Evenimentul, februarie-martie 1923 (Anul 31, nr. 550-594)

1923-03-23 / nr. 587

Informații Elevele școalor ortodoxe de fete sub conducerea unor profesoare, au plecat aseară la București unde au loc un congres și un concurs de lucrări intre scoalele societăței ortodoxe din țară. La abator s’au tăiat ori 300 vite, așa că pe ziua de azi, se va găsi credem o cantitate suficientă de carne in piețe. Vineri 23 Martie ora 6 p. m. Dl. Inginer Cassetti își va desvolta conferința sa despre „Situația Uzinelor Electrice din Iași“ in sala Cercului Inginerilor din Str. Ștefan cel Mare No. 4 etaj. Rugăm stăruitor pe toți camarazii și pe toți cei care urmăresc cu interes problemele de refacere ale Iașului să asiste la această conferință. Societatea de locuințe eftine, a făcut intervenția necesară, pentru a se forma 6 trenuri navete necesare la aducerea bazaltului pentru repararea străzilor ce intră in obligațiile acestei societăți. Se crede că pănă intr'o lună, materialul va fi adus in localitate. Tribunalul secția a doua, s’a pronunțat, in procesul Sans-Posmantirer, cu privire la dărâmarea unui perete de scânduri din cofetăria Victoria din strada Ștefan cel Mare și din cauza căreia chiriașul Posmantirer e lipsit de folosința apartamentului ce ocupă. Tribunalul a anulat decizia ca să refere, rămânând ca Pasmantirer să intenteze o acțiune specială de daune. —s— Un mare bal mascat și costumat va avea loc în seara zilei de Duminică 25 Martie 1923 la Societatea de gimnastică sport și muzică. Vă fi ultimul bal din iarna aceasta și desigur cel mai reușit care s’a dat la Societatea de gimnastică din localitate. Biletele la agenția teatrală Brașcu. g* Poliția din Dorohoi a cerut arestarea unui tânăr, anume Dumitru Popovici acuzat de crimă. Popovici a fost azi găsit în localitate și trimis sub excortă la Dorohoi. 1 APRILIE La 1 Aprilie va fi vernisajul expoziției caricaturistului Miron. De data aceasta Miron vine cu o serie interesantă de subiecte orientale culese de pe Bosfor,Adin Stambul, Pera și înprejuimi, serie care va face succesul expoziției sale din anul acesta, in lipsa salei Expresul care va fi închiriată unei societăți, caricaturistul Miron este silit să-și facă expoziția sa in salonul Foto- Royal din strada Lăpușneanu, unde lumina și încăperea îi sunt destul de suficiente. Afară de seria orientală, Miron mai anunță și o nouă serie de tipuri cunoscute din Iași a căror nume le vom publica în curând. In așteptarea apropiatului 1 Aprilie, dorim talentatului artist un deplin succes. Ziarul „Aurora“ a publicat o scrisoare a unui corespondent ocazional prin care se aduce tot felul de acuzațiuni d-lui Dr. Botez, sub-șeful serviciului de siguranță din Iași. Pentru a sevedea temeiul denunțului publicat de confratele bucureștean, e destul să spunem că el pornește de la un dezertor și pușcăriaș, Maer Herșcovici, dispărut actualmente din localitate, —s— HRAMUL BISERICEI 40 SFINȚI Azi s-a serbat hramul bisericei 40 de Sfinți. Serviciul religios, în asistența unui mare număr de credincioși, a fost oficiat de părintele Agapi, parohul bisericei. RECENSĂMÂNTUL FISCAL Administrația financiară a primit toate instrucțiunile necesare cu privire la executarea recensământului fiscal, ce urmează să se aplice de la 1 Aprilie c. Delegatul Ministerului de Culte care a fost la Bălți unde alaltăeri a avut loc o nouă adunare a soborului preoțesc in vederea alegere de Episcopi, s’a înapoiat la București. In cursul lunei Aprilie delegații Mitropoliei Moldovei vor ■ pleca in inspecția Mănăstirilor, din județul Neamț, a căror gestiune urmează a fi controlată. Parchetul local a fost incunoștiințat de cel din Galați, că s’ar găsi in localitate tineri cari au beneficiat de diplomele false, emise de Școala de comerț de acolo. Cercetările se fac foarte discret. —s— Cu privire la mersul epidemiilor, ni se comunică de către cei în drept, că ele au stagnat. Se mai înregistrează in Bucovina vre’o 9 cazuri de scarlatină dintre care 4 au fost mortale. Intre Fălticeni și Dolhasca in dreptul kjm. 10 trenul din cauza terasamentului slab incetăndu-și viteza, mare parte din călători au sărit jos. Din nebăgare de seamă fata Profira Albu, a fost prinsă intre roate și mutilată îngrozitor. La 28 c. are lac in localitate adunarea veteranilor din războiu. —s— Ministerul de finanțe a invitat pe prefectul județului, ca in conformitate cu legea să se constitue comisiunea, care in ziua de Marți 31 Martie, să verifice situațiunea caselor publice din localitate. Angrosiștii de zahar, au fost invitați azi la o consfătuire, la Primărie. ■ ■ ‘ CURIOS PROCEDEU POLITIC Intr’un număr al „Evenimentului“ am arătat cititorilor, încercarea lui Lloyd George de a unifica partidul liberal englez. In legatură cu această acțiune, Asquith sa dus la Cambridge ca să fie o cuvântare.—Pe când membrii comitetului clubului pregăteau primirea șefului lor, primiră o telegramă in următorul cuprins : „Asquith salută și regretă că din înprejurări neprevăzute, nu poate lua parte la dineu. — Dorește clubului liberal din Cambridge deplin succes“. Telegrama fiind dată din Londra la oara 5—9 minute, pe când trenul cu care Asquith trebuia să plece era pentru ora 5, a intrigat pe unul din comitet, care înpreuna cu alți 3 membri s-au dus la gară să aștepte sosirea trenului. Acolo găsiră un număr de studenți așezați mai la o parte pentru a nu fi în evidență, iar in piața gărei se aflau 6 j j automobile gata de plecare. Când sosi trenul membrii comitetului se repeziră la vagonul unde se află în adevăr Asquit și spre surprinderea lui îl luară aproape pe sus, și-l suită în jtr’un automobil. Cercetăndu-se apoi se află că un număr de studenți conservatori din Combridge permise zădărnicirea intrunirei liberale ducând pe Asquit la Roystond la 12 mile de Cambridge. In urma acestei neizbănde studenții, I firește, că au fost zeflemisiți de adversari și chiar de prietini. I Întrebări, Administrația Comunală, dar că o să ne mai fiem mult timp cu gunonele presărate în lungul trotuarelor. Ori sunt poate florile de primăvară cu care Edilii noștri vor să împodobească ■ [UNK]orașul? Cu toții la Balul Mascat și Costumat care are loc în saloanele Societarei de Gimnastică, Sport și Muzică în seara zilei de Duminecă 25 Martie 1923 - — .000 --------- Cronica parlamentară CÂND OPOZIȚIA SE AGITA Cine își poate închipui, suind dealul ce duce la dochetul Palat al Camerii, că mergând, să audă pe reprezentanții națiunii, drumul său va fi barat, de zeci de agenți secreți, sentinele, jandarmi fercheși, de îndată ce trece poarta, care da în curtea Mitropoliei. Cuvântul, celor, trimiși, să ne apere nevoile, care cuvânt ar trebui auzit, liber de oricare cetățean, atât cât locurile în tribună o permit, e îngrădit de forța publică, ce nu dă acces, decât anumitor persoane, să vie, să-l asculte. Tu însuși ca ziarist, ești controlat, perchiziționat. Căci deputații din majoritate, după memorabila ședință, unde serpentinele și confetele, au împodobit în timp ce vorbeau, capul aleșilor țărei, geloși că, altă dată în parlamentul român, își puneau coronițe de trandafiri. Se tem, ca nu cumva, cei din tribună, să nu le arunce, ceva coroane de ceapă sau bombe asfixiante, spre a-i răsplăti de munca imensă, ce-o depun. Intri în loja presei, scoți hârtia, creionul, dornic, să însemni cuvintele pline de greutate, reformele importante, ce i le-ai propune deputatul suit la tribună, a cărui lozincă, trebuia să fie, când a fost trimis în parlamentul țării, să lupte pentru soarta celor, pe care-i reprezintă. . Dar vai îubea spune trei cuvinte, martor,țar _sau minoritar, ori care ar fi și vociferările, huiduelile, aurostrofele, încep să curgă, pumnii se agită în aer, iar tu aplecat asupra tribunei, nu poți prinde, decât crâmpeie de vorbe, adesea numai silabe. Noroc de colegii , tăi bucureșteni, atât de simpatici și trimitori, care îți ajută prin notele lor, și să-ți complectezi frazele începute. Doar lorga, domină sala, prin vocea sa puternică, sonoră și cu plăcere o constați, e singurul, care e ascultat cu atenție de întreaga cameră. Iți pare vocea unui profet, ce spune întotdeauna adevăruri crude, în fața căruia pleci capul, fără a riposta. Prin loji cucoanele, în toalete elefgante, se distrează minunat. Opoziția sătulă de guvernanții actuali, fermi hotărâți, să nu voteze constituția liberală, nerecunoscând acestui Parlament eșit din alegeri nelibere, dreptul s-o tiduească, opoziția se agită, strigă, se frământă și neavând puterea să îndepărteze pe majoritari, întârzie pe cât , le stă în putință, lucrările lor, îi înpiedică să voteze mai curând, această constituție, ce înainte de a a se naște, a fost condamnată la moarte, de întreaga minoritate. I _ Iar domnul Manolescu-Strunga, a cărui rol de chestore, să facă pe monitorul, umblă de ici-colea, gata să intervie, de îndată ce, un deputat din majoritate, rădicând degetul, ca la școala primară, s’ar plânge, că un minoritar, nu-i dă pace, nu-i cuminte. Manolescu caută să potolească pe deputații înfier^bântați, care de la bancă la alta, iar , ca niște cocoși , neisbutind, amenință f cu comisiunea de disciplină. Oratorul ia tribună, de necazul întreruperilor, bate nervos cu pumnul. Ministrul Vintilă Brătianu, își mușcă unghiile, ministrul Moșoiu, cu inima sastisfăcută, zâmbeștesub mustața-i neagră, în timp ce ministrul Mârzescu, rotește niște ochi furioși, ce aruncă săgeți în opoziție. Aerul pare încărcat de praf de pușcă. Liniștea restabilită e relativă. E suficient ca d. ministru de interne, să apară și opoziția să clocotească , de mânie, întrunirea urmată de manifestație, proectată pentru Duminică le-a fost zădărnicită. D. ministru Văitoianuu, găsind manifestele lansate în public, cu caracter demonstrativ, nu le-a acordat autorizația.Î Și interpelările curg pe tema aceasta. D. Iunian cere cont întregului guvern, pentru această știrbire de libertate, știut că liberalii altă dată, au făcut o manifestație prin fel, atmosfera devine tot mai încărcată, deputații părăsesc băncile, sgomotul devine asurzitor. DL deputat Maltezeanu lovește pe d. Moldoveanu și încăerarea devine generală. Ședința se suspendă. Orele fiind înaintate, cortina cade pănă a doua zi. Afară ninga, plouă. Sunt zilele babii. Automobilele trag la scară, iar uu pleci grăbit la tren, să te întorci in provincia ta. Pleci cu impresia unui gol imens. Rezemată de pernele canapelei, în urechi îți răsună, amestecat cu zgomotul ce-i fac roțile trenului, sirenele, fluerile, huidueliie parlamentarilor și vrând să-ți amintești, oareși care fapte importante, auzite în ședințele, la care scrii, cu toată biuna-voință, cu toată străduința, ce o depui, să-ți concentrezi ideile, nu-ți revin în minte, decât insulte și fraze... fraze... fraze ! Cri ia De la Barou Duminică 25 Martie a. c. oara 12 a. m. are loc in sala de ședință a Curței de Apel din Iași secția I, alegerea de balotaj pentru un loc de consilier în Consiliul de disciplină al Baroului Corpului de Avocați din Iași, vacant în urma alegerei ce a avut loc Duminică 18 Martie c. Adunarea va fi prezidată de d. Eug. Herovanu decanul sbararoului corpului de avocați din Iași, asistat de d-nîi C Marino, Demostene Bbtez, Al. Teodoreanu și Vrănceanu. Candidați simt toți acei cari n’au întrunit majoritate absolută la prima votare și anume: D-nii Gr. N. Suțu, Ioan Popovici, Climescu, Dr. Const. Petrescu, D. Dimitriu Paușești, Samuel Goldenthal, M. Cohin Drăcșineanu și Const. Manciu. Imediat după alegere, Consiliul de disciplină se va forma conform art. 68 și urm. din legea pentru organizarea și unificarea corpului de avocat din 1 Februarie 1923, cu care ocazie, vor discuta cele 3 contestații, ce se vor produce pe masa Baroului -și anume : 1. Contestația cu privire la proclamarea ilegală a d-lui Ioan Rang ca Consilier care n’a întrunit 74 voturi, ci numai 73, din 146 voturi și 3 anulate, deci s’a călcat art. 61 din Legea Corpului de avocați, care zice că „vor fi proclamați aleși, toți acei care vor întruni majoritate absolută a voturilor valabil exprimate la prima votare.“ 2. Contestația cu privire la admiterea d-nei _ Elena Terenzescu care a fost scoasa din Barou prin deciziile Cursei de Apel și a înaltei Curți de Casație și Justiție date cu privire la ștergerea sa. 3. Contestația cu privire la alegerea d-lui Const. Simionescu, prin caleaea •o continuă flagrantă a art. 3 al, a din legea pentru organizarea și unificarea 1923 Alui dC aV ° Cați din 21 Febr*wri* Lii sa judecat de Curtea cu Juri, procesul de calomnie prin presă privitei pe amicul nostru d. Ciuhureanu și girantutul responsabil al ziarului „Evenimentul“. D. Ciuhureanu într’o frumoasa cuvântare a făcut deplina dovadă Curței cum că cuvintele adresate d-dri Ștefănescu de „Curățitor de vagoane“, nu fac obiectul acțiunei de calomnie, dar a cerut amânarea spre a veni martorii să facă dovada afirmărilor sale, în subsidiar, iar când curtea ar respinge ca inutilă această dovadă, atunci d-sa a cerut achitarea. Curtea după o lungă deliberare a adus verdictul de achitare a d-lui Ciuhureanu și a ziarului „Evenimentul“. Ministrul instrucțiunii nu va mai aproba nici o cerere pentru serbări școlare, dacă un program va figura danțul.