Evenimentul, octombrie-decembrie 1909 - ianuarie-februarie 1910 (Anul 17, nr. 190-281)

1909-10-14 / nr. 201

va pleca cetățenii Capitalei din Negru din Albastru, din Galben, din Verde și din Roșu vor ști să-i doboare (Aplauze fenetice). D. P. Deșii» Primit cu ovațiuni frenetice mulțumește pentru dragostea ce i o arată alegătorii Capitalei. Critica întreaga activitate a guvernului liberal. Arată că a sosit momentul să se înceapă campania energică și hotărîtă pentru răsturnarea guvernului. In toate administrațiile țarei domnește cea mai desăvîrșită anarhie. Vine la alegerea colegiului al 2-a și spune că partidul conservator își pune toată încrederea în masele cetățenilor, să aibă și ei Încrederea în el și victoria va fi a lor (Ovațiuni entuziaste). Întrunirea ia sfârșit la ora 11 în mijlocul celei mai vii animații. Stor. ———— INFORMAȚIUNI Din cauza seritoarei de mînne Mercuri, Sînta Paraschiva, viitorul număr al ziarului nostru, nm va apărea de cit Joi 15 Octombrie c., la orele obișnuite. Pe terenul comunei ,Aroneanu la doi Km. pe șoseaua Iași—Aroneanu, s’a găsit cadavrul unei femei. Din informații se crede a fi o cerșitoare din Iași, iar cauza morții pare a fi mizeria. S’a avizat parchetul, iar cazul se cercetează de jandarmii respectivi. — x— Dl. inspector școlar circ. I a aprobat următoarele numiri de învățători suplinitori în județul nostru: D-ra Natalia Bâncilă la școala din Spineni; Gh Munteanu la Zbiereni; Gh. Ibănescu la Piciorul Lupului; Mihai Butman la Dumești; Gh. Butman la Stoinești ; I. Săghinescu la Bucium; d-ra Aneta Călin la Vultureni; N. Ciobanu suplinitor la Ruseni; d-na Ema Bucevsti suplinitoare la Mogoșești și Th. Georgescu la Cogeasca. —x— S’a stins epidemia de anghină difterică ce a existat în comuna Fîntînele din acest județ. — x — Ministerul finanțelor a făcut cunoscut prefecturei de județ, ca pe viitor să ia masuri, ca să nu se mai păsuiască pe acei, cărora li s’a transformat amenda judecătorească în închisoare, pentru a nu se da astfel prilej, ca din cauza neglijenței culpabile a agenților Însărcinați cu executarea mandatelor in chestiune să rămîe fără efect prin prescrierea lor. — x— Ministerul de interne cere prefecturei de județ de a înainta in fiecare luna cite un tablou de înaintarea, transferarea și schimbarea notarilor. —x— evenimentul Conform art. 8 din legea Camerilor de comerț, urmînd a se întocmi la 1 Noembrie a. c. de către consiliul comunal lista alegătorilor pe anul 1910, Primăria Comunei Iași, a cerut prefecturei de județ ca să-i înainteze de urgență un tablou de toți comercianții care domiciliază în comuna urbană Tg Frumos și fin comunele rurale din acest județ, și care conform legei au dreptul de-a figura in acele liste. — x— Judiciare Curtea de apel secția I va judeca in ziua de 15 Octombrie procesul dintre Mihai Alexandrescu și Ministerul de finanțe pentru bani. * In ziua de 16 Octombrie se judecă de către curtea de apel secția I, apelul lui Froim Fischer, contra sentinței tribunalului Iași In afacerea cu Iordache Gh. Miron și alții pentru escrocherie.* Azi curtea de apel secția a II a a fi decât apelul făcut de Maranda V. Munteanu dată în judecată pentru omor din imprudență. —x •D. arhitect Iuliu Reinicke, a fost însărcinat cu repararea radicală, a Muzeului Istoric din strada De Sus, fiind in stare de ruină in partea de din dos a cladirei din cauza incendiului de dăunăzi. —6—■ Beneficiul net realizat cu reprezentația trupei de operete, dată de comună pentru saraci, se urcă la suma de lei 460. ~ 6 — Amicul nostru d. dr. C. Konya s’a întors în localitate. Simbătă 17 Octombrie va avea loc cea d’intăi serată a societaței de gimnastică ,Turn-Verein* din localitate. Beneficiul acestei serate este destinat fondului de clădire a unui local propriu, astfel că se fac multe pregătiri pentru buna ei reușită. Universitare Dl. profesor G. C. Tabacovici va examina in zilele de 16 și 17 Octombrie pe d-nii studenți candidați la examenul de anul I de licență la drept civil. * Dl. profesor P. Zeuleanu a fixat zilele de 15 până la 18 Octombrie pentru examinarea studenților candidați la examenul de drept internațional privat. Dl. dr. I. Borcea va ține examenul de Zoologie Joi 15 Octombrie, ora 2 pm. Examenul de chimie organică se va ține în zilele de 14 și 15 Octombrie și anume: La 14 dimineață teză, după amiază lucrarea practică și la 15 dimineață orarul: * Dl. profesor I. Petrovici va ține cu studenții facultății filozofice, examen, în ordinea următoare: 1) Examenul de Logică* (Teoria cunoștinței și Metodologia) Marți 13 Octombrie orele 4 p. m. 2) Examenul de psihologie, Simbătă 17 Octombrie. * Cererile de înscriere în facultatea de științi, se vor adresa la Secretariat până în ziua de 16 Octombrie. * Se aduce la cunoștința d-lor studenți că sunt vacante la facultatea de litere următoarele burse : Una la secția clasică. Două la secția modernă. Două la secția filozofică. Una la secția istorică, înscrierile se primesc pănă la 15 Octombrie inclusiv. Candidații vor alătura la petițiunea de înscriere și actul de stare materială. ♦ Se face cunoscut celor interesați că cererile pentru Cantina Universitară“ se vor admite cel mai tîrziu pănă în ziua de 30 Octombrie , după această dată nici o cerere nu va mai fi admisă. Actul de paupertate și notele obținute la ultimul examen, trebue să însoțească fiecare cerere. * Consiliul profesoral a declarat vacante bursele următorilor d-nn studenți care și-au terminat cei patru ani de studii :Gheorghe Dornescu, secția filozofică; Scarlat Nechifor secția clasică ; Aurel Pionescu secția filologia modernă ; Mihail Petrov, filologia modernă ; loan Lupu, secția clasică. D-lui Costăchescu i s-a prelungit bursa încă pentru un an, pentru a-și pregăti teza de doctorat. * Astăzi Marți 13 Octombrie ora 5 p. m. în amfiteatrul facultăței de drept, s’a ținut a doua secțiune publică și orală pentru concursul de Agregație la catedra de drept roman, vacantă la această facultate. Dl. candidat Gr. Dimitrescu a vorbit despre testamentul inoficios. * înscrierile pentru anulH la facultatea juridică s’au prelungit până în ziua de 15 p. —x— Pe ziua de ar s’au înregistrat la serviciul sanitar al orașului, 7 cazuri noi de febră tifoidă din care unul provenit din județ. La 15 Februarie se vor începe operațiile de recensiment pentru formarea tabelelor contingentului 1911. Un început de incendiu s’a declarat aseară pe la orele 9 și jumătate la cafeneaua lui Filip Mănănceanu din Strada Sf. Neculai. Focul a luat naștere de la niște cărbuni căzuți de pe o plită, aprinzându se podeala focul s’a comunicat la mobilierul împrejmuitor. Observându-se la timp și intervenind personalul cafenelei, focul a fost localizat. La săpăturile care se fac pe strada Socola, pentru rectificarea Bahluiului s’a dărâmat aseară nu mal surpânduse o parte din stradă pănă la linia tramvaiului încât circulația a fost întreruptă în acest punct. Dl. Dr. Radu Moise actual medic al circ. Răcaciuni din Jud. Bacău, a fost transferat pe ziua de 15 c. în postul de medic comunal provizoriu din localitate In locul d-lui Dr. Papadopol, transferat. In ziua de 20 c. se va deschide în localul Institutelor Unite, cursurile externatului secundar de fete „Domnița Oltea“ — a cărui clădire a fost distrusă de incendiu, luna trecută. Membrii camerei de comerț au fost convocați în ședință ordinară pentru astăzi la orele 2, spre a rezolvi mai multe chestiuni de la ordinea zilei. Cu începere de Joi se va întruni consiliul general al județului spre a rezolvi mai multe chestiuni privitoare la administrație,cu ocazia aceasta se va discuta și noul budget. Dri dimineață s’au deschis cursurile conservatorului de muzică și arta dramatică din orașul nostru. La solemnitatea deschiderei vorbit dl. profesor State Dragomir, a profesor de declamație despre „Arta în raport cu naționalitatea”. Mâne seară se va da rezultatul examenelor de corijare, diferența și integrarea elevilor preparați în particular care au trecut examenul la liceul internat. • . In ziua de 27 Octombrie se va ținea la prefectura de județ un nou examen pentru complectarea locurilor vacante de notari din comunele rurale ale acestui județ. Cursurile școalelor de adulți din orașul nostru se vor redeschide la 1 Noembrie. Revizoratul școlar a cerut printr’o circulară învățătorilor, să-i înainteze cât de curând tablourile privitoare la recensământul știutorilor de carte din comunele respective. D-ra Eliza Vasiliu, Învățătoare la școala primară din Cristești-Ilienești jud. Dorohoi și d-ra Elena Stoica, învătoare la școala primară din Chișcăreni comuna Șipote jud. Iași, au fost mutate una în locul celeilalte. D. Petru Iliescu, a fost numit ca supraveghetor la serviciul de canalizare a orașului. In ultimul timp s’au declarat in orașul nostru 10 cazuri de dezinterie. Următorii elevi au trecut in particular examenele clasei a VIII a și a VII a, modernă, reală și clasică, la Liceul Internat CI. VIII-a : Bassereau I., Gorcineanu Camil, Cicherschi Mircea, Oghină G. Popescu C.f Uiman N., Carpus Sp. și Catiliu Maria. Cl. VII-a: Faur Costică, Baldovici, Dimitriu Elena, Botez și Cioflec. Zilele acestea apare in editura librăriei P. Iliescu, albumul „Eminescu Comemorativ“ editat de dl Octav Minar. Pe ziua de 1 Noembrie, ministerul instrucției va face numirea unui copist la Arhiva Statului din localitate. —§— SOSIȚI IN LOCALITATE D-nii Grigore Iamandi, Bonachi, Handoca, Dimitrie Moruzi, D-trie Alexandrescu. PLECAȚI Gr. Lateș. Duminică 18 Octombrie se va reprezenta la Teatrul Național frumoasa comedie „La Băi“ de Tristan Bernard, care a fost un adevărat succes al scenei pariziene unde a făcut o serie de 370 ori. Meritoasa piesă e tradusă de d-na Anna Iliescu. Multe bilete au fost încă de pe acum reținute. Birt Braunștein — Strada UNIREI - Dejun și masă (1.50) Mîncări alese.___________ B ® Inchiriet Casele proprietatea Comunei, din ograda Bisericei Bărboi, compuse din 5 odăi, două antreturi mari, bucătărie, șură, pivniță și curte separată, sfat de închiriat cu începere de la 26 Octombrie a. c. Pentru informațiuni a se adresa la Serviciul Administrativ al Comunei. No 22830. A sosit în localitate confenză de dame, specialistă în ondulațiuni, Marcele și lucrări de per. Wilhelmina Schmeider Soseaua Arcului No. 22 Institutul liceal de domnișoare. c -mi istm: jl› situ« din Iași strada Carp 2 sub direcțiunea Doamnei Steita (2) Mteissner cu începutul noului an școlar 1909 — 1910, intră în al 38-lea an și cuprinde: UN CURS PRIMAR COMPLECT după programul statului cu limbile franceză și germană obligatorie. UN CURS LICEAL COMPLECT după programul Statului. UN CURS LICEAL MODIFICAT cu accentuarea limbelor moderne după programa școalelor superioare de fete din străinătate. Un curs profesional. — Curs de limbi moderne. — Curs de piano și vioară. — Curs de dans. Se primesc eleve interne, semi-interne și externe. înscrierile s’a început de la 25 August ------—...—0-00o o——----- Serviciul nostru TMSIM GttAWie Racconigi. — D-nii Isvolski, Giolitti și Tittoni, s’au dus la primăria orașului unde au fost Întîmpinați de primar. Dl. Isvolski a spus, sunt foarte fericit să exprim că călduroasa primire făcută Țarului va fi foarte mult apreciată în Rusia și că poporul Rus va vedea aci o nouă probă de apropiere între aceste două țări, care au aratat interese și scopuri comune. Condamnare Kymninepaa. — Agenția Westnik Bflă că In urma procesului asasinărei fostului deputat Herzenstein, acuzații Zaritschin și Juskevici, au fost condamnați fiecare la cste șase ani de muncă silnică. ---------------------------------------------- jeleÄe deel la BUCUREȘTI—5 O Calea Victoriei 50 < ----- (alături de Cofetăria CAPȘA) PIANE ȘI PIANINE ^ > WINKELMANN, LUBITZ, WEISSBROD precum și din alte renumite făbrici , se vinde în raze lunare fără nici un aconto Gramophoane „Gygant“ și PLĂCI de GBA în raze lunare mai eftin ca oriunde NOTE MUZICALE cu cel mai mare rabat -------------00000000------------ÎNCHIRIERI ele PIANINE în toată țara și franca orice stațiune balneară, în condițiuni foarte avantagioase ei JEOM fI J9 JEGJEW București 50 Cameta Visterie! 50 (alături de cofetăria CAPȘA) »o» ‹›\< < ›\\ \ l Grăbiți-va și cumpărați BILETE PENTRU LOTERIA 6-a Clasa 6-a a Regatului Român dela PRINCIPALA Colectară, Bomba % Teteranului loan JE* Indonia Strada Lăpușneanu No. 44 (Hotel Traian) * Dacă voiți să fiți conștiincios servit și să primiți plata câștigurilor Tragerea începe la 16 Octombrie Atelier pentru confecțiuni de LEN&BEIE sub conducerea D0&M1E1 mm& &OH&K execută lenjerie pentru Doamne, Domni și Copii Iași,— Strada Păcurari No. 18. Apa de regim a bolnavilor de ficat Anuneiu Franțaise sachant franțais, anglais allemand, piano, cherche legons. S'adresser au bureau de Vadministr ti.cn du journal, rue Lopusneam.