Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-22 / nr. 2995

_________________________ SPORT_______________________ Nr. 2995 • luni, 22 aprilie 2002 • Pagina 14 Din ciclul „Oamenii de fotbal“ Cristi Borcea sr a dat bacalaureatul la 26 de ani > Directorul executiv de la FC Dinamo a absolvit Grupul Școlar Agricol Fierbinți Despre fotbalul românesc s-a spus mereu că este o lume aparte, guvernată de alte legi. Pe acest tărîm neobișnuit, regulamentele sunt pentru cei slabi, iar moralitatea și competența nu sînt criterii decisive în alegerea liderilor. Un exemplu elocvent este Mitică Dragomir, omul care a ajuns președinte al Ligii Profesioniste de Fotbal după ce a trecut pe la FC Scornicești, Victoria și prin arestul poliției, diploma de bacalaureat obținînd-o la 27 de ani. Un alt caz a fost descoperit de „Evenimentul zilei" chiar în curtea actualului lider al campionatului, FC Dinamo. Cotidianul nostru vă prezintă cum s-a clădit ascensiunea directorului executiv al „clinilor roșii“, în cele ce urmează, personajul Cristi Borcea demonstrează cum în România mileniului trei comerțul cu butelii poate înlocui cu succes anii petrecuți pe băncile școlilor A terminat primii ani de liceu cu media . Aventura viitorului lider dinamovist Cristian Borcea a început, practic, în ‘84, cînd, după cele opt clase „regulamentare“, a intrat la Liceul nr. 26 din Sălăjan (actual „Dante Alighieri“), profilul „mecanică“. O dată cu acest pas, pentru băiatul lui Stere și al Elenei au început unele probleme, pentru că liceul, chiar dacă nu făcea parte din elită, se încadra în categoria instituțiilor cu o reputație bună. Aceasta a fost, de altfel, și neșansa tînărului Cristi, pentru care liceul respectiv s-a dovedit o „căciulă“ destul de mare. Cei doi ani petrecuți la „26“ - acolo unde s-a lăudat în mai multe rînduri că și-a terminat studiile - au reprezentat pentru actualul director de la Dinamo, dar și pentru dascălii săi, o corvoadă. De mare ajutor i-au fost elevului Borcea S. Cristian - cum apare el în catalog - directivele date de partidul comunist, care trasase profesorilor sarcina de a promova cît mai mulți elevi. Aceasta a fost și salvarea actualului lider al „dinilor roșii“, care au terminat primii ani de liceu cu medii i dp . Secretarele de la „23 August" nu l-au găsit în registre în vara lui ‘86, Cristi și-a luat certificatul de calificare și adeverința de zece clase, cu care s-a mutat, spune el, la seral, la Liceul 23 August. Instituția la care Borcea susține că a urmat cursurile claselor a Xl-a și a XII-a era una dintre cele mai slab cotate din Capitală, fiind renumită, la vremea respectivă, pentru faptul că, an de an, numărul locurilor scoase la concurs era mult mai mare decît cel al candidaților. Numele lui Borcea n-a fost găsit în catastife de secretarele liceului botezat, între timp, „Dimitrie Leonida“ - acum o săptămînă, cînd reporterii de la „Evenimentul zilei“ au încercat să obțină confirmarea că a studiat acolo. Directorul dinamoviștilor ne-a asigurat însă că a trecut peacolo între ‘86 și ‘88. A urmat o întrerupere de șapte ani, pînă în vara lui 1995, interval în care, explică Borcea, a făcut afaceri. Mai întîi, în perioada ‘88-’90, ca gestionar la centrul de butelii de la Dămăroaia, iar apoi, după căderea comunismului, pe cont propriu, în cea de-a doua parte a anilor ‘90, Borcea - presat și de noua sa funcție, unde i se cerea măcar bacalaureatul - s-a hotărît să se reintegreze în sistemul școlar. Setea de carte i-a mînat directorului dinamovist pașii la 50 de kilometri de București, într-o comună din județul Ialomița. Așa a ajuns eroul nostru, care între timp împlinise 25 de ani, să-și desăvîr■șească studiile medii ■ tocmai la Grupul Școlar Agricol din Fierbinți, acolo unde, după cum se recunoaște el, avea o ■ „nilă“. Coleg de clasă cu polițiști și tipografi „Băiat descurcălreț“, și aduce aminte Gică Maftei, directorul liceului din Fierbinți, cînd e întrebat ce fel de elev era Borcea. Con■form diplomei de bacalaureat pe care a obținut-o actualul director executiv al dinamoviștilor, acesta este calificat în „Științele naturii“. Liceul are profil agricol, iar în cadrul instituției funcționează și clase cu specific, care pregătesc specialiști în horticultură, zootehnie și viticultură. Dar pentru că Borcea nu lucra în domeniu, el a fost încadrat într-o grupă unde se studiau doar materii de cultură generală. Dinamovistul era coleg cu polițiști trimiși să-și termine studiile medii, dar și cu tipografi care aveau nevoie de o diplomă. „Domnul Borcea venise prin transfer, de la «23 August». Pe vremea aceea ne veneau mulți elevi la profilul seral, cursuri intensive. Era o formă de învățămînt la seral pentru care se venea la școală o lună pe trimestru. De obicei, elevii erau polițiști. Aveam chiar și clase paralele. Acum nu mai e așa. Abia dacă avem două clase la seral“, relatează Maftei, prin mîna căruia au trecut cei mai mulți dintre acești oameni Se recomanda drept fotbalist la Dinamo. Nu tocmai mîndru de întîrzierea cu care-și termina studiile, Borcea a încercat, pe cît posibil, să treacă neobservat, întrebat de profesori, care văzuseră în catalog unde lucrează, oficialul „cîinilor roșii“ le-a spus acestora că e fotbalist, și nu membru în staff-ul grupării din Șoseaua Ștefan cel Mare. „Nu făcea deloc caz de funcția lui. Dimpotrivă, evita discuțiile“, povestește Maftei. „De fapt, noi am aflat că e director la Dinamo abia în ultima zi, cînd dădea bacalaureatul. Nouă ne spusese că e fotbalist la Dinamo, dar nu intrase în detalii. Dacă am văzut că nu vrea să vorbească, l-am lăsat în pace...“. Borcea ar fi reușit să păstreze taina, dar șeful comisiei de examinare de la Bacalaureat a fost mai curios din fire. „Președintele comisiei era un profesor universitar de la Agronomie. Cînd a văzut că Borcea lucrează la Dinamo, l-a chemat și a început să-l descoată. Așa am aflat că e director acolo. Țin minte că, atunci cînd a avut examenul oral la română, trebuia să plece într-o deplasare în străinătate (n.r. - Dinamo juca un meci amical în Franța, cu Guingamp). De la examen a plecat direct la Aeroportul Otopeni. A întîrziat avionul vreo jumătate de oră, că l-au așteptat...“, povestește Maftei, ușor amuzat. „N-a fost un elev strălucit. Avea 5 și 6 pe linie. Numai la bacalaureat a luat o medie puțin peste 7. După ce a terminat, nu l-am mai văzut decît într-o seară, la televizor, la emisiunea lui Ioanițoaia. I-am și spus neveste-mi: «Uite, ăsta mi-a fost elev!»“. Profesorul se miră cum de a ajuns „un elev liniștit“, precum Borcea, într-o lume atît de tulbure. „Văd că e implicat într-o grămadă de scandaluri. Nici nu știu ce să mai cred, că aici era potolit. Cred că sînt niște chichițe la mijloc, niște dedesubturi la care n-avem acces noi... Oricum, fum fără foc nu iese, asta-i clar!“. Reciclat la „uzina de diplome" Borcea își făcea timp, din cînd în cînd, să treacă și pe la școală. „De obicei, apărea aici cu o Dacie. Făceau cu rîndul, el și colegii săi de clasă. Se «cuplau» cîte trei-patru, puneau toți bani de benzină și veneau într-o zi cu mașina unuia, într-alta cu mașina altuia. Să mai scadă cheltuielile...“, povestește Maftei, care pare să-l aprecieze pe Borcea din acest punct de vedere. Plasat la cîteva zeci de kilometri depărtare de Capitală, în mijlocul Bărăganului, liceul din comuna de lîngă rîul Ialomița oferea un excelent refugiu celor care căutau o patarama ușor de obținut. Aici, la această „uzină“ de reciclat milițieni, a ajuns Cristian Borcea, conducătorul dinamovist, să-și termine studiile la 26 de ani, cu opt întîrziere față de restul colegilor săi de generație. O dată rezolvat acest ultim „amănunt“, drumul spre vîrful piramidei era, în sfîrșit, deschis. Grupuj realizat de MATEI UDREA LAURENȚIU CIORNEI Borcea recunoaște: „Nu mi-a plăcut școala" ! Liceul din Fierbinți pregătește specialiști în zootehnie, horticultură și viticultură „Nu mai țin minte cmd am dat bacalaureatul" » Cristi Borcea s-a arătat uluit de faptul că „Evenimentul zilei“ a descoperit traseul sinuos pe care l-a urmat în perioada școlii. „De ce trebuie să scrieți voi treburile astea? Eu n-am ce să ascund, dar nu cred că e bine să dați acest material“, ne-a sugerat tînărul conducător dinamovist, pe care l-am găsit în biroul său de la club, în fața unui dejun de regim: supă cu fidea, salată și castraveți. „Era preferabil să scot o Dacie pe zi sau să termin un amărît de liceu?" Cristi, acum cîtva timp, într-o emisiune televizată, susțineai că ai terminat studiile medii la zi, la liceul nr. 26 (n.r. - actual „Dante Alighieri“). E adevărat? Ăăă... Nu mai țin minte... Păi da... Am terminat la un liceu de pe lîngă llioara. Dar de ce vă interesează? Am aflat că ai obținut diploma de bacalaureat la un liceu din Fierbinți. Ăăă... Da... De fapt, la Fierbinți am luat diploma... Acolo am făcut clasa a Xlll-a, la seral. La „26“ am făcut a IX-a și a X-a. Și clasele a unsprezecea și a douăsprezecea? Ăăă... Nu știu... La 23 August parcă... Acolo am făcut seralul... Cînd ai terminat liceul? Nu mai țin minte... Am avut o întrerupere. Mare? Nu mai știu. Nu mai știi cînd ai dat „Bac“-ul? Nu... Oricum, a fost după ce a căzut Ceaușescu. De ce ai terminat liceul atît de tîrziu? Da’ ce, e ilegal? N-am nimic de ascuns, eu sînt deschis! Vă dau toate diplomele, dacă vreți! L-am terminat așa tîrziu pentru că am avut altele de făcut. Puneți-vă în locul meu. Ce era de preferat, să terminați un liceu amărît, industrial, sau să scoateți 100.000 de lei pe zi? în ianuarie ‘90 eram gestionar la Dămăroaia, la centrul de butelii „Cei voi n-ați făcut niciodată șmecherii la examene?" Se cîștiga chiar atît de mult la butelii? Oho! Dar nu dați chestia asta, că lumea e invidioasă. Băgați că luam 20-30.000 de lei pe zi. Da’ n-a ținut prea mult treaba asta. Doar vreo trei luni... Păi, nu era păcat să renunț la un cîștig așa de mare? O Dacie pe zi! Ce-mi mai trebuia școală? Ai jucat și fotbal? Da, eram la Victoria. Pe urmă m-au mutat la Ascensorul. Așa am făcut profesionala. Eu aveam nevoie de o diplomă în chimie, că urma să lucrez în mediu toxic. După „profesionala" de butelii ai revenit la liceu? Nu prea mi-aduc bine aminte. Totuși, de ce n-ai terminat și clasa a Xlll-a tot la „23 August“? Că n-am vrut! E bine? Nu era cam departe la Fierbinți? Aveam acolo un centru de butelii... Trebuia să fac și asta. Că nu se putea ca un om cu poziția mea să nu aibă la bază o diplomă de bacalaureat. Nu prea mă duceam pe-acolo, că aveam și alte treburi. Voi nu știți cum e? Am avut acolo o relație și... Ce voi vreți să-mi spuneți că n-ați făcut niciodată șmecherii la examene? Dar licența mi-am dat-o pe bune! Acolo n-aveai cum să intervii. Era comisie venită de la facultate. Ți-a plăcut școala? Nu. Cui îi place școala? Nu mă feresc de treaba asta. Acum ești la facultate? Da. M-am înscris la o facultate de drept. Acum sînt în anul trei. La stat? Ei, la stat, pe naiba! Sînt la o facultate particulară, la Bioterra... Nu cred că mai are șanse să fie acreditată. De fapt, de asta m-a adus pe mine Dinu la Dinamo, pentru că știu să fac bani! ygij cu toc Rică Neaga se pregătește în „R3" Victor Pițurcă, managerul general al echipei de fotbal Steaua, a negat că jucătorul Adrian Neaga ar duce o viață dezordonată. Conducerea tehnică avea însă informații că ex-piteșteanul nu prea doarme pe-acasă, așa încît atacantului i s-a sugerat să-și mute domiciliul în cantonamentul de la stadion. Suspendat pentru meciul de la Ploiești, după eliminarea din meciul cu FC Argeș, Neagu a fost văzut vineri seară în discoteca „R3“ din complexul Regie. Rică se afla în compania unor prieteni, din rîndurile cărora nu lipseau cîteva fete de revistă. Conform „Prosport“, Mirel Rădoi și Florentin Dumitru, alți doi fotbaliști de bază ai Stelei, își pierd nopțile prin baruri. (D.C.) Divizia B, etapa a 22-a Divizia B la fotbal a programat sîmbătă etapa a 22-a. Iată rezultatele: SERIA I. Metalul Plopeni - Midia Năvodari 1-1; Cimentul Fieni - AEK București 2-0; Petrolul Moinești - ARO Cîmpulung Muscel 1-1 ; Rapid Electromagnetica - Tractorul Brașov 3-0; Dacia Unirea Brăila - FC Onești 1-1; Laminorul Roman - Inter Gaz București 0-0. Meciul Rocar Foresta a fost omologat cu scorul de 0-3, deoarece gazdele s-au retras din campionat, iar partida Dinamo Poiana Cîmpina - Diplomatic Focșani s-a amînat pentru mîine, ora 15.00. Lider se menține AEK București, cu 44 de puncte, urmată de Cimentul Fieni, cu 39 de puncte. SERIA a ll-a. FC Bihor - ASA Tg. Mureș 1-1; FC Baia Mare - Pandurii Tg. Jiu 1-1; CSM Reșița - UT Arad 0-0; Apulum Alba Iulia - Universitatea Cluj 0-5; Extensiv Craiova - Minaur Zlatna 0-0; „Poli“ Timișoara - Jiul Petroșani 0-4; Industria Sîrmei Cîmpia Turzii - Gaz Metan Mediaș 1-0; Olimpia Satu Mare - Internațional Pitești 1-0; în clasament conduce UT Arad, cu 48 de puncte, urmată de FC Baia Mare, cu 42 de puncte. Anglia, etapa a 36-a Chelsea - Manchester United 0-3 (0-2). Scholes (min. 15), Van Nistelrooy (min. 41), Solskjaer (min. 86); Bolton Wanderers - Tottenham Hotspur 1-1 (0-1). Holdsworth (min. 71) / Iversen (min. 8); Leeds United - Fulham 0-1 (0-0). Malbranque (min. 52); Leicester City - Aston Villa 2-2 (1-2). Izzet (min. 25 - din penalty), Stevensson (min. 67) / Vassell (min. 22), Hitzlsperger (min. 27); FC Liverpool - Derby County 2-0 (1-0). Owen (min. 16 și 90); Middlesbrough - Blackburn Rovers 1-3 (0-1). Nemeth (min. 90) / Yordi (min. 33), A. Cole (min. 74), Dunn (min. 83 din penalty); Southampton - Everton 0-1 (0-1), Watson (min. 41); Newcastle United - Charlton Athletic 3-0 (1-0), Speed (min. 22), Tresor Lua-Lua (min. 46), Shearer (min. 89), West Ham United - Sunderland 3-0 (1-0), Sinclair (min. 28), Lomas (min. 52), Defoe (min. 77). Partida Arsenal Ipswich Town s-a disputat după închiderea ediției. în clasament conduce FC Liverpool, cu 74 de puncte (35 de jocuri), urmată de Manchester United, cu 73 de puncte (35 de jocuri), și Arsenal Londra, cu 72 de puncte (33 de jocuri) Shearer a marcat al 200-lea său gol în Premier League Germania, etapa a 32-a St. Pauli - Hamburg SV 0-4 (0-2), Romeo (min. 18 și 59), Groth (min. 45), Nico-Jan Hoogma (min. 49), Energie Cottbus - TSV 1860 München 1-1 (0-0), Helbig (min. 81) / Hujdorovici (min. 67 - autogol), Bayern München - Hertha Berlin 3-0 (0-0), Hartmann (min. 67 - autogol), Elber (min. 82), Pizarro (min. 84), Schalke 04 - FC Nürnberg 2-1 (0-0), Bohme (min. 54), Waldach (min. 66) / Krzymowek (min. 62), Bayer Leverkusen - Werder Bremen 1-2 (1-1), Ze Roberto (min. 32) / Lisztes (min. 5), Ailton (min. 61), Borussia Dortmund - FC Köln 2-1 (1-0), Rosicky (min. 21), Amoroso (min. 89 - din penalty) / Luttner (min. 54), VfL Wolfsburg - Hansa Rostock 4-0 (4-0), Klimowicz (min. 4 și 5), Ponte (min. 7), Juskowiak (min. 37). Partidele Borussia Monchengladbach - VfB Stuttgart și Freiburg - Kaiserslautern s-au disputat după închiderea ediției, în clasament conduce Bayer Leverkusen, cu 66 de puncte, urmată de Borussia Dortmund, cu 64 de puncte, și Bayern München, cu 62 de puncte. Recomandări TV FOTBAL. Rezumatul etapei din Serie A (20.00. B1 TV); Rezumatul etapei din Premier League (21.00. B1 TV); Eurogoluri (19.00 - 23.00, Eurosport)