Evenimentul, aprilie-iunie 1913 (Anul 21, nr. 43-110)

1913-06-11 / nr. 95

¥ X H V -L Vorbește apoi d. prof. dr. Bejein, s D-sa aduce mulțumiri d-lui efor dr. Riegler pentru cuvîntarea ținută și pentru munca ce a depus în aducerea la îndeplinire acestei opere, a cărei inaugurare se face astăzi. Face apoi o documentată expunere a istoricului Institutului Grigorian, arătînd greutățile ce a intîmpinat de cînd se află în fruntea acestei Instituțiuni de binefacere și pînă astăzi cînd spre satisfacerea generală s’a ajuns la modernizarea ei. Vorbește apoi despre școala de moașe, care datorită activităței d-sale, dă contingente de moașe pentru toată țara, deoarece în urma cunoștințelor ce capătă în această școală, ele corespund tuturor necesităților, ceia ce face să fie mult căutate. Trecînd la orfani, d-sa zice că în noul local vor putea căpăta o îngrijire mai aleasă, așa că dificultățile mari ce erau cauzate de vechiul local, pe viitor vor & evitate. D-sa termină aducând mulțumiri P-sei Olga Sturza pentru actul umanitar ce a făcut donând palatul de la Miroslava pentru creșterea orfanilor. De asemeni mulțumește tuturor persoanelor cari au dat concursul lor la înfăptuirea acestei opere de umanitate. Cel din urmă vorbește P. S. S. Arhiereul Anthim Petrescu, care în numele I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei, mulțumește tuturor acelora care au contribuit la săvîrșirea acestui mare act filantropic, îngrijind de ameliorarea vieței unor ființe lăsate la voia întîmplărei de o soartă nenorocită. De asemenea P. S. Sa mulțumește P-sei Olga Sturza pentru donația d-sale. In urmă se servește șampanie, cu care ocazie se ridică mai multe toasturi. Solemnitatea a luat sfîrșit la orele 12 jum. Paulus O grandioasă serbare de revedere Bacalaureații „Institutului Academic“ din seria 1866—1878, și parte din profesorii lor se întrunesc la un banchet. După cum am anunțat și conform programului stabilit, bacalaureații „Institutului Academic“ din seria 1866—1878 și profesorii lor s’au întrunit ori în orașul nostru, pentru a săx’bători revederea lor după atîta timp strecurat în negura vremurilor. Prima întîlnire de eri s’a făcut pe terasa otelului Traian. Intîlnirea a fost dintre cele mai emoționante, deoarece mulți dintre dînșii nu se mai văzuseră din momentul când au părăsit băncile Institutului—atunci abia pășiți pe pragul vieței, astăzi bărbați ce au parcurs cea mai mare parte din drumul vieței. Revederea a fost grandioasă, deoarece parte dintre bătrînii profesori aflați eri, au văzut că opera lor a dat roade îmbelșugate—toți foștii elevi ai Institutului Academician ocupă astăzi cele mai înalte situațiuni în societate. *> Dintre cei prezenți la această serbătoare am observat pe d-nii : A. D. Xenopol, P. Poni și A. Naum foști profesori ai Institutului. Apoi d-nii O. Meissner (Iași), dr. Em. Winder (Buzău), dr. Augustin (Craiova), Const. Mille (București), dr. Cerchez (Bârlad), C. Antoniade (București), G. Moțoc (Neamț), Leonida Gatoschi (Iași), Ștefan Albu (Folticeni), Gr. Buicliu (Roman), I. Stamatiu (Iași), dr. Miclescu (Iași), C. Matasariu (Neamț), Mitache (Galați), Th. Cincu (Tecuci), dr. Em. Riegler (Iași), dr. Șabner Tuduri (București), V. Dimitriu (Iași), V. Miclescu (Iași), D. Cernătescu (Huși), Em. Stroici (București), Vlasinschi (Iași), N. Culianu (Iași) și Lateș (Iași). La orele 10 a. m. oaspeții au asistat la un parastas oficiat la catedrala mitropolitană de către P. S. S. Arhiereul Anthim Petrescu, pentru profesorii și camarazii decedați. Cu această ocazie P. S. S. Arhiereul Anthim a ținut o cuvîntare, arătînd în cuvinte bine simțite scopul frumos al acestei revederi. I.. După serviciu asistă cu toții la inaugurarea noului local al institutului „Maternitatea“. După solemnitatea inaugurărei toți foștii colegi cu profesorii în frunte, s’au fotografiat, îndreptându-se apoi spre vechiul Institut Academic, astăzi Externatul secundar de fete, pentru a lua parte la un prânz frățesc, servit chiar în sala de mâncare, unde odinioară li se servea masa ca elevi ai Institutului Academic. * La ora 1 foștii elevi ai Institutului Academic și d-nii A. D. Xenopol, A. Naum și P. Poni sunt adunați la fostul Institut. Toți sunt plini de acel entusiasm evocat de amintirile pline de atâta farmec a trecutului. Toate sălile sunt cercetate și răscolite. Fiecare colțișor le spune câte ceva. Masa se începe la ora 1 jumătate. A produs o vie impresie faptul că înainte de masă, s’a sunat clopotul, dându-se citire unei liste de elevi pedepsiți, după cum se obicinuia în Institut. De asemenea este de remarcat că s’a servit comesenilor tradiționala „Papară“ de odinioară. Toasturile Cel dintăi toast îl ridică d. Em. Winder, inițiatorul acestei serbări pentru M. S. Regele și Familia Regală. Se expediază apoi—după propunerea sa o telegramă către M. S. Regele semnată de toți comesenii. Se citește o telegramă din partea d-lui Gh. Nanu (București) prin care se asociază la serbare și regretă absența sa. D. A. D. Xenopol ține un frumos toast, arătând amintirile frumoase ce unesc pe toți cei prezenți de această școală, închină pentru cei prezenți și în memoria celor dispăruți. Apoi toți comesenii închină în sănătatea d-lui A. D. Xenopol primul bacalureat. D. A. Naum închină în memoria celor dispăruți. D. Const. Mille, adresându-se P. S. S. Arhiereului Antim—care este și P. Sa de față — iubiților colegi de școală și iubiților colegi de presă, în mijlocul unei tăceri solemne, ține o entuziastă cuvântare. Sunt emoționat—zice d-sa—fiindcă privesc în trecut morminte de tot soiul , a dascălilor noștri, a colegilor și a iluziilor noastre. Cu ce gânduri am plecat noi odinioară să cucerim viața și cu ce deziluzii ne revedem acum. Așa-i viața! Când suntem tineri credem că tot ce ce zboară se mănâncă, mai târziu vedem însă cât de deșartă este viața. La viitor să nu ne mai gândim, căci sântem impovorați de ani și cine știe ce se poate întâmpla. Acum o singură mângâere mai avem să ne aducem aminte de trecut, închin deci pentru trecut. Cei prezenți închină pentru d. Mille, cel mai tânăr dintre bacalureații Institutului Academic. D. dr. Leon Cosmovici într’o entuziastă cuvântare, arată legăturile ce există între comesenii de azi, vorbește de timpurile de odininoară ale Institutului Academic, închină pentru cei prezenți și în amintirea celor dispăruți. D. dr. Em. Riegler luând cuvântul își exprimă regretul că forțele d-sale, din cauze de forță majoră nu a putut lua parte la această serbare. Toastează pentru cei prezenți și cei dispăruți. D. dr. Leon Cosmovici inchină pentru d. Culianu fost profesor al Institutului Academic și pe care cei prezenți, l-au vizitat la patul de suferință, d-sa fiind suferind de mai mult timp. D. dr. Șabner Tuduri toastează pentru d. Em. Winder inițiatorul acestei serbări. D. V. Dimitriu ține o frumoasă cuvântare, povestind câteva amintiri din viața de școlar, a foștilor elevi ai Institutului. D. Em. Winder arată sentimentele de care a fost animat, când a propus și organizat această serbare și termină spunînd că este fericit aducînd-o la îndeplinire. 10. Const. Meissner într’o strălucită cuvîntare, ascultată cu o atenție încordată de cei prezenți, ține să mulțumească d-lui Winder pentru aducerea ei la îndeplinire. Serbarea nu strălucește prin exces—zice d-sa—însă ea este intensă prin adîncimea recunoștinței noastre față de Institutul Academic și față de profesorii lui. Am fost mîhnit cînd am auzit pe unul din colegii noștri că nu putem spera nimic în viitor. Se face o mare nedreptate. Căci după cum acea pleiadă de oameni mari au stăruit în înființarea Institutului Academic, gîndindu-se la viitor, tot așa și noi nu trebue să disperăm, ci să ducem lupta pînă la sfîrșit, luînd de exemplu pe predecesorii noștri. D-sa termină, zicând că are onoarea să fie primul elev al Institutului Academic, apelează la presă și la toți cei prezenți a duce lupta mai departe pentru ridicarea neamului nostru. D-sa închină pentru memoria membrilor fondatori și pentru d. Culianu. D. P. Poni vorbește cel din urmă D-sa într’o mișcătoare cuvântare vorbește de idealul ei au urmărit fondatorii Institutului și jertfele făcute pentru îndeplinirea lui, închină în sănătatea celor în viață și în memoria celor decedați. Banchetul a luat sfârșit la orele 4. Paulus EVENIMENTUL Manțtan! O lămurire Ca răspuns Opiniei de Sâmbătă, 8 c., declar că n’am nici o cunoștință de cele ce s’ar fi petrecut la o Instituție publică din localitate și dacă „Opinia11 știe ceva n'are decât să dea publicităței. Eu nu sunt răspunzător decît pentru actele mele și nici nu mă intimidez de amenințări. In ceea ce privește a doua infamie cum că în afacerea B.luster aș fi un paravan al d-lui Iroim Fischer, declared n’am nici un soi de afaceri cu acest domn, care mi-i tot atit de puțin simpatic ca și dl. B.luster ori Caiman Blumenfeld autorul aberațiilor din „Opinia“. Mihail Borcea Membrii din secția muzicală a Soc. de gimnastică, sport și muzică din localitate și-au reînoit în mod colectiv demisiile, însărcinând de astă dată pe d. Enrico Mezetti, președintele secțiunei, de a prezenta președintelui societăței noua demisie colectivă. Unii din membri și-au dat demisiile individual și irevocabil din societate. Se vorbește cum că misitul Israel Loebel care urma să fie chemat la instrucție, ar fi șters-o din localitate plecând... la băi. Falimentul Berman Juster Sâmbătă 8 c. a venit înaintea Curței de Apel și judecarea apelului făcut de dl. B. Juster contra sentinței Trib. Iași sec. III prin care s’a declarat din oficiu în stare de faliment. Curtea era compusă din d-nii: I. Burada, Porfiriu, Grigorovici și Leonescu. Berman Juster era asistat de d-nii V. Dimitriu, Eugen Herovanu și P. Sion, iar masa credală era reprezentată prin dl. Judecător sindic A. Căpățină. Cu această ocaziune Banca Moldova, representată prin dl. Matei Cantacuzino, Banca Iașilor, representată prin dl. Moței și Banca Agricolă prin dl. S. Antoniu, au făcut intervențiune pentru ridicarea stării de faliment, iar creditorul Baraș din Hărlău prin d-nii Gh. Cristofor și H. Suțu, a făcut intervenție pentru menținerea stării de faliment. D-nii V. Dimitriu și Matei Cantacuzino au ridicat un incident rugând Curtea să nu primească intervenția făcută de Baraș întrucât el este reprezentant prin dl. judecător sindic. In replică d-nii Cristofor și Suțu au cerut respingerea incidentului ca neserios, dovedind cu texte și cu jurisprudența Curței noastre de Casație, cum că se pot face intervenții de către creditorii alături de judecătorul de Instrucție. Curtea a respins incidentul admițând atât contestațiile celor 8 bănci căt și a lui Baraș și a amânat judecarea fondului pentru astăzi. Ni se atrage cuvenita atențiune, asupra următoarei note, apărută în „ Universul“ de astăzi dimineață, la darea de samă făcută cu prilejul întrunirei de eri din Caracal, a d-lui Zakhe Ionescu și prietenilor săi. „Muzica militară a delectat pe comeseni, iar corul școlar din Redea, condus de învățătorul E. lonescu, a cântat între altele și o arie din Briganzii a lui Offenbach, care a produs o profundă impresie printre asistenți. Iată o muzică—Briganzii— care a produs după cum spune singur „ Universul“, o profundă impresie printre asistenții, prieteni ai d-lui Take Ionescu“. Epitropia casei Sf. Spiridon a acordat băi gratuite, locuință și scutire de taxă, precum și un ajutor bănesc la 8 orbi de la Vatra luminoasă, la băile Slănic. Cinematograful Pathé-Fréres.—In grădina Traian va avea loc astă sară o mare reprezentație cinematografică cu program nou, de relevat: Alb contra Negru, film în 4 părți mari și ocupă întreaga reprezentație. D. Nicu Filipescu, sosește mâna in Capitală. S’a aprobat modicarea art. 7, alin. 1 din regulamentul legii repaosului Duminical, în modul următor : Art. 7. Sunt considerate: „Produse alimentare destinate consultațiunii imediate, cărnurile proaspete, peștele proaspăt, laptele cu derivatele lui, ca : unt, brânză , legumele, vânatul, fructele, c nd aceste produse se desfac , în piețe, hale, de negustori ambulanți sau în stabilimentele cari nu vând decât aceste alimente“. Direcțiunea generală a vămilor din ministerul de Finanțe, a adresat următoarea circulară punctelor vamale din țară. In urma adresei direcțiunei generale a serviciului sanitar din 20 Mai 1913 vi se dă următoarele instrucțiuni relative la aplicarea tarifului vamal : Medicamentele simple ca : chinina, antiperina, endetina, aspirina, salipurina, piramidonul și bromururile când vin sub formă de comprimate de felul produselor casei Wellcome din Londra, chiar în tuburi de sticlă cu eticheta casei producătoare nu pot fi considerate ca medicamente zise specialități și deci le veți taxa la art. 820 al. b. cu 4 lei kgf. Oricând însă un medicament — altul decât cele enumerate mai sus fie din cauza denumirei lui, fie din cauza modului de prezentare, ar da naștere la oarecari îndoeli, că nu ar fi un medicament simplu, întotdeauna veți admite contestațiune, pentru că comisiunea de experți să stabilească dacă acel medicament trebue considerat ca simplu sau ca specialitate. Dispozițiunile prezentului ordin le veți publica la ușa biroului spre a fi cunoscute de cei interesați. In luna Iulie se vor spori cu 5 la sută prețurile biletelor de excursiune și de plăcere, ce se eliberează în timpul verei, între diferite stațiuni, cum și a biletelor de ducere și întoarcere, ce se eliberează de la Folticeni la Dolhasca (pentru băile Siretului), de la Iași și Nicotină la Ungheni-Români (pentru băile Prutului) și de la București la Chitilă. De asemenea se va spori cu 5 la sută costul carnetelor cu cupoane pentru călătorii combinabile pe c. f. r. Batalionul 10 vânători, ce se va înființa în curând, își va avea reședința la Silistra. E vorba ca bustul prof. Vasile M. Burtă făcut la mormântul său de la „Eternitate“ și inaugurat zilele trecute, să fie adus și așezat în fața Liceului Național, unde defunctul a fost mult timp profesor și director. Dorim din inimă ca această faptă frumoasă să se adeverească. D. Otto Hahn, șef al atelierelor de aplicație ale școalei superioare de arte și meserii din Iași și profesor de organe de mașini, a fost însărcinat cu suplinirea catedrei de electrotehnică, de la acea școală. Ministerul lucrărilor publice a acordat tuturor persoanelor din provincie, cari vor veni la București pentru marele serbări populare ale „Asociației generale a presei române“, o însemnată reducere din tariful general pe C. F. R. Călătorii din clasele I-a și a II-a se vor bucura de o reducere de 50 la sută, iar călătorii din clasa IlI-a de o reducere de 75 la sută. Biletele vor fi valabile la întoarcere numai dacă vor purta ștampila serbărilor. Intrarea în parcul Carol I va fi un leu de persoană. Se știe că serbările vor avea loc în zilele și serile de 28, 29 și 30 iunie 1913. Azi după amiaz pe la orele 1, a sucombat în piața „Unirea“ din cauza mizeriei, o bătrână cerșetoare, a cărei identitate, nu s’a putut stabili pănă în prezent. D. subcomisar Alexandrescu de la disp. IlI-a a făcut cercetările cuvenite, dispunând transportarea cadavrului la morga. La stațiunea balneară Govora a fost detașat pentru tot sezonul ca șef al poliței acelei stațiuni dl. Comisar I. Iordăchescu șeful Brigăzei speciale de siguranță din localitate. CINEMA-MODERN. — In grădina sau mai bine zis parcul Cuza-Vodă din strada Lăpușneanu unde în fiecare sară la ora 9 și un sfert au loc reprezentațiile cinematografului Modern, astăzi Luni spectacolul promite a fi unul din cele mai grandioase, în noul program urmând a rula două din piesele ce fac parte din Seria de aur și în care două din forțele arartistice mondiale susțin rolurile principale. Celebrul Alberto Capozzi, o somitate a scenei italiene interpretează rolul principal din senzaționala dramă î Prințul Cerșetor, iar ilustru tragediana Asta Niesten excelează în sublima ei creațiune „Fluture de noapte“. Afară de aceste capodopere mai rulează în program și alte piese comice sportive și documentări, totul nou și de o valoare artistică incontestabilă. Cu această ocaziune direcțiunea Cinema Modern aduce la cunoștința unor vizitatori că muzica Regimentului 18 Ștefan cel Mare de sub conducerea simpaticului maistru Căpit Vlăduți, va cânta în Parcul Cuza Vodă la acest cinematograf de 4 ori pe săptămână și anume : Luni, Mercuri, Vineri și Sâmbătă iar în celelalte zile spectacolele vor fi acompaniate de o excelentă orchestră. Grădina are un bufet-restaurant, unde atât ziua cât și noaptea se servesc cu prețuri foarte moderate, consumații răcoritoare, dejunuri, precum și dineuri după comandă. NOTIFICARE Subsemnatul fac o punere la plata capitalului și a procentelor trecute și viitoare a înscrisului funciar urban Iași No. 16.005 în valoare de 5000 lei (cinci mii) și cu procente de 5"/„. Acest titlu îl posed în calitate de proprietar, și ultimul cupon în sumă de 125 lei, l-am încasat la 1 Iulie 1912, iar de atunci acest titlu mi s’a furat în împrejurări necunoscute. Fac această notificare conform art. 1 și următoarele, din legea titlurilor perdute, distruse sau furate, din 21 Ianuarie 1883: Nicolae C. Unteanu Strada Silfidelor No. 4 București Corpul Portăreilor Tribunalului Iltov Prezența s’a făcut prin intermediul nostru azi la 9 Mai 1913. (Urmează semnătura portărelului) No. 13,385 Societatea Creditului Fotclar Urban din Iași Se aduce la cunoștința generală, că în ziua de Joi 20 Iunie st. v. 1913 (3 Iulie) orele 11 dimineață, St. va ținea, la oficiul Direcțiunei acestui Credit str. Lăpușneanu No. 37, licitație publică prin oferte închise pentru vînzarea imobilului fost Eufr. Vitzu, situat în Iași stradela Adamake No. 4. Detalii asupra întreg imobilului pus în vânzare, se pot lua de la feiuroul Contenciosului din Direcția Creditului, în toate zilele de lucru, de la orele 10 dini. pănă la ora 1 după amează. Concurenții vor presentă, in arataia zi, ofertele lor închise însoțite de o garanție de una mie lei. Ca modalitate de plată, se admite ca o a treia parte din preț să se achite în numerar la facerea actelor, iar pentru plata restului din preț, se poate acorda un împrumut asupra imobilului. Direcțiunea ANUNGIU In vederea sezonului de Primăvară și Vară, se recomandă publicului ieșan vechea și renumita Fabrică de Boiangurie, Spălătorie chimică și Spălătorie de albituri , Martin Buchholtzer IAȘI, strada Păcurari 105, cu sucursale în strada Lăpușneanu 18, Anastasie Panu 64 și Cuza Vodă 6. Specialitate in revopsire de haine pentru dame, barbați și copii, în toate culorile. Spălătorie chimică pentru toalete de dame, haine bărbătești și copii, pentru uniforme școlare și militare etc. Sucursale în provincie: VASLUI str. Palatului ; HUȘI str. Stefan cel Mare; BÂRLAD str. Principală și în PAȘCANI. Se primesc prin Poștă orice comandă și se servește prompt și cu prețuri moderate. ANUNDU De închiriat chiar de acum : Casele din strada Elena Doamna No 29 bis (foastă Alba), proprietate, d-nei dr. G. Popovici și a domnișoarelor Terenti,—compuse din 6 camere stăpân, 2 antrete, cameră de servitor, spălătorie, bucătărie, grajd, pivniță, magazii etc. Instalații de apă și canal. A se adresa d-lui Oswald Teodoreanu Mârzescu 13 sau la dl. Vasile Brăescu Elena Doamna 29 •