Evenimentul, octombrie-decembrie 1912 - ianuarie-februarie 1913 (Anul 20, nr. 172-271)

1912-10-14 / nr. 183

EVENIMENTUL RĂZBOIUL DIN BALCANI Răsboiul Turco-Bulgar Situația la Kirkilise Constantinopole’. — Se spune din informațiune provenind din izvor militar că situațiunea turcilor la Kirkilise s’a îmbunătățit. 25 bulgari arestați la Adrianopole Constantinopole.—28 gari au fost arestați pe de bullângă Kavac și Adrianopole purtând bombe. Dânșii aveau de gând a provoca explozii în diferite punte. Deținuții bulgari au fost puși la închisoarea din Adrianopole de unde au încercat să evadeze, însă au fost prinși. Budapesta.O expediție a Crucei Roșii compusă din 4 medici militari și de un personal sanitar de 21 de oameni cu materialul necesar de spital permanent și o ambulanță a plecat spre Sofia. Turcii și planul de luptă al Bulgarilor Consantinopole.Ziarul Cerdjumani Hacicar descriind luptele de la Adrianopole zice: Bulgarii în scopul de a împresura armata din Adrianopole înaintează de două părți. Un prim corp a trecut granița prin Buiucderbend și a intrat cel dintăiu în contact cu armata turcă în zona Damirkioi la nordvest de Kirkilise. Al doilea corp s'a coborât prin zona de la vest de Tundja voind să amenințe partea de vest a fidrianopole. Armata bulgară și sârbă în număr de 54.000 de oameni voește să invingă armata turcă a Vardarului și să se scoboare spre Salonic și să dea mâna cu muntenegrenii și grecii cari înaintează de la Glasona. Armata de la Vardar după ce va fi bătut pe sârbi vor putea totuși să amenințe Sofia și Tlișul. Acțiunea morală a Turciei Sofia.Agenția telegrafică bulgară comunică. Crucișătorul turc Hamidie și-a făcut ori apariția în fața Varnei insă după câteva obuze aruncate de bateria de pe coastă s’a depărtat. Flota turcească la Burgas și Sozopole Sofia.Vase turcești au apărut in fața Burgasului și Rozopolei. Un crucișător turc a trimis la uscat o șalupă cu un drapel alb. Parlamentarii au voit să vadă pe comandantul orașului însă li s’au propus să se înapoieze la bori cea ce au și făcut. Depeșa regelui Ferdinand către armata de la Kirkilise Sola.Regele a adresat trupelor cari au luat parte la asaltul de la Kirkilisse o depeșă cât se poate de cordială, lăudând îndrăsneala și bravura soldaților și ofițerilor și zicând aceste calități au mișcat inima mea. D-zeu să vă fie puterile pentru victorii mai mari și mai gloriase. Prizonierii turci la Sofia Sofia.— Vreo 800 de prizonieri turci de răsboi au sosit azi la Sofia. Sofia.— Situațiunea din fața Adrianopolului rămâne neschimbată. * In lupta semnalată de fngărantei turcii au perdut ca 800 de uciși, 800 prizonieri, 88 tunuri cu tragere repede și 1.2 eriresoane. * La Kirdjali bulgarii au pus mâna pe un depozit de un milion de cartușe, 40 cutii cu obuze 18000 kgr. făină, 60000 kgr. grâu, 30000 kgr. orez etc. Muntenegriuii dezmint întrebuințarea gloanțelor Dumdum 'Hinge.tricurile guvernamentale constată lipsa de temeri a știrilor că grecii întrebuințează muntenegloanțe Dumdum și că nu comit cruzimi in contra vrăjmașilor. Din contra prizonierii au mulțumit in scris guvernului pentru tratamentul cavaleresc ce li se face. Răsboiul Turco-Grec Trupe grece respinse de turci Atena. Agenția ateniană comunică . Generalul Sapundzakis telegrafiază din Arta că ori toată ziua lupta în defileul de la Kumuntzades a fost nesigură însă peste noapte turcii întreprinseră o surprindere cu forțe mult superioare forțelor noastre și isbutiră a respinge cele două batalioane grece cari ocupau defileul și primi munțișori de la Kiaffa. Lupta a urmat toată noaptea. Turcii respinși la Gribovo La Gribovo turcii au fost respinși cu mari pierderi din pozițiunile ce ocupau prin contra-atacurile noastre. Perderile noastre sunt un căpitan și trei sute soldați uciși, un locotenent și 40 soldați răniți, lupta continuă și azi. Perderile turcilor sunt de 70 morți și 10 prizonieri. Numărul răniților este necunoscut. Constantinopole. După o depeșă privată a ziarului Sabah grecii s ar fi aflând în punctul Vistritza la nord de Selfidge. Trupele turce au primit întăriri. De altfel puține știri sosesc de la granița greacă. Noul guvernator grec al insulei Creta Fostul președinte de consiliu Dragomis a fost numit guvernator general al Cretei unde a și sosit 600 prizonieri turci Atena.Agenția ateniană comunică . Generalul Dangnis telegrafiază că 600 de prisonieri turci de la Servia au fost trimiși la Elassona spre a fi transportați în interiorul regatului. Diadocul s-a reîntors azi cu solemnitate la Servia și a fost aclamat viu de armată și de populațiunea creștină. Famiile mulsumane au părăsit orașele. Războiul Turco-Sârb Amănunte asupra luptei de la Kumanovo Belgrad. După raportul oficial bătălia de la Kumanovo a început în noaptea de 23 spre 24 și a durat ori toată ziua până seara. Trupele turce erau socotite la 25000 de oameni. Cu toate că câmpul de bătae era supus focului inammic, infanteria sârbă a atacat cu baionete lucrările de fortificație turcești. Luptele corp la corp s-au angajat in mai multe rânduri. Artileria sârbă a operat cu mare succes nimicind trei escadroane turce cari încercau atacul. Perderile de ambele părți sunt mari. Ale turcilor sunt socotite la 5000 de oameni. Principele moștenitor a dirijat lupta în apropriere de linia focurilor, de asemenea regele însoțit de șeful statului statului major s-a prezentat pe câmpul de bătae. Sârbii au luat între altele 12 tunuri. Serviciul Telefonic al ziarului „EVENIMENTUL“ De la corespondentul nostru special Formarea guvernului de coaliție hotărâtă Din București ni se anunță că în urma consfătuirior caii au avut loc aseară și în cursul dimineței de azi, s’a hotărît în mod definitiv formarea unui guvern de colaborare, în care atît partidul conservator cit și gruparea dlui Take Ionescu își vor păstra fiecare propria lor individualitate. Probabil chiar mîine noul guvern va fi oficial constituit M. La Regele sosește astă seara în Capitală. Noul guvern Chiar astă seară d. Titu Maiorescu va supune M. S. Regelui care sosește la orele 6 cu un tren special de la Sinaia, următoarea listă ministerială . D. Titu Maiorescu președinte al consiliului și ministru de externe. D- Take Ionescu ministru de interne. D. Alex. Marghiloman ministru de finanțe. D. Nicu Filipescu ministru de domenii și agricultură. D. C. Disescu ministru de culte și instrucțiune publică. J. Tîlihai Cantacuzino ministru de justiție. D. fi. fi. Badărău ministru de lucrări publice. D. Nicu Xenopol ministru de industrie și comerț. Pentru portofoliul războiului M. S. Regele va desena un general din activitate. Consiliul comunal al capitalei va fi dizolvat și se va numi o comisiune interimară sub prezidenția d-lui dr. C. I. Istrati. * Viitorul primar al capitalei va fi d. Gr. Gh. Cantacuzino. Prefect al Capitalei va fi numit d. Dimitrie P. TTRoruzzi. Parlamentul va fi dizolvat imediat și se va procede la alegeri generale. Scandalul din Ploești voităseară adventiștii din Ploești au să fie o conferință în sala „Cooperativă“. Dăscălii și preoții din localitate au venit în acea sală și au făcut un grozav tumult. La încins o încăerare roasă căreia i-a pus capăt sângenumai intervenția autorităților polițienești. Trupe rusești spre Bulgaria Ziarul „PICCOLO“ din Veneția publică o telegramă din București, prin care anunța că mai multe vapoare rusești încărcate cu numeroase munițiimi și trupe rusești au pornit spre Rusciuc având destinația de a apăra coastele bulgare în contra unei eventuale invazii a turcilor. Aceiași telegramă mai anunță, că însemnate mișcări de trupe se observă la granița Basarabiei. Neutralitatea Puterilor Ministrul de externe al Turciei a declarat unui ziarist că până în prezent nici o putere nu și-a anunțat în mod oficial neutralitatea. Anglia și Franța au asigurat Poarta de neutralitate, însă fără declaratului oficiale. Tratat secret Ziarul Le Tempts din Paris publică o telegramă din Berlin prin care se spune că între România și Bulgaria a intervenit cu tratat secret, prin care în caz de expansiune teritorială a Bulgariei, României i se va da quadrulaterul Silistrei. Asupra luptei Cercurile turcești în urma luptei de la Kirkilise declară că au evitat să dea o luptă serioasă la Kirkilise din cauză că turcii au în cadrele lor de acolo foarte multe trupe de creștini. Viitoarea luptă decisivă se va da astă seară sau cel mai târziu mâne la Adrianopol. Generalisimii armatei turcești, care e și ministrul de război a plecat la Adrianopol.Boii proveniți din răceala m Tușea,Catârele. Influența, alină și înlătura mult apetisantul și plăcutul Sholili Pock, cel mai bun mijloc de pază contra Soarelor de PIS mini. de la Kirkilise Institutul Liceal de Domnisare „HUMPEL“ din IAȘI Cu începerea anului școlar viitor 1912— 1913, intrând în al 4 l-Jea an, va continua sub conducerea aceleași asociațiuni compuse din : D-na Elena C. Meissner cu l-nii: G. Meissner, Gh. Musteață, I. Paul, I. Praja, G. Praja, I. Haller și Gh. G. Vellea. Acest institut cuprinde: 1) Un curs primar complect cu limbele franceză și germană oblitorii. 2) Un curs liceal complect după programa liceelor de biăeți, cu divisiunile necesare în cursul superior. 3) Un curs liceal modificat după programa școalelor din străinătate, pentru domnișoare ce nu aspiră la diploma de stat. Curs de piano, vioară, pictură și dans. Prospecte se trimit la cerere, înscrierile încep la 1 August 1912. Cursurile încep la 16 Septembrie 1912. Directoară, Ada d’Albon Liceul Particular „Profesorii Asociați“ Str. Vasile Conta No. 15 — Iași — Liceul intră în al IlI-lea an de funcționare sub aceiași direcțiune. Liceul are toate clasele inferioare și superioare, secția modernă și reală Preparații de 2 clase într’im an Inscrierele încep joi 10 August în localul din str. Rece . Se primesc interni și elevi de la școalele Statului Prospecte la cerere Director Titus C. patriciu—jiași Profesor Etablissement de prima ordine Georges Vogt IRiSf— Strada Lăpușneanu 10 Saloane de coafură pentru Domni și Doamne Se execută coafuri de jour fixe, de spiree și de promenadă, după ultimul journal „La Coiffure de Paris“. De asemenea se execută ultimele creațiuni în postiche d’art ca : cozi, simioane, turbane, peruci, tupeuri, frisette, bucle și bretoane. ȘAMPONAREA ȘI USCAREA PĂRULUI prin electricitate Ondulațiune MARCELL — MANICURE— TINCTURA PÂRULUI Abonamente lunare pentru frizat și manicure Angajați speciali în această branșă o domnișoară și un domn Serviciul prompt. Prețuri modeste. care distruge dinții încetul cu încetul este sigur înfrânată și după fiecare spălare cu Odol, se răspândeștefrind toată gura o răcoare re- Îngrijirea gurei cu Odol I SALVATOR 1 Isvor Natural de Lithiu, Fara Fer ^ I dovedit ca excelent la boli de rinichi și de vesică I (udului), disurie, reumatism, gută și diabet, precum I și la catarurile organelor respiratorii și digestive. Qdmine întreprinderea Isvorului Salvator din Szinye-Lipócx ! Log v AUGUSl öcnmueb .. Budapest, V. Budolfrakpart 8. n ^ gjt Se tóte drogueriile principale. gj