Evenimentul Zilei, decembrie 2008 (Anul 17, nr. 5369-5397)

2008-12-08 / nr. 5376

.............rrr-T___rn___1.........CT..................----------------------------------------------Evenimentul iin: Ionuț Stănescu mescuaevz.ro oouă firme de construcții sunt la un pas de a-l da în judecată pe Marian Vanghelie, primarul sectorului 5, pentru neachitarea unor lucrări de infrastructură, executate în primele opt luni ale acestui an. Este vorba despre societățile Alpine Bau GmbH (Austria) și Eurovia Construct International (România). Cea din urmă este patronată de familia ex-senatoarei PDL Cornelia Cazacu, firma fiind o veche abonată la contracte de asfaltare cu Primăria Capitalei, în mandatele lui Traian Băsescu și Adriean Videanu. Ambele companii au câștigat câteva licitații organizate de Primăria Sectorului 5 în 2007 și au finalizat lucrările abia în lunile august și septembrie ale acestui an. Deși conțin o clauză ilegală, contractele au fost asumate de toți cei implicați Lucrările solicitate de Vanghelie au vizat asfaltări, înlocuirea rețelei de alimentare cu apă și montarea unor conducte de canalizare pe mai multe străzi din cartierul Ferentari. Adică exact în zona în care candidații PSD la alegerile parlamentare de pe 30 noiembrie au fost votați masiv. La mai bine de trei luni de la semnarea proceselor-verbale de recepție, cei doi antreprenori nu au încasat integral nici măcar prima tranșă de bani pe care primăria lui Vanghelie trebuia să le achite. Somația austriecilor Valoarea totală a lucrărilor executate de cele două companii se ridică la aproximativ 22 de milioane de lei, 16 milioane revenindu-le austriecilor de la Alpine Bau GmbH, iar 6 milioane celor de la Eurovia Construct. Potrivit clauzelor din contract, suma de 30% din valoarea lucrărilor ar fi trebuit achitată în momentul semnării procesuluiverbal de recepție, restul banilor, până la 100%, urmând să fie vizați „eșalonat, în funcție de alocațiile bugetare“ Dacă Eurovia Construct a primit, în parte, cei 30%, Alpine Bau GmbH nu a văzut nicio rețcaie din tranșa inițială care i se cuvenea, cu toate că recepția lucrărilor prestate de societatea austriacă a fost făcută pe 1 septembrie 2008, cu două luni înaintea începerii campaniei electorale. EVZ a intrat în posesia a două notificări pe care Alpine Bau GmbH le-a transmis Primăriei Sectorului 5. în ultima (datată 21 noiembrie 2008), Vanghelie este somat să achite 30% din suma datorată în termen de 10 zile de la primirea înștiințării. Contactați de EVZ, reprezentanții firmei austriece nu au negat conținutul notificărilor, însă au refuzat să le comenteze. Asfalt tango Vanghelie-PDL POMENI ELECTORALE PE BANI PUBLICI. Doi asfaltatori, printre care firma PDL-istei Cornelia Cazacu, se pregătesc să-și recupereze banii în instanță de la primarul PSD al sectorului 5. Cele două firme au modernizat Ferentariul înainte de alegeri „Dacă nu ne intră banii, începem războiul“ Conducerea Eurovia Construct a recunoscut pentru EVZ că are creanțe la Primăria Sectorului 5, dar și-a manifestat optimismul în privința încasării acestora. Directorul economic al Eurovia Construct, Claudiu Florea, s-a arătat încrezător în șansele ca societatea sa să-și recupereze banii de la primarul „care este“ până la sfârșitul anului în curs. In caz contrar, Florea declară că firma îl va acționa pe Vanghelie în instanță. „Eu cred că până la 31 decembrie ne vom primi banii. Și noi am trimis notificări scrise, conform legii. Cred că, în principal, întârzierea plăților are drept cauze activitățile din ultima lună. Lumea a fost ocupată cu organizarea alegerilor și n-a mai avut timp să citească adresele noastre. Totuși, dacă nu ne intră toți banii în cont până la sfârșitul anului, începem războiul“, a menționat Claudiu Florea. Potrivit acestuia, în momentul semnării procesului-verbal de recepție, Eurovia a încasat doar 25% din valoarea lucrărilor nu 30%, așa cum prevedea înțelegerea încheiată cu Primăria Sectorului 5. Clauză cu dus-întors în ciuda optimismului manifestat de directorul economic de la Eurovia, contractul dintre asfaltatori și administrația celui mai sărac sector din București cuprinde un articol care, aparent, oferă spațiu de manevră primăriei. Astfel, în contract se spune că restul de 70% din banii datorați va fi plătit eșalonat, „în funcție de alocațiile bugetare până la, cel târziu, data expirării perioadei de garanție a lucrării (2 ani)“. Prin urmare, grosul contravalorii lucrărilor ar putea fi plătit abia peste doi ani de la execuție. Asfaltatorii afirmă că și-au însușit această clauză pentru a putea participa la licitații, dar se declară convinși că, în cazul unui litigiu, o vor putea anula în instanță. „Este o gafa a juriștilor de la Primăria Sectorului 5. Clauza nu e legală. Ne-am consultat cu juriștii noștri, care ne-au spus că ea va fi demolată fără nicio problemă în instanță. Nu ai voie să angajezi cheltuieli fără să dispui de alocări bugetare în acel an. Noi am acceptat clauza fiindcă a o contesta ar fi însemnat să nu participăm la licitație“, susține Claudiu Horea, de la Eurovia Construct. Vanghelie. „Lăsați-mi să drămuiesc banul public“ Primarul Marian Vanghelie a intrigat că firmele respective „apelează la presă ca să-l constrângă să plătească“ și consideră că „nu e treaba «Evenimentului zilei» cum folosesc eu banii publici“. „Incredibil ce vă preocupă pe voi înțeleg să mă atacați dacă îmi bat joc de banii publici, dacă le dădeam banii în avans și ei nu-și făceau treaba, nu dacă fac economie și-i drămuiesc. Controlațimă dacă fac ceva ilegal. Duceți-vă la Ministerul Transporturilor, să vedeți câte sute de miliarde au datorii. Lăsați-mă pe mine să drămuiesc banul public, că de-aia am fost ales, nu sunteți voi ordonatori de credite în locul meu, ca să dictați prioritățile de plată“, a comentat, iritat, primarul sectorului 5, la solicitarea EVZ. (A contribuit Dollores Benezic) MARIAN VANGHELIE CORNELIA CAZACI|< INTERESE PORTOCALII Eurovia, firma de clan PDL Firma Eurovia Construct International este controlată de omul de afaceri Dănuț Cazacu, soțul fostei senatoare PDL Cornelia Cazacu perdantă la alegerile de pe 30 noiembrie. Eurovia a intrat pentru prima oară în atenția opiniei publice în 2006, când presa a dezvăluit că societatea familiei Cazacu a încheiat cu Primăria Capitalei un contract de 21 de milioane de euro pentru întreținerea câtorva mari bulevarde din București, în acte: acționar majoritar al Eurovia Construct International figura atunci septuagenara Elena Gheorghe, mama Corneliei Cazacu. Membru PD, Dănuț Cazacu a fost consilier general al Capitalei în perioada primului mandat al lui Traian Băsescu. Firmele pe care Cazacu le controla pe vremea când era consilier general, Dacon si Ralexim, au fost acuzate de copularea bugetului Primăriei Capitalei, intr-un raport al Corpului de Control al primuluiministru. Ca urmare a acestei anchete, Cazacu a demisionat din Consiliul General. Potrivit reprezentanților Eurovia Construct, suma de 6 milioane de lei aferentă lucrărilor executate în Ferentari și contractată de la Primăria Sectorului 5 reprezintă circa 7% din cifra de afaceri pe care societatea o va înregistra în 2008. „Nu intrăm în colaps dacă nu ne dă banii la timp. E o lucrare relativ mică, la care câștigăm puțin“, a declarat Dănuț Cazacu, directorul Eurovia, pentru EVZ PRECEDENT IN 2004 „Vagabondisme“ cu blocuri vopsite Nu este prima oară când Marian Vanghelie lasă cu buza umflată acționarii unor firme de construcții. în ianuarie, EVZ a dezvăluit cazul societății Aldo Construct SRL, falimentată în urma unor datorii pe care primarul sectorului 5 a refuzat să i le plătească. Potrivit Marinelei Vlădescu, soția patronului Alda Construct, în ajunul campaniei electorale din 2004, Vanghelie i-a cerut soțului său să vopsească nouă blocuri turn din cartierul Rahova. Zugrăvirea blocurilor trecea drept o sponsorizare pe care Vanghelie, personal, le-o acorda locatarilor. După alegeri, primarul n-a vrut să achite firmei contravaloarea lucrărilor, negând că ar fi avut vreo înțelegere cu Alda Construct și catalogând acuzațiile drept „niște vagabondisme“ EȘUAȚI ÎN GHETOU Șapte milioane de lei pentru Strabag Potrivit surselor EVZ, în aceeași situație cu Alpine Bau GmbH și Eurovia Construct se găsește și grupul austriac Strabag. Acesta are de încasat de la Primăria Sectorului 5 aproximativ șapte milioane de lei pentru lucrări executate tot în cartierul Ferentari. Utilajele Strabag (foto) staționează încă pe Strada Trompetului, în timp ce compania așteaptă banii de la administrația Vanghelie. Strabag a obținut contracte mari de reabilitare a drumurilor și de la Primăria Capitalei, în perioada lui Traian Băsescu și a lui Adriean Videanu. Oleg Deripaska, cel mai influent oligarh rus, deține 30% din acțiunile Strabag. 2 I Luni, 8 decembrie 2008 I Evenimentul zilei FERENTARIUL SE OGLINDEȘTE ÎN BALȚI NOI Lucrări de mântuială în anul alegerilor O serie de sector 5, situată între strada Sălaj și Prelungirea Ferentari, a întinerit câteva decenii în acest an electoral Străzi pietruite, năpădite de torenți la fiecare ploaie, au fost acoperite cu asfalt. Și nu s-a lucrat doar la carosabil și la trotuare. Până să fie întins asfaltul, a fost forfată serioasă cu subtraversarea rețelelor de apă, canal și electricitate. La patru luni de la recepția lucrărilor, localnicii încă le păstrează constructorilor o recunoștință vie pentru cât au fost deserviabili „Ne-au făcut ce le-am cerut noi adică ce trebuia. Eu le-am zis să-mi pună și mie încă un racord de canalizare. Cel vechi fusese făcut de unchiul meu. Pe românește, era nașpa, de-ăla de 80 de mm Da, domnule, mi-au răspuns, vă facem de care vreți dumneavoastră. Și mi-au făcut de 160 de mm“, povestește un bărbat coborât în stradă să-și înnoiască proviziile de bere. Chiar dacă angajații firmelor de construcții s-au comportat ireproșabil cu localnicii, Ferentariul n-a ieșit lipsit de cusururi din mâinile asfaltatorilor contractați de primarul „care este“. Panta străzilor e, în multe locuri, absentă, așa că ultima rundă de precipitații și-a făcut depozite abundente de apă la mai toate răscrucile de drumuri. Strada Fruntaș Gurițărie se intersectează cu Comșești într-o baltă mare, triunghiulară, Aleea Imașului, Livezilor, Vâltoarei, Tufanilor, Intrarea Bolboci au fost și ele modernizate. Dar parcă s-a făcut o modernizare cu taxă inversă: bordurile sunt scunde, iar carosabilul a și apucat să se încrețească! „Se putea și mai bine“ Privirile goale ale localnicilor care-și fac siesta în fața casei vorbesc singure despre ghinionul care a însoțit emanciparea cartierului Ferentari. „E bine ce s-a făcut, dar se putea și mai bine“, spune un bătrân, admirând cerul într-una dintre bălțile de pe strada Radu Chirițescu. In unele cazuri, oamenii n-au vrut să lase asfaltarea să treacă fără Marian Vanghelie primarul sectorului 5 Lăsați-mă pe mine să drămuiesc banul public, că de-aia am fost ales, nu sunteți voi ordonatori de credite în locul meu ca să dictați prioritățile de plată, să-și aducă și ei contribuția Acolo unde se întâlnesc străzile Trompetului și Ciuboțica Cucului, un localnic a modelat din smoală câteva „cocoașe“ de-a latul străzii. Puștii hoinăresc mai în siguranță de când tatăl lor a vălurit șoseaua, așa cum inginerii constructori nu se gândiseră să o facă. Pericolul nu mai poate veni decât din partea automobilelor parcate pe trotuare: mormane de tablă ruginită, fără roți, uși și capete, lăsate să se descompună sub cerul liber. „RASUL“. In cartierul Ferentari, strada Radu Chirițescu, asfaltată de firma Eurovia Construct, se umple de bălți după fiecare ploaie mai serioasă