Evenimentul, mai-octombrie 1940 (Anul 34, nr. 8885-8906)

1940-06-11 / nr. 8888

2 La 10 Mai 1940, când a început atacul în contra Olandei,Belgiei și în nordul Franței, s-a aflat de apariția neașteptată a noului avion de bombardament în picaj, întrebuințat pe o scară mare de aviație germană. Străpungerea linii „Daladier“ și a fortificațiilor de la Sedan, Liege, Maubege, etc. s-a datorat în toiul acestui teribil tip de avion, cunoscut sub denumirea de „Stuka“sau avionul negru al morții. Dar odată cu ajungerea trupelor germane la țărmul Canalului Mânecii, prin cucerirea portului Zierikxel, Michelbourg, Zeebrugge, Ostanda, Nieuport, Calais și Boulogne, lumea a luat cunoștință de activitatea înspăimântătoare a așa ziselor „Vedete rapide“ germane. „Mas“—astfel se numesc aceste vedete rapide, care, ne informează ziarul londonez „Times“, sunt cu siguranță în număr de câteva mii. Fiecare vedetă e înarmată cu două tuburi aruncătoare de torpile, cu bombe submarine și tunuri anti-aeriene „Messerschmitt“ dînd acestei arme maritime o viteză de 100 km. pe oră. Cu aceste „Masuri“, germanii stăpânesc azi coastele Norvegiei, Danemarcei, Reichului de Nord, Olandei, Belgiei și ale nordului Franței. Englezii au început și ei să construiască astăzi asemenea vedete, în șantierele lor „Thornhott“. De notat că unul din părinții acestui teribil instrument de luptă, a fost Contele Amiral Ciano, tatăl actualului ministru de externe al Italiei. Urmele războiului fulger După „Stuka“ a apărut „Mas ... „Messerschmiții mării Ce sunt Vedetele Rapide Un document istoric Trupele franceze din Flandra sosesc în Anglie Corespondentul fotografic al marei agenții de presă „Associated Press“ a transmis ziarelor din New York zeci de fotografii reprezentând scenete extraordinare ale îmbarcării trupelor alate la Dunkerque, cu cîteva ore înaintea sosirii diviziilor germane motorizate. Clișeul de mai sus reprezintă o scenă unică în felul ei și anume momentul impresionant când un vapor cu trupe franceze a reușit după multe peripeții să ajungă la coasta engleză. După cum se vede bucuria soldaților francezi este imensă. Mmn satin ui se constitue săptămîna aceasta Ziarul „New-York Tribune“ este informat de către trimisul său extraordinar din Paris, că zilele acestea se va constitui în Capitala Franței „Uniunea Sacră franceză“. „Uniunea Sacră“ va fi prezidată de d. Paul Reynaud. Vor face parte din „Uniune“, toți marii patrioți ai Franței. Numele marafetului Petain, gen. Weygand, Pierre Flandri, André Tardieu, George Mandel, Charles Mauras, Paul Valery, Leon Daudet circulă persistent în toate cercurile în acest sens. Domiciliu forțat scriitorului Louis Ferdinand Celine Ziarul „World Service" anunță că guvernul francez a hotărât ca marele scriitor și reputat medic Louis Ferdinand Celine să fie obligat a rămâne pe tot timpul războiului întrun domiciliu forțat. Știrea aceasta, prin care se anunță că autorul cărților de mondial renume: „ Voyage au but de la nuit". Generalul Krasnov, corespondentul militar din Italia al ziarului „Krasno Armeetz“ publică o mare corespondență în care comunică că Italia face actualmente febrile pregătiri pentru complecta organizare a corpului de parașutiști. Formarea corpului se face sub directa supraveghere a mareșalului Itato Balbo, care este și șeful corpului de parașutiști. „Bagatelles pour un Massacre“, „L’ecole des Cadavres“ etc. a fost încarcerat, a provocat o mare senzație în toate cercurile. Se pare că lui Celine, i se aduc două învinuiri și anume: că ar face parte din așa zisa „coloană a V-a” și că ar fi un mare adversar al regimului republican. Până acum funcționează în Italia 7 centre de instrucție și hangare la : Siracuza, Trapane, Milano, Torino, Florența, Civita și Genua. Pe de altă parte, gen. Krasnov notează, că în ultima săptămână, s-au mai creiat încă 11 mari asemenea centre. Numărul parașutiștilor antrenați până azi, notează corespondentul, se ridică la 50.000 oameni. oiiilul italai organizează detașamentele de parașutiști EVENIMENTüt împușcarea șefului rexist Leontale a refuzat să răspundă la Interogatoriu Ziarul italian „Stampa“, anunță prin corespondentul de pe frontul francez al agenției „Stefani“, că Leon Degrelle, deputat de Bruxelles și șef al partidului „Rex“ din Belgia, a fost executat pentru că a refuzat să răspundă la interogatoriul cerut de autoritățile militare franceze. Deputatul belgian, ar fi declarat căpitanului francez Jaques Poloty, că nu are de răspuns decât în fața regelui său Leopold al III- lea. După această declarație Degrelle, a făcut salutul fascist și a mai spus : „Mor cu conștiința împăcată“. Totuși, ziarele belgiene, pretind că Degrelle, nu este mort, ci grav rănit. Ce conducător de stat a prevăzut cu exactitate desfășurarea evenimentelor Răspunsul a milioane de americani Institutul american al opiniei publice — ne informează „New York Tribune“ — a făcut recent o anchetă în marele public, la care au răspuns peste 7 milioane de oameni. Întrebarea pusă a fost următoarea: „Ce conducător de stat a prevăzut cu mai multă exactitate evoluția situației politice mondiale r 51 la sută din voturi a arătat pe d. Roosevelt ca cel mai indicat a deține întâietatea. 38 la sută din voturi a arătat că actuala situație a fost prevăzută de d. Hiter, iar 10 la sută din vouri l-au desemnat pe d. Mussolini. 1 la sută din voturi s'a pronunțat pentru domnii Chamberlain, Daladier și Churchill. După cucerirea nordului Franței de către trupele germane—notează „ Times“— guvernul britanic și-a pus întrebarea, dacă nu sosit momentul ca Marea Britanie, să puie în luptă „arma sa misterioasă”, care după cum se afirmă în unele cercuri londoneze, va grăbi cu cel puțin un an sfârșitul acestui război. Ce este „arma misterioasă britanică“ nu știe nimeni. Un singur lucru este fapt public în Anglia și anume că guvernul britanic din motive de scrupule umanitare nu intenționează să arunce încă în luptă o asemenea armă. Partizanii întrebuințării acestei arme secrete însă, in frunte cu d. Antony Eden, cer ca guvernul din Londra să se desbrace de orice prejudecăți și să înceapă lupta cu ea. Va fi întrebuințată ? Arma secretă britanică Dilema guvernului din Londra Adversarii față’n față. • • Printre prizonierii de război făcuți în Flandra — după cum afirmă comunicatul german — se află și numeroși soldați de culoare, care după cum se știe luptă în armata regulată franceză. In clișeul alăturat, 2 sergenți — unul marocan și altul algerian—intreținându-se cu doi tineri aviatori germani. Nobili englezi și germani căzuți pe câmpul de onoare din Flandra Căzuții britanici In luptele crâncene ce s-au desfășurat în Flandra, în timpul retragerilor trupelor aliate, numeroși nobili englezi și germani au căzut pe câmpul de onoare. Și unii și alții, au luptat vitejește, fiecare în parte făcându-și din plin datoria către țara lui. Din armata britanică au căzut Ducele de Cambridge, nepot al M. S. Regelui George, Contele William de Essex, Lordul Silfford, Lordul Garmen și în fine cel mai ilustru reprezentant al nobilimii britanice Ducele de Nortumberland. Acesta, este urmaș în linie dreaptă a Ducelui Clifford, mare amiral Nortumberland, ce a fost un crâncen dușman al lui Napolen Bonaparte. Căzuții germani Pe acelaș front al Flandrei, au căzut la datorie următorii nobili germani: Printz Willhelm Von Preussen, fiu al Ex-Kron prințului și nepot al Ex-Kaiserului Wilhelm. Principele ce a căzut în Belgia era Locotenent într-un regiment de infanterie. Au mai căzut în luptele din Flandra: Gisbert Graf von Einfield, Iohan Graf Richard von Neef, Ekkehard Baron von Ardenne, Meinhard Graf von Lehnd orff și Valentine Reichsgraf Henchkel von Domer smarck. Trei frați și un cumnat al generalului Prioux au căzut pe front isificul pl dillo*OUN Ue anunță: Generalul de divizie Prioux s-a născut la Bordeaux în 1879. CI a făcut școala de cavalerie de la St.Cyr și a dus toată campania din 1914-1918 pe front, în infanterie. După armistițiu, a fost chemat la Rabat în Statul-major al lui Lyautey. In 1919, a fost numit profesor de cavalerie la școala de războiu. In fruntea unui regiment de spahii el a luat parte la războiul din Rif. Numit general de divizie în acelaș an, el ajunge in 1938 comandant al regiunei VII. Doi din frații săi și un cumnat, toți foști elevi la St-Cyr, au fost uciși de inamic. Un alt frate al său a murit ca general. Propunerile de pace Ziarul „12 Uhr Blatt" scrie relativ la svonurile ce au circulat săptămâna trecută, relativ la o eventuală pace, că d. Hitler a făcut în acest sens propuneri categorice de nouă ori. Ziarul, dă în această privință următoarele date, scriind textual: „Pentru prima oară Führems a făcut această ofertă în discursul său din 17 Mai 1933, repetată într-o cuvîntare ținută la radio, în ziua de 14 Octombrie 1933. In discursul său din Saarbrücken pentru plebiscitul din Saar, Hitler se adresează Franței la 1 Martie 1935 și apoi în discursul său din Reichstag din 21 Mai 1935, precum și în discursul său din Reichstag, din 7 Martie 1936 pentru ocuparea Renaniei. La 12 Septembrie 1938, Führerul și-a exprimat dorința pentru o înțelegere a popoarelor într-o cuvântare despre chestiunea sudeților și apoi la 30 Ianuarie 1939 în Reichstag. Cu vănarea sa din 1 Septembrie 1939, la începutul războiului contra Poloniei era menită să localizeze focarul de incendiu. După victoria din Polonia Führerul a făcut ultima sa ofertă de pace la 6 Octombrie 1939. Aici Anglia și Franța ar fi putut primi mâna de pace a Fuhrerului. Dar ele n’au făcut aceasta, ci dimpotrivă, de atunci și până la 10 Mai au vorbit fără încetare de nimicirea poporului german. Acum ele nu vor mai înlătura răspunderile“. Undeva pe front... După bătălia din Flandra Corespondentul fotografic al agenției „Ștefani” acreditat pe lângă Marele Cartier General al Fuhrerului, ce se află undeva pe frontul de Vest, a transmis ziarelor din Roma, fotografia de mai sus, ce reprezintă pe Cancelarul Hitler primind defilarea, undeva pe front, a șefilor de secții ce au luptat la Calais, Boulogne, Ostende și Dunkerque. De notat, că a> expedieze în străl ceasta este singura fotografie pe care a avut voie să o nătate corespondentul de pe front al agenției „Ștefani“. La Iași, cîndva, ladata... In vitrinele librăriilor de la noi, apar săptămânal cărți noi, ultimile lucrări ale literaților și autorilor de cărți... Cu ani în urmă, pe geamul ușei librăriei Daniil, librărie care nu avea pe a unei vitrine și spațiu mare pentru afișarea cărților ce apăreau, pe un geam mic, era lipit un „afiș", prin care se anunța publicului ieșan că : „Se află de vânzare aici Poesia rumănă, cercetare critică, de Titu Maiorescu, urmată de o alegere de poesii (edițiunea soc. „Junimea“), edițiunea de lux costând 6 sfanți (15 lei cursul Iași), iar cea ordinară 2 sfanți“ (5 lei cursul Iași). Apoi, că a ieșit de sub tipar și se află de vânzare: „Contra Școalei Barnuțiu“, de Titu Maiorescu, prețul 1 leu nou. Și, după afișarea acestor lucrări ale lui Titu Maiorescu, un afiș ceva mai măricel, anunța: „Cancelaria de advocatură a d-lui Titu Maiorescu, se află de la Sf. Gheorghe viitor, în casele Dr. Mandel, visavis de Primărie. Orele de consultațiune, în toate zilele de la 9-12 dimineața.“ Și, fiind vorba tot despre Titu Maiorescu, un afișer mai anunța că la Institutul Academic, se vor ține examenele publice, cu d. Titu Maiorescu, care va examina în ziua de Vineri 21 iunie 1867, ora 8—1 dimineața, la Istorie. (Profesori, alături de Maiorescu, mai erau atunci preotul C. Știubei, P. Poni, E. Melik, C. Brânză, P. Novleanu, Pascu, N. Culianu, Erbiceanu). Dr. Gh. Costin Specializat la Paris și Viena Medic primar radiolog la disp. p. Profilaxia tuberculozei și Asigurările Sociale Iași radiografii: plămâni, inimă, stomac, ficat, rinichi, oase, etc. Cons. 3-5 p. m. str. Vovidenie 12 Haltatramv. str. Armeană Telefon 1372 >