Evenimentul, octombrie-decembrie 1914 - ianuarie-februarie 1915 (Anul 22, nr. 200-300)

1915-01-15 / nr. 286

Ulta infstaații In orașul nostru bantué de câtăva vreme, mulțumită îndărătniciei celor de la serviciul sanitar, un mare număr de cazuri de boli molipsitoare, în special febra tifoidă. Consiliul facultăței de litere se va întruni Joi la ora 5 p. m., sub președinția d-lui decan Philippide. De la 1 Aprilie se vor mai înființa încă 4 paturi pentru bolnavi la medical a spitalului Sf. Spiridon, din donația lăsată de răposatul Dinic. Examenele la facultatea de drept, sesiunea Ianuarie, vor începe de la* 16 cor. Ultimul număr (7) din revista literară „Doina“ ce apare la București, publică 2 interesante scrisori ale regretatului publicist Dinu C. Moruzi, datate una 15 Noembrie 1911 și a doua 16 August 1912. Una din aceste scrisori ne arată pe Dim. C. Moruzi în preajma anului 1912, când s’a serbat centenarul răpirei Basarabiei, iar a doua,— de o importanță istorică— ni se povestește viața sa așa de puțin cunoscută. In această de a doua scrisoare cunoscutul publicist își arată și data exactă când și unde s’a născut. El s’a născut la 2 iulie 1850 la Iași, via lui Pestei (actuala școală Vasile Lupu) pe care tatăl lui Beizadea Costache Moruzi Pechianu) o închinase, din pricina marilor călduri ce bântuiau în oraș în anul acela. Tatăl său era nepot de fiu a lui Alexandru Voevod Moruzi, care a introdus la Iași apa, luminatul și paza de zi și de noapte pe ulițele lui. Mama sa, Domnița Catinca orașuMoruzi era și ea nepoată de fiu a lui Ioniță Sturdza Vodă, primul domn pământean în Moldova, după era Fanarioților. Ea era născută la Constantinopole deoarece tatăl ei, Beizadea Niculache Sturdza, ca fiu al domnitorului în scaun era reținut ca ostatic de Poartă și având titlul de Capu Chehaia. In jurul crimei din strada Arcu Un frate al asasinului, un csiruin de crimă S’a publicat !a timp că în hainele victimei Sofia Dulbergher, s’a găsit o carte de vizită, această carte nu era a asasinului, ci a unui frate al său Titus Kokh, în vârstă de 16 ani; s’a constatat că multe cărți de acestea, le distribuise pe la diferiți indivizi fără căpătâi, susținuți de ai prostituatelor, certați cu justiția, care puteau fi autori ai asasinatului , așa că nu această carte a dus la firul descoperirei autorilor. S’a găsit însă tot în hainele victimei, un buton de argint pentru fețe de pernă și o oglindă de buzunar cu o marcă din București , stabilindu-se că butonul pe care era gravat o monogramă, era furat împreună cu alte bucăți de fratele asasinului, de la o c-nă din acest oraș, la care el lucrase, iar oglinda aparținea surorei asasinului. Aceste indicii au dus la descoperirea autorului. Faptul că asasinul deși arestat în primul loc, a fost pus în libertate, se datorește unui funcționar al poștei, al cărui nume îl tăcea, care declarând cu insistență și preciziune, că văzuse pe victimă a 2-a zi, după ce a fost asasinată, în ușa casei ei, stabilindu-se că în dimineața acelei zile, asasinul dormise acasă, după ce fusese la bal mascat, această declarațiune, a derutat în primul loc cercetările. Faptul că în timpul când asasinul a comis crima, a lăsat ușele de din dos deschise, mai cu seamă că el putea foarte ușor să ceară victimei a le încuia, pentru a nu fi surprinși în relațiunile ce își propusese să aibă a făcut ca Siguranța să bănuiască că trebuie să fi fost un complice’care sa păzească în curte la intrarea de din dos. Continuându-se cercetările în această direcțiune, s’a stabilit că prostituata Anata Bejan zisă Cetate ce locuia sub apartamentul victimei, a văzut în două rânduri pe fratele asasinului sus numit, primblându-se în fața casei și chiar prin curte lângă un copac ce este acolo. El neputând justifica contrariu, a fost arestat și trimis d-lui Jude Instructor cab. I, care instruește afacerea. ^ 1^8 absolvent al Școal* Iei de Bele-Arte din Iași, fost student la înalta academie de Artă din München, premiat al Exposiției oficiale Române, dorește a da lecțiuni particulare de pictură.—A se adresa la ziar sun : „Pictor“. Calendare: Obiecte de Arta, Cadouri, pentru noul an 19 l6 au sosit la UBRARIA SOCEC & Co .SocAnon, Iași | IMWINT și Serviciul telefonic al ziarului „Evenimentul“ titțla l la Concentrările București, 14 ianuarie Ofițerii de rezervă vor fi concentrați în serii de câte 15 zile.” Parte au și primit ordinele de chemare, urmând ca pe ziua de mani joi 15 ianuarie să se prezinte la corpurile respective. Concentrarea soldaților și gradelor inferioare se va face la sfârșitul lunei ianuarie, în serii și anume începând cu cel” din contingentul 1897. Pe ziua de 20 ianuarie, vor fi concentrate patru contingente: &ft • p. «v Marele împrumut al Triplei înțelegeri -----Unde se va face împrumutul ?----- Viena. 14 Ianuarie Tripla înțelegere are de gând să lanseze un împrumut de 20 miliarde, pe piețele din Petrograd, Londra, New York, Paris și Tokio. Se crede că New Yorkul va prelua asupra lui, cea mai mare parte a împrumutului. Situația grasă din portugalia - Ofițerii alături de revoluționari— Viena 14 Ianuar Agenția Freuter află din Vip că, călătorii din portugalia, asigură că situația este foarte gravă. 300 ofițeri și-ar fi predat săbiile în semn de solidaritate cu revoluționarii. Ei au refuzat a părăsi căzărmile în care se considerau ca deținuți și aceasta ca protestare în contra ministrului de război care Hind odinioară anarhist a trecut în partidul republican. Sosirea comandei noastre de monede București, 14 ianuarie / Ministerul nostru de finanțe avea comandată la Cassa Basse & Seine din Altona, o cantitate de monede de argint de câte 2 lei, 1 leu și 50 bani, în valoare totală de vreo 20 milioane. Aceste monede au sosit în țară, în schimbul tranzitului acordat de guvernul nostru unei sume de 80 milioane aur, destinați băncilor germane din Turcia. Lovirea unui pachebot italian aproape de Neapole Roma 14 ianuarie Incrucișătorul francez „Latouche Tréville“ a oprit pachebotul poștal italian care făcea serviciul între Sardinia și Neapole. In timpul cercetărilor care se făceau pe vasul italian, din cauza furtunei, prora încrucișatorului a lovit și avariat pachebotul italian, care sa retras în portul Cagliari. Manifestațiile din Budapesta Geneva 14 Ianuarie (corespondențtl din c Budapesta ai ziarului „Uzibuna 3c §encva“, anunță că manifestațiile in contra războiului și in contra Siristrici și Germaniei icciu din ce in ce un caracter mai intensiv.Silitori tați te păstrează o atitudine pasivă. Ln zi fete din uzină , membrii partidului independent, au constituit un comitet ce acțiune. Scopul acestui comitet este proclamarea independenței dlugariei și găsirea mijloacelor prin prin care sar putea înlătura catastrofa care amenință dUngaria din partea că uși sor,a Serbiei și a că amâniei. Soc#eririle de la Calafat Turnarea porturilor românești. - Denunțurile primite de autoritățile românești— Activitatea agenților austriaci în țara noastră, București, 14 ianuarie Descoperirile făcute de către autoritățile românești la Calafat, cu ocaziunea arestărei celor 3 ofițeri austriaci, care introduseseră în țară prin contrabandă materii explosibile, sânt puse în legătură cu un întreg sistem pe care autoritațile noastre sânt pe care al descoperi. E vorba ca austriaca să încerce minarea Dunărei și a porturilor noastre chiar pe teritoriul românesc. Admiinistrațiile noastre publice interesate primiseră oarecari denunțuri că explosibille ar fi fost puse chiar pe malul românesc și că însăși mina care a expoadat acum câtva timp la T. Severin, ar fi fost montată pe ascuns chiar pe teritoriul nostru. Siguranța generală a statului a început cercetări în acest sens, iar descoperirea de ea este o confirmare că denunțurile erau întemeiate și că se dovedește astfel că sa constituit o adevărată armată de agenți austriaci care să introducă explosibile prin țara noastră pentru a mina porturile Dunărea. Un comunicat oficial austriac Situația pe Vistula și la Tarniow.Luptele din Carpăți. Viena 14 ianuarie Situația generală e neschimbată. Lupta de artilerie a continuat ori pe ambele părți ale Vistulei cu mai multă intensitate decit în ultimile zile. Artileria noastră grea la vest de Tarnow, a bombardat cu succes un parc de trăsură a inamicului, care a fost risipit. Mai multe companii inamice la sud vest de Tarnow, au fost alungate. Asupra unei părți a frontului pe Nida, focul artileriei a durat toată noaptea până dimineața și a fost reluat în zorii zilei, cu multă tărie ln Carpați, au avut loc lupte, în văile de sus ale rîului Ung și la Magyari. Adversarul a trebuit să evacueze cîteva înălțimi importante, după zadarnice contra atacuri pe care le-a întreprins de repetite ori. In Bucovina, nici o luptă. Pe teatrul războiului meridional liniște, PROSXMLXXXXXK «MgngM&amgB SAPTAMANA VIITOARE Va avea loc sigur tragerea clasei M IANUARIE 21 Mercuri ORĂBIȚI-VA dacă voiți a mai obține un lot norocos SCHRÖDER pentru TRAGEREA MILIOANELOR 1.8 loz numai Lei 214 Lei 4. - 112 Lei 8. - 11 Lei 16. Cel mai mare câștig al loteriei române evl. Lei 1.000.000 (UN MILION) ROB. TH. SCHRÖDER - IAȘI Strada Ștefan cel Mare No. 8 Centrala: BUCUREȘTI: Calea Victoriei No. 97 Sucursale: Calea Victoriei 50, Calea Griviței 96, Str. Lipscani 72 Botoșani: Calea Națională 203 Brăila: Strada Regală 4 Constanța: Piața Independenței 24 Craiova: Strada Unirii 71 Galați: Strada Domnească 14 Ploești: Strada Basarabilor 1 MN MHHWM HM M HHHHH**M H MMHNNH MN