Evenimentul Zilei, decembrie 2005 (Anul 14, nr. 4291-4319)

2005-12-13 / nr. 4303

INTERNATIONAL La mâna lui Smirnov Susținut fățiș de Rusia și indirect de Ucraina, liderul separatist de la Tiraspol poate ține în șah Moldova până în 2020 Transnistrenii și-au ales duminică, în cadrul unui scrutin nerecunoscut de comunitatea internațională, noua componență a Sovietului Suprem de la Tiraspol, alegerile fiind câștigate, după cum era de așteptat, de regimul actualului președinte Igor Smirnov. Potrivit autorităților de la Tiraspol, alegerile au fost monitorizate de „observatori din partea unor organizații neguvernamentale“, precum și de către deputați ruși și ucraineni veniți pe cont propriu. La scrutin au asistat și observatori din alte regiuni separatiste ale CSI, Abhazia și Osetia de Sud. Alegerile nu au fost monitorizate însă de reprezentanți OSCE deoarece un asemenea gest „ar fi implicat o recunoaștere tacită a regimului lui Igor Smirnov“ Marșuri și gogoși Potrivit ziarului rus „Kommersant“, alegerile s-au desfășurat într-o atmosferă propagandistică de zile mari. Transportul în comun a fost gratuit, iar prin megafoane s-au transmis melodii rusești la modă și marșuri. în fiecare secție de votare au fost prezenți cântăreți și dansatori populari, iar lângă birourile de vot s-au instalat gherete cu limonadă și gogoși. „Kommersant“ mai relatează că Smirnov a fost foarte deranjat de expresia „așa-zisa Republică Transnistria“ folosită de un reporter ungur. Furios, liderul de la Tiraspol a replicat că „așa-zisa Ungaria“ ar trebui, întâi de toate, să recunoască Transnistria Rușii nu pleacă acasă Forțele ruse nu vor părăsi Transnistria atât timp cât nu va fi soluționat conflictul transnistrean, declara acum câteva zile, la Tighina, adjunctul comandantului Forțelor terestre ale Federației Ruse, generalul Valeri Evnevici. In stânga Nistrului se mai află astăzi aproximativ 2.000 de militari ruși, 1.000 de așa-ziși pacificatori și 1.000 de soldați, care păzesc depozitele de muniții Ambasadorul rus la Chișinău, Nikolai Reabov, a declarat postului Deutche Welle că Federația Rusă își va retrage armamentul și armata din regiunea transnistreană doar atunci când administrația de la Tiraspol va dori acest lucru. Declarația diplomatului rus survine după reuniunea OSCE de la Ljubljana, unde Rusia a blocat semnarea unei declarații finale, refuzând să se angajeze asupra retragerii trupelor sale din Moldova și Georgia. Reabov susține că Rusia a fost nevoită să suspende procesul de evacuare a armamentului din Transnistria din cauza întreruperii, în 2003, de către Chișinău, a negocierilor în problema transnistreană. Moscova dă vina pe alții Ambasadorul rus la Chișinău mai susține că Rusia și-a retras integral până în 2003 armamentul și tehnica militară pe care le avea în regiunea controlată de regimul separatist de la Tiraspol, îndeplinindu-și astfel angajamentele asumate la summitul OSCE de la Istanbul, din 1999. Declarațiile lui Nikolai Reabov făcute la Chișinău, ca și cele ale ministrului rus de externe Serghei Lavrov, de marțea trecută de la Ljubljana, scot în evidență, după cum notează „Deutsche Welle“, același lucru. Moscova nu-și mai ascunde simpatiile și sprijinul politic și militar față de regimul ilegal de la Tiraspol, iar șansele ca Republica Moldova să scape de sub ocupația militară rasească până în anul 2020 sunt minime. FRONTIERĂ. Transnistrenii apără cu strășnicie ce au dobândit cu sprijinul armelor rusești Bani nmizi din intermediul serviciilor financiare mandat on-lrte și mandat electronic și cel mai rapid transfer de ban. Pentru ma multe deta, accesează : te, www/ posta-romana ro sau 0219393111 /tarif normal pentru cele alte localități de țară 12 I Marți, 13 decembrie 2005 I Evenimentul zili ALTERNATIVA KOSOVO Moldova și Transnistria, condamnate la unire în Ucraina a apărut un nou plan de reglementare a problemei transnistrene, propus de Natalia Vitrenko, liderul Partidului Socialist Progresist. Planul exclude varianta folosirii unor sancțiuni internaționale la adresa Transnistriei și nu condiționează procesul de reglementare de „democratizare a“ regiunii transnistrene, spre deosebire de formula avansată anterior de președintele Iușcenko. Potrivit proiectului, „actualul teritoriu transnistrean nu trebuie să sufere vreo modificare - ceea ce înseamnă că nu trebuie admisă nici împărțirea Moldovei și a Transnistriei, nici unirea Moldovei și Transnistriei la o terță parte sau la o parte a vreunui alt stat“. Planul Vitrenko se inspiră, potrivit autoarei, din poziția UE față de Kosovo. LICITAU Știrile zilei Lege anti-șefi BOGOTA. Congresul columbian a adoptat o lege în care sunt prevăzute pedepse la adresa șefilor care agasează, insultă, ridiculizează sau amenință cu desfacerea contractului de muncă subalternii. Legea a apărut pe fondul înmulțirii cazurilor în care angajații s-au plâns că au fost umiliți sau hărțuiți la locul de muncă. Pedepsele merg de la amenzi și retrogradări până la desfacerea contractelor de muncă ale șefilor Bombe pentru Iran TEL AVIV. Premierul israelian Ariel Sharon (foto) a cerut forțelor armate să fie pregătite până la sfârșitul lunii martie pentru posibile lovituri aeriene asupra unor locații din Iran, unde s-ar produce uraniu îmbogățit, potrivit „The Times“. Ordinul a fost dat după ce serviciile israeliene de informații au avertizat guvernul de la Tel Aviv că Iranul dispune de locații civile mici unde s-ar desfășura astfel de operațiuni. întâlnire cu moartea TOKYO poliția japoneză a descoperit ieri cadavrele a trei bărbați și al unei femei, sufocați cu gaz metan, într-o mașină, în ceea ce pare a fi un nou caz de sinucidere colectivă. Polițiștii au găsit în interiorul mașinii o scrisoare de sinucidere și o sobiță cu cărbuni improvizată. Victimele, cu vârste între 25 și 39 de ani, nu se cunoșteau și își dăduseră înâlnire printr-un site internet pentru a muri împreună. Ucis de explozie BEIRUT Deputatul libanez creștin Gebran Tuein, antisirian și director al unui ziar de mare tiraj, a fost ucis ieri într-un atentat cu mașinăcapcană, în Beirut, chiar înaintea reuniunii Consiliului de Securitate al ONU pe marginea asasinării fostului premier libanez Rafie Hariri. Alte trei persoane au fost ucise și zece rănite, iar zeci de mașini din zona deflagrației au fost grav avariate de suflul exploziei. Petrom vă urează Sărbători Fericite! Esența mișcării PETROM