Evenimentul, octombrie-decembrie 1894 (Anul 2, nr. 485-556)

1894-10-26 / nr. 505

tori din Leontinești cari, după ce au fost împușcați, bătuți și schingiuiți in modul cel mai necavenos, au fost aruncați in arestul preventiv și dați in judecată pentru rebeliune. Cu toată dorința contrară a procurorului de curte Sadoveanu, ar fi de dorit că in această sesiune să se pue capăt chinurilor acestor nenorociți, judecăndu-se procesul acum. Așteptămi de la jurații băcăuani, cari s’au arătat ,atât de indulgenți fată cu atentatorul Urzică, să-și facă datoria in această afacere, pronunțându-și verdictul lor in conștiință, far’,a asculta presiunile și amenințările ce li s’ar face de administrație, interesată a fi spalată, printr’un verdict condemnator, de toate infamiile și murdăriile comise cănd cu pretinsa rescoală a sătenilor din județul Bacău. Băcăuan. Afacerea lui Lahovary Tribuna din Sibiu primește din cercurile JLigei o scrisoare, care confirmă cele spuse de noi, cu privire la afacerea loan Lahovari. * îndată după deschiderea camerei, d. deputat Barbu Delavrancea va adresa o interpelare guvernului relativ la afacerea ministrului nostru de la Paris Ioan Lahovari. * După deschiderea corpurilor legiuitoare, d. V. A. Urechie va interpela la Senat guvernul, cu privire la intervenția sa pe lângă presa Franceză. Președintele Ligei, care este în posițiune a cunoaște, mai bine ca oricine, acea interventiune, va face desigur importante destăinuiri. După cât știm va arăta chiar acte, unei delegațiuni a Senatului, in cas de necesitate,, acte ce nu se pot citi in ședință publică. Petreceri focale. Iată o săptămănă de cănd circul Sidoli și-a început seria de representațiuni in orașul nostru. Trebue să recunoașa tem că pentru intăia oară d-l Cesar Sidoli posedă o trupă atăt de aleasă, atât de perfectă in esecuțiunile ei. Clovnul Adolf, este un artist unic in felul său, a căruia producțiuni sunt de admirat. Clovnii muzicali Busang și Baggi, obțin in fiecare seară aplausele unanime. Și cu drept cuvânt, căci sunt niște artiști de prima cartelo, in același timp și muzicanți distinși. Concertele lor cu «zurgălăi» întrec tot ce s’a văzut. Contesa de Belfoi, o călareață hors concurs, d-ra Jenny, miraculoasă in producțiele sale de inaltă scoală de călărie, d-ra Bono, ca jocheu engles, pe cal fără șea, atrage in fiecare seară nu numai aplauzele, dar și admirația tuturora. Intr’un cuvănd toți artiști de elită, adunați cu mari sacrificii de d-1 Cesar Sidoli, pentru a da o dată ieșenilor un spectacol variat și interesant. La rândul seu d-1 Cesar Sidoli, poate cu drept curănd sa conteze pe încurajarea publicului ieșan. Sportsman. Ultime Informații. Aflăm cu plăcere că peste câteva zile d-na Vasile Morariu, distinsul magistrat din Cernăuți, împreună cu d-na Morariu, vor sosi in orașul nostru. Iarmarocul de la frumoasa. De astă dată iarmarocul de la Frumoasă, e mai animat ca in totdeauna. Negustorii ruși au sosit și au făcut cumpărări de vite însemnate. Seminarul roman din Lipsca, înființat de doctorul Weigand după ordinul ministerului cultelor, cumera la finitul semestrului de vară, 15 membri, dintre cari, 11 germani, 1 român, 1 rus, 1 danez și 1 american. Eri s'a prezintat la sect. I a tribunalului Iași, o acțiune in petițiune de ereditate, făcută de d-na Maria Ioniță Arminu contra doamnei Maria Băeșan. Aceasta ca mijloc de apărare, pe de o parte a cerut pe cale de intervențiune forțată a se introduce in instanța pe toți erezii defunctului G. Băesan, «cat, și in cererea reconvențională ce a introdus pentru o porțiune de a 4-a parte in moștenire ca soție fără avere, pentru cheltueli de înmormântare, etc, D. Macri avocatul reclamantei, au cerut ca trib să revie asupra admisibilitatei de interventiune forțată pentru motivul că erezii colaterali neavând serma, au dreptul 30 de ani de a face declarațiile lor. D. Handoca, apărătorul intimatei, a susținut că erezii colaterali sunt chemați in instanță in dubla calitate stăt ca reclamanți, in baze intervențiunei forțate căt și ca păriți in cererea reconvențională și in atare calitate trebue să fie chemați in instanță spre a declara dacă acceptă sau nu moștenirea. D-na Handoca a conchis, cerând ca tribunalul să respecte jurnalul anterior, prin care ordonă ca erezii să dovedească punerea lor in posesiune. Tribunalul admițând această din urmă părere, a amânat terminul. De la camera de comerciu. Camera de comerciu a circumscripțiunei Iași s'a adunat in zilele de 20 și 2î octomvrie. Intre altele chestiuni disbutute, a fost și proectul guvernului pentru incheiarea unei convențiuni cu Francia, pentru reprimarea falselor indicațiuni de proviniență de mărfuri. Camera a emis părerea ca ar fi bine de a se încheia o atare conventiune. * k # Tot in această ședință camera a discutat cererea camerei de comerciu din Constanța pentru înființarea unei taxe protectrice pentru iăna de oaie. Camera noastră a respins o atare taxă, sub motiv că ar fi prejudiciabilă industriei noastre de postavuri. Concursul de la facultatea de medicină, pentru ocuparea catedrei de clinică infantilă din București, s’a suspendat ; causa acestei suspendări este demisiunea d-lui dr. Negel din juriu. Motivul invocat de dl dr. Negel, pentru retragerea d-sale, se zice că este parțialitatea majoritaței juriului in aprecierea probelor candidaților și darea notelor! Svonul public de alt fel incă de la citirea probelor scrise, a confirmat aceasta, după care s’au putut afla ! Vom reveni cu detalii interesante. La iarmorocul de la Frumoasa numai ieri și astăzi s’au vândut pentru Rusia 1000 de capete de vite. Prețul a variat intre 200—400 lei perechea de boi. In Dej la consiliul Sanitar . Aducandu-se la cunoștința d-lui medic primar că un copil al d-nei Portizan, institutoare la școala de fete din Păcurari No. 2 e bolnav de scarlatina, medicul primar a cerut direcției acelei școli ca d-na Portizan să fia oprită de la efuri timp de patru săptămăni. _ * Grima de la Nadăm.r Până azi n’a putut fi incă prinsă banda de hoți care a ucis pe crășmarul Gavril Popovici. D-nu Ioan Gaman, primarele din Mironeasa, a fost însărcinat cu urmărirea și prinderea hotilor. % Mișcarea populației de la 16-22 octombrie născuți 42 din Care 25 evrei, și 17 creștini. Morți 38, 16 evrei, 22 creștini. Căsătorii 14, 13 creștine 1 israelită. Duminică 23 octomvre a avut loc la scala comercială, întrunirea absolvenților,despre care am vorbit. Au asistat și mai mulți profesori. Cel dintăi care a luat cuvântul a fost d-nu Radu, directorul școlei, care a urat societăței o durată lungă și isbânda scopului propus. D na Radu a mai adăugit că pune localul școlei la disposiția societăței. După d-sa d-nu Trancu a desvoltat admirabil scopul și principiile societăței, arătând tot o dată care va fi călăuza societăței absolvenților școlelor comerciale din localitate. Adunarea, în urmă, a ales o comisiune, compusă din d-nii Rusu, Botez și Diamand, care să redacteze un proiect de statute. Votarea statutelor va avea loc în ședința de sâmbătă 8 noembrie viitor. De la consiliul comunal. Astăzi se ține licitația pentru vânzarea unor măsuri și capacități, scose din uz, și confiscate de pe la debitanți. * k ■ ¥• Am arătat ori interpelarea d-lui Șerban asupra taxelor pe făina găsită pe la debitanți. Consiliul n’a luat nici un vot in această chestiune, aceste taxa nu se vor percepe pană ce consiliul nu va decide la viitorea intrunire. Trebue să recunoascem că d-nu Baaiș, ajutoriu de primar, a fost de la inceput de părere că nu trebuesc percepute taxe de pe la debitanți. Consiliul in ședința de eli a decis de a inchiria casa Suțu pentru scola din Păcurari, dacă până mâine d-nu Herdina nu va pune la disposiția primăriei casa d-sale, unde actualminte e institutul La Roche.“ © Rep. Ierisara a avut loc la d. Naum o întrunire a junimiștilor din localitate, întrunirea a fost presidată de însuși d. P. P. Carp. Șeful a desavuat cu desevărșire orientarea politicii din localitate a dilor Canari și Misir, zicând că au comis o greșală sprijinind pe Ventura. In urmă, excelența sa a dat ordin partizanilor de a se abține la viitoarele alegeri comunale ale colegiului I. Radicalii, cari nu sunt decăt o anexă, vor executa și ei poronca. Astfel c.c. Iancu barbișon va rămânea redus la propriele sale forțe. In atare condițiuni e mai mult decăt sigur că nici administrația * £> > nu va pune listă, căci ar fi sdrobită la alegeri intr'un mod rușinos. Nu vom avea dar de căt o singură listă, acea national-liberală. Azi pa la ora 7 dimineață, prin spânzurare a căutat să-și pue finii firului vieței, ferea Țspra, moașă israelita in etate de 45 ani. Causa care a determinat-o la acest act desperat a fost o alienatie mentală. 4-Mane, dl prim procuror Sivei Manu, va proceda la desgroparea cadavrului lui Gh. Toma Săvescu. Vom reveni cu detalii. Din 24 a. c. s’a vândut prin Corp. Port. Trib. Iași averea mobilă a def. bancher David Agatștam din Iași cu suma de 6604 lei 80 bani. Știri școlare Ministeriul instrucțiunei, prin ordinul No. 15.442 din 24 a. c. luni, face cunoscut revizoratului școlar de Iași ca. cu data de noembre a. c. la clasa I a a școalei primare de fete din orașul T. Frumos, in locul d-nei Ana I. Anastasiu, dimisionară, se numește ca institutoare suplinitoare d-ra Maria Drăgulinescu, absolventă a externatului secundar. Concursuri Ministerul instrucțiunei, prin revizoratul școlar, pune la cunoștința tuturor invățătorilor și institutorilor că pănă la 1 decembre, sa inainteze ministerului toate actele acelor ce au a da examenul de provizoriat, ficsânduli-se ziua concursului pentru ziua de 20 decembre viitor. 4 ° Azi continuă incă la Curtea de Apel secția II cererea pentru declarare in stare de faliment a D- lui Miteanu, comerciant din Bacău. Apărători are pe D-nii avocați Stelian și Sculi. ^ * :î maj am cai în min’im: ULTIMA ORA TELEGRAME ROMA 8 noembre.—Agenții Ștefani află că China a cerut pacea, făcând apel la representanții puterilor. PARIS 8 noembre.—«Le Temps» anunță că Madagascarul trebue să se supue numai cat forței. Președinții Camerilor au făcut elogiu țarului și apoi au rădicat ședința, in semn de doliu. OrrrrTCT:inHmn,T^ini arrr^ Ho jyy- A caută un loc de lingerit la VI Minei un pension sau menageră la o casă particulară. A se adresa la redacția sub Lit. P. C. La 27 octombrie țiSft moșia Scobălțeni, zece minunte departe de Podul Iloaiei, averea sequestrată de la arendașii acelei moșii, anume 15 vagoane popușoi, gopoi, și 30 boi și vaci. Avis amatorilor. beijqqeosxojcubeeq mrxixm Cis începere * fi M*P i Ulei 1rtitan s a închis, pentru a se face o reparație radicală. Un afiș special va anunța deschiderea. Administrația. De arendat Moșia Goeștii, județul Iași,comuna Sârca-Lunganii, in apropiere de Halta Sarea, depărtare ca de jumătate oră. Doritorii se pot adresa la proprietar, București strada Artei nr. 10, sau in Iași strada de sus nr. 96, al onu Iancu König. Librăria Stefan Kalitei . Se mută de la 26 octombrie a. c. in casele d-lui Cornelia Godrescu din str. Golia. Andrei Iurilovici Avocat. Iași strada Sărăcie No 72. Consultațiuni da la S-80 dimineață și ei la S iSS Iase a. I ¥IS. Se aduce la cunoștința onor. Public că biuroul agenței generale din Iași a societăței de asigurare mutuală Unirea, este astăzi in casele Poliz str. Bucșenescu nr. 11 ,iar de la st. Dimitrie a.c. se va instala in casele d-lui locot. N. Sinescu colțul str. Alesandri și Golia la etajul 1. Agent gener. Gh. G. Balaif.