Evenimentul Zilei, ianuarie 2005 (Anul 14, nr. 3961-3989)

2005-01-15 / nr. 3973

OC I sJigtMT........ P^-’- jimm 11 V ÜE * * sîmbătă, 15 ianuarie 2005 0 Nr. 3973 Hotărînd să se despartă, trei moldoveni au pus pe jar milioane de fani din întreaga lume Frumoasa și trista poveste a trupei Alături de Britney și de George Michael Nu mai încape nici o îndoială. O-Zone, trupa est-europeană cu cel mai mare succes în 2004, a devenit amintire. Un refren atît de popular ca Nu-mi răspunzi la SMS“ nu va mai fi cîntat în formula consacrată: Dan Bălan, Radu Sîrbu, Arsenie Toderaș. Cei trei artiști din Republica Moldova s-au despărțit definitiv, după ce riscul destrămării planase asupra trupei și în urmă cu un an. De această dată, Dan Bălan, liderul formației, este hotărît să aleagă o carieră de solist. Povestea trupei O-Zone este una în care succesul fulgerător, convertit în cîștiguri fabuloase (de ordinul milioanelor de euro), este curmat brusc de orgoliile și interesele celor trei tineri capricioși DIANA EVANTIA BARCA Reprezentanții casei de discuri Media Services, prin care băieții de la O-Zone își derulau contractul în România, susțin că Dan Bălan este la Chișinău și că va ajunge în București, pentru scurtă vreme, abia la începutul săptămînii viitoare. „Nu avem nimic de comentat. Contractul trupei O-Zone cu Media Services nu s-a modificat cu nimic deocamdată. Vom avea declarații doar în momentul în care se va schimba ceva“, susțineau, joi dimineață, reprezentanții casei de producție. Două milioane de euro în 2004 Neoficial, se mai aude un „da, se despart“, dar este evitată orice confirmare publică. întors „la timp“ din vacanța petrecută în Australia, Dan Popi, managerul general de la Media Services, a apărut, în final, cu declarații la Antena 1. Fiecare dintre membrii trupei are cel puțin patru numere de telefon, însă în aceste zile toate sună în pustiu. Și nici „nu răspund la efemer“. Scandalul de acum îi depășește cu mult în amploare pe cei din decembrie 2003, cînd Dan Bălan amenința, de asemenea, cu plecarea din trupă pentru a urma o carieră solo. Divergențele, care au început în urmă cu mai multe luni, sînt cu atît mai greu de înțeles cu cît vin după cîțiva ani de mare succes. Și după un an, 2004, deosebit de fructuos, în care băieții au cîștigat aproape două milioane de euro In mare viteză spre gloria internațională Amatorii de muzică pop din Madrid, Paris, Roma, Praga au avut anul trecut siguranța că, o dată deschis aparatul de radio, vor auzi imediat bine cunoscutul refren al piesei „Dragostea,din tei“. Trupa pop moldovenească O-Zone, care cînta în limbă română, a fost considerată „o gură de aer proaspăt“ pe scena muzicală internațională. Ea a reușit să intre în timp-record pe suprasaturatele piețe europene și să ajungă pe primele locuri în cele mai importante topuri. Fenomene similare au fost considerate și rusoaicele de la t.AT.u. și duetul românesc Cheeky Girls, dar nu au reușit să ajungă atît de departe și să fascineze ca O-Zone. O mulțime de site-uri europene fac sondaje printre miile de fani cuceriți rapid de trupa care a cunoscut gloria imediat ce a hotărît să-și încerce norocul pe piața din România. „Totul despre Dan Bălan“, „Ce admirați cel mai mult la el? Vocea absolut superbă (pe care o adorăm cu toții), ochii seducători sau felul său de a fi (din cale-afară de galant)?" „Love under the Lime Tree" sau „L'amour sur le tilleul" Marea lovitură a fost „Dragostea din tei", fredonată de întreaga Europă și apoi tradusă pentru cei care doreau să înțeleagă și povestea. „Love under the Lime Tree" sau „L’amour sur le tilleul“ au părut să suscite interesul tinerilor europeni. Aceștia fie se lansau în dezbateri sofisticate cu privire la intențiile autorilor, fie fredonau piesa deja în cunoștință de cauză. Scandalul a izbucnit,însă în momentul în care piesa a fost tradusă încă o dată, devenind „The Mat At Free Song“, o versiune cu care Dan Bălan, liderul trupei, a încercat să dea lovitura și peste Ocean, în tandem cu solistul newyorkez Lucas Prata. Primele două concerte ale acestui inedit duet au avut loc pe 4 decembrie 2004, în New Jersey (la un colegiu și la clubul Poliia). Au urmat alte două showuri la Chicago (25 decembrie). Turneul a fost încheiat de Revelion, tot în New Jersey, la un club al comunității poloneze Totul a început la Orhei O vreme, Dan Bălan a fost mai preocupat de postul de radio din Orhei (Republica Moldova). Apoi și-a început cariera muzicală cu proiecte drum și heavy metal, într-o trupă moldovenească numită Imperialis. Și-a schimbat însă radical planurile, și asta destul de repede: în 1999 a apărut formula O-Zone, o trupă dance care a avut succes rapid peste Prut. Primul album a fost vîndut în 60.000 de exemplare - un record notabil, avînd în vedere că Republica Moldova numără doar 4 milioane de locuitori. în 2002, formația a trecut la un proiect ceva mai amplu, adresat unui potențial public de 22 de milioane de locuitori, în România, în toate interviurile acordate presei, băieții s-au declarat români. Ziariștilor din străinătate le-au explicat chiar că România și Basarabia au fost, nu de mult, aceeași țară Desant în România Prima piesă O-Zone lansată în România (în colaborare cu casa de discuri Media Services, cu care băieții au semnat imediat un contract) a fost „Numai tu“, trecută cu vederea de public. Nu la fel au stat lucrurile cu a doua încercare, „Despre tine“, pe care și-o amintesc toți cei care au fredonat refrenul „Mă înec în ochii tăi“. De la aceasta a pornit obsesia națională pentru răspunsurile rapide la „esemes" (SMS). Piesa a ajuns instantaneu pe cea mai înaltă poziție în clasamentele muzicale din țară, culminînd cu ocuparea locului întîi în Romanian Top 100 Singles Chart, în varianta reeditată, conținînd melodia „Despre tine" și un alt single „VIP“, albumul O-Zone a fost cel mai bine vîndut produs al începutului de an 2003 în România. Biletul spre celebritate. „Dragostea din tei" Cu toate că numeroși muzicieni au strîmbat din nas, găsindu-i piesei nenumărate cusururi, single-ul „Dragostea din tei“ a ajuns pe locul 3 în UK Charts din prima săptămînă după lansare, în vara anului 2003. Piesa sa dovedit, în plus, cu adevărat comercială, în sensul că a adus trupei o grămadă de bani. în aceeași perioadă au început și problemele: în februarie 2004, o trupă din Italia, Haiducii (compusă dintrun cîntăreț de origine română și un compozitor italian), a ajuns pe primul loc în topurile locale cu piesa celor de la O-Zone, cărora nimeni nu le ceruse acordul în acest sens. A ieșit scandal, însă melodia urca deja în topuri, astfel încît casa de discuri italiană Time Records a contactat trupa O-Zone, cu care a semnat un contract pe un an. „Dragostea din tei“ a fost reînregistrată și a devenit rapid hit în Spania și în Franța, apoi în alte țări din Europa, chiar și în cele unde nu fusese lansată oficial; în mai 2004, piesa era pe locul 3 în topurile din Köln și pe locul 1 în Franța, Spania și Rusia. în Franța s-au vîndut peste 160.000 de discuri. Trupei i-a lipsit foarte puțin pînă să primească Discul de Aur. „Dragostea din tei“ a devenit foarte populară inclusiv în țări ca Liban, Argentina sau India, Trei pentru comunitatea gai Cei care s-au amuzat văzînd prin străinătate mașinuțe colorate, cu pasageri îmbrăcați mai ciudate, care ascultau duduind refrenele OZone, știu deja că trupa este foarte cunoscută în comunitatea gay. De fapt, băieții au fost luați drept homosexuali în Franța. „Băieții de la O Zone sînt foarte vagi , discreți. Dacă te uiți cu atenție la videoclip, observi curcubeu (semnul comunității gay) într-un colț, remarci îmbrățișările dintre membrii trupei și alte gesturi interpretabile“, se arată pe un site a unei comunități de gen din SUA. Un site care oferă accesorii pentru computere și telefoane mobile, gaylogo, are în topul celor mai solicitate sonerii două menționări ale piesei „Dragostea din tei“, pe locu 1 (în varianta celor de la O-Zone) , pe locul 7 (în varianta Haiducii) Pe site-ul ringtones-world, în Top Ten-ul britanic al soneriilor comandate, O-Zone a stat luni în șir pe locul 10, alături de piese ale lui Girls Aloud, Britney Spears sau George Michael. Un top european la freelingtones îi plasa chiar pe primul loc după „Dragostea din tei“ urmînd Mission Impossible, Pulp Fiction Pink Panther și Simpsons. Piese celor de la O-Zone a fost cîteva lui pe primele locuri ale solicitărilor de sonerii polifonice și în Luxemburg Olanda, Spania și chiar Oceania 30.000 de euro pe concert Zvonuri privind destrămarea O Zone au apărut încă de anul trecut prin septembrie, deși cei trei le-ai infirmat cu hotărîre. Numai că Radu Arsenie și Dan au continuat să aibă mare succes împreună. Au primi mai multe discuri de aur și platină în urma vînzărilor de single-uri ș albume în majoritatea țărilor europene. în total, vînzările celor trei produse O-Zone de pe piața europeana - single-urile „Dragostea din tei“ „Despre tine“ și albumul „Disc-O-Zone“ au ajuns la aproximativ 3.000.000 de exemplare, un record absolut pentru o trupă din România Potrivit estimărilor casei de discur Media Services, în România formația a vîndut „Disc-O-Zone“ în 210.000 de exemplare, iar precedentul „Number 1“, în 60.000, încasînd, în total, aproximativ 50.000 de euro Onorariul perceput de O-Zone la concerte varia între 20.000 și 30.000 de euro. „în acest moment, Dan Bălan nu mai angajează concerte alături de colegii săi din O-Zone. Mai mult, î lasă să moară de foame, în timp ce cîntă prin America împreună cu Lucas Prata. Au scos și un album acolo. Din setea asta de bani, Dar Bălan nu va mai fi în stare să aibă succes internațional. Cred că va ajunge să cînte cover-uri“, declara, în urmă cu ceva vreme, Bogdan Popoiag (Unu’), compozitor și DJ, care se afla în proces cu O-Zone și cu șeful Media Services, Dan Popi. Ieri noapte (joi spre vineri), cei tre foști componenți ai trupei O-Zone ai sărbătorit Revelionul pe stil vechi așa cum fac toți moldovenii de peste Prut. Pentru prima dată în ultimii ani Dan Bălan, Radu Sîrbu și Arsenie Toderaș n-au mai petrecut împreună. Și nici nu și-au mai spus „La mulț ani, la mulți bani!“. Seara EURO:2 £ in Disco Rozmari Rezimentu 50% intrare + 20% consumație! Wsf racție, surprize, fwimă E2 și jonglerii cu foci REDUCERI EURO:2 KiiBl twsiaucsni r taira u*awfit 20% cazare; 20% teleschi la abonament; Tel. 0268/45.71.3- 10% cazare; Tel. 0288 45.52. 20% cazare; Tel. 0268/45.68.7: Baze americane în România anul acesta Trupele americane ar putea să înceapă să se mute de la bazele stabilite în timpul războiului rece în locațiile noi din România și Bulgaria chiar în cursul acestui an, ca parte a efortului SUA de a crea o forță mai mobilă în străinătate, a anunțat comandantul forțelor armate ale Washingtonului din Europa, generalul James L. Jones (foto). Potrivit Associated Press, Jones a precizat că va căuta în fiecare dintre cele două țări menționate pînă la cinci baze care să fie utilizate de unități de infanterie, aviație, marină militară și pușcași marini, CONSTANTIN VLAD Planurile pentru construirea efectivă a bazelor în cauză urmează să fie definitivate curînd, iar după aprobarea de către Congresul SUA și guvernele din cele două state, mutarea va putea începe rapid, a apreciat Jones. „Nu există nici un motiv pentru care să nu începem mutarea anul acesta“, a declarat generalul, care este și principalul comandant operativ al NATO. înaltul ofițer american a făcut aceste declarații la cartierul general militar al NATO din Belgia, la întoarcerea din vizitele pe care le făcuse în România și Bulgaria în scopul de a evalua posibilele locații ale viitoarelor baze. Americanii se împrăștie în baze mici „Migrarea“ trupelor americane către est face parte din restructurarea anunțată anul trecut de președintele George W. Bush, în urma căreia 70.000 de soldați ș 100.000 de membri ai familiilor acestora s-au retras din bazele existente în Germania și Coreea de Sud. SUA vor abandona cea mai mare parte a bazelor sale mari, permanente, care au infrastructuri importante și găzduiesc pe termen lung militarii și familiile acestora, în loc de acestea Pentagonul va utiliza facilități ma mici și mai austere, unde soldați vor petrece, prin rotație, perioade de timp reduse. Departamentul american a Apărării spune că o astfel de rețea de baze mici, întinsă pe tot globul va oferi o mai mare flexibilitate în combaterea terorismului, în rezolvarea crizelor regionale și a altor amenințări emergente. România și Bulgaria, care au aderat la NATO anul trecut, sînt considerate deosebit de potrivite pentru noile baze ale SUA datorită proximității lor geografice față de mai multe „regiun volatile“, precum Balcanii, Caucaz și Orientul Mijlociu. Jones a spus că Statele Unite au încercat să risipească temerile Rusiei față de această mutare spre est a forțelor americane. „Am oferit prietenilor noștri ruși toate informațiile despre intențiile nostre“, e precizat Jones