Evenimentul Zilei, iulie 2002 (Anul 11, nr. 3060-3090)

2002-07-30 / nr. 3089

sighișoara Comemorarea lui Petöfi Sandor Acum 153 de ani, la 31 iulie, ora 17,30 a căzut în luptă lîngă Sighișoara, în comuna Albești lîngă fîntîna din grădina Cianta, marele poet Petöfi Sandor. Cu acest prilej în fiecare an se comemorează moartea poetului prin manifestări organizate în parcul Petőfi din Albești și în Cetatea Sighișoarei. Prezent la aceste Manifestări președintele UDMR Marko Bela a spus: "Petöfi este, a fost și va fi printre noi de aceea această zi nu este o comemorare îndoliată ci o sărbătoare”. Mulți participanți din țară și din străinătate au asistat la un bogat program artistic și folcloric după care admirînd recent renovatul parc și muzeu comemorativ Petőfi, au asistat la inaugurarea Casei Maghiarilor din Albești, care servește și ca sediu al organizației locale ale UDMR (D.G.) BISTRIȚA NASAUD Aparte la sărbătoarea Imnului National . Foarte puțini bistrițeni au participat, ieri, la sărbătoarea Imnului Național, manifestare organizată de Primăria Municipiului Bistrița, în colaborare cu unitățile militare din Bistrița. Printre cei care au participat la defilarea gărzii de onoare și la momentul artistic s-au numărat cîțiva pensionari, care au ascultat discursurile primarului Vasile Moldovan, a prefectului Viorel Pupeză și a reprezentanților veteranilor de război Municipiul Bistrița s-a autointitulat ‘‘Orașul Imnului Național” printr-o hotărîre a Consiliului Local. Andrei Mureșanu s-a născut la 16 noiembrie 1816, în Bistrița. Părinții poetului erau oameni simpli. Tatăl ținea în arendă o moară de argăsit scoarță. Casa era compusă dintr-o singura chilie și o tindă, în care, în prezent, funcționează o secție a Bibliotecii Județene. (A.C.) VALEA JIULUI Patru milioane de metri pătrați de teren pentru CNH Compania Națională a Huilei a depus la Primăria municipiului Petroșani nu mai puțin de 120 de notificări prin care solicită restituirea în natură sau despăgubiri bănești pentru mai multe imobile sau terenuri potrivit legii 10/2001, în fapt CNH pretinde o suprafață de aproape 4 milioane de metri pătrați de terenuri ce în trecut au aparținut Societății Anonime a Cărbunelui. Valentina Cerchez, jurist în cadrul primăriei, a declarat că toate notificările CNH au fost respinse pentru că nu au temei legal însă, în cazul a 65 de cereri, Compania a făcut contestație la Tribunalul Hunedoara. (M.M.) Lupeni a devenit municipiu Orașul Lupeni a devenit al doilea municipiu din Valea Jiului, după Petroșani, în urma referendumului ce a avut loc duminică. Astfel, 15.553 de alegători din cei 16.037 de participanții au fost de acord ca orașul să fie ridicat la rangul de municipiu, 427 de voturi au fost împotrivă, 57 de voturi fiind nule. Pentru desfășurarea referendumului, Consiliul Local Lupeni a alocat suma de 300 de milioane de lei, bani folosiți pentru amenajarea secțiilor de votare, cumpărarea buletinelor de vot și a ștampilelor cît și pentru plata personalului care a supravegheat buna desfășurare a acestei acțiuni. Datele de pe plan local vor fi transmise Guvernului care va trebui să adopte o hotărîre privind transformarea orașului în rrrr Capii UDMR, supărați că se șterg plăcuțele bilingve Liderii organizației UDMR Alba au solicitat ieri o întrevedere prefectului Ioan Rus, pe tema reprezentativității minorității maghiare în infrastructura județului. Practic, reprezentanții UDMR au solicitat intervenția prefectului pe lângă unele primării comunale, în vederea amenajării unor plăcuțe bilingve la intrarea și ieșirea în mai multe localități unde etnicii maghiari sunt reprezentați în proporție de peste 20 la sută. Conducerea UDMR Alba este nemulțumită deoarece în unele comune plăcuțele pe care erau inscripționate numele localităților în limba maghiară au fost șterse (cazul Mirăslău, de exemplu), iar în altele nu au fost scrise deloc. Prefectul Ioan Rus a promis că va atenționa consiliile locale pentru a intra în legalitate din punct de vedere al drepturilor minorităților. (L.D.) TRANSILVANIA_______ Pagina 6 • Nr. 3089 • marți, 30 iulie 2002 Ortodocșii pot face reparații la Mănăstirea Nicula Cererea de ordonanță președențială depusă de Arhiepiscopia Vadului Feleacului și Clujului la Judecătoria Cluj- Napoca prin care solicita admiterea continuării lucrărilor la Mănăstirea Nicula a fost admisă în parte de judecători gherleni, în urma analizării situației existente la fața locului, judecătorul Vasile Grunea le-a admis ortodocșilor să efectueze o serie de lucrări de consolidare a fundației noii biserici, taluzări de maluri și construirea unor rigole de scurgere a apei. Judecătorul și-a motiva decizia prin faptul că peste doar două săptămîni Mănăstirea Nicula, ca în fiecare, va fi luat cu asalt de sute de mii de credincioși veniți în pelerinaj la scoarța făcătoare de minuni a Maicii Domnului. Decizia a fost amînată de două ori din cauza unei cereri de recuzare a tuturor judecătorilor de la Judecătoria Gherla. Președintele Tribunalului Cluj s-a pronunțat vizavi de cererea depusă de greco-catolici pe care a respins-o ca fiind neîntemeiată. Amintim că în iarna acestui an, reprezentanții Episcopiei Greco-Catolice au cerut sistarea printr-o ordonanță președențială a lucrărilor la noul Centru Ecumenic proiectat a se construi în incinta mănăstirii de la Nicula pînă la soluționarea definitivă și irevocabilă a procesului prin care Biserica Greco-Catolică revendică spațiul monahal împotriva deciziei luate de judecătorul Vasile Grunea, Episcopia Greco- Catolică de Cluj-Gherla a formulat recurs la Tribunalul Cluj. Recursul se va judeca în cursul acestei săptămîni MIHAI SOICA în prezența IPS Andrei 56 de preoți au slujit la Hramul Mănăstirii Oașa . Aproape 1.000 de oameni din toate colțurile țării s-au adunat simbătă în Munții Șureanu, la 1300 metri altitudine, pentru a participa la sărbătoarea hramului “Sfintul Mare Mucenic Pantelimon”, al Mănăstirii Oașa. Slujba religioasă a fost susținută de un sobor de 56 fețe bisericești, in frunte cu înalt Prea Sfințitul Andrei. Arhiepiscopul ortodox de Alba Iulia Slalom uriaș pe un drum național Mănăstirea Oașa este așezată într-un loc greu accesibil. Jumătate din distanța dintre Alba Iulia și limita cu județul Gorj, respectiv peste 40 de kilometri, nu se poate parcurge decît cu căruța sau cu mașina de teren. Considerat o arteră sezonieră, respectiv de vară, Drumul Național 67 C care leagă Sebeșul de Novaci, Brezoi și apoi sudul țării se prezintă sub orice critică. Din comuna Șugag pînă la barajul Oașa șoseaua este distrusă aproape complet, gropile de toate dimensiunile din fostul asfalt obligînd șoferii să conducă încet și cu atenție. Pe circa 40 de kilometri nici măcar jeep-ul nu poate depăși viteza de 20 km/oră. Multe mașinile au rămas defecte în ‘‘craterele” din șosea. Prezent pe traseul “criminal”, prefectul județului Alba, Ioan Rus, a promis că va relua memoriile adresate Ministerului Transporturilor și Societății Drumuri Naționale pentru salvarea DN 67 C. “Dacă nici în acest an nu se vor aloca fonduri pentru repararea acestui drum există toate șansele ca anul viitor artera să fie închisă”, ne-a declarat prefectul loan Rus. Respirația sufletului este rugăciunea Printre oficialitățile prezente, alături de prefectul de Alba, s-au remarcat primarul comunei Șugag, Constantin Jinar, Ionel Iosif Vesa director la CJ Alba, directorul RomTelecom, loan Pocan, directorul DCCPCN, poetul Ioan Mărgineanu, directorul OCOT Vaier Retegan, alte personalități din București, Cluj, Brașov, oameni de afaceri. Au participat numeroși credincioși de pe Valea Sebeșului, dar și ciobani aflați în zona Oașa cu turmele la pășunat. în cuvîntul de învățătură rostit de ÎPS Andrei a arătat că astăzi foarte mulți oameni, în special tineri, își iau modele de viață nefirești, după ceea ce văd la televizor. "Ei vor să fie puternici, tari, se bat, se luptă, triumfă, cîștigă averi imense, se împușcă. Idolii tinerilor sunt banul și trupul. Modelul societății moderne este a mînca bine, a îndrăgi femei frumoase, a fura, a exploata pe cei slabi, a te închina icoanei banului” a arătat ÎPS Andrei, adăugînd că adevăratele modele pentru credincioși sunt sfinții, iar Iisus Hristos este modelul suprem. înaltul monah a mai subliniat că așa cum viața biologică și duhovnicească se întreține prin respirație și nutriție, respirația sufletului este rugăciunea, iar nutriția - sfînta cuminecătură. Atît ÎPS Andrei, cît și starețul Mănăstirii Oașa, părintele Andrei Barbu au mulțumit pentru prezența și înaltele cuvinte de învățătură arhimandritului Teofil de la Mănăstirea Sîmbăta de Sus Orb, părintele Teofil a fost prezent mai multe zile la Mănăstirea Oașa, unde a susținut numeroase prelegeri călugărilor și celorlalți preoți, toată obștea fiind încîntată de învățăturile celui care a scris numeroase cărți despre ortodoxia românească. LUCIAN DOBRTER Mănăstirea Oașa, loc de reculegere întru credință Dinspre frontiera de Vest, România este deja în NATO Cele mai importante atuuri pe care le are România pentru a adera la Uniunea Europeană sînt securizarea frontierelor și poziția strategică pe care țara noastră o are în spațiul European, susține directorul Poliției de Frontieră Oradea, colonel doctor Vasile Ciocan. Teoria extinderii spațiului frontalier pe principiul geografic este, de altfel, dezbătută de colonelul Vasile Ciocan în cartea “Bună vecinătate și regimuri frontaliere din perspectivă europeană”, pe care a lansat-o la sfîrșitul săptămînii trecute, la Satu Mare. Cartea este, de fapt, teza de doctorat pe care colonelul Vasile Ciocan a susținut-o în luna iunie și abordează o tematică de actualitate și interes atît pentru statele vecine cît și pentru România. La lansarea cărții, directorul Poliției de Frontieră Oradea a declarat că “intrarea României în Uniunea Europeană se realizează pas cu pas Prima dată am rezolvat această problemă a scoaterii României de pe lista neagră a vizelor, fără îndoială următorul pas este aderarea la NATO și abia după aceia se poate vorbi de o aderare la spațiul european; în discuțiile pe care le-am avut cu oficialii care lucrează în domeniu, interesul a părut foarte vizibil”. România face față cu succes migrației afro-asiatice Directorul Poliției de Frontieră Oradea consideră că fenomenul migrației nu înseamnă “un punct negru pentru România în ceea ce privește securizarea frontierelor. Acesta se înscrie în multitudinea evenimentelor care se produc la frontiera de vest a României. Orice frontieră care poate fi numită securizată nu poate realiza în oprirea migrație mai mult de 50%-60%”. Frontiera de vest se confruntă cu o migrație a transfugilor de origine afroasiatică, însă aceste persoane sînt de fiecare dată reținute și înapoiate centrului de Emigranți de la București. Colonel doctor Vasile Ciocan, mai declară că “faptul că Europa, în general, și Germania, în special, face eforturi deosebite de a sprijini logistic frontiera de Nord și de Est a României, înseamnă că există o perspectivă foarte clară din acest punct de vedere, adică se gîndește cu bătaie lungă, spre o frontieră exterioară care să cuprindă România nu să o excludă”. Cerșetoria, un pas spre lista neagră a vizelor Referitor la excluderea României de pe lista neagră a vizelor, directorul Poliției de Frontieră Oradea spune că “există din păcate probleme legate de fenomenul cerșetoriei. Ei au trecut însă înainte de a se lua această hotărîre, în ce mă privește, frontiera de Vest a luat măsuri speciale pentru oprirea în număr cît mai mare a celor care au intenția să treacă fraudulos granița”. Ultimele evenimente de acest fel s-au petrecut vineri noaptea la Turnu, în județul Arad și un altul la Borș unde au fost opriți peste 40 de țigani care vroiau să iasă din țară. Demilitarizarea poliției, un pas important al aderării la UE Colonel doctor Vasile Ciocan mai declară că demilitarizarea Poliției de Frontieră “este un lucru foarte important. Este um pas important în ideea aderării noastre spre Uniunea Europeană. Majoritatea țărilor din Uniunea Europeană au trecut, sau cele care vor adera sînt în curs de trecere la demilitarizarea structurilor polițienești”. La jumătatea lunii august colonelul Vasile Ciocan va susține un concurs, la București, în urma căruia va trece la gradul de chestor, iar una dintre cele patru probe pe care le va susține face parte din teza sa de doctorat. Avansarea în grad se va face în data de 24 august cînd se va trece la demilitarizarea Politiei ANAMARIA CHIOREAN Vasile Ciocan crede că gardul bun face vecinul bun S.C. HIDROCONSTRUCȚIA SA Antreprenor General în construcții Construcții civile industriale Lucrări Hidrotehnice Suntem constructorul dumneavoastră ă TÜV 3400 Cluj-Napoca, Strada Oașului 8-10, jud. Cluj, România, CP2 Cluj CP 2026 tel.: 064-436100; 064-436203; 064-436204; fax: 064436610 ______________________E-mail: hidrocon@codec.ro______________________ HI.014001 IR EN SO XX OHSAS UOOI rrt. No. 01 113 DO Centru de Diagnostic și Terapie Ambulatorie MUUDIH prin serviciul de BRONHOSCOPIE-PNEUMOLOGIE condus de dr. Mărioara Șimon medic primar pneumoftiziolog oferă consultații de bronhologie - pneumologie bronhoscopie în scop diagnostic și terapeutic dilatații traheale extragere corp străin anunsuli teste alergologice Cluj, str. ClinifaxTelefonicilor nr. 3-5, 064-192911 064-431745 064-431746 avantaje diagnostic și tratament rapid spitalizare de scurtă durată (12-24 ore) în condiții de confort deosebit supraveghere permanentă efectuată de personal medical înalt calificat