Evenimentul Zilei, februarie 2006 (Anul 15, nr. 4349-4376)

2006-02-28 / nr. 4376

EVZ SPECIAL înghesuială pe Terra Populația planetei a trecut de 6,5 miliarde și va „schimba prefixul“ în 2012 Jacqueline Prager â sfârșitul săptămânii trecute, mai precis sâmbătă, undeva, cel mai probabil într-o țară din lumea a treia, o femeie a adus pe lume cetățeanul cu numărul 6,5 miliarde al planetei. Potrivit Biroului de statistică al Statelor Unite, mâine, 1 martie, populația Pământului va fi deja cu 600.000 de suflete mai mare față de acest nivel, iar experții spun că în 2012, pe 18 octombrie, se va depăși cifra de șapte miliarde. Pragul de șase miliarde a fost atins în 1999. Statisticile demografice arată că, la fiecare 10 secunde, se nasc 41 de copii, în timp ce 18 oameni mor. Populația de astăzi a planetei este aproximativ de patru ori mai mare față de cea din anul 1900. Cifrele furnizate de Biroul de statistică al SUA se bazează pe date referitoare la populație, rata de fertilitate, mortalitate și migrație, adunate din toate colțurile lumii. Omenirea își devorează planeta Deși rata de creștere a populației planetare se situează pe un trend descendent, în fiecare an Pământul se îmbogățește cu 80 de milioane de locuitori, ceea ce ar echivala cu apariția unui nou stat de talia Germaniei la fiecare 12 luni. Astfel de cifre amețitoare trimit în mod firesc cu gândul la întrebarea câți oameni poate hrăni Pământul, întrebarea este subiect de aprige dispute în comunitatea științifică, unii dintre experți afirmând că populația maximă pe care o poate suporta planeta se situează între 10 și 15 miliarde de oameni. Resursele limitate ale planetei sunt solicitate nu doar pentru creșterea nou-născuților, ci și pentru a răspunde nevoilor întregii populații, care tinde spre un standard mai ridicat de viață, ceea ce implică un consum tot mai mare. Pentru a hrăni din ce în ce mai mulți oameni, lumea consumă cantități tot mai mari din resursele naturale ale Pământului, lăsând generațiilor viitoare, care vor fi mai mari, mai puține rezerve. Acest lucru se vede deja. Spre exemplu, statisticile arată că 1,1 miliarde de oameni nu au asigurată apa potabilă, iar peste trei miliarde de-abia au ce mânca. Deși există diverse scenarii catastrofice ce vorbesc despre o lume care se autodistruge în lupta pentru resurse, studiile demografice arată că, în acest secol, creșterea populației se va opri, ba chiar se va ajunge la un spor negativ. Experții în probleme demografice spun că, în 2050, populația planetei va fi de circa nouă miliarde de oameni, cifră la care se va stabiliza, păstrându-se deci sub nivelul critic, dincolo de care Pământul nu mai poate asigura traiul omenirii. China Explozia demografică Populația lumii ar putea ajunge la 7 miliarde de locuitori în 2012, dar o să se stabilizeze la 9 miliarde în 2050. La ora actuală, rata de creștere a scăzut de la 1,2 procente față de două procente la sfârșitul anilor’60. 1999: 6 miliarde 1987: 5 miliarde 1974- 4 miliarde 1Q^n- 3 miliarde 1927: 2 miliarde 1804:1 miliarde fiecare statu 1800 1850 1900 1950 2000 2050 Jumătate din populația planetei trăiește în șase țări Brazilia 188 milioane Pakistan 166 milioane 1.1 miliarde 298 milioane idonezia 245 milioane o NC fonciic Pi irûa 11 © GRAPHIC NEWS TOPUL METROPOLELOR Cel mai aglomerat oraș din lume este capitala Japoniei, Tokyo, cu 35,3 milioane de locuitori. Pe locul al doilea se situează Ciudad de Mexico, cu 19 milioane locuitori, urmat de New York, Bombay și Sao Paulo, toate cu aproximativ 18,4 milioane, în topul marilor aglomerări urbane urmează metropolele indiene Delhi (15,3 milioane) și Calcutta (14,2). 1,3 miliarde Cele mai populate 10 țari ale lumii Cele mai recente statistici prevăd că, în anul 2050, populația Pământului va spori cu 46%, ajungând la aproximativ nouă miliarde de oameni. Statele unite sunt una dintre puținele țări industrializate în care populația va continua să crească, în timp ce în Europa se preconizează o scădere cu 9%, până la 664 milioane. 1,628m 422m 1,289m 134m 1,394m 307m NIGERIA □ □ 2003 Populația si locul 146m □ 13 149m _ECENDĂ 2050 Populația si locul 349m PAKISTAN □ □ 119m 134m 10lm 1Arum m m 147m l,069m 255m : BANGLADESH ■D EH 220m 316m INDONEZIA DQ 292m bu fi □ Q 176m 221m BR 158 source: Biroul de referință pentru omlatife GRAPHIC î1 .w 5 I Marți, 28 februarie 2006 I Evenimentu zi II DEMOGRAFIE CONTINENTALĂ Din ce în ce mai mulți săraci Experții spun că problema cea mai mare este aceea că, la ora actuală, populația crește exponențial tocmai în acele regiuni care nu-și pot permite acest lucru, neavând resursele economice pentru a hrăni tot mai mulți oameni în Africa și mare parte a Americii Latine, o femeie aduce, în medie, pe lume șase-șapte copii. Chiar și cu o rată înaltă a mortalității, este vorba de o creștere explozivă a populației, care însă trăiește în sărăcie; în Statele Unite, o femeie naște, în medie, doi copii, ceea ce ar însemna, teoretic, o creștere zero. Practic însă populația SUA crește pe seama imigranților. La ora actuală, în această țară trăiesc ilegal aproximativ n milioane de străini, cei mai mulți proveniți din zone unde rata fertilității este mult mai mare decât cea din patria adoptivă. Pe continentul european, cifrele referitoare la populație sunt într-un declin constant. Pe ansamblul Europei, rata de natalitate este de 1,4 copii pentru o femeie, iar experții sunt deja îngrijorați de declinul populației. O altă problemă este discrepanța între speranța de viață din țările slab dezvoltate și cele bogate. La nivel global, vârsta mediană (în raport cu care jumătate din populație este mai tânără și jumătate mai bătrână) este de 28,1 ani, însă în timp ce în țări precum Germania, Italia sau Japonia vârsta mediană este de 42 de ani, în Uganda, Mali sau Niger este de doar 16 ani. Metropolele asiatice, furnizate de populație Intre 1950 și 2000, populația urbană la nivel global s-a triplat, ajungând în prezent la 2,86 miliarde de oameni. în țările dezvoltate, procesul de urbanizare a încetinit, astfel că orașele cresc și se dezvoltă în special în țările în curs de dezvoltare. Până în 2020, se estimează că 77% din populația urbană la nivel global va trăi în țări dezvoltate; în țările Europei Occidentale, densitatea populației din centrele urbane este de 2.915 persoane pe kilometru pătrat, în timp ce în Japonia este de 4.770, în țările Europei de Est, densitatea populației din zonele urbane este deja mai mare, de 5.030 oameni pe kilometru pătrat, însă cele mai aglomerate metropole sunt cele din China și India, cu 12.000 și, respectiv, 16.000 de locuitori pe kilometru pătrat. it'îftf K ** faiiimiB '4ANII '60 Alain Delon, „Laleaua neagră" a familiei 1965:„ neagră“ este un super-western european în 70 mm și în culori somptuoase. (...) Alain Delon (...) este cuceritor. Frumos, (...) el izbutește să fie dinamic, sigur pe sine, cinic și impertinent (...), timid, naiv și chiar puțin ridicol la început, și pentru că am trecut la distribuție foarte riguroasă, numărând actori buni de comedie și femei atrăgătoare - să amintim încă un personaj, mai ciudat, apariție insolită, căruia și regizorul i-a acordat toată importanța. Este vorba de prietenul devotat (din film) al lui Alain Delon: calul, pe care nu întâmplător îl cheamă Voltaire... (Cinema, nr. 2, februarie) TRANSFORMARE: Alain Delon, la o vârstă când muta munții din loc. Acum, după 40 de ani, este un moșneag ursuz și reumatic ê ANII 70 Bișnițarul și Masivul Postăvarul 1076 cred că există cumpărător care să nu fi aflat de „bișniță“, după cum nu cred că există „bișnițar“ care să știe de unde vine cuvântul care îl reprezintă. (...) Bișnițarul nostru (...) doarme mult, stă degeaba destul și-și cheltuiește banii prin baruri cu o iuțeală fantastică. Viața lui este o viață improvizată, însă nicidecum săracă în satisfacții. Dintre satisfacții cea mai puternică este aceea că poate trăi pe picior mare cu riscuri minime. EVOLUȚIE. Bișnițarul este tot obraznic, tot tuciuriu, numai că acum își dă țepele la adăpostul unei firme-fantomă că poate avea tot ceea ce nu este la îndemâna tuturor: și băutură, și țigări, și haine străine... „Eu, băiatu’, (...) dorm cât vreau. Mă culc și mă scol când vreau, dacă astăzi am dat o gaură bună, plec și la Poiană să mă odihnesc o lună cu mămica...“ (Flacăra, nr. 1-2, ianuarie) *ANII T8o Bunie micii la cantina făbricii 10 C . De data aceasta, schimbul de A 4T O experiență (...) a avut ca loc de desfășurare cantina-restaurant de la „Mecanică Fină“. (...) Una din cele 100 de cantinerestaurant și cantine care funcționează în prezent în Capitală. Lor li se alătură (...) încă 365 de microcantine și 633 de bufete de incintă. O rețea care, în cursul anului precedent, s-a extins cu încă două cantine, 19 microcantine și 27 de bufete. Toate acestea servesc zilnic meniuri complete sau diverse gustări unui număr de 500.000 de oameni ai muncii. (...) în acest sens a fost evidențiată activitatea desfășurată de către cantinele restaurant de la 23 August, Policolor, IMGB, Vulcan, Autobuzul, IREMOAS, CIL Pipera, Mecanică Fină și a multor altora... (Informația Bucureștiului, 4 aprilie) Rubrică redactată de Daniel Tomescu