Evenimentul, aprilie-iunie 1906 (Anul 14, nr. 40-110)

1906-06-11 / nr. 96

~r <c ♦i No. 96 țari, fără să cerceteze cari sunt și factorii de producere și continuare ei, constat cu durere că ar trebui, ca acum citeva secole, cum a făcut Academia unei țări înapoiate, în starea identică cu a noastră, să se pue și de cătră Academia noastră în dezbatere și să se dea premii acelor care vor demonstra mai bine că exercițiul profesiunilor utile n’are nimic dezonărător. Da, ar trebui ca această înaltă instituție, care regulează organul de exprimare a ideilor noastre, limba, căutînd a o curați de elementele străine și făcînd’o cît mai națională, să fie și regulatoarea ideilor, pe cari această limbă le va exprima, căutînd să le facă, mai potrivite nevoilor noastre naționale, iar nu să lase ca niște nechemați prin nepregătire și nepotrivire de interese să fie conducătorii opiniei publice în favorul lor. E o manifestare de inferioritate intelectuală a indivizilor cu prejudiciile de desprețuire a profesiunilor utile și a preferirei demnităților și demnitarilor paraziți. Pe cînd funcțiile și demnitățile la care de multe ori nici nu se mai caută gradul lor de importanță a utilităței publice, prezintă avantaje imediate, profesiunile utile prezintă avantaje mai mari dar mai îndepărtate și nu numai de ordin individual ci general. Ore științific este demonstrat ca fiind inferioare acele organizme care urmăresc scopuri imediate, de multe ori fără a recurge la nici un mijloc și din contra ca fiind superioare acele la care e o adoptare de mijloace mai complexe, mai diferențiate și mai multe în vederea unor scopuri mai îndepărtate și mai mari. Aceste sunt cauzele de desprețuire și deci de lasare în părăsire a profesiunilor utile, în cazul nostru, a comerțului. Se pare însă că pentru agricultură și industrie situația nu e așa de rea, rominii, dacă nu în Moldova de Sus, dar în cea de jos și mai ales în Muntenia își exploatează ei singuri pămînturile lor, și oameni distinși au format-o și au dat o mare dezvoltare unei industrii naționale. (Va urma) loan Constantzni. Pentru școlile primare Ministerul a admis și anul școlar ce vine acelaș abecedar și aceliași cărți de citire, ce au fost și anul acesta. Examenele pentru școlile primare ale elevelor pregătite în particular vor începe Luni 12 Iunie a. c. Până la finele acestei luni se vor termina la facultatea juridică locală toate examenele de sfârșit de an. Școala comercială de gr. I sub conducerea d-lui profesor Ionașcu a făcut o escursiune la Ciurea, visitînd fabrica de cărămidă a C. F. R. de acolo. Fu adus la Spital frănarul G. Irimia rănit grav, pe cînd se vîrise, intre două Vagoane, voind a se prinde unul de cel[alt. Comerciantul I. Leibovici din Str. Socolei fu victima unui furt. Mai mulți răifăcători întroducîndu-se prin fereastră în locuința sa, i-a furat o însemnată sumă de bani. Examenele la școalele primare din localitate se vor începe Marți 12 Iunie a. c. împărțirea premiilor se va face la 29 Iunie. ULTIMELE INFORMAȚII Regulamentul privitor la taxele universitare a fost modificat în sensul ca din taxa anuală de freqvență 10 lei să fie pentru bibliotecă și 50 lei drept taxă de freqvență. Studenții cari vor cădea la un fixamen vor plati taxa de examen din nou. Această măsură este făcută pentru studenții cari dau examene fără a fi îndeajuns preparați. Toate aceste taxe se vor vărsa pe seama casei școalelor. * Locuitorul Toadere a Morăriței din Com Crucia pe cînd se afla în Grajd adăpînd calul, fu grav lovit de o grindă, ce desprinzîndu-se, ii căzu pe ciafă și spate trîntindu-1 astfel la pămînt, aproape leșinat. D. Gheorghe D. Dologan a fost numit agent de urmărire pe lingă percepția circumscripția 15 din P.Neamț, în locul d-lui I. Mironescu, demisionat. Ministerul instrucțiunei a trimes tuturor prefecturilor din țară și școlilor inferioare de agricultură, o circulară prin care se face cunoscut că examenele pentru admiterea de elevi în aceste școli vor începe in ziua de 6 Septembrie a. o. De cîtva timp „mincinoasa titlului din localitate nu face decit veșnic să țipe că pe zi ce merge carnea se scumpește. Și de această dată n'a făcut decît să'și întărească epitetul de „mincinoasă», deoarece interesindu-ne imediat de acest lucru, am aflat că din contra ea s’a oftinit, și anume : acum se vinde la abator cu 72 și 75 bani Chilogramul. Titlula însă, tot titlulă ! Următoarelor persoane din localitate, li s’a conferit medalia »Răsplata Muncei“ cl. II-a , O. Buțureanu institutor, Laura Constantinescu profesoară, 1. Cazare institutor, C. Munteanu institutor, Ștefan Mihailescu Econom, Stravrofor Alexandru Popovici, institutor, I. Popovici, N. Papan, St. Teodorescu, și I. Toma, învățător Tomești). Ni se aduce știrea că pe la începutul lunei Iulie, sa va pune piatra fundamentală la ospătăria, pe care Epitropia Sf. Spiridon a hotărît sa o facă. La 1 Iunie deschizîndu-se Stațiunea balniară „Slănic”, Zilnic sosesc deja căte un număr considerabil de vizitatori, ceia ce formiază netăgăduita dovadă că mai mult ca oricînd va fi o mare aglomerație în acest seson. Pe la toate hotelurile camerile sunt reținute de mult. Sunt deja sosite în Slănic peste 270 persoane. Lucrătoarea Vasiliu de la fabrica de tutun, a încercat să se otrăvească, fiind o soluție de chibrituri. Se crede că mobilul ar fi tot cunoscuta cauză : „dragostea”. Eri pe la carele 6 după amiază niște trecători au găsit pe strada Frecau un copil de sex masculin. Micuțul abandonat a fost trimes la institutul Gregorian. Poliția de siguranță a arestat eri pe doui vestiți pungași de buzunare Pincu Pușinschi și Gh.Jlobanu și care de cîtva timp se ocupau cu furtul pungelor din buzunarele celor ce lărguesc în hală. Ei au fost invntați parchetului. EVENIMENTUL 190 Azi dimineață tînărul Carol Popescu, care acum cîteva zile s’a otrăvit luînd două pastile de sublimat corosiv, și care se afla la spitalul militar, a încetat din viață. De către Ministerul de interne s'a cerut primăriei să i se înainteze un tablou de lucrările de edilitate ce se vor face, arătîndu-se tot odată și costul fiecărei lucrări, precum și de unde se vor plăti. Din causa ploilor, podul cel mare de pe rîul Moldova a fost rupt și luat de curentul apei. Asemenea au fost luate de apă două podețe de pe apa Rîșca , trei mori de apă din județul Roman au fost distruse cu desăvîrșire și luate de curentul apei. Sesiunea de vară a Curței cu Juri din Huși se va deschide la 15 iunie a. c. Curtea va fi prezidată de d. D. Profiriu, membru al Curței de Apel din localitate. Albumul lui V Alexandri, lucrare care e editată sub patronajul comitetului executiv al desvălirei statuei și la care au colaborat peste 150 de admiratori ai marelui poet se va pune în vînzare în ziua desvălirei statuei bardului din Mircești. Aceasta pentru a nu se confunda cu „Istoricul statuei V. Alexandri“ apărută acum și datorită penei dlui Stefan Goraș. Plecare Roma 22 Iunie.Șeful statului major general Saletta a plecat la Viena azi dimineață, să felicite pe generalul Beck cu prilejul jubileului sen. Una din cele mai frumoase excursiuni e aceia pe care o fac acum elevii clasei a 4-a ai Seminarului Pedagogic Universitar sub conducerea d-lui profesor Cădere prin județele Suceava și Neamțu. Excursioniștii au plecat aseară cu trenul de 5,55 p. m. spre Fălticeni. De acolo vor vizita pe rînd localitățile : Baia, Mălini, Găinești, Sabasa, Borca; de aici se vor scoborî cu pluta pe Bistrița în jos și vor vizita: M-rea Durau, Ceahlăul, Bicazul, Hangu, Tarcău și Piatra-N , de unde se vor întoarce cu trenul de Iași. rea. El conchide că curtea va trebui să cerceteze dacă dovada formală a inocenței lui Dreyfus nu a fost adusă prin nouă fapte. Perchezițiunile procurorului general vor avea loc Luni. Masacre evreești Baku 22 Iunie. Agenția Westnic află că răscoala lucrătorilor uzinelor de naftă care au masacrat pe evrei a fost organizată de către funcționarii poliției. Semnalul masacrului a fost dat prin exprosia unei rachete, dar nu prin a unei bombe. Guvernatorul a dat dovadă celei mai mari inacțiuni cînd au fost atacați evrei. Trupele au tras asupra lor socotindu-i ca revoluționari. Ziarele află din Moscova că soldații din garnizoană au ținut o adunare, în care s’au rostit pentru o atitudine corectă atît cît guvernul nu va dizolva Duma și nu va lua nici o altă măsură de represiune. Alte ziare află că in regimentele de tiraliori de la Krasnoiarski a isbucnit o răscoală. Un soldat care a rănit un colonel printr-o lovitură aplicată la cap și un căpitan au fost uciși, încoronarea Regelui Danemarcei 7 rondjem 22 iunie. Azi a avut loc în catedrala de act solemnitate a încoronărei Regelui și Reginei Danemarcei în prezența Principilor moștenitori, a marelui Duce Mihail, a Principelui și Principesei de Galles a Principelui Henric a Prusiei și a miniștrilor Franței și al Statelor Unite, d-lor sigilate, însoțite de o garanție provizorie de 10 la sută cunoscind că garanția definitivă va fi de 10 la sută. Licitațiunea se va ține în conformitate cu art. 72—83 din legea contabilității generale a Statului. Caetul de sarcine se poate vedea la Cancelaria Eforiei, în orice zi și oră de lucru. Șeful Serviciului. Nediscifrabil No. 20681 3 Iunie 1900 SERVICIUL NOSTRU TELEGRAFIC —Cele din urmă știri din lumea întreagă — Telegrame sosite la orele 11 a. in dia Paris.— Londra.—Berlin.—Yiena.—Budapesta.— Petersburg—Roma. —New-York.—Madrid. - Constantinopoi.—Atena.—Soft a. 0 notă a Portei Constantinopol 22 iunie. Poarta a adresat ambasadorilor o noid în privința sporirei drepturilor de vamă cu 3 la sută. Poarta dă ambasadorilor un răspuns în parte aderent, prin care cere ca sporul să nu fie intins și asupra contractelor de mărfuri calculate anterioare. Cum se presupune că aceste contracte nu au o durată anterioară de un an, cererea a fost refuzată. Garanția cerută în privința întrebuințării exclusiv aminte a sumelor rezultînd din acest spor pentru Macedonia a fost dată într'o formă, care zice că datoria publică va primi o parte din aceste sume. Ministrul României la M. S. Sultanul Constantinopole 22 Iunie. Azi după serbarea Selamlicului M. S. Sultanul a primit în audiență pe d Papiniu, ministrul Romîniei, care i-a remis o scrisoare autografă din partea M. S. Regelui Carol, prin care îi mulțumește pentru felicitările adresate cu prilejul jubileului. Primirea făcută d-lui Papiniu a fost foarte cordială. M. S. Sultanul a conferit d-lui Papiniu medaliile inițiat în aur și argint. Budgetul războiului Viena 22 Iunie. — Comisiunea bugetară a delegațiunei austriace a adoptat budgetul extraordinar al războiului, împăratul Frantz Josef la Reichemberg Reichmberg 22 iunie.—Împăratul Francisc Iosef a vizitat azi dimineață primăria și apoi s-a dus la expozițiune. Pretutindeni a fost aclamat cu entusiasm, după ce a făcut o plimbare prin expozițiune împăratul s'a dus la reședința sa unde a avut loc dejunul. Tulburări Petersburg 22 Iunie. Agenția Westnik publică știrea următoare din Sevastopol: prima companie de fortăreață a primit la 19 iunie ordinul să facă gardă. Celelalte companii au împedicat pe camarazii lor să ia armele și batalionul a fost dezarmat de către trupele celelalte și transportat la 20 iunie, spre Nord, unde răsvrătiții au pătruns în magaziile unui alt batalion, de unde au luat arme și muniții. Ei au fost împresurați și arestați. Batalionul 2 artilerie nu a luat parte la aceste excese ; în mai tot orașul e neliniște, căci au descoperit mai multe tunuri încărcate îndreptate contra orașului și a populațiunei. Ele au fost luate și astfel panica a încetat. Nu mai e de temut nici o complicațiune. Sosire Viena 22 Iunie. — Redivul Egiptului a sosit aci. Rectificare Petersburg 22 Iunie.— Agenția Westnik rectified știrea dată de ziarul ISivad Wek« in privința ferberei ce a domnit in regimentul Dolchow de la Israelin. Soldații batalionului 4 au tras în noaptea de 19 Iunie mai multe focuri în aer. Comandantul regimentului a văzut aceasta și soldații’ s-au grăbit să-i comunice acestuia, mai multe reclamațiuni cu caracter economic. Comandatul a reușit să liniștească pe soldat. Nici o altă manifestațiune nu a mai avut loc și nu a fost nimni rănit nici ucis. Afacerea Dreyfus Paris 22 Iunie. Raportorul crede că nici un obstacol material legal, nici chiar grațiarea acordată comandantului nu poate să împedice revizui Eforia Spitalelor Civile PUBLICAȚIUNE Se aduce la cunoștința publică că s’a scos din licitație publică berăria de lângă birourile Eforiei din Sinaia (fosta cofetărie), publicată în „Monitorul Oficial” No. 49/906. No. 207703 Iunie 1906. PUBLICAȚIE La 20 Iunie 1906 carele 10 p. m. se va ține licitațiune la Eforie, pentru lucrările de reparația și vopsirea fațadelor dosnice ale spitalului Colțea, cari după deviz se ridică la suma de lei 5364 bani 17. Concurenții vor prezenta acte in regulă cu cari vor proba că sunt înscriși cu patente de antrepenori de lucrări publice. Doritorii de a lua parte la această licitațiune sunt invitați ca în sus citata zi și oră să-și prezinte ofertele PUBLICAȚIUNE La 20 iunie 1906 oarele 10 a.m. se va ține licitațiune la Eforie, pentru reparațiunile generale de întreținere ale învelitorilor spitalului Colțea, cari după deviz se ridică la suma de lei 3366 bani 68. Concurenții vor prezenta acte în regulă, cu cari vor proba că sunt înscriși cu patenta de antrepenori de lucrări publice. Doritorii de a lua parte la această licitațiune sunt invitați ca în sus citata zi și oră să-și prezinte ofertele d-lor sigilate însoțite de o garanție provizorie de 10*/» cunoscind că garanția definitivă va fi de 10%. Licitațiunea se va ține în conformitate cu art. 7283 din legea contabilității generale a Statului. Gaetul de sarcini se poate vedea la Cancelaria Eforiei, în orice zi și oră de lucru. Șeful Serviciului Nedescifrabil No. 20667 3 Iunie 1906 PUBLICAȚIE La 20 Iunie 1900 orele 10 a. m se va ține licitațiune la Eforie, pentru lucrările de reparațiuni generale de întreținere ale Spitalului Colțea, cari după deviz se ridică la suma de lei 8914 bani 34. Concurenții vor prezenta acte în regulă cu cari vor proba că sunt înscriși cu patenta de antreprenori de lucrări publice. Doritorii de a lua parte la această licitațiune sunt invitați ca în sus citata zi și oră să-și prezinte ofertele d-lor, sigilate însoțite de o garanție provizorie de 10% cunoscind că garanția definitivă va fi de 10% . Licitațiunea se va ține în conformitate cu art. 72—83 din legea contabilității generale a Statului. Caetul de sarcini se poate vedea la Cancelaria Eforiei, la ori-ce zi și oră de lucru. Șeful Serviciului, A. Gane No. 206533 Iunie 1906. S-e închiriat, stMind de la BĂILE Sculeni-Iași Administentie acestui ziar (Edresa la 50 a închiriat imediat HANUL din Sculeni-Iași avînd tote dependințele necesare. Adresa la Adția acestui ziar Rachelle Grünberg MOAȘĂ PREMIATĂ Primește la locuința sa Faceri și Bolnave precum și consultații zilnice punînd la dispoziție cei mai buni doctori specialiști la cazuri de necesitate. In ceea ce privește aranjamentul pentru acest scop Antisepsic precum și îngrijirea riguroasă nu lasă nimic de dorit. Condițiuni favorabile. Rachelle Griiuberg Str. Armeană No. 11 — IAȘI De vînzare Casteddamn 40 de Sfinți No. 9, proprietatea moștenitoarelor defunct. Dr. Ursulescu. Doritorii să se adreseze la S. G. Longinescu avocat, Str. Săulescu No. 5. Băile Oglinzi Subsemnatul Arthur Bartsch concesionarul BĂILOR OGLINZI înștiințez pe vechii clienți și onorațivizitatori a acestor băi că din interrese familiare neputîndu-mă ocupa anul acesta cu administrațiunea acestor băi am recurs la colaborarea D-lor Doctori C. Petroni și E. Leibschutz, precum și ai atelierului I. Romanovici și rog pe onorata mea clientelă să binevoiască a vizita această Stațiune balneară unde vor fi serviți in aceleași condițiuni ca în trecut. Arginti* Miartsefi Concesionarul llu Uor Oglinz D-na Sofie Grosu Moașă Premiată Primește faceri și bolnave acasă oferă consultații zilnic cu cei mai buni doctori, căutare bună, locuință higienică, preț moderat. Strada Anastasie Panu NolO Dr. 1. Solomovici Medic practic și specialist în hole de NAS, GAT și URECHI. Reîntors din Berlin unde a lucrat în policlinicele Profesorilor H. Krause, B. Bazinski și Iansen, și a reluat clientela Consult: 8—10 a. m. și 1%—3 p. m. Str. Golia 67 Casele Camerei de Comerț MM Expozițien Ja 6țfțrală Românnă = cLiaa. 1906 = ROLUI/RILE LOTfIRILI Autorizate de înaltul Guvern 003*......................*E © 3*....................... «lata dreptuli. la 10 intrări în expoziție în sumă de Lei 10.— intrări la diverse spectacole „ „ „ 10.— în total Lei 20.— Mai multe persoane putând intra în expoziție și asista la diverse spectacole cu un singur lot N. La reducerea admisă de C. F. R. pentru două călătorii de ducere la Expoziție și întoarcere. Bonurile sunt prevăzute cu 2 cupoane, dispensînd pe posesorul bonului de a lua bilete de intrare în Expoziție, la care sunt obligați ceilalți vizitatori. III. La participarea tragerilor Loteriei Expozițiunei, cari vor avea loc Q na 10 23 Iulie 1906 și Q Q la 10123 Octombrie 1906 CU H3 Lei 250.000 Câștigurile se vor plati la BANCA GENERALA ROMANA două zile după publicarea listei de trageri în „Monitorul Oficial", plata efectuîndu se prezentatorului contra restituirei bonului cîștigător. mm