Evenimentul Zilei, ianuarie 2010 (Anul 19, nr. 5756-5782)

2010-01-28 / nr. 5780

EVENIMENT Evensi»*oi Primarul PDL din Râmnicu-Vâlcea, închis pentru fapte de corupție Mircea Gutău a fost condamnat ieri de înalta Curte de Casație și Justiție la trei ani și jumătate de închisoare, sub acuzația de complicitate la luare de mită Andreea vădan De la 8 o la sută în alegeri și susținere politică masivă, la trei ani și jumătate de închisoare. Acesta e, pe scurt, traseul primarului din Râmnicu-Vâlcea, Mircia Gutău (PDL). Punctul de cotitură l-a constituit mita de 20.000 de euro pe care a primit-o de la un om de afaceri, motiv pentru care a fost judecat și condamnat, pentru fapte de corupție, la trei ani și jumătate de închisoare. Sentința de ieri a înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) este definitivă: în același dosar a fost condamnat și fostul viceprimar Nicolae Dicu. Cei doi trebuie să achite și 1.500 de lei cheltuieli de judecată. Din pedeapsă se scad cele cinci luni de arest preventiv Cazul mitei de la Râmnicu- Vâlcea explodat în vara anului 2006, când viceprimarul Nicolae Dicu era prins în flagrant, de procurorii DNA, în timp ce primea o mită de 20.000 de euro, într-un restaurant din Râmnicu-Vâlcea. Banii ar fi urmat să ajungă la primarul Mircia Gutău. Arestat preventiv, eliberat, întors acasă, primit ca un erou de urbe, achitat pe fond în două instanțe (Alba-Iulia și Constanța), reales zdrobitor în funcția de primar sprijinit de liderii PDL, pe care i-a susținut, la rândul lui, în toate campaniile electorale, inclusiv la alegerile prezidențiale din 2009, Mircia Gutău s-a trezit acum condamnat definitiv la ICCJ. Deși decizia magistraților Curții Supreme a fost majoritară - doar doi dintre magistrații completului de judecată au admis recursul DNA și au desființat decizia de fond inițială a Tribunalului Alba-Iulia, Gutău va trebui să execute pedeapsa cu închisoarea de trei ani și jumătate, din care se vor scădea cele cinci luni de arest preventiv, din iulie-noiembrie 2006. Edilul vâlcean trebuie să se prezinte la poliție pentru încarcerare în cel mult 48 de ore. IULIE 2009. Primarul Mircia Gutău (dreapta), aici alături de premierul Emil Boc, s-a bucurat de susținerea partidului până în ultima clipă Foto: Agerpres SPRIJINIT DE PREOȚI Edilul care a vrut să alunge dracii Nicoleta Enencoleta.enetnevzi Zi de vară. Iulie,anul 2006. O întâlnire aparent banală, la un restaurant din Râmnicu-Vâlcea, avea să dea startul unuia dintre cele mai spectaculoase cazuri de corupție din România. Fostul viceprimar din Râmnicu-Vâlcea, Nicolae Dicu, era prins în flagrant de procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA) în timp ce primea 20.000 de euro mită de la omul de afaceri Constantin Popescu. Acesta din urmă a susținut în fața procurorilor că i s-a pretins suma de 50.000 de euro în schimbul eliberării unui certificat de urbanism pentru o construcție din centrul orașului. Ulterior, a fost arestat preventiv și primarul Mircia Gutău, sub acuzația de complicitate la mită. Era singurul în măsură să semneze certificatul de urbanism, în primele luni de proces, când Mircia Gutău și Nicolae Dicu s-au aflat în arest preventiv la Penitenciarul Colibași, județul Argeș, cei doi, în special primarul, s-au bucurat de un val uriaș de simpatie din partea publicului. De fiecare dată când s-au prezentat în fața instanței din Râmnicu-Vâlcea, erau întâmpinați de zeci de simpatizanți veniți să-i încuriereze. Sala de tribunal se transforma în una de spectacol, mai ales atunci când câțiva preoți, prieteni ai edililor, îndemnau populația să se roage pentru eliberarea acestora. Slujbe de alungare a spiritelor rele Mircia Gutău a fost eliberat după patru luni de arest preventiv. S-a întors la primărie, unde a fost întâmpinat cu flori și cu aplauze de către zeci de simpatizanți. Pentru ca spectacolul să fie complet, edilul a refuzat să intre în biroul de la primărie până când un sobor de preoți nu au ținut o slujbă de alungare a spiritelor rele. „Sunt un om credincios și vreau să alung dracii din primărie. De aceea am chemat preoții să facă slujbă“, a declarat Mircia Gutău la momentul respectiv; în ciuda problemelor cu justiția, simpatia în rândul electoratului său a crescut foarte mult. La alegerile locale din anul 2008, când a candidat pentru al doilea mandat, din partea PDL, a câștigat din primul tur de scrutin, cu peste 80% din voturi. Pentru liderii PDL de la centru a fost un motiv de bucurie. Ei au susținut candidatura lui Mircia Gutău, pe care l-au declarat nevinovat, bazându-se pe faptul că acesta fusese achitat de Curtea de Apel Constanța. IULIE 2006. Mircia Gutău (stânga) și Nicolae Dicu, în momentul arestării Foto: Agerpres VÂNZĂTORI ȘI DISTRIBUITORI AMENINȚAȚI Comerțul ilegal de țigări se extinde cu ranga Ana Bâtcă in Nu este suficient că piața neagră a țigărilor a acaparat un sfert din vânzări. Contrabandiștii vor mai mult și au devenit agresivi, acuză producătorii de țigarete și firmele de distribuție. Potrivit acestora, ilegaliștii îi amenință pe agenții de vânzări și pe comercianți că, dacă se mai ating de țigările legale, vor avea probleme. De exemplu, mașina unui agent din Urziceni al unei companii de distribuție a fost atacată recent de patru persoane cu răngi. Bărbatul a urmărit din magazin cum cei patru au spart lacătul și au forțat ușa mașinii pentru a fura cartușele de țigări. „în ultimele două luni, au fost raportate cinci incidente asupra mașinilor de distribuție cu intenția de sustragere a produselor, în condițiile în care înainte nu se înregistra niciun incident“, ne-au declarat reprezentanții Top Brands Distribution, companie care transportă produse ale Philip Morris la peste 20.000 de clienți. Și reprezentanții producătorului de țigări ITI România au remarcat crearea unor rețele de distribuție paralelă pentru produsele de contrabandă. „Gradul de infracționalitate e în creștere. Mai multe mașini ale distribuitorilor legali au fost sparte în diverse locuri din țară“, spune Gilda Lazăr, director corporate affairs și comunicare la JTI România. Au pus ochii pe depozite Depozitele cu țigarete sunt supuse și ele atacurilor noaptea, prin forțarea ușilor și a geamurilor. „A fost un caz în care s-a încercat pătrunderea în depozit prin imobilizarea paznicului, dar, din fericire, acesta nu a pățit nimic și nici nu s-a reușit intrarea în depozit, sistemul de alarme funcționând imediat“, continuă cei de la Top Brands Distribution. Ei mai spun că, la depozitul din Vâlcea, infractorii au încercat chiar să spargă zidul pentru a pătrunde înăuntru. Potrivit reprezentanților companiei, incidentele s-au produs în București, Urziceni și în județul Alba. Țigările s-au scumpit cu peste 30% anul trecut, din cauza creșterii accizei de la 50 de euro pe mia de țigarete în aprilie 2009 la 74 de euro în ianuarie 2010; în consecință, prețurile au explodat cu circa 30%, în 2009. Un pachet de țigări a ajuns să coste, în medie, 10 lei. De pe piața neagră, acesta poate fi cumpărat însă cu circa 6 lei, cu 40% mai ieftin. Astfel, vânzările legale de țigarete au scăzut cu circa 15% în 2009 față de 2008, spun reprezentanții JTI și ai Philip Morris în România. Primele victime - angajații Philip Morris Conducerea Philip Morris a anunțat, marți, că va închide din 19 februarie, pentru două săptămâni, fabrica de la Otopeni. Cei 450 de angajați vor intra în șomaj tehnic și vor primi în perioada respectivă 75% din salariu. Managementul ITI nu ia în calcul posibilitatea închiderii, chiar și temporară, a unității de producție, „în ultimii ani, ne-am reorientat către export, în prezent, exportăm circa 20% din producție și avem planificată o creștere continuă“, explică Gilda Lazăr. Polițiștii, vameșii și Garda Financiară au confiscat, anul trecut, în total peste 202 milioane de țigarete de contrabandă, adică peste 10 milioane de pachete de țigări. TUPEU. Mai nou, contrabandiștii stau cu pachtete de țigări la vedere 2 I Joi, 28 ianuarie 2010 ! Evenimentul zilei Stolojan: „Statutul prevede clar excluderea“ Potrivit statutului PDL, Mircia Gutău urmează să fie exclus din partid Prim-vicepreședintele PDL, Theodor Stolojan, a declarat ieri pentru BVZ că partidul „nu mai are nicio altă cale“: „Din câte știu eu, statutul prevede clar (excluderea - n.r.). Nu mai avem ce face, e ultima instanță, e o hotărâre definitivă“. Condamnarea la o pedeapsă privativă de libertate prin hotărâre judecătorească definitivă este unul dintre cele trei cazuri prevăzute la articolul 27, din statutul PDL, pentru care forul de conducere poate decide excluderea din partid. Senatorul PDL Dorel Jurcan, fost președinte interimar al organizației Vâlcea, a declarat pentru Mediafax că excluderea din partid a lui Gutău va fi discutată în cadrul Colegiului Director de sâmbătă, de la Poiana Brașov. „Probabil va fi exclus“, a spus Jurcan. Până la sentința de ieri liderii PDL i-au fost mai degrabă favorabili primarului vâlcean. „Când un primar are 74% din încrederea celor care îl votează, nu cred că e nicio problemă în realțiile lui cu partidul“, explica, în anul 2007, Elena Udrea, secretar executiv al PDL. I.W«.II „Nu am nevoie să mă grațieze Băsescu“ Primarul Gutău a aflat de la avocați de condamnare și s-a declarat total bulversat. „Nu știu ce să zic, sunt nevinovat, abia am aflat, sunt șocat. Nu am pus mâna pe niciun ban. Probabil voi face contestație în anulare, dar trebuie să mă consult cu avocații. Voi face tot ce e legal să stabilesc adevărul“, ne-a declarat Mircia Gutău, marcat și de decesul fratelui său. Aseară, Gutău a fost vizitat la locuința sa din Râmnicu-Vâlcea de mai mulți colegi de partid, de reprezentanți ai administrației locale și de prieteni. Primarul Gutău a mai declarat că nu intenționează să facă apel la influența PDL, partid din care face parte. „Nu cer partidului să mă apere, îmi duc crucea singur și nu am nevoie să mă grațieze Traian Băsescu. Dacă e nevoie, voi apela și la CEDO ca să îmi demonstrez nevinovăția“, a mai spus Mircia Gutău. Fostul viceprimar Nicoale Dieu a fost și el la fel de surprins de veste. „Nu îmi vine să cred că, după atâta timp, sunt condamnat. Atâtea instanțe ne-au găsit nevinovați, iar acum suntem condamnați. Cred că totul e politic“, a conchis Dieu. (Nicoleta Ene)