Evenimentul, octombrie-decembrie 1913 - ianuarie-februarie 1914 (Anul 21, nr. 185-273)

1914-01-24 / nr. 262

ANUL XXI No. 2625 BANI ABONAMENTE Pe un an . . Lei 20 Pe jumătate an . »10 Pe trei luni „ bin străinătate un an „ 30 Un număr vechi 36 bani ORGANUL PARTIDULUI CONSERVET Redacția și Administrația Iași Strada Lăpușneanu No. 44 OR = Candidații partidului conservator din Iași în alegerile generale Colegiul I Cameră (2 Februarie) Ing. Neculai Miclescu Dr. E. Riegler Const. Negruzzi D. A. Grecianu Colegiul II Cameră (4 Februarie) Virgil Arion Constantin Cerkez Dr. Leon Cosmovici Ioan Petrovici Neculai Krupenschi Mihail Negruzzi Colegiul III Cameră (6 Februarie) Costin Sturdza Colegiul Senat (8 Februarie) Constantin Meissner Dr. Const. Bacalogiu Colegiul II Senat (10 Februarie) Dr. Emil Severin Alexandru Popovici Octav Erbiceanu Observații de actualitate S’ar părea că reforma constituției pe care o cer liberalii, nu se mărginește numai la expropierea silită și la colegiul unic. In propunerile ce se vor presenta și adopta In camera pregătitoare, vor fi pe lângă reformele agrare și electorale,—o sumă de alte noui modificări a constituției. Se va propune modificarea prescripțiunilor relative la căsătoria religioasă,cum și acea a art. 24 din Constituție care privește delictele de presă. Ba unii, mai inițiați, pretind că tocmai la botul calului, care ne servim de o expresie populară, se va veni cu o propunere pentru desființarea art. 7, deschizându-se porțile largi la cetățenie întregei suflări evreești, aflate pe pământul țarei românești. Această din urmă propunere să păstrează pentru ultimul act al prologului loviturilor ce se pregătesc constituției,și pentru ca să nu facă impresie rea asupra alegătorilor, de aceea liberalii nu suflă pentru moment nici un cuvânt asupra acestei surprize, care își așteaptă cu nerăbdare rândul. Neaparat că în aceste musluiri cari se urzesc de liberali,—gaze tele tachiste păstrează o atitudine din cele mai binevoitoare. D. Tache Ionescu se ’apacă și cu expropierea silită, — și cu colegiul unic, — și mai cu samă cu desființarea art. 7 din constituție. Șeful foastei grupări democrate din care n’a mai rămas astăzi decât niște sdvențe, se găsește în perfectă identitate de vederi cu partidul liberal, de pulpana căruia s’a apucat și se tine găii ca de o ancoră de scapare. In ce privește restrângerea libertatii presei, prin modificarea art. 24 din constitute scoțindu-se unele delicte de presă din atribuțiile curiei cu jurați și dândule în judecarea tribunalelor ordinare,— d. Tache Ionescu nu face nici o obiecție, e drept,—decât o vreimea de la „Adevărul“ prin glasul directorului său d. C. Miilea, protestează energic contra acestui așa zis proect de sugrumare a presei. Directorele poreclitului ziar independent, face apel la partidele de opoziție și le conjură, ca să se ridice ca un singur om contra unei asemine nelegiuiri. Or, se întîmplă că partide de opoziție nu sunt. Este un singur partid, acel conservator, care stă drept și sfidător în fața celui liberal. Caricatura de partid așa numită grupare takistă, a trecut deja cu arme și bagaje la liberali. Prin urmare apelul d-lui Miile nu privește pe takiști. Ne mirăm cum d. Miile nu-și vede situația... echivocă, spre nu zice altceva, pe care o are la adevărul. Redacția, pe dintregul evreiască, arde pe fiecare zi, afumători și miresme pentru tashiști, care pe trei sferturi au și dispărut din arena politicei democrate; — dumnealui, d. Miile, fără să nu spuie nimic rău de takiști, se că-i ignorează, că nu știe preface nimic despre atașarea lor la liberali,— și se adresează lor ca grupare independentă !... Ce vra se zică, păpușăria asta ?... Trebuie odată ca lumea noastră politică să înțeleagă, că nici relații, nici polemici de idei,—nu poate să aibă cu ziare ca Adevărul organ exclusiv de comerț politic evreesc, cu toate opintelile ce’și dă dl. Miile de a’l face să treacă de gazetă independentă^ DESMINȚIREA DEMISIUNEI d-lui PANGRATI Svonul despre demisiunea din partidul conservator, a d-lui E. Pangrati, fost ministru, se desminte. Iată într’adevăr ce declară d. Pangrati, unui confrate. „După manifestația dela Uniunea sindicatelor agricole, unde au vorbit mai mulți dintre fruntașii conservatori, am scris locțiitorilor șefului partidului conservator că eu văd o deosebire între prevederile programului acestui partid și ideile manifestate la adunarea Uniunei sindicatelor agricole. Ca urmare, am rugat să nu mi se susțină candidatura, în alegeri, la nici un colegiu, apropiatele fiind hotărât să nu m’amestec în lupta electorală. Atât și nimic mai mult. Nici prin gând nu’mi-a trecut să mă înscriu în partidul liberal, sau în alt partid". ------------OCO----------- ^‹‹£ MU»aS‹UJ Care articole vor să modifice liberalii ? Liberalii prin presa lor, indică care anume modificările în ce privește exproprierea vor face, și revizuirea constituției. Se va cere modificarea articolelor care stabilesc: Dreptul de proprietate. Dreptul de vot. Libertatea presei. Căsătoria religioasă. Contenciosul administrativ. Constituționalitatea legilor. Când în așa chip încearcă guvernul să atingă drepturile cele mai însemnate ale cetățeanului, trebue să-și dea fiecare seama că are datoria să reziste și să-și exercite dreptul de vot pentru a împedica un atentat primejdios. Liberalii modificând Constituția vor să desființeze dreptul de vot pentru cetățenii cari pot să exercite acest drept conșcient și independent. Cine va vota deci, pentru candidații guvernului va vota în primul loc pentru desființarea dreptului de vot. Văzând revolta pe care au stârnit-o în trecuta lor guvernare în toate clasele societății și constatând că nici în trei ani de opoziție n’au putut să-și recapete popularitatea perdută, cei din fruntea partidului liberal au hotărât să desființeze colegiile orășenești înecându-le în rănești nepregătite pentru masele lăviața politică și incapabile să reziste presiunei guvernamentale. Revizuirea constituției va distruge dreptul de proprietate, va desființa dreptul de vot, va încătușa presa. Se pregătește o eră de stăpânire brutală pentru ca să reînceapă era cointeresărilor cu afaceri pe socoteala averei publice. Corpul electoral să-și dea că acuma este momentul să seama dovedească hotărât că merită dreptul de vot, că are conștiință de marea însemnătate a dreptului de vot și că știe în momente hotărâtoare să-l exercite cu independență și pentru apărarea marilor interese ale țărei. Să nu se confunde a ceea ce vor să facă liberalii cu o întărire a dreptului de vot, să nu socotească cineva că cea ce vor ei reformă electorală.este o democratică ---------------oooo--------------- Debandada tachistă din Galați Situația takiștilor este desperată. D. Vulpe refuză să primească candidatura la colegiul I de Senat, iar d-nii Moldoveanu și N. Constantiniu nu vor să accepte candidaturile lor la colegiul al II-lea și I de Cameră. Pe lângă aceasta, organizația takistă a primit o nouă și decisivă lovitură prin demisia d-lui N. Filipide, fost primar și șeful organizației takiste, care s’a exasperat de halul în care a ajuns gruparea takistă de la Galați. D. N. Filipide a trimis eri d-lui Take Ionescu demisiunea sa, telegrafic. Iată textul acestei demisiuni, D-lui Take Ionescu București Văzând dezbinările iscate în sânul partidului nostru conservator democrat din Galați, din cauza intrigilor țesute de unii membri care se bucură de o prea mare și nemeritată încredere din partea dv. și fiindcă deja conduita acestor oameni față de mine a ajuns provocătoare și chiar necuviincioasă, subsemnatul nu mă mai simt în stare a conduce în așa condițiuni partidul mai departe, cu oarecare succes. De aceea vă rog să binevoiți a primi demisiunea mea din demnitatea de șef, cu care m’a onorat comitetul executiv al partidului. Primiți etc. N. 1. Filipide Desființarea takismului la Galați Această emisiune înseamnă desființarea complectă a organizației takiste din Galați. VINERI 24 IANUARIE 1914 -5 BANI — o — ANUNCIURI //sas*/// și Reclama In pagina a 2-a rândul 1 leu In pagina a 3-a rândul 50 b. In pagina a 4-a rândul 30 b. TELEFON No. 83 Un programfsrat „MIȘCAREA“ dând in numărul său de Mercuri lista străzilor care vor fi pavate în campania 1914. „OPINIA“ reproduce în numărul de ori acest tablou și adauge ce e drept că programul acesta de lucru e făcut de foasta administrație, dar insistă mai cu seamă asupra faptului că acest program va fi realizat din împrumutul de 2.000.000 efectuat grație d-lui Bădărău. Ținem să adăugăm și noi că pe lîngă lucrările arătate în „MIȘCAREA" și „OPINIA“, în programul fixat de de foasta administrație mai figurează: pavarea cu granit a străzilor: Socola, Păcurari, Zugravilor, B-dul Ferdinand, Esplanada Maria, canalizarea străzilor Sărărie, I. C. Brătianu, Universitatea, Alexandri, Cogălniceanu, 40 Sfinți, Elena Doamna, Săulescu, Gândii, Zugravilor, Socola etc. șisamblearea albiei vechi a Bahluiului care devine un focar de infecție. Toate aceste lucrări afară de canalizarea străzilor Socola și Zugravi care sunt date în întreprindere cu contracte în baza licitațiilor ținute. Că programul a fost alcătuit de d. N. Miclescu fostul inspector al Serviciului tehnic și aprobat de d. Matei Cantacuzino fostul primar care pentru realizarea acestui program prin autoritatea d-sale și prestigiul de care se bucură a obținut de la fostul guvern conservator, ajutorul statului pentru efectuarea împrumutului de 2 milioane, printr’o lege acceptată de guvern și votată de cameră. De almintrelea, d. Cantacuzino n’a primit sarcina de Primar, decât pentru a face ceva pentru Iași și după ce capatase asigurarea că comuna va fi ajutată de stat așa ca să aibă posibilitatea a realiza un program mult mai vast pentru care ar fi trebuit cel puțin 4 milioane. Deși nu s’a putut realiza decât o parte din acest program, totuși s’a făcut deja mult și s’a făcut bine și dovada e că liberalii ar voi să profite de faptul că lucrările nu se mai reîncep decât în campania anului viitor pentru a lăsa să se creadă că li se datoresc lor, iar tachiștii ar voi să se uite că primar era d. Matei Cantacuzino și șef al serviciului tehnic d. N. Miclescu , ar dori ca ceia ce s’a făcut la Primărie să nu rămâe legat decât de numele d-lui Bădărău, care e drept că era ministru de lucrări publice împrumutul și care când s’a realizat presupunem că, ca singurul ministru din Iași în guvern a susținut împrumutul. fiului, a fixat prețul unei asemenia tăblițe la 90 de bani bucata. Numai un om care nu se putea teme de concurență putea să fixeze un preț așa de mare pentru o bucățică de tablă cu câteva cifre pe ea, care se poate face cu cel mult 20—30 bani. Dacă ținem în seamă că în toată țara sunt cel puțin jumătate milion de prestatori, credem că era aci o afacere destul de grasă, de pe urma căreia se putea realiza un câștig de câteva sute de mii de lei. Noul ministru al lucrărilor publice, dându-și seama de gravitatea acestui fapt, mai ales că a fost săvârșit și cu călcarea legei contabilităței generale a Statului, a luat măsuri de a anula concesionarea numitelor tăblițe. In consecință d. prof. dr. C. Angelescu a dat următoarea circulară serviciilor de poduri și șosele din toate județele țărei : „Dispozițiunea luată de minister în anul trecut, pentru înzestrarea căruțelor prestatorilor cu câte o tăbliță cu număr de ordine, fiind nelegală și constituind un adevărat impozit indirect deghizat, vă rugăm a lua de urgență măsuri să nu i se dea nici un curs, acea dispoziție rămănând cu totul abrogată 11. —---------OOOO----------- ----------------oooo--------------- Suprimarea unui mare gheșeftbădărănist — O afacere de sute de mii lei, bani scoși de pe la prestatorii comunelor rurale — D. Al. Bădărău, pe când era ministru al lucrărilor publice, luase dispoziția ca toate căruțele prestatorilor din comunele rurale să poarte câte o tăbliță cu un număr de ordine. Confecționarea acestor tăblițe de tinichea a fost concesionată, prin bună învoială, deci fără licitație cum cere legea, unei singure persoane pentru toată țara. Concesionarul, care se bucura de favoarea minis- MĂRUNTE D. C. Cantacuzino Pașcanu urmărit de d. Take Ionescu.—Face mare sensație faptul că d. Take Ionescu, în vederea alegerilor care vin, caută de cîteva zile pe d. C. Cantacuzino Pașcanu de la Roman, și nu'l găsește nicăeri. D. Pașcanu întotdeauna e căutat, când partidul d-lui Ionescu are nevoe de... bani și mai cu samă acum, în timpul alegerilor. Dar, precum d. Take Ionescu și’a pus toată osteneala ca să găsească pe d. Cantacuzino Pașcanu, care să’și deschidă buzunarele pentru alegeri, tot așa și d. Cantacuzino Pașcanu se face nevăzut și fuge de d. Take Ionescu, ca... de dracu. Iată un fapt precis: D. Take Ionescu a sosit la Roman în ziua de 21 Ianuarie, spre a vedea, a învinge și prin urmare a încasa de la d. Cantacuzino Pașcanu,bani pentru alegeți. Ori, ghinion. D. Pașcanu a șters putina mai înainte ca d. Ionescu să fi pus piciorul în gara Roman. Și doar, d. Ionescu avusese grija să telegrafieze cu cîteva zile înainte d-lui Cantacuzino Pașcanu, că-l va vizita la Roman.* * * „Popularitatea" d-lui N. Cananău.— „Opinia“ de aseară publică următoarea informație: „Agenții și candidații partidului liberal, colindă casele alegătorilor de la colegiul I de cameră și ei spun să voteze pe oricine, numai pe d. N. Cananău să nu-1 voteze. Ne întrebăm, dacă la baza acestui procedeu, este frica de marea popularitate al amicului nostru, sau este vorba de un cartel ocult oarecare“. D. N. Cananău informează pe alegători că, această informație a fost trimeasă la „Opinia“ spre publicare, de către comitetul executiv al partidului liberal din Iași. Trebuia ca, la urma urmei, să apară și un comunicat oficial, asupra cartelului încheiat între liberalii și tachiștii locali. Comunicatul, precum îl vede toată lumea, s’a publicat ori prin „Opinia“ și fiind oficial, ca ziar care înregistrează orice fapt divers. Vom reprodus și noi.