Evenimentul, ianuarie-martie 1895 (Anul 3, nr. 559-623)

1895-01-14 / nr. 565

dar ați lucrat împreună, pentru că fără concursul poliției adio cașcaval. Ia lături deci cu toate aceste veleități de independență. Cu o sfruntată nerușinare ați frustrat voința cetățenilor, alegăndu-ve cu sprijinul bandelor polițienești. Căt despre bunele amintiri ce le păstrează radicalii de d-nul Bogdan, nici nu ne indoim. Cum să nu fii recunoscător omului care te-a pus in păine. Nu făceai mai bine dacă tăceai, dile Bădârău? Zeu. Corespondența din Focșani De la corespondentul nostru special Două baluri Corpul ofițeresc al regimentului Putna no. 10 a hotărât a da un bal in sala clubului militar in ziua de 14 curent Lumea cea mai aleasă va asista la acest bal. însuși dl. colonel Vasiliu, comandantul regimentului și președintele corpului de ofițeri a plasat un mare număr de bilete. La 19 curent va avea loc un alt bal dat de societatea: Junimea comercială română pentru sporirea fondului seu. Și la acest bal, ca la cel dintâi, va fi un public destul de numeros, compus de astă dată mai mult din comercianți. Duminecă 8 ianuarie s’a dat de către trupa de teatru sub conducerea d-lui Th. Popescu piesa : Oițele rătăcite sau Provincia și Capitala, in beneficiul cunoscutei d-ne Elena Orășeanu. Publicul,cunoscând meritele artistei, a asistat in număr foarte mare la această representație. Artiștii s’au ținut la inălțimea rangului lor. Mai cu seamă d-nele Orășeanu, și Ad. Popescu, d-nii Th. Popescu, Niculescu, Gh. Popescu, etc. VII. VII. Teatrul român Abdicarea mini Serei Pester Lloyd primește din Bruxelles următoarea telegramă: Oficiosul Handelsblatt confirmă știrea că regele Belgiei ar avea intențiunea ca, in cazul când s’ar respinge proiectul in afacerea Statului Congo, să abdice de la tron și să predea Coroana contelui de Flandra. Regele se va duce in Englitera, unde are de gând să se stabilească definitiv. Știrea a provocat in general cea mai mare sensație. Balul studenților in medicină Mine, sâmbătă, se vor intruni in salonul Institutului Anatomic doamnele patronese și comitetul organizator al balului studenților in medicină. Se vor discuta chestiunile privitoare la organizarea splendidului bal de la 29 ianuarie. Comitetul organizator se compune din : D-rii Bosie, Botezatu, Brăescu, Immervoll, Misir, Muller, Pilescu, Vesescu, și Vicol. D-rele studente in medicină .• Densușianu, Macarovici, Moțoc, Segall și Waldman. Studenții: Buteanu, Coca, Drăghici, Iamandi, Iliescu, Moga, Moisiu, Pădureanu, Solomonovici și Vivoschi. Rep. Prădâciunea de la Aroneanu. In noaptea de 10 ianuar a. c., niște făcători de răle, unși cu funingine pe obraz și înarmați cu ciomege și revolvere, au calcat via lui Gh. Oprea din comuna Aroneanu jud. lași, pe care găsindu 1, au inceput a-i maltrata oribil, cerându-i bani. La declarațiunea numitului că nu are decât o piesă de cinci lei pentru hrana sa, bandiții l’au legat cobză și au siluit pe nevasta lui, Ilinca. Apoi au spart ușile pivniței, bând și mâncând in asistența victemelor. Pe la orele 3 bandiții, ridicând ședința, au fugit. Abia ori s’a vestit autoritățile locale, de cătră un locuitor vecin, care venise să vază de Oprea și i-a dat drumul din legături. Se crede că autorii sunt niște țigani de pe malul Jijiei. DIVOISlL D-LUI CASIMIR PERIER Prin Paris circulă svonul cu privire la iminentul divers al d-lui Casimir Perier de soția sa. Ziarul „Libre Parole“ zice că frica de scandal ar fi motivul principal al retragerei d-lui Casimir Perier. Adăugăm că și „Neue Freie Presse“ a înregistrat această știre. • Important pentru agricultori ORZOAICA, pentru sămânță prima calitate, evantail din renumita cultură a d-lui SUSTER, mult căutată pentru străinătate și plătită cu prețuri curente, se află de vânzare la: DL. LEÓIN POPPER Str. Stefan-cel-Mare vis-di vis de Mitropolie. EVENIMENTUL D-LUI BADARAU D. Bădărău, ilustrul, imaculatul, cinstitul Bădărău, profesorul si avocatul corect, pe care fiecare il prețuește in Iași, omul politic integru, care nu are nimic in clin sau in mânecă cu poliția, ferita d-zeu, avea obiceiul de a vorbi rar . . . dar prost. Acum vorbește des dar și mai prost. Ne asasinează onorabilul aproape zilnic cu o proză sistem „beltea,“ care întrece toate varietățile de spanac, întrebuințate până azi in presă. Fraza se întinde, intinde intr’un stil macaronic, ehilometre și chilometre Am propune un premiu de vanoare pentru acela ce ar putea recita o frază Bădărău, fără a zice oi la urmă. Și cu toate acestea in trei pagini Bădărău nu vei găsi un fapt, nu vei găsi o idee, o gândire. Bine a zis^Buffon, le style est Vhommé merie. Cetiți un articol de Bădărău și veți vedea dacă nu veți reconstitui bipedul in intregul seu. Nu se poate o fotografie mai exactă a nulităței resărate pe care o represintă ilustrul genertar radical din localitate. Avem de normă de a nu răspunde două cuvinte pamfletului local. De astă dată vom face d-lui Bădărău deosebita cinste de a sta de vorbă cu d-sa, împinși numai de curiositatea de a vedea ce valoare pot avea angajamentele sale. D-sa afirmă că dacă i se va dovedi că Vasiliu ar fi făcut la poliție vr'o trebușoară cu eliberarea de pașapoarte la evrei, atunci se leapădă de tovărășie și nu mai scrie nimic in pamflet. Ei bine iată numele evreului in chestie: L. Apoteker pentru care ilustrul Palton, tovarășul lui Bădărău, mersese la poliție, luând a faiie pentru a-i scoate pașaportul. Binevoiască d-nul Bădărău de a merge la poliție și a controla faptul, pe care incă o dată o afirmăm de o perfectă elactitudine, precum și toată scena petrecută intre d-nul Bogdan și Palton la primărie. 1). Bădărău a intitula respunsul seu „o desmințire“, dar in zadar am căutat o desmințire oarecare in toată pololigia pe care o inșiră. D sa se mulțumește, in calitate de, avocat, de a pleda circumstanțe ușuratoare, dar de desmințit nu desmințește nemic, spune că nu s'a putut auzi cuvintele d-lui Bogdan și atăt tot. 11 n’y a pas des pire Securd que celui qui ne veut pas entendre. Toată lumea a auzit in afară de Bădărău. Această reservă a d-lui Bădărău arată că n’a indrăsnit să meargă cu cinismul, pană a afirma un neadevăr sfruntat știind că toată lumea care era față l’ar desminți. In ceia ce privește brevetul de ziar independent ce vroia să-l sfeterisească cu această ocaziune, n’avem decât a-i reaminti cuvintele d-lui Bogdan; căt timp a plătit subvenția, reptila și-a făcut datoria de a-1 linguși; in ziua cănd a tăet-o reptila l’a insultat. Astăzi lucrurile aplănându-se prin intervenția d-lui Bădărău, oare reptila își schimbă situația ? Un singur lucru remîne pentru public : mărturisirea făcută de părți. I. CRONICA ZILEI Violare de domiciliu Denunțăm d-lui prefect de poliție și publicului, indrăsneala subcomisarului Lelescu și a epistatului Porfiriu, cari și-au permis ca in lipsa d-lui și d-nei Manoliu să spargă ușa acestora cu forța, confiscăndu-le o mașină de cusut, in sertarul căreia se aflau 2 lire și o o cutie in care se afla o broșa de argint. Această violare de domiciliu, numiții funcționari au făptuit-o fără a dresa vre-un proces verbal, prin care să-i fi dat o umbră de legalitate macar. Nu au voit a lua in considerație că dl. Manoliu e funcționar, cu domiciliu stabilit și deci puteau veni când aceasta ar fi fost acasă,—și chiar când proprietarul caselor in care șede dl. Manoliu, dl. Vasile Jipă, le-a atras atențiunea că nu e bine cea ce fac ; sub comisarul Lelescu a răspuns textual: „lasăd-le că am mai făcut eu de acestea, și nu mi s’a făcut nimica“. In fața acestor fapte, orice comentar credem că e zadarnic. Ne mărginim numai a pune cașul in cunoștința dlui prefect, așteptând resultatul. Tribunalul Iași secția I va judeca zilele acestea pe Tadic Herșcovici, dar în judecată pentru bancrută frauduloasă. 30 Un don juan pungaș ori pe la oarele 12 din zi, un individ e imbracata la don juan, se introduse in casa d-lui Filip Gheorghieș din tărgușorul Socola, unde găsind numai pe o copilă a sa, o somează ai da bani, după ce mai intâi se convinge că părinții copilei lipsesc de acasă. Biata copilă, văzindu-se in așa situație, îi dădu cheile. Pungașul deschise un scrin, luă un portofel cu 28 lei, și dispăru in oraș. 30 De la consiliul comunal Ședința VI-a Ședința se deschide la oarele 8 sub președința d lui primar Diamandy. Presenți 11 din consilieri. Se dă cetire sumarului ședinței precedente. înainte de a intra in ordinea zilei, Dl. E. lonescu care cuvântul pentru o lămurire. D. Ionescu arată că in comisiunea interimară au fost d-nii Diamandy, Grigorovici, Mavrodi, Ivașcu și d. Zarifopol. Toți din d-stră au primit o retribuțiune afară de dl. Zarifopol, care a lucrat cel mai mult (D. Grigorovici schiază, protestez și începe a vorbi.) D. lonescu spune că d-lui are cuvântul și nu permite ca nimene să-l întrerupă. M'am adresat d-lui primar pentru a-mi da explicațiuni și nu la alte persoane. Și numai când dl. primar va lipsi, atunci voi fi forțat a me adresa . . .». altei persoane. D. Diamandy chiama la ordine pe dl. Grigorovici, zicând că numai d-lui Ionescu ii a dat cuvântul să vorbească. D. Ionescu se explică asupra celor zise de d-sa și arată că n’a fost înțeles de loc. D-sa nu a zis că numai dl. Zarifopol a lucrat, iar d-stră nu. Am zis că pe cănd d-stră ați stat la biurou și ați lucrat, dl. Zarifopol s’a sbătut prin hale și a avut o mulțime de cheltueli. D-sa întreabă cu ce forme s’au dat aceste diurne și ar trebui să luăm un vot pentru a se da și d-lui Zarifopol. Dl Grigorovici arată că constituindu-se comisiunea interimară, a cerut ministrului că să acorde diurne membrilor ei. Ministrul a respins că prin legea nouă nu se prevede de căt un primar și un ajutor. S’a intervenit din nou și s’a zis că deoarece toți sunt însărcinați cu lucrări să se acorde diurnele celor 4 ajutoare, celor 4 membrii, ear leafa primarului, președintelui comisiunei. Ministrul a respins că s’ar putea acorda cel mult incă la 2 persoane, și au și luat diurne d-nii Ivașcu și Grigorovici. Și eu sunt de părerea d-lui Ionescu de a se lua un vot pentru dl Zarifopol. Insă nu se după cum spune dl Ionescu că a lucrat mai mult ca noi, și cred că am tot dreptul să-mi fac aprecierile mele. Dl Diamandi. Arată că fiecare are dreptul să facă aprecierile sale, deoarece aceasta e o chestie de... (un consilier sufsă de apreciere) apreciare. Dl Ionescu. Arată incă o dată că d-sa nu contestă că ceilalți membrii ai comisiei interimare n’au lucrat și se explică din nou. D-sa zice că, in privința rapelului de delicateță nici nu voește să respundă. Se votează propunerea d-lui Ionescu. Se trece la ordinea zilei. Verificarea listelor electorale. Se procede la ștergerea din liste a alegătorilor ce nu mai au dreptul de vot. X Jăndărmâria rurală. Serviciul jandarmilor rurali a început a funcționa in județul nostru Pănă în present, s’a atașat câte un pluton sub conducerea a căte un sergent major, la reședințele plăgilor, cârligătura cu reședința în T. Frumos și Braniștea cu reședința la Ungheni. In plasa Bahlui, in cursul lunei decembrie expirat, s’au născut 135 de copii, din cari 45 băeți și 90 fete și 75 morți, din cari 49 barbați și 16 femei in cari intră și copii. La 8 februarie a. c. va avea loc in cancelaria epitropiei sf. Spiridon licitație pentru furnizarea pănei. La 16 și 31 ianuarie a. c. se va ținea licitație la aceiași epitropie pentru arendarea pădurilor și a cinci moșii proprietatea casei. * • ‘X Sinuciderea unui diplomat Dl. Otal, in etate de 40 ani, ministrul Spaniei la Cair, s’a sinucis, tăindu-și galul. Dl. Otal era de puțin timp in Egipt. Nu se știe causa ce l’a forțat să se sinucidă. X Școala nr. 2 de băeți din Roman se va numi de acum înainte „Vasile Alexandri“. * * * Trupa de operete va da marfa viitoare o representație, Boccacio, in folosul societății culturale Datoria. X Raportor al proiectului de lege pentru mine, va fi ales d. Gr. Tocilescu. De ce ?... întrebați pe Adam-Klissi. X Copila Ruxanda Tufă, in etate de 8 ani, eri, pe când mergea la scoală prin strada Cogălniceanu, a fost mușcată de * * * un câine, care se crede a fi turbat, făcându-i 3 răni in pulpa piciorului drept. Eri au sosit din străinătate tuburile pentru montarea puțului artesian ce s’a construit in ograda căzărmilor de la Copou. X Monopolul alcoolurilor. Măine, secțiunile camerei vor lua in discuțiune proectul de lege al d lui Cuza asupra monopolului alcoolurilor. X De peste munți Primim următoarea telegramă ce a fost adresată d-lui V. A. Urechie, președintele lidei culturale. V. A. Urechia Președintele Ligei Centrale Bucuresci Am visitat și felicitat azi, însoțit de secretara, in numele ligei Mehedințene, pre valoroșii frați întemnițați aici. Convorbit cu permisiune scrisă, anume, două ore pline cu tustrei marii luptători, separat insă, astfel aveam voia. Sănătoși, afară de Venerabilul Rațiu puțin răcit și indispus. Amărâți toți regimul temniței, dar aceeași cunoscută energie și nobil entusiasm pentru marea luptă. Petrecut alte două fericite întregi pre ia familia Rațiu. Doamna Lucaci dusă acolo fetele. Autorisat din partea tuturora a vă transmite mulțumiri călduroase de neuitare și frățesei salutări. Detalii prin poștă din Severin, unde intere imediat tot astăzi. Rog copia „Voinței“ și „Romanului“. Ioan Tintorescu Szegedin, 8 ianuarie, 1895 ora 5 seara. X Funcționarii regimului De astă dată înregistrăm incă un funcționar abuziv al regimului. Gheorghe Simionescu in calitate de primar, denunțându-i-se cum că un oarecare Șeran a atentat la pudoarea unei fete,— numitul primar“n’a luat nici o măsură,—ci, din contra, a căutat să facă lucrul mușama. Lucrul ar fi rămas baltă, dacă d. Cucu nu ar fi denunțat cazul parchetului. * * Din 11 ianuarie, sub locotenentul Kiriac, din escadronul de jandarmi călări, a fost reformat de consiliul de anchetă al corpului 4 de armată. * S’a trimis cad. nr. 2 a d-lui jude instructor Mănăstireanu, pe evreul Moișe Aron Capcia, pungaș de profesie. * * * Idem cat. 3 și 1 pe Petru Livinschi și Alex. Bontaș, cel întâi pentru furt, iar al doilea pentru vagabondaj. Poliți protestate 9 ianuarie G. I. Balcanovici, Odobești 600 I. Schorr, P.Iloaei 96 70 Moise M. Gredinger, Roman * 130 Iacob M. Blum, Botoșani 262 25 M. Kraft, Dorohoi 580 85 » v » 668 95 Josef și M. Kraft, Dorohoiu 394 ioanna *73 60 Josef Kraft, Dorohoiu 686 05 H. Koppel, Piatra Napol. 311 11 M. Focșăneanu și H. Horowitz, P.Ilei 500 ; woon n n » 600 A. Focșăneanu, Bivolari 181 30 M. Leibiș, Cotnari 648 25 A. Rosentzveic, Botoșani 681 05 Abraam Schtreitsfeld, Buhuși 6883 25 Tzion Solomon, P.-Iloaei 1000 S. Lupu Rabinovici, Codăești 126 Sâni Lazăr, P.-Iloaei 576 65 X • Amor ucigaș Eri sară, la oarele 10, o dramă de gelosie a avut loc in bulevardul Ballois din Paris, in fața magazinului Maison- Dorée. Un tănăr de 16 ani, a tras 3 focuri de revolver asupra unei tinere femei, D-na L...., care a fost atinsă de două gloanțe. Ea a fost transportată la farmacia Ondic, care era in apropiere. Asasinul a luat fuga și după o cursă de 300 metri, a fost arestat de un agent care s’a luat după dausur. 250 Maesim. PORCI bine îngrășați, se găsesc de vânzare in total sau in parte la d. Ioan Bivolari.