioțenie. Sînt convins că ascultătorii, care au telefonat imediat și care au înfierat „segregarea”, credeau că e vorba de „debranșare”, căci tocmai li se tăiase apa caldă de la robinet și nu era exclus ca să le-o fi tăiat un anume ungur Bolyai. Cei care, totuși, auziseră de cazul liceului Bolyai, vorbeau ca să nu tacă, căci despre normele europene nu puteau decît să-și dea cu părerea. Nu-i vorbă, ascultătorii din Zalău nu puteau fi cu nimic mai ridicoli decît premierul Năstase și președintele Iliescu, care s-au implicat responsabil în rezolvarea problemelor unui liceu și se pregătesc să-și spună punctul de vedere și despre grădinițe. Apoi, ghinion, am dat la un post de televiziune peste senatorul Pruteanu care se întreținea, vorba vine, cu deputatul Borbely Laszlo. Printre urletele lui Pruteanu (extraordinar ce mult a putut să decadă omul acesta în cîțiva ani!), parlamentarul UDMR se chinuia să-i explice că nu există cauze ascunse și că „așa vor maghiari din Tîrgu Mureș” ca în loc de două licee amestecate să fie unul românesc și unul unguresc, că așa a fost prin tradiție, că rezolvarea acestei probleme va duce la o mai bună înțelegere între unguri și români; în ce mă privește, am înțeles poziția politicienilor maghiari (care s-au dovedit eleganți și aplicați în toate dezbaterile în care i-am văzut), poziție care s-ar putea rezuma la proverbul scoțian „Gardul bun face vecinul bun” sau la „în segregare stă unirea”. Iar dacă, oricum, clădirea aparține Bisericii Reformate, nu văd de ce trebuie să organizăm dezbateri, căci proprietarul poate face acolo chiar și o școală pentru papuași, în sfîrșit, emblematică pentru intelectuali mi se pare poziția lui Silviu Brucan. Geaba a insistat interlocutorul său de profeții să-și spună părerea, geaba i-a cerut o judecată clară, „Oracolul de la Dămăroaia” nu a putut trece de exprimarea în pilde: românii se plîng că la Cernăuți ori în zonele cu populație masiv românească din Ungaria nu sînt licee românești, așa că e vorba de o mentalitate care se va schimba greu. Dar, Brucan nu a acceptat în ruptul capului să spună limpede, da domnuile, cred că e normal ca ungurii să aibă licee cu limba de predare maghiară. Ar fi pierdut din audiență dacă ar fi spus ce crede? Probabil că nu, însă, în poziția intelectualilor români, a analiștilor și a politicienilor raționali este o mică lașitate, o teamă nelămurită de a depăși limbajul esopic, vorbirea prin „șopîrlire”. Cine se va îndura să ne schimbe mentalitatea? fii Orange fără TVA • lunna a 4-a de abonament nu te costă nimic mesajele scrise costă mai puțin cu 3091 NOKIA 3310 cu abonamentu Orange Free KOPIERNICUS partener Orange Alba lulia Baia Mare Sibiu oranq Cluj Napoca Târgu Mureș Zalău