Evenimentul Zilei, februarie 2008 (Anul 17, nr. 5067-5095)

2008-02-01 / nr. 5067

Even Swenttt____________________ CULTURA/SHOWBIZ Delon și I îdumachei*a Olimpiadă Ultimele aventuri ale lui Astérix și Obelix vin la pachet, de azi, cu o colecție de vedete, printre care și fostul mare fotbalist Zinedine Zidane Florentina Ciuverca clei de-a treia ecranizări din seria celebrelor benzi desenate, „Asterix la Jocurile Olimiumedenie de superlative: e cel mai scump film francez realizat vreodată, cu un buget-record de 78 de milioane de euro, are cel mai generos casting în VIP-uri și va avea parte de o lansare grandioasă în acest weekend, în peste 5.000 de săli din Europa. Superproducția regizată de Frédéric Forestier și Thomas Langmann (fiul cineastului Claude Berri) va avea premiera astăzi și în România, cu sprijinul Orange, la cinematografele Hollywood Multiplex, Cityplex, Movieplex și Cinema City din Timișoara și Iași. Ave Alain Delon! Scenariul filmului e inspirat de al 12-lea album al seriei de benzi desenate create de René Goscinny și Albert Uderzo, publicat în 1968, în care Asterix și Obelix ajung la Jocurile Olimpice grecești, pe fondul unei povești de dragoste între Alafolix (Stéphane Rousseau) și prințesa Irina a Greciei (Vanessa Hessler). Celebra poțiune magică servește drept metaforă pentru dopaj, iar filmul e înțesat de aluzii la „stimulii“ de performanță din sportul modern. Lansarea lui pe ecrane coincide, nu întâmplător, cu anul Jocurilor Olimpice de la Beijing, din august. Dacă Gérard Depardieu își lipește din nou mustața lui Obelix, vechiul interpret al lui Asterix, Christian Clavier, lipsește de la apel, rolul fiindu-i atribuit tânărului Clovis Cornillac. Un Cezar narcisist („Ave mie!“), paranoic, dar fermecător, întruchipează Alain Delon (72 de ani), pe care fiul său și veșnicul adversar din film, Brutus (Benoît Poelvoorde), se pare că nu l-a înghițit nici pe platouri. în permanentă tentativă (eșuată) de a scurta zilele tatălui său, Brutus e una dintre cele mai simpatice figuri de pe ecran, grație jocului impecabil al lui Poelvoorde. Zidane bate mingea ca Numerodix Cu excepția faptului că replicile sunt în franceză, ,Asterix la Jocurile Olimpice“ are în mânecă toți așii unei comedii hollywoodiene care să te binedispună: decoruri somptuoase, replici haioase și vedete în ipostaze inedite. Michael Schumacher, mai exact Schumix, accelerează un „bolid“ roșu cu cai, într-o cursă antică de care, în timp ce instructorul Jean Todt dă directive pe margine, Zinedine Zidane, egipteanul Numérodix, bate pase în fața grecilor care abia descoperă balonul din „burtă de oaie“, campionul NBA Tony Parker - Parkerix, le arată romanilor scheme la coș, iar tenismena Amélie Mauresmo devine preț de o secvență Amélix. Dacă Elsa Pataky nu mai apare în distribuție, manechinul Adriana Karembeu are, în schimb, destule replici în rolul frumoasei galeze Agecanonix. Din lista inițială de VIP-uri au mai fost tăiate nume ca David Beckham, Gisèle Bündchen și Jean-Claude Van Damme Niciuna dintre vedete nu dă semne de talent actoricesc, însă simpla lor apariție (foarte costisitoare, de circa 10 milioane de euro) ar trebui să atragă la cinema suficienți plătitori de bilete cât să acopere bugetul „extra-large“. Celelalte două filme din serie,„Asterix și Obelix contra lui Cezar“ (1998) și „Asterix și Obelix: misiunea Cleopatra“ (2002), s-au bucurat fiecare de câte 25 de milioane de spectatori. 300 de mustăți și peruci De la casting la costume și decoruri, totul s-a calculat în milioane de euro. Imensa arenă în care s-au filmat scenele a fost construită de la zero în zona orașului Alicante din sudul Spaniei, iar săbiile, platoșele și coifurile au fost șlefuite într-un atelier creat special acolo. Nu mai puțin de 300 de peruci, bărbi și mustăți false au întregit recuzita; în cele cinci luni de turaj însă, atmosfera a fost mai degrabă „grea“, din cauza capriciilor unor vedete, în special ale lui Alain Delon, cum au sugerat unii dintre actori. ALAIN DELON, in rolul lui Iulius Cezar de milioane de euro reprezintă bugetul filmului francez Formula 1, care roșii dotate cu hățuri Dintre vedete, cea mai lungă „partitură“ în film îi revine campionului mondial de Formula 1, Michael Schumacher (39 de ani), care face ce știe el mai bine, participă la o cursă. Regizorii au adaptat scenariul la profilul lui „Schumix“ și au înlocuit Ferrariul cu un car roșu aprins, dotat cu hățuri. De pe margine, instructorul și directorul executiv de la Ferrari, Jean Todt, dă indicații la schimbat roțile și spălat caii. Scena are mai puțin de zece minute, dar a fost filmată într-o lună, iar banii au fost donați - potrivit ziarului „Gazzetta dello Sport“ institutului fondat de Todt la Paris, unde sunt tratați sportivii. PROTAGONIȘTI. Jean Todt și Michael Schumacher fac echipă și în film Nadia Comăneci, la Balul Operei din Viena Mesagerul sportului românesc. Fosta campioană Nadia Comăneci a fost invitată să reprezinte sportul românesc la ediția din acest an a Balului Operei din Viena, eveniment desfășurat aseară, în capitala Austriei. Balulbalurilor a fost pus sub semnul sportului anul acesta, ținând cont de faptul că peste 126 de zile va începe Campionatul European de Fotbal, găzduit de Austria și Elveția. Alături de Nadia Comăneci, alte personalități din lumea sportului care au participat la bal au fost legenda fotbalului german, Franz Beckenbauer, antrenorul naționalei Greciei, Otto Rehagel, fotbalistul elvețian Stephan Chapuisat și fostul campion de schi Klaus Heidegger. Kieft pentru Britney. Britney Spears a fost internată într-un spital din Los Angeles pentru a doua oară în această lună, acuzând grave tulburări de comportament, potrivit bhesun.co.uk. Cântăreața va rămâne internată 72 de ore, deoarece doctorii o consideră un pericol pentru ea și pentru cei din jur. Spears a fost transportată la spital cu o ambulanță escortată de poliție, pentru a-i împiedica pe paparazzi să se apropie. Starul necesită îngrijiri de specialitate deoarece se confruntă cu grave probleme psihice, iar în ultimele trei zile starea sa de sănătate s-a agravat. Potrivit unor zvonuri care au circulat pe internet, dar care au fost infirmate de managerul lui Britney Spears, aceasta ar fi încercat să se sinucidă. Antorsfest Acasă. Actorii Gheorghe Dinică și Vladimir Găitan, doi dintre protagoniștii telenovelei „Inimă de țigan“, difuzată de postul Acasă TV, sărbătoresc mâine două evenimente speciale, în timp ce Gheorghe Dinică aniversează 12 ani de căsătorie, Vladimir Găitan sărbătorește cei 61 de ani pe care îi împlinește pe 2 februarie, dată care marchează, totodată, 10 ani de la înființarea Acasă TV. Cei doi actori vor sărbători alături de colegii lor, la balul mascat organizat cu ocazia împlinirii celor 10 ani ai postului Acasă. Paturile Kyle. După ce și-a asociat numele cu un parfum, o linie de lenjerie intimă și una de costume de baie, cântăreața australiană Kylie Minogue (foto) va lansa o colecție de design interior, care va include paturi, lenjerie, prosoape, perdele sau perne de ornament. Colecția va fi lansată în curând în magazinele din Marea Britanie, iar anul 2008 se anunță unul plin pentru artista australiană, care va continua, totodată, turneul său mondial. Pe 17 mai, Kylie va ajunge și la București, unde va susține un show pe Stadionul Cotroceni. Biletele costă 70,95,130,200 și 400 de lei și se găsesc în rețeaua Diverta și pe www.myticket.ro. Jean Constantin, omagiat, unul dintre cei mai apreciați actori români de comedie, Jean Constantin, ajuns la vârsta de 79 de ani, va primi premiul pentru întreaga activitate la Gala Premiilor Gopo, de pe 3 martie, in cadrul ceremoniei vor fi premiate cele mai bune filme românești ale anului 2007. Jean Constantin a jucat în peste 50 de filme, cele mai recente fiind „Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii“, „Roming“ de Jiri Verdelek și „Supraviețuitorul“ lui Sergiu Nicolaescu. Nu știți ce spectacol fermecător este Alex. fiteßnescu pentru cei care ajung să-l viziteze la casa de vacanță din satul Berceni! Nu îndrăznesc să avansez comparații cu Arghezi la Mărțișor, dar ceva din reiasca (și parșiva) domesticitate de acolo există. La 60 de ani, criticul de la „România literară“ oferă o invidiabilă imagine a împlinirii. Autor al unei „Istorii a literaturii române contemporane“ (1941-2000) de năucitor succes (cartea a generat până acum peste două sute de cronici și articole, de la encomionul extatic până la demolarea vitriolantă), realizator de emisiuni TV în cadre și cu formate variate, personaj pitoresc al vieții și CARTEA DE VINERI Un sexagenar jucăuș gazetăriei literare de prin 1980 încoace, cu un mariaj desăvârșit, de decenii (cu Domnița, cerberul tăcut, dar eficient care păstorește Editura Mașina de scris), rubricard la „Ziarul de duminică", prezență statornică la radio, în comitete, jurii literare ș.a.m.d., Alex Jiteonescu este o sumă armonioasă de calități contrarii și contrariante. Bucovinean sadea, deci gospodar vârtos, patriot, conservator și creștin democrat, vajnic obedient al străvechii rânduieli de aristocrație rurală, face totuși figură histrionică de valah impenitent, vioi și hâtru, ins jubilativ, hedonist, polemist și ludic cât încape. Atlet al generației 60, admirator necondiționat al lui Nichita Stănescu și Mircea Dinescu, moralist înzestrat cu un instinct civic aproape agresiv, ironic , autopersiflant, foiletonist, impresionist, dar și boier pragmatic, sagace și imprevizibil politicește, autorul jurnalului secret“ de la Editura Corint ar trebui văzut în prealabil de neofiți, cum vă spuneam, printre cei o sută de copaci plantați de el însuși, printre pisicile omniprezente și aleile bibilite cu o răbdare japoneză, citind în delir, cu jale sau fervoare, din zori în noapte, participând intens, în toate formele și cu toate umorile la viața breslei.. fii totuși, mai rar așa o poftă autopersiflantă ca în Jurnalul autorului (2005-2007, Editura Corint). „Mă simt important ca o alimentară în timpul lui Ceaușescu“, sună, paradoxal, suprema satisfacție din finalul cărții. „M-am dus dracului. Am fața descompusă din cauza vârstei“, conchide verdictul matinal. ,Am senzația că am căzut într-un borcan din care nu mai pot să ies, în fiecare zi mănânc mai mult și devin tot mai greoi, citesc cărți proaste, până la un fel de abrutizare, ca să-mi fac meseria de critic literar“. „De un sărut înfocat nici nu poate fi vorba. Dinții îmi sunt încă bine înfipți în gingii, dar sunt galbeni. Ar fi oribil ca limba ei ca o petală de trandafir să vină în contact cu acești dinți pe care mai este depus și tartru“. Mai vreți? Ei bine, după ce mărturisește că, sub corpul falstaffian, s-a prăbușit masa de operație pentru apendicită, Alex găsește tăria de a povesti cum, venind într-o zi la redacție cu riscai zgârieturi pe față, toți colegii (și mai ales colegele) l-au interogat cu privire la presupusele ghidușri erotice cauzatoare. „Cine te-a zgâriat?“ îl întreabă în final Nicolae Manolescu. „O femeie“, se împieptoșează Alex Aș, exclamă Manolescu, „într-un moment de frenezie sexuală o femeie te zgârie pe spate. Pe față te zgârie numai una care te respinge...“ fii tot așa, vedem un Alex care a visat toată viața să-i ofere soției un iaht, dar care abia dacă ajunge să-i dăruiască o pereche de papuci, care adoarme la televizor văzându-i pe Tăriceanu și Băsescu „mișcând din buze, pra să le aud cuvintele“, care, ironizat de Liiceanu, în direct, la televizor, că poartă un microfon în ureche, îl taxează iute („E o instalație prin care Ion Hiescu îmi transmite ce anume să vă întreb“) și care, abordat admirativ de un bătrân care-l recunoaște de la TV („■Un metru cub de cultură!“) se vede brusc „ocrotit“ de soția aceluia: „Vă rog să-l iertați! Nu știe ce spune!“. Dincolo de alintul pufos-autoironic, cartea e plină de observații acide la adresa unei Românii în care țăranii inundați își bat joc de soldații veniți să-i ajute și care prosaci cu nisip din dig, așteptând ca Statul să le înapoieze găinile. La rigoare, Jurnalul secret" știe să devină gazetărie cu țepi amarnici. Dan C. mirilB?« _R!N1 Jurnal secret » -ratsfă Evenimentul zilei I Vineri, 1 februarie 2008 ! 19