Evenimentul Zilei, ianuarie 2006 (Anul 15, nr. 4320-4348)

2006-01-28 / nr. 4345

EVENIMENT De la oamenii lui Gigi Becali la Terenul din Voluntari, aflat la originea scandalului „Mătușa“, fusese recuperat și direcționat spre zona Năstase de omul de încredere al lui Teia Sponte Catalin Bulatar Călin Cosmaciuc La originea tranzacțiilor din 1999-2000, în urma cărora, prin intermediari, terenul de opt hectare din Voluntari a ajuns, parcelat, în „zona“ Adrian Năstase (iar o bucată a fost moștenită de Dana Năstase de la mătușa Tamara) s-a aflat unul dintre oamenii de încredere ai lui Teia Sponte, apropiat al lui Gigi Becali. Câțiva ani mai târziu, într-o altă tranzacție, o firmă a lui Sponte era favorizată de Ministerul Agriculturii pe ultima sută de metri a guvernării Năstase. Retrocedare cu dedicație Moșia Boldu-Crețulescu a fost cumpărată, în 1944, de poetul Adrian Maniu, pentru fiica sa, Olga Octavia. Pământul a fost apoi naționalizat. Din 1990, Maniu, fostă angajată a Ambasadei SUA la București, a încercat să-l recupereze. Degeaba. Era blocată de birocrație. Din 1994 s-a dat în arendă la fostul IAS din Mogoșoaia, Societatea Comercială Agro-Industrială (SCAI). „Aveam o decizie de la Primăria Voluntari că am drept de proprietate. Primeam 200.000 de lei pe an“. Blocată de funcționari, Maniu a fost îndrumată totuși către un anume „Apostol“ „La vreo 60 de ani, un om destul de modest, genul de țăran șiret.“ Problema s-a rezolvat rapid, „Apostol“ a reușit să obțină, în timp record, titlul de proprietate 44029/1999. I-a adus și un cumpărător și i-a fixat și prețul cu care să vândă terenul: 80,75 milioane lei. Adică 1.000 de lei metru pătrat (șase cenți). Mult sub prețul pieței - în medie 15 dolari. Cumpărătorul era Silviu Podolan. De aici, parcela a ajuns în „zona“ Năstase. „Apostol“ a murit de cancer în urmă cu câțiva ani. Misterul intermediarului „Apostol“ Deși terenul se afla în zona de interes a fraților Becali, numele lor nu au apărut deloc în această tranzacție. Răspunsul la această ciudățenie s-ar putea afla în dezlegarea misterului domnului „Apostol“. Florian Apostol, care a murit în iunie 2001 în urma unui infarct, a fost, din 1995, de când a ieșit la pensie, angajatul lui Teia Sponte la SCAI Mogoșoaia. „Toată viața lui a fost topograf și cunoaște Ilfovul mai bine decât casa lui. Nu știu dacă era un apropiat al domnului Sponte, dar pot să spun că era foarte bun în meseria sa.“ Contabila de la SCAI confirmă legătura dintre Apostol și Sponte. „Se ocupa de tot ce înseamnă terenuri aici la SCAI“ spune ea. „Mai multe nu știu pentru că lucra direct cu domnul director Sponte, nu area treabă cu restul angajaților. Văduva lui își amintește că „si plângea că el muncește, iar alți iau banii". „Mereu înjura pe câte cineva că nu se mai satură de pământ". A participat la tranzacții profitabile, dar era sărac Locuia într-un apartament modest din cartierul București. Noi. Avea un salariu de câteva milioane de lei, plus o pensie mică Afacerea Sponte- Ministerul Agriculturii La câțiva ani după moartea lui Florian Apostol, fostul său șef ce una dintre lovituri. Astfel printr-o manevră suspectă, relatată de EVZ, Ministerul Agriculturii îi face cadou lui Teia Sponte, pe finalul guvernării PSD, 57 de hectare de teren la marginea Bucureștiului, parcele care au aparținut fostului IAS. SCAI Mogoșoaia, cumpărată, în 2000, de asociația salariaților condusă de Sponte, face cu statul o afacere cu un potențial profit de 70 de milioane de euro. Concret, în aprilie 2004, ministerul a emis pe numele SCAI un certificat de atestare a dreptului de proprietate pentru trei terenuri, în suprafață totală de 10 hectare. Terenul a fost evaluat la 2,6 euro metrul pătrat, în condițiile în care valora cel puțin o sută de euro, în schimbul celor 10 hectare. Administrația Domeniului Statului a primit acțiuni la Teia Sponte, care aveau însă o valoare de 40 de ori mai mică decât cea reală. După un an, Teia Sponte a răscumpărat acțiuni de la ADS cu numai 9,13 miliarde de lei, în condițiile în care terenurile valorau peste 270 de miliarde de lei. Pe 16 noiembrie 2004, cu două săptămâni înainte ca PSD să piardă alegerile generale, Ministerul Agriculturii a mai împroprietărit firma controlată de Teia Sponte cu încă 47 de hectare de pământ. De data asta, metrul pătrat a fost cotat la mai puțin de un euro. 70 milioane euro reprezintă potențialul profit al unei afaceri făcute de Teia Sponte cu Ministerul Agriculturii în ..era“ Năstase „GRUPUL“ BECALI. Cel de la care a plecat terenul din Voluntar ajuns la Năstase era procuratorul de terenuri al lui Teia Sponte (foto dreapta), omul lui Becali în umbra lui Gigi Becali Teia Sponte este unul dintre apropiații lui Gigi Becali. De origine aromână, s-a născut pe 27 septembrie 1959, în comuna Mihail Kogălniceanu, județul Tulcea. Sponte este vicepreședinte al Consiliului de Administrația al FC Steaua SA. Administratorul firmelor Agro Industriala Mogoșoaia și Costas-Impex SRL și acționar la SC Noua Generație Homeconstruct SA. Contactat la telefon, Sponte a refuzat să dea relații referitoare la subiectul Scai Mogoșoaia. Lillie]H £ l| România în clasamentul FIFA Clasamentul pe națiuni întocmit de FIFA reflectă perfect prăbușirea valorică a fotbalului românesc după apusul generației de aur a lui Hagi. EURO 2000, ultima mare competiție la care a participat România, a coincis cu sfârșitul perioadei în care echipa noastră a putut fi găsită în „Top 10“. De patru ani, naționala s-a stabilizat în apropierea locului 30. Traiectoria naționalei tricolore după retragerea generației lui Hagi, în 2000 ian. 000 ian. ian. ian. ian. ian. ian 2CXL I Asociație ftifoEVÎ wwwotează! întrebarea zilei la www.evz.ro Se va califica echipa României la Campionatul European din 2008? •Da •Nu #- Nu not aprecia Rezultatele sondajului de ieri Considerați că întoarcerea lui Sorin Oprescu la conducerea Spitalului Universitar București reprezintă o veste bună? 26*/ ta Numărul de voturi exprimate până ieri, la ora 19.39: 2.40»; nu nu pot aprecia R<u 2 I Sâmbătă, 28 ianuarie 2006 I Evenimentul zilei SLĂBICIUNILE REFORMEI Taxele lui Nicolăescu nu salvează Sănătatea Cristian Matache Cristi. Ca să adune mai mulți bani pentru Sănătate, guvernul, la sugestia președintelui Traian Băsescu, a inventat taxa pe viciu. Ministrul sănătății, Eugen Nicolăescu, zice că fiecare pachet de țigări va costa, de la 1 martie, cu 7.000 lei vechi mai mult Țigările se scumpesc cu 16.700 de lei în schimb, producătorii de țigarete au altă părere. Ei cred că, de fapt, creșterea reală va fi de 16.000 lei vechi, aspect confirmat și de surse din cadrul Ministerului Finanțelor, care au precizat că scumpirea exactă este de 16.700 de lei. Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs la JTI Romania, ne-a declarat că prin introducerea taxei pe viciu va avea loc o dublă taxare. „Orice taxă reprezintă un element de cost pentru firmă. Acciza se calculează în funcție de prețul de vânzare cu amănuntul, iar costurile formează prețul. Deci vom avea o taxă la taxă", a conchis Gilda Lazăr. Nicolăescu pune taxă pe „publicitate interzisă“ Contactat de „Evenimentul zilei", Nicolăescu a contrazis calculul Ministerului Finanțelor. „Taxa pe viciu se va aplica ultima, peste ea nu va mai fi alta. Va fi un fel de contribuție a importatorilor și exportatorilor", a afirmat acesta. în replică, Gilda Lazăr spune că Nicolăescu nu cunoaște legile pe care coaliția din care face parte le-a adoptat „Peste acciză nu se poate aplica nicio altă taxă de genul celei pe viciu potrivit Codului Fiscal. Să nu mai spui că ministrul Nicolăescu a declarat că de la anul, va crește taxa pe publicitatea pe tutun. Or, de la anu publicitatea pe tutun va fi interzisă", a afirmat Gilda Lazăr. Ca urmare a introducerii acestei taxe pe viciu și a majorării accizelor 1; tutun, la 1 iulie, conform calendarului convenit cu UE, un pachet de țigări va costa mai mult cu cel puțin 20.000 de lei vechi. Dubla impozitare este interzisă în UE Taxa pe viciu nu are corespondent în spațiul comunitar, întrucât dubla impozitare este interzisă în UE. De altfel, Nicolăescu a recunoscut, nu de mult, că s-a inspirat dintr-o lege aplicată în Turcia. Modul cum se va colecta această taxă se va stabili prin normele de aplicare a legii, norme ce vor fi aprobate probabil în luna februarie Nicolăescu spune că în 2006 se estimează că din taxa pe viciu se vor strânge 150 milioane de euro, iar ann viitor 200 milioane de euro. 70% din suma colectată va fi folosită pentru construcția de spitale noi, 25% pentru finanțarea diferitelor programe de sănătate (SIDA, diabet, tuberculoz, etc.), iar 5% vor intra într-un fond de rezervă, fiind utilizați în caz de calamități. ORIENTAL. Nicolăescu s-a inspirat din legislația turcească Cum afectează noile taxe bugetul Sănătăți (mii de miliard J■n Ittfov: Bugetul Sănătății pentru 2006 Contribuții estimat pentru 2006 din taxa de viciu ITK 105 Bugetul Sănătății 200; (estimare' Contribuție estimată din taxa de vicii contribuția estimată pensionari și dreptul de auto' TOTAl 110 13 ro r . fcVl * Bugetul Sănătății va crește cu circa 20% datorită taxelor și cotizațiilor prognozate a fi introduse din 2007 DE LA PENSIONARII 1 ARTIȘTI Doar 13 mii de miliarde în plus Mihaela Naftanailc mihaela naftanaila@evz.k Pensionarii care au mai mult de 9 milioane de lei venit vor plăti de anul acesta, la fondul asigurărilor sociale de sănătate, în aceeași măsură în care contribuie un asigurat obișnuit, respectiv 6,5% din salariu. Măsura se va aplica dacă pachetul de reformă propus de Eugen Nicolăescu va trece de parlament. „Sumele colectate de la cei cu pensii mari nu vor depăși 3 mii de miliarde de lei, ceea ce înseamnă foarte puțin", spune Cristian Vlădescu, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Doar 22.000 de pensionari din România câștigă mai mult de nouă milioane de lei. Din 2007, vor contribui la fondul de sănătate și restul pensionarilor. Pentru ei va plăti statul. „Estimăm că din contribuția pensionarilor, din drepturi de autor se vor colecta anul viitor în jur de 13 mii de miliarde de lei vechi", afirmă ministru Eugen Nicolăescu. Banii vor fi investiț în îmbunătățirea serviciilor medicale din ambulatorii, suportarea de medicamente compensate și gratuite mărirea salariilor medicilor de familie și degrevarea spitalelor de cheltuieli suplimentare. Un sistem similar a existat până în 2003, când la fondu asigurărilor de sănătate plăteau atât pensionarii, cât și populația activă Românii care muncesc în străinătăți și își păstrează domiciliul în țară sunt și ei vizați să contribuie la fondul de sănătate din 2006, dar, spun reprezentanții CNAS, monitorizarea acestora a putea costa mai mult decât ceea ce s-a strânge la fondul de sănătate Șpăgile rămân Indiferent câți bani s-ar strânge in plus la sănătate, problema șpăgii la doctor este departe de a fi rezolvată, întrucât prevederile din pachetul de legi nu amintesc nimic și de creșterea salariilor pentru doctori. Mai mult, spun specialiștii, este vorba despre un obicei greu și înlăturat. „Bolnavii sunt obișnuiți să dea pentru că au impresia că așa vor f îngrijiți mai bine, iar medicii s-au învățat să primească pentru că asta le mărești veniturile", spune dr. Vasile Cepoi director în CNAS