Evenimentul, februarie-martie 1923 (Anul 31, nr. 550-594)

1923-03-21 / nr. 585

•m Dacă această fată ar fi fost crescută în ideea sănătoasă, că băietul poate petrece și cu toate acestea rămâne tot ei pe când fata vrând să-l imite perde toată posibilitatea de a mai fi ea fericită ea nu și-ar fi sdrobit viața atunci când vede pe logodnicul ei intrând în un restaurant de noapte cu foasta lui prietenă. Că femea în viața grea de azi trebue să fie egală bărbatului în fața datoriei, în fața muncei ; acest adevăr nu îl mai neagă nimeni. Cât despre partea cealaltă a așa ziselor petreceri acolo nu, femeea nu mai e egala bărbatului și nici nu trebue să fie. Căci ea nu e inferioară, ci e superioară, căci ea poate să nu petreacă și să-și aștepte curată tovarășul de viață. Ca concluzie, impresia ce-ți rămâne după ce cetești la Garsonne e că autorul departe de a face apologia vițtului, el ți-1 arată în toată goliciunea lui, tocmai pentru a te îndepărta de el. Că descriind acest tip de fată care devine la Garronne, în urma deziluziei ce o are când se convinge că logodnicul ei nu e omul pe care și-l închipuise și neavând în acel moment sprijin nici în tatăl ei, un egoist, nici în mama ei, o depravată ; vrea să fie și ea „băiet“. Merge din deziluzie în deziluzie și vecinie cu nostalgia vieței ce ar fi trebuit să o aibă, dacă mergea drumul bătut, vrea să ne arate că tocmai această egalitate înaintea vițtului nu poate exista și că fata trebue să rămâe fată, adică curată, căci altfel se aruncă ea singură în cea mai cumplită suferință. Delay 000 Informații Suntem positiv informați că nu se va aproba nici un spor al soldelor ofițerilor. Cele publicate prin ziare sunt numai proecte, fără nici o șansă de a fi realizate. Ministrul Cultelor și Artelor a încuviințat tipărirea manuscriptelor de Psaltiri și Evanghelii,a Mitropolitului Varlam, sub îngrijirea d-lui Gh. Ghibănescu. Tipărirea se va face la tipografia M-rea Neamțului, cu cheltuiala sus zisului minister. „Patria“ din Cluj publică următoarele : Dăm mai jos numărul elevilor după naționalitate, de la cele trei școli primare urbane de Stat din jud. Maramureș, conform unei statistice aflătoare la dir. gen. al instrucției din loc. Vișeul de sus: 116 români, 158 unguri, 297 evrei ; Vișeul de jos : 66 români, 2 unguri, 40 evrei. Sighet: 181 români, 11 ruteni, 37 unguri, 324 evrei. Total români 363: evrei 661. D. Paveliuc, fost subșef al uzinelor din Spitalul Sf. Spiridon, a fost numit șef al acestor uzine, în locul d-lui A. Moroy, trecut la pensie. EVENIMENTUL Eri la Cameră, d. I. Brătianu a avut cutezanța sa spre d-lui I. Maniu că duce lupta nu împotriva Constituției, ci ca să vie la putere. D. I. Maniu protestănd, a amintit de tratativele dintre partidul național și cel liberal, spunăndu’i atunci d-lui Brătianu că, în cazul chiar de s’ar face înțelegerea naționalo-liberală, d. Maniu n’ar sta alături în guvern de d. Brătianu. D. Brătianu a înghițit și a...tăcut. Ultimul cazan de la Uzina Tranvaiului, care a fost deteriorat de incendiu a fost reparat, astfel că de azi—ni se spune vor fi puse pe linii toate vagoanele. D. Moțoc, care fusese la București, luând parte la ultima consfătuire ce a avut loc la Ministerul Comunicațiilor, cu privire la proectul de reorganizare al serviciilor P. T. T. s’a întors în localitate. D-sa ne confirmă în totul cele relatate de noi în un număr trecut cu privire la împărțirea serviviciului P. T. T. în zone, ce vor fi conduse de un Inspector regional. In satul Călinești un violent incendiu a distrus casa și grajdurile locuitorului Mihail Cap, arzând și trei vaci. Focul a luat naștere de la o lumânare care a fost uitată aprinsă în grajd. joi 22 Martie (9 Martie) fiind Serbarea S-ților 40 Mucenici din Ezeru! Savastei, se va oficia la biserica S-ții 40 Mucenici, fiindu-i Patronul numitei Biserici, un Serviciu Divin de un sobor de preoți în frunte cu parohul acelei biserici Ecou. Oh. Agapi Stavrofor, asistați și de părinții Diacon Arhidiaconul, V. Marțian și Părintele Buznea. Răspunsurile S-tei Leturghii vor fi date de corul Seminarului Veniamin. Cu această ocazie creștinească se face o deosebită postire onorab. Poporani ai acestei Biserici și tuturor bine credincioșilor creștini a lua parte la această serbare. Un mare bal mascat și costumat va avea loc în seara zilei de Duminică 25 Martie 1923 la Societatea de gimnastică sport și muzică. Va fi ultimul bal din iarna aceasta și desigur cel mai reușit care s'a dat la Societatea de gimnastică din localitate. Biletele la agenția teatrală Brașov. Duminică, 25 Martie ora 4 d. a., va avea loc producțiunea elevelor școalei Normale ’de fete „Mihail Sturdza“ pentru crearea unui fond de excursii. Părinții, corespondenții și toți acei care se interesează de mersul acestei instituții sunt rugați a lua parte. Prețul unui bilet 10 lei. Ne-am mărginit’pană acum să atragem binevoitoarea atenție a edililor noștri, asupra nerușinatei și neomenoasei specule 1 ce de la un timp de vreme este impusă populațiunea, cerănd in acelaș timp luarea de măsuri drastice ca să se poată face o bună aprovizionare. Ni s’a răspune insă cu diferite comunicate cari dacă nu au avut darul să satisfacă lipsurile, dădeau oarecare speranță. * Ne-am inșelat și cu atât mai mult cu căt ancheta făcută de noi a dat rezultate mai mult decât surprinzătoare. în. In preajma sfintelor sărbători piața este lipsită cu desăvârșire de orice aliment, iar puținul care se găsește este speculat, vănzăndu-se cu prețuri fantastice. Spunem aceasta întrucât lașul, era unul din orașele unde viața nu era atât de excesivă față de alte orașe. Totuși, de două zile parcă ar fi un boicot, din partea tuturor angrosiștilor căci nu este tolerabil și aici ar fi nimerită intervenția autorităților,—i ca suta de ouă spre exemplu să se vândă cu 280 lei, carnea de la 14 lei in sus, zaharul să se vândă pe sub mână cu 45 lei kg. Ceia ce e mai trist insă este un fapt care ne-a fost relatat nouă la redacție anume că anumiți negustori refuză să văndă populațiunei făina de popușor sub pretexte cari nu intră in cadrul acestui reportaj ca să le relevăm. * * * Prețul făinei incepănd de astăzi a fost urcat cu 50 de bard, cu toate acestea, lipsa este accentuată, lumea făcând coadă ca să poată obține. E cazul deci ca Comuna sa procedeze cu toată energia iar dacă măsurile toate de dânsa nu vor da roade, e datoria cetățenilor să intervie pentru ciumarea acestui boicot. REPORTAJUL ZILEI în preajma Paștelor lașul lipsit de alimente Speculanții boicotează populațiunea .Lipsa de carne, zahăr ouă și făină— O anchetă Curățirea Străzilor Curățirea străzilor a început încă din luna Decembrie 1922, așa, spre exemplu, în strada I. C Brătianu, cu începere de la strada G. Mîrzescu și pînă la capătul care dă în Strada Șurărie, s’au adunat movile de gunoae care au inceput a înverzi, probabil dacă vor rămâne a și la vară, va crește iarbă pe ele. Dacă strada care poartă numele celui care astăzi face parte din guvernul care vrea să treaca noua Constituție, se află în acest hal, apoi de rest, este ușor de înțeles. Lumina electrică e slabă, carne nu este in fiecare zi, pentru că suntem în postul mare, stradele nu se curăță pentru că nu se găsesc oameni de serviciu, gunoae Ie nu se cară pentru că caii "sunt întrebuințați la trăsurile Comunei, și câteodată nici apă nu este, pentru că a venit Siretul mare și a rupt podul pe unde trece conducta de la Timișești, nu au circulat din cauza tramvaele dtului de dăunăzi, Bănea e in ceamai puțină pentru că se isprăvește stocul de grâu care era la dispoziția Comunei. Stăm de tot bine. Ioan Gheorghiu zis Olteanu a fost trimis de siguranța locală la parchet, fiind găsit fără acte in strada Săulescu No. 2. El e suspect. Nu poate justifica situația militară, zice că-i din Bârlad și este semnalat siguranței ca pungaș și spărgător. Se fac cercetări pentru stabilirea antecedentelor și starea lui civilă. Au apărut „Trei luni de studii in Franța datorite unei icșence d-ra Mioara Coman, despre care ne vom ocupa in unul din numerile noastre viitoare. o [Partea 11] [ia Generală a Invalizi- Răsboiul României Mari“ ^avilor t No. 15, angatat și om de isterul de finanțe face cunoscut , că în Ardeal s’a descopeînsemnată de timbre fis- 20 lei, toate organele să timbrate ce convinge dacă afirmativ să UN CERC AL FUNCȚIONARILOR DE LA SIGURANȚA Funcționarii serviciului special de siguranță din inițiativa d-lui Gheorghe V. Leahu, convinși de necesitatea inființarei unei asociații care să strângă legăturile dintre ei —statuând una mai puternicăcare mai ales in timpurile actuale este atât de necesară in greaua lor misime ce au de îndeplinit și pentru a-și putea cultiva mintea și sufletul, desvoltănd intre ei dragoste de meserie, dreptate si cinste precum și sentimentul patriotic și național, adunați sub președenția d-tot Ovid Măcelaru șeful siguranței, au hotărât înființarea unui cerc cultural al funcționarilor acestui serviciu cu numele de ,V. Lascăr“. Vor ține diferite conferințe la care vor invita profesorii Universitari și magistrații ieșeni cari să vorbească, precum și persoane specialiste in domeniul dreptului administrativ și legilor de poliție. Deasemenea au hotărât și au luat ființă, cu un capital subscris de 45 mii lei din care s’a vărsat 15 mii, o casă de economie și ajutor reciproc. Președinte onorific al comitetului a fost ales dl Ovid Măcelaru, șeful siguranței, Președinte activ dl. Gh. V. Leahu comisar, vice prezident, dl. Gr. Botez. Membrii: 1. Agăgeanu, V. Marteniuc, V. Olteanul. Cenzori: Nedelchi, d. Pan, F. Brăilescu. Casier comptabil I. Țârdea și secretar Gh. Fibn. —s— Campania agricolă de primăvară a început. Prin diferite localități iarăși se semnalează ne* mulțumiri din partea locuitorilor, din cauza pământurilor care încă nu sunt pe deplin *stabilite cui aparțin. Dl. Prefect de județ și dl. Consilier Agricol ar trebui să se intereseze din timp pentru a nu mai avea spectacole triste ca in anii precedenți. Mulțumită muncei devotată depusă de d-nii ingineri ceferiști Lepădații și Grinsberg, linia Munteni-Crasna a fost în total restaurată și circulația trenurilor pe deplin restabilită. Servitorul Ștefan Popescu, din satul Șorogari, fiind trimis la cârciuma din sat pentru târgueli, s-a pus pe băut. Plecat de acolo a luat drumul spre o vie unde a fost găsit a doua zi rebegit de frig și până să i se dea un ajutor a încetat din vieață. S’a deschis o cercetare. %