Evenimentul, octombrie-decembrie 1914 - ianuarie-februarie 1915 (Anul 22, nr. 200-300)

1914-11-25 / nr. 249

nie pentru cea mai mare bucurie a mândriei noastre naționale.“ Despre această lucrare a compatrioatei noastre se ocupă și multe alte ziare și reviste din străinătate cum sânt : „Teosofia Italiană“ ; „Teosofia Engleză“; „Il Vessillo israillitico Italiano“ ; Le memorial de la librairie frangaise“ etc. etc. Or. Sir. ----------ooo--------- Panceratele Panceratele de azi datează din anii cincizeci ai veacului trecut. In răsboiul din Crimea, început la anul 1854, granatele rusești au sfărâmat, de pe mal, flota franceză și engleză, zidită din lemn. Aliații au fost nevoiți să vadă de un material mai solid.... Pe 1855 au fost gata nouile corăbii, cu părete de oțel — iată ce schimbări se pot întâmpla în cursul unui răsboi lung — și granatele nu mai aveau nici un efect. Astfel se începu acea rivalitate între platoșe și ghiulele, ce până în ziua de azi nu s’a terminat. Cam de vre-o zece ani încercările de întrecere au ajuns la un punct fix. Ghiulelele, au ajuns biruitoare. De la distanță de câteva mii de metri sparg ușor lespezile de oțel din coastele corăbiilor. Acestea se pot apăra numai punând mai multe rânduri de lespezi peste olaltă, dar aci este o margine , greutatea, care cufundă. Platoșele se fabricau la început din fer moale. Lespezi de câte 12 cm. groase se cuiau peste construcția de lemn a vapoarelor. De cojocul acestora s’a găsit însă însă în curând ac: granate mai puternice. Atunci lespezile s’au fabricat din fer variat, în grosime de 25 cm. Chestia mai era, ca rezistența, respective elasticitatea platoșei să fie cât se poate de mărită, căci ferul simplu plesnește și se sfarmă, în loc de a fi găurit, când îl lovește granatul. Spre acest scop păretele vapoarelor s’a făcut după sistem Sandvich, va să zică între două lespezi de fer s’a pus o pătură de lemn, strânse toate trei prin șuruburi, una de alta. De la o vreme nu mai corespundea nici construcția aceasta. Numărul lespezilor nu se putea înmulți însă. Nu era, decât să se caute un material nou, și o preparare nouă, fără de a mări greutatea. Firma Schneider din Creuzot (Franța) făcu deci experimente cu platoșe de oțel curat, și obținu rezultate admirabile. In 1876 s’a tras, în Italia cu ghiulele,de 10 mm. greutate din tunuri de 100 tone, asupra lespezilor de 55 cm. oțel curat, și asupra altora sistem Sandvich, de același grosime. Câtă vreme prin aceste din urmă ghiulele au trecut, pe cele de oțel abia au isbutit să le crape. Ca să evite craparea, fabrica din Cammel (Anglia) construi așa numitele lespezi Compound, unind tăria oțelului cu elasticitatea și trăinicia ferului bătucit. Platoșa de fer dinăuntru ținea platoșa de oțel de dinafară, după ce pleznea aceasta. Fabricarea nu era anevoioasă. Dacă asupra unei lespezi de fer strânsă în cadru, torni oțel topit, iar după răcire te pui și le bătucești. Când însă platoșele Compound au fost armăriate cu cele de oțel curat, a ieșit la iveală, că ele nu sunt rezistente la oțelul curat, față de ghiulele de 900 kgf. ale tunurilor Armstrong. A doua ghiulea se sfărâma, câtă vreme oțelul crapa numai, chiar și după a treia împușcătură. Alte încercări se făcură cu amestecarea de nichel în oțel. Rezultatul a fost în adevăr uimitor. Lespezile erau tari ca diamantul. Fabrica Krupp din Essen (Germania) isbuti să introducă nouă procedeuri în fabricarea de lespezi din nichel-oțel, mult superioare tuturor celorlalte. Patoșele acestei fabrici, numai de 30 cm. de groase, au rezistat ghiulelelor de calibru 35 cm. și greutate de 355 kgf. la distanță de 115 m. fără de a se îndoi măcar! Toate marile stabilimente industriale lucrează acum platoșele după brevetul firmei Krupp. Firește, că tunurile de calibru 42 cm. ale Germanilor, vor provoca o nouă revoluție în fabricarea platoșei, căci fortăreața Lorbin, din Lüttich, a fost spartă dintr’o singură ghiulea, cu toate că era zidită din cel mai bun și mai tare oțel, cunoscut în practică. Dacă Germanii vor isbuti să instaleze pe corăbiile lor cele mari astfel de tunuri, nu le va putea rezista nici un fel de pancerat și fabricile vor trebui să vadă de noui experimente. Germanii au aplicat platoșele și la baloane, având astfel adevărate crucișătoare în aer. Nacela în care încap câte 60 soldați și partea de desubt a balonului propriu zis, sunt scutite de salvele dușmanilor prin platoșe de nichel-oțel. Francezii au încercat să aplice la aeroplane acest mod de scutire, însă aeroplanul devine greoi, aproape până la nefolosire. -------------------CJOIZf—-------------- EVENIMENTUL Serviciul telefonic al ziarului „Evenimentul“ Ediția I»i. am 4 Guvernul român refuză să angajeze țara într’o acțiune in favoarea Serbiei - întrevederea dintre d. Brătianu și miniștrii Triplei înțelegeri din Capitală -București 24 Noembrie §uvernul român refuză să angajeze faza înt’zc acțiune in favoarea Serbiei. (Aicesta este răspun stil 9alezi de câtre priședintele consiliului 9. ofone fo&zafianu, miniștri forilzipfei &nțelegezi, care ezi dimineața au soși la 9. căzătianu, pentru a intreba guvernul asupra atitudinei sale in ce privește complicații fe 9ino&arcani. * Se știe că la sotici lâ zile Szipfei Ințelegezilot ceia a raspuns ca este gata a 9a ajutorul cerut Seréieif 9 a că i se garantează că in caz de mișcare a Sfântgazifor, in contra §zecilor, Sirmânia iși ia insărcinarea a paza fi za o zice acțiune a fi utgazifor. 99. Sonet Sfozătianu a declarat miniștrilor &zipfci Ințeregezi că România nu voește să se amestece în complicațiile din Balcani. Stăruinjii Italiei pentru a se ajunge la o înțelegere cu Bulgaria București 24 Noembrie Italia depune mare stăruință pe lângă guvernul sârb, pentru a face concesiunile necesare de a se ajunge la o înțelegere cu Bulgaria. Singura țară țara se arată absolut refractară oricărei înțelegeri cu Bulgaria, in ce privește concesiunile, este precam Miniștrii Triplei înțelegeri fac sforțări colosale la Sofia și la Niș, pentru a se ajunge la un hexuUat. t|a nou comunicat sârb  Se, anunță noi victorii sârbești — Niș 24 Noembrie Pe întregul front, se anunță succese ale armatei sârbe. Austro-ungarii au fost respinși pe întreg frontul. Am făcut prizonieri 2 ofițeri superiori, 16 ofițeri și 400 soldați- Prada de rezboi este foarte mare. Pe un alt front am luat 4 baterii inamice* Un comunicat rus -Lupte pe frontul Lovicz- Petrograd 24 Noembrie Comunicatul marelui stat major anunță : Lupte crâncene continuă pe frontul Lovicz, mai ales în regiunea Lodz și la vest de Petroka. In ziua de 21 Noembrie, automobilele noastre blindate folosindu-se de întuneric, au intrat întro importantă coloană inamică, pe care au răsipit-o, focul mitralierelor și loviturile tunurilor noastre, cauzând mari perderi. Restul frontului fără schimbări esențiale. Violente lupte in Polonia —• Formidabila ofensivă rusă. —• Germanii săbesc frontul de vest București, 24 Noembrie După știri particulare sosite în cercurile diplomatice, luptele din Polonia urmează cu o violență extraordinară. Germanii fac sforțări de neînchipuit pentru a ține în loc ofensiva rusă, care este formidabilă. Alte 3 corpuri de armată germană, au fost aduse din Belgia. Ofensiva victorioase a Francezilor - Ei câștigă teren pe tot frontul (T. Eiffel) Paris 24 Noembrie. Francezii au realizat progrese sensibile in regiunea de nord, unde au făcut numeroși prizonieri germani. Atacurile neașteptate ale infanteriei franceze, au permis cucerirea mai multor rinduri de tranșee germane in regiunea faugemert, precum si a unei posifii strategice foarte disputată de mai bine de o lună de zile, intre pizmnnde-Tpres- Cn toată Violenta canonadei a artileriei germane, trupele franceze au menținut intregul teritoriu câștigat. Germanii au bombardat cu o intensitate particulară, trasat Reims, in ziua de k Decembrie. In Argonnes, ofensiva franceza este foarte Vie. Papi ce au respins toate contraatacurile germane, francezii au câștigat puțin teren peste tot Germanii iau dorințele lor drept realitate, răspândind peste tot stiri false asupra situației din Maroc, unde domnește cel mai mare calm, după cum se constata de numeroșii ciripe ai al țirilor neutre, care locuesc in această regiune. Buletinul german . Acțiunea trupelor franceze la Altbrsch -Berlin 24 Noembrie Marele Stat major anunță următoarele: „Astă noapte localitatea Vermelles, la sud est de Bethune, fiind sub focul necunoscut al artileriei franceze, a fost părăsită de noi în mod voluntar. Păstrarea acestei poziții ar fi cerut sacrificii nefolositoare. Am aruncat în aer clădirile care au mai rămas. Trupele noastre au ocupat pozițiile pregătite de mai înainte, la est de localitatea Vermelles. Dușmanul nu ne-a urmărit până acum. La vest și sud vest de localitatea Altkirsch, francezii au reluait atacurile cu forțe destul de considerabile, dar fără succes și cu perderi simțitoare. In genere, pe tot frontul de vestirau fost evenimente însemnate. puternica ofensiva a armatei sârbe — Austriacai respinși pe tot frontul — Niș, 24 Noembrie ori armata sârbă a luat ofensiva pe toată linia. Sârbii au respins pe Austriaci pe tot frontul, înaintând pe o distanță de 26 km, luând Austriacilor 600 prizonieri, tunuri, mitraliere și muniții. Ilustriacii au fost cu desăvârșire surprinși de schimbarea subită a Sârbilor, de la retragere la ofensivă. Prizonierii austriaci spun că armata austriacă este obosită și duce lipsă de provizii și de muniții, din cauza drumurilor rele și a îndepărtărei de la locurile de aprovizionare. Uneltirile din Bulgaria Sofia 24 Noembrie Corespondenții ziarelor străine aflători la București, răspândesc în străinătate mai ales în presa mică, calomnii în contra Bulgariei. E de ajuns a enumera seria următoare de născociri, pe care corespondentul Ilui Tzarskoye Slovo“ la București, a crezut că trebuie să le telegrafieze ziarului său deși fiecare din ele este un atentat contra adevărului conștiinței și bunului gust. Astfel Regele Ferdinand ar fi în raporturi neîntrerupte cu Împăratul Frantz Iosif în palatul regal ,ar fi instalat un post de radiotelegrafie servit de austriaci și cami ar fi telegrafiind orice, și în fiece zi la Viena și la Berlin, toate propunerile Triplei înțelegeri făcute Bulgariei. Un acord secret ar exista de multă vreme între Sofia și Viena, cunoscut numai de Wrege și de câțiva miniștri, ministrul Greciei la Sofia, ar fi făcut reprezentațiuni contra nu știu căror pregătiri militare secrete ale Bulgariei, reprezentantul Angliei s’ar fi unit la aceste reprezentațiuni și ar fi dat a se înțelege că Marea Britanie ar ocupa o parte din teritoriul bulgar și ar sprijini, prin toate mijloacele o acțiune a Greciei. Toate aceste povești nu au nevoie de desmințiri (Agenția Bulgară).