Făclia, octombrie-decembrie 1971 (Anul 25, nr. 7742-7820)

1971-10-26 / 7763. szám

ANCHETĂ SOCIALĂ DE IMPERTINENȚĂ LA ACTUL HULIGANIC Intr-una din seria doi prieteni — un tînăr și o tînării, se retrăseseră pentru citeva minute în braseria restaurantului „Melody“ La aceeași masa cu tînăra pereche, stătea un cetățean care, se pare, ii cunoștea și încă un grup de trei prieteni complet străini pe primii doi. Abia veniseră și se așezaseră cei doi tineri că unul din grup începuse să-i facă semne fetei, ba, la un moment dat, surprins de prietenul acesteia, să-l întrebe dacă e soția lui. Intrigat, unul din cetățenii prezenți privi mustrător spre impertinentul care se agățase de cei doi tineri. Atîta doar — privise, și Impertinentul (așa il vom numi pină la stabilirea identității) cu o figură bătăioasă îl invita în jargon și cu aer de cocoș: „Mișule, vino afară, vino să să stăm de vorbă bărbătește", „vino să-ți arăt eu ție ...“ și alte asemenea dovezi de... bărbăție. „Mișu", calm, dar cu foarte mare greutate, după ce mai suportase multe insulte dar evitase un scandal, „scăpă" de acest impertinent. Dar, împreună cu tînăra pereche, și alți consumatori de la mesele învecinate care veniseră să petreacă în liniște cîteva clasa și văzuseră scena, rămăs'seră în seara aceea cu un gust amar. Il provocase impertinentul pe care poate nu-l văzuseră niciodată, nu-l cunoșteau și poate nici nu crezuseră vreodată că cineva ar fi capabi să depășească într-atîta granițele bunei cuviințe. Și totuși... ...La numai două zile dună îp*’umbra de crisă. Șt’agH vocisc, din Cluj, str. Vred Țe"eS nr. 7, era incitat să se prezinte la mi'ida municpiului Cluj în calitate de.. învinuit. Nu-și amintea să fi făcut nimic rău, nimic care să tragă după sine vreo acuzare. Și totuși era... învinuit. Nedumerirea însă i-a dispărut în momentul cînd intra la ofițerul de miliție care semnase citația, înmărmuri. Recunoscu în ofițerul de miliție pe... „Mișu“, pe cel care intervenise și rămăsese atît de calm la toate insultele lui, cel pe care îl invitase să stea de vorbă bărbătește, afară... Acum, aesta la fel de calm, și citea un articol din Decretul 153 care se referea la acostarea de persoane și sancționarea unui asemenea fapt. Silaghi Francisc, vroia să încerce cîteva scuze. Dar putea fi oare scuzată atitudinea lui? „Glumite“, băuse și vroia să facă glume, susținea el, dar singur iși dădu seama de n temeinicia unor asemenea justificări. Nu credem că i-ar putea accepta asemenea „giume“ nici unul din colegii de muncă (este lăcătuș la U.R.A. — Cluj — n. n.) și nu ar putea fi de acord cu o asemenea atitudine. La cei 32 de ani ai săi nici nu ar putea fi crezut că poate confunda un act huliganic cu o glumă pentru că, evident între a face asemenea glume și atitudinea huliganică nu există nici o deosebire. Societatea noastră socialistă nu poate tolera, sub nici o formă, atitudinea huliganică, tendința sau însăși faptul de lezare a personalității unuia sau altuia din membri săi egali in drepturi. Moral și civic, prin legile sale, ea sancționează pe toți aceia care ar atenta la liniștea membrilor săi, care încalcă sau nesocotesc normele de conviețuire socialistă, care, prin însăși faptele lor, se postează la periferia moralei și vieții socialiste. Decretul nr. 153/1970 privind stabilirea și sancționarea unor contravenții privind regulile de conviețuire socială, ordinea și liniștea publică, prevederile art. 2 litera 1 arată că: urmărirea sau acostarea unei persoane, dacă fapta este însoțită de cuvinte sau gesturi necuviincioase, se sancționează cu închisoare contravențională de la 10 zile la o lună sau cu amendă de la 300 la 1.500 lei. Răsfoind procesele verbale de contravenție încheiate cu lucrătorii miliției municipiului Cluj în luna septembrie am reținut cîteva cazuri de aplicare a art. 2, litera f, din Decetul 153. Astfel, in timp ce călătorea cu autobuzul nr. 11, Ardeleanu Gheorghe din Cluj, str. Fabrica de cărămidă nr. 20, angajat la T.R.C.C. a acostat o cetțeană adresîndu-i grave insulte. Fărcaș Simion, conducător auto la I.O.T.C., acostează o femeie în stația autobuzului nr. 22 din Piața L Cetății. La intervenția unor cetățeni i-a insultat și fie aceștia. Ulterior, încerca să se „scuze" pri faptul că fusese sub influența băuturilor alcoolice și... glumis». Tot în luna septembrie, Pap Emeric, angajat la C.F.R., domiciliat în Cluj str. Florilor nr. 6 a urmărit mai mult timp prin oraș două femei, adresîndu-se cuvinte jignitoare pe care hîrta nu le suportă pentru a le reproduce. Cică „glumiși “ și el. Asemenea „glume“, în fond acte huliganice, pe care leam consemnat au fost sancționate, conform legii , cu amenzi pînă la 1.500 lei. Asemenea fapte îi înjosesc pe autorii lor, li coboară în subteranele vieții sociale, le știrbesc sau chiar anihilează personalitatea, reducindu-i la reprezentanții cei mai vulgari și goi de conținut ai primitivismului. Aspectul punitiv al legii oricum s-ar concretiza, nu poate remedia în nici un caz leziunea suferită de cel jignit, nu poate înlătura dezamăgirea, gustul de amar pe care-l încearcă persoana insultată. „O asemenea acostare, este pentru mine cea mai neplăcută amintire ne spune tehniciană fl. Margit. Pină atunci nu crezusem că un băiat de vîrsta mea, 19 ani aveam, poate fi atît de vulgar și m-ar putea jigni în asemenea hal; cînd am apelat la un lucrător de miliție pentru ci nu mai puteam scăpa de el pe stradă, se întreba de ce ar fi vinovat, că doar glumise cu mine. Dar glumele lui erau cele mai vulgare expresii pe care le auzisem vreodată“. „Nu cred că se poate confunda gluma cu actul huliganic. Pentru aceasta nu a nevoie de o pregătire deosebită, ci doar de bun simț, cum se spune la noi, de cei 7 ani de acasă“. (N. Cornelia, muncitoare). „Uneori cînd venim sau mergem da la școală, sau la plimbare, întîlnindu-ne cu grupuri de tineri, care sînt evident cu cîțiva ani mai în vîrstă decit noi, ni se aține calea cu cuvinte vulgare sau sîntem urmărite de rîsetele lor vulgare. Oi să ne mai așteptăm atunci «t* ia unii colegi de*ai noștri?" (A. Mariana, elevă). „A ți respecta semenii înseamnă a te respecta pe tine însuți. Semenii trebuie respectați chiar dacă e vorba de cei care știi că nu-ți pot da o replică „dură“. Și cu atît mai mult pe aceștia...“ (A. Chiș, muncitor). „Sunt convinsă că muncitorul, tehnicianul, studentul, elevul fruntaș conștiincios la locul de muncă, se manifestă ca atare și pe stradă, în autobuz, în toate locurile publice, in familie. De aceea, cred că educația celor cărora le-au fost aplicate prevederile Decretului 153, trebuie începută preventiv din familie și continuată, consolidată în colctivele de muncă, în organizațiile U.T.C.“ (P. Gloria, asistent universitar). Alți tineri și tinere cu care am discutat asupra unor cazuri similare cu cele la care vre-am referit au condamnat fără excepție, atitudinea huliganică, actul necivilizat, lipsit de responsabilitate a celor certați cu bunul simț, care încalcă legile, scrise și nescrise ale societății noastre. Atitudinea civilizată, respectul reciproc pentru omul de lungă tine, pentru aproapele tău, devine în societatea socialistă, ai cărei membri sunt egali în drepturi, o chestiune esențială de comportament, ignorarea căreia nu poate fi tolerată. De fapt respectul pentru semenul său pentru liniștea și viața sa Constituie o trăsătură de structură psihică, de comportament istoric a însuși poporului nostru. Actul necivilizat indiferent sub ce formă s-ar manifesta, impertinența, nu pot fi confundate în nici un caz, nu pot fi luate drept glume. Evident, de la glumă la actul huliganic e distanță ca de la cer la pământ, termenii nu suferă nici un fel de comparație. De la obrăznicie, impertinență însă, la actul huliganic nu e decit un pas. Emil POP ZI DE MUNCĂ (Urmată din pag, s-a) portat 100 tone de porumb. De asemenea, cu 4 combine „Gloria“, la ferma de la Nasal s-au recoltat 20 hectare cu soia. MUNCA RODNICA ȘI PE OGOARELE COOPERATIVELOR AGRICOLE Duminică, dis-de-dimineață, puteau fi văzute numeroase uactoare și autocamioane și pe ogoarele cooperativelor agricole, pe care mecanizatorii executau lucrările de pregătire a patrJlui germinativ și însămînțările, iar sute de cooperatori se găseau la culesul și transportul porumbului. La cooperativa agricolă din Luna, unde însămînțările de toamnă au fost terminate, sîmbătă, 23 octombrie, ziua de duminică a fost folosită din plin pentru recoltarea și transportul porumbului. Mecanizatorii de la C.A.P. Cămăraș, care au terminat însămînțările de toamnă în ziua de 21 octombrie, au sosit în sprijinul cooperativei agricole din Mociu rămasă în urmă cu insămînțările de toamnă. În cursul zilei de duminică, din inițiativa consiliului intercooperatist, au fost concentrate la C.A.P. Mociu un număr de 48 de tractoare care au fost folosite la executarea arăturilor și însămînțărilor. Zeci de mecanizatori și sute de cooperatori am găsit la lucru și pe ogoarele cooperativelor agricole din Căianu, Geaca, Recea-Cristur, Apahida și alte unități. La C.A.P. Apahida, în timp ce mecanizatorii continuau executarea arăturilor și însămînțărilor, numeroși cooperatori au luat parte la încărcarea porumbului și a sfeclei în autocamioane și la transportul lor la baza de recepție. Cu ajutorul a 24 de camioane de la I.T.A. și I.O.T.C., cooperatorii din Apahida au transportat 7 vagoane de porumb și un vagon de sfeclă de zahăr la bazele de recepție, iar în pătulele cooperativei au fost depozitate 5 vagoane de porumb știuleți. La cooperativa agricolă din Recea-Cristur, de asemenea, toți mecanizatorii și un mare număr de cooperatori s-au aflat la lucru în cîmp: în seara zilei de duminică, brigada de cîmp condusă de Chira Sofron din satul Elciu a terminat vnsămînțările de toamnă și recoltarea porumbului. C.F.R. - „U" 0-1 (0-0) Însăilînd rîndurile acestei cronici plec de la platforma de pe care a „decolat“ echipa C.F.R.: 2 puncte agonisite în 7 etape. Și fără să Vreau mi-am amintit de „cadou!“ făcut echipei Jiul în etapa III-a, de „semi-cadoul“ făcut ieșenilor în etapa VII-a. Totalized, rezultă 3 puncte mari și prețioase, care s-ar putea să cîntărească decisiv. Ca o circumstanță atenuantă adăugăm și... neșansa, care în aceasta toamnă i-a urmărit ca o piază rea pe ceferiști (meciul de la Sibiu cu Rapid, iar duminică ratarea incredibilă a lui Cojocaru). Ar însemna încă 2 puncte. O aritmetică elementară însumează: 2 (zestrea de acum) plus 3 plus 2 egal 7 puncte. Așa, cu bilanțul de acuma... viața a devenit foarte grea pentru ceferiști. Partida a debutat cu un moment emoționant, prilejuit de retragerea din activitatea sportivă a lui Arpad Soos, fostul căpitan al echipei și unul dintre veteranii fotbalului divizionar (alături de Lereter, Soos se număra în ediția trecută printre cei mai vîrstnici jucători). Coșurile cu flori, atențiile oferite, au fost o răsplată pentru cel ce s-a dăruit, cu atîta dragoste și entuziasm culorilor C.F.R. Un coș cu flori a fost oferit, apoi, de jucătorii ceferiști, fotbalistului Adam, ca o cinstire pentru depășirea sutei de goluri marcate pentru „U“. în finalul scurtei festivități, Loos a dat pentru ultima oară lovitura de începere a jocului... Duminică a fost sărăcie de spectatori în tribune, deși cerul senin invita spre stadion. Mulți dintre suporterii celor două echipe au preferat micul ecran și radioul, deși partida, în ansamblul ei, a plăcut celor care, totuși, nu și-au trădat favoriții. S-a jucat rapid, cu faze alternînd la ambele porți, s-a șutat destul de mult la poartă, dar nu suficient de puternic. Studenții au manifestat un plus de luciditate, în timp ce feroviarii au acționat mai ordonat doar în prima repriză. In jocul lor s-a observat amprenta nesiguranței, cauzată de zestrea săracă de puncte, iar după primirea golului echipa a început să acționeze dezlînat, fără forță tactică de Convingere. Colac peste pupăză, a venit și acel minut 87, cînd după trei corneri consecutive, Cojocaru a ratat de la numai 2 metri de poarta goală, expediind balonul peste bara transversală. Ceferiștii au inițiativa în primele minute și Roman (min. 3), urcat în atac, centrează periculos, dar Ștefan reușește să listeze balonul deasupra capului lui S. Bretan. Jocul continuă cursiv: în min. 13, Barbu, pătruns în careu, șutează puternic și, salvator, mingea întîlnește în traiectoria spre gol piciorul unui apărător și ricoșează în corner. Tot Barbu (min. 25) șutează violent și din nou piciorul unui apărător deviază balonul ce se ducea spre colțul drept de jos al porții. Ocazie de gol au și ceferiștii, în min. 33, cînd Țegean execută extrem de puternic o lovitură de la 20 metri pe lângă zid, Ștefan scapă și reține, în ultimul moment, la picioarele lui O. lonescu. Un șut al lui Adam (min. 40) este respins în corner de Totoianu. La reluare, o deschidere lungă îl găsește liber pe Adam în careu, șut pe lângă Totoianu ieșit la blocaj și... balonul iese pe lîngă poarta goală. Sorin Bretan (mint. 48) scapă în careu dar, pripit, șutează pe lîngă Ștefan și poarta goală. După ce Munteanu (min. 60) ratează din apropiere, cot el deschide scorul în min. 67, de pe stingă execută cu efect o lovitură de clbț și balonul intră, spre stupoarea apărătorilor ceferiști și a portarului Totoianu, plonjat cu întîrziere, direct în gol. în min. 87, M. Bretan șutează puternic, Crețu acordă corner, urmat de alte două, și după executarea ultimului Cojocaru ratează egalarea. Arbitrul N. Petriceanu (București) a condus foarte bine formațiile: C.F.R.: Totoianu — Szoke Vișan, Lupu, Roman — M. Bretan, Cojocaru, Țegean S... Bretan 1(Străț, 54), O. lonescu, Iopichi P,Gheorghe, 67); „Ü“: Ștefan — Crețu, Pexa, Solomon, Mihăilă — Anca, Fanea Lazăr — Uifăleanu, Barbu (Munteanu, 58), Adam, Lică (Iordache, 82). Victor ROMAN Minutul 67: Mingea trimisă de Munteanu din corner, intră în gol. INDICELE (Urmare din pag. l-a) posibilităților de diversificare, paralel cu crearea unor noi produse, s-au înființat și noi activități. Organizarea unei linii de ambalaje, aflată interim -stadiul avansat, va permite că, în lista, produselor fabricate pînă acum să se mai înscrie încă multe tipuri. Deoarece ampla diversificare a producției este de neconceput în afara unei bine organizate munci de concepție, s-a căutat și o soluție adecvată de organizare a muncii de concepție în raport cu specificul întreprinderii. Despre an serviciu de concepție neputînd fi vorba planul forței de muncă, structura, dimensiunile unității nu permiteau înființarea unui asemenea resort, s-a hotărît crearea unui nucleu de cercetare-creație in cadrul serviciului tehnic. Deși măsura acoperirii necesităților de înnoire, în formula adoptată, este încă discutabilă, totuși, măsura luată a fost cea mai adecvată rezolvare în condițiile restrictive de moment. Subliniem acest lucru pentru a evidenția faptul că așa-zisele îngrădiri invocate de unele întreprinderi, care se mulțumesc să se justifice: ,,N-avem cum“, nu sunt deloc o piedică. Chimica ne dovedește prin exemplul ei, că chiar cu forțele existente, atunci cînd se vrea se poate găsi o soluție. De fapt nu e pentru prima dată cînd, prin reconsiderarea unor atribuții și redistribuiri de personal, se pot pune în evidență însemnate rezerve interne. Continuând investigațiile întreprinse, am făcut cunoștință și cu alte măsuri al căror scop este lărgirea gamei de produse și sortimente, îmbunătățirea calității acestora. Desigur că asemenea lucruri nu sunt noi. Și înainte înnoirea permanentă a producției constituia o problemă mereu la ordinea zilei. Ceea ce reține atenția este însă ritmul înalt înregistrat de această acțiune după scrisoarea adresată de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Apelul conducătorului partidului și statului nostru a avut efectul unui catalizator imprimînd ritmuri și dimensiuni noi procesului de înnoire. Raportînd rezultatele obținute acum și înainte la unități de timp identice, rezultă că în prezent indicele de diversificare este dublu. Deși spectaculos, un asemenea rezultat nu surprinde. Este doar um lucru bine știut, că atunci cînd partidul le cere ceva oamenii nu-și cruță nici forțele și nu-și drămuiesc nici timpul. NODUL DE PRESIUNE (Urmare din pag. I-a) mult o denumire convențională, reprezentată însă de extraordinare ipostaze ale muncii creatoare, ale inteligenței și ingeniozității omului, ale utilizării eficiente a mijloacelor tehnice moderne. Aici stăm de vorbă cu inginerii Costică Necula, șeful lotului, și Radu Marino, care au mai lucrat împreună și la barajul Poiana Uzului. Aflăm că realizarea nodului de presiune ridică probleme foarte dificile, datorită atît diversificării accentuate a soluțiilor tehnice reclamate de numeroasele lucrări subterane, cit și condițiilor de execuție, uneori precare sub aspectul implicațiilor de natură geologică și dotărilor de ordin tehnico-material. Cu toate acestea, conducătorii proceselor tehnologice, minerii și ceilalți muncitori care asigură fronturile de lucru ale lotului, valorificînd, în condițiile specifice locale, bogata experiență profesională acumulată pe alte șantiere hidroenergetice și făcînd dovada unei înalte conștiințe socialiste — îndeplinirea planului este pentru ei o lege a Vieții de fiecare zi — reușesc să țină pasul cu prevederile graficului general și chiar să întreacă substanțial aceste prevederi. Extrem de semnificativ în acest sens este, de exemplu, faptul că execuția conductei forțate este în avans cu un an față de termenul stabilit de proiectanți. Ni se pare util pentru cititori ca, înainte de a insista mai amănunțit asupra fazelor execuției, să ne oprim puțin asupra elementelor nodului de presiune. Castelul de echilibru are o parte supraterană, formată dintr-un turn înalt de 20 de metri, și o parte subterană, alcătuită din camere inferioare, cu două galerii de 80 metri liniari fiecare, adîncimea totală a puțului fiind de 100 de metri. Din castelul de echilibru, apa va trece printr-o zonă blindată, lungă de 50 de metri, în casa vanelor. De aici, rațional, compartimentată, pentru a înmagazina maximum de energie dinamică, va cădea prin conducta forțată, blindată și ea pe o lungime de 740 de metri, asupra agregatelor, punînd în mișcare turbinele și generatoarele. Efectul va fi de ordin superior, deoarece conducta forțată este proiectată pentru o înclinare de 32 de grade. Și acum să urmărim stadiul lucrărilor. La castelul de echilibru a fost amenajată platforma pentru atac. De la castelul de echilibru în amonte este în curs înaintarea în aducțiunea principală, pe o lungime de 1,5 kilometri, pînă la întîlnirea cu frontul de lucru din aval al Lotului 5 Fereastra Leșului. De la castelul de echilibru în aval a fost atacată zona forțată. A fost terminată galeria de acces la casa vanelor, în prezent se execută betonarea acestei galerii, iar în noiembrie se va trece la betonarea aducțiunii principale și a primei lamele a casei vanelor. De asemenea, la acest important obiectiv sunt în curs de atac surtorii la boltă. în ceea ce privește conducta forțată, trebuie spus că a fost terminată o galerie de acces lungă de 264 metri. în conducta forțată propriu-zisă, s-a realizat o înaintare de peste 30 de metri. S-ar putea ca aceste cifre să nu spună mare lucru celor care nu sunt familiarizați cu volumul uriaș și cu specificul complex al lucrărilor hidroenergetice. Reporterul, care a fost la fața locului și a văzut totul, se încumetă însă să afirme că ele reprezintă realizări foarte importante, deși au doar un caracter inițial, care nu permite deocamdată decît prevalarea, cu ochii minții, a vastității și măreției sistemul hidroenergetic „Someș“ din Munții Gilăului. Eroii acestor realizări inițiale sunt brigăzile de mineri ale lui Pavel Oțet de la casa vanelor și Constantin Ilaș de la conducta forțată, care, ziua și noaptea, fără pic de ostenire, cu o voință neclintită, înfrîng pas cu pas tăria fenomenală a rocii de granit, făcînd să țîșnească din întunericul miogenului o nouă și uimitoare constelație, menită să risipească nopțile patriei și însuflețească producția modernă. Laudă constructorilor nodului de presiune! Divizia A de fotbal mmmiu scădere O etapă cu goluri cam puține, excepție partida de la Pitești, unde echipa lui Dobrin a surclasat formația lui Oană, respectiv cea de la Iași, unde, în sfîrșit, elevii lui Don Gill au savurat dulceața victoriei, în rest scoruri-știmne»-« se. Dintre rezultate se detașează victoria lui U.T.A. la Brașov, victorie care atestă încă o dată seriozitatea cu care a atacat campionatul formația arădană. Mare bucurie și pe malul mării, unde campionii au cedat în fața „marinarilor“ lui Cosmoc în ultimele secunde ale partidei. Pe scurt despre rezultatele etapei: ■ A.S.A. — UNIVERSITATEA CRAIOVA 0-0. Echipa lui Tibi Bone s-a străduit, dar n-a reușit să spargă reduta oltenilor. Al treilea rezultat alb pe teren propriu. ■ STEAGUL ROȘU — U.T.A. 0-1. Vizita fostei campioane, sub Timpa, a fost fructuoasă, spre necazul, brașovenilor. ■ F.C. ARGEȘ — PETROLUL 5-0. Ploaie de goluri în Trivale, trei dintre ele purtînd „semnătura“ lui Radu. Curios că o echipă cu Petrolul abia a reușit în opt etape să marcheze 5 goluri, primind în schimb... 13. ■ POLITEHNICA — JIUL 3-0. Veselie în Copou pentru victoria cu scor de forfait. Despre Jiul doar atât: în opt etape abia a marcat 2 goluri (fiindcă două le-au marcat ceferiștii clujeni). STEAUA — RAPID 2-1. Victorie la limită, datorată golurilor marcate de 1 Năstase și Marcu. Pentru rapidiști a marcat Ene Daniel. »-c.F.R. — „U“ o i. ■ mm • FARUL — DINAMO 1-0. Ologu a reușit incredibilul, golul victoriei, în ultimele secunde ale partidei, năruind visele de egal ale campionilor. ■ S.C. BACĂU — CRIȘUL 0-0. Cam dubioasă această remiză a băcăuanilor, specialiști în meciurile disputate acasă. CLASAMENT ETAPA A IX-A. DUMINICA, 31 octombrie: S.C. Bacău — Steaua, Crișul — C.F.R.; Rapid — Politehnica; A.S.A. — Petrolul; Farul — Jiul;Dinamo — U.T.A.; „U“ Cluj — F. C. Argeș; Universitatea Craiova — Steagul roșu. 2. Steaua 8 4 4 0 13-7 12 3. „U“ Cluj 8 42 2 16-9 10 4. S C. Bacău 8 42 2 14-8 10 5. Dinamo 8 4 2 2 13-8 10 6. St. roșu 8 332 9-7 9 7. A.S.A. 8251 4-6 9 8. Farul 8 323 10-9 8 9. F.C. Argeș 8 4 04 14-14 8 10. Petrolul 8 40 4 5-13 8 11. Univ. Cv. 8 2 3 311-11 7 12. Rapid 8314 9-11 7 13. Jiul 8152 4-7 7 14. Poli 8 134 10-16 5 15. Crișul 8035 2-12 3 16. C.F.R. 8 0 26 7-17 2 Azi stări tn .......ii...in.... ■'...—* I „TROFEUL CARP AȚI" Iubitorii sportului din Cluj au din nou prilejul să fie martorii unei competiții handbalistice de mare amploare. De azi și pînă duminică, 6 reprezentative feminine de handbal își vor disputa întîietatea , în cadrul unei întreceri devenită tradițională și ajunsă la cea de-a XII-a ediție — „TROFEUL CARPAȚI“. Prezența la Cluj a unor „team“-uri de prima mînă a handbalului internațional — Iugoslavia, R. D. Germană, Olanda, Ungaria, U.R.S.S. și România — precum și perioada cînd are loc competiția (cu o lună și jumătate înainte de „mondialele“ din Olanda) amplifică importanța turneului găzduit de Sala sporturilor. Fiecare reprezentativă a sosit la Cluj cu speranțe într-o comportare cît mai bună, în scopul verificării stadiului actual de pregătire, de a cuceri eventual un „atu“ psihologic asupra viitoarelor adversare din Olanda. După cum se știe 5 din cele 6 competitoare vor fi prezente și la turneul final al Campionatului Mondial. Doar selecționata Uniunii Sovietice va lipsi întrucît, așa cum se știe, a fost eliminată în urma unei triple confruntări cu reprezentativa țării noastre. In acest fel, însă, handbalistele sovietice „scăpate“ de grija pregătirilor pentru C.M. vor acționa cu o ambiție și dîrzenie mărită, pentru a dovedi că nu sînt cu nimic mai slabe decit participantele la marea confruntare din Olanda. în aceste întreceri, selecționata României va avea o misiune dificilă. Va trebui să dovedească că handbalul nostru feminin se află înscris pe un drum ascendent, spre vîrful piramidei în ierarhia mondială. Avînd succes deplin „TROFEULUI CARPAȚI**, în speranța unei bune comportări a naționalei țării noastre, iată în încheiere cîteva amănunte organizatorice: • Prima delegație de peste hotare sosită la Cluj și instalată în „cartierul general” al competiției — Hotelul Napoca — a fost formația Iugoslaviei, venită cu autocarul, duminică seara. După cîteva ore a sosit cu trenul și echipă Ungariei. în cursul zilei de ieri sosirile au fost „completate“ de selecționatele Olandei, Uniunii Sovietice și R. D. Germane. • La turneu vor oficia și două cupluri de arbitrii de peste hotare. Este vorba de „cavaleri ai fluierului“ din Danemarca și Tunisia. • Programul complet al întrecerii: MARȚI, 26 OCTOMBRIE: Iugoslavia —• U.R.S.S., R. D. Germană — Ungaria, România — Olanda, MIERCURI, 27 OCTOMBRIE: Ungaria — Olanda, R.D. Germană—Iugoslavia, România— U.R.S.S.; JOI, 28 OCTOMBRIE: R. D. Germană — Olanda, U.R.S.S. — Ungaria, România — Iugoslavia; VINERI, 29 OCTOMBRIE, zi liberă; SIMBATA, 30 OCTOMBRIE: Iugoslavia — Olanda, R. D. Germană — U.R.S.S., România — Ungaria; DUMINICA, 31 OCTOMBRIE: Ungaria — Iugoslavia, U.R.S.S. — Olanda, România — R. D. Germană. în fiecare zi meciurile vor începe la orele 16,15, 17,20 și 18,30. Căpitana selecționatei țării noastre va fi Irina Climovschi, care pînă în prezent a apărat culorile patriei în 125 meciuri internaționale. Cele mai eficace jucătoare ale naționalei României — în meciuri interțări — sînt: Rozalia Sos (168 de goluri în 69 de meciuri) și Simona Arghir (119 goluri în 63 de jocuri). B. PAUL Cu Irina Naghi Olimovski, la porțile „Trofeului Carpați” „La Cluj, totdeauna am apărat bine" Cînd o ai pe Irina în poartă toate lucrurile ți se par mai frumoase — mărturisea, deunăzi, antrenorul principal al lotului, Gabriel Zugrăvescu, elinsuim fiind asupra șanselor formației noastre in dificila campanie internațională care începe astăzi și va dura pînă in a ll-a jumătate a lunii decembrie, cînd va fi cunoscută noua ierarhie a handbalului mondial. Și asta numai datorită modului excepțional în care apără, cît și siguranței pe care o instalează în echipă cînd ea se află în poartă și forței sale mobilizatoare care dă aripi coechipierelor. Aprecierea făcută e departe de a fi singulară. Unele, aiciomai am cules acum 2 ... 4 s.. 6 ani, altele multe asemănătoare se găsesc în ziarele editate acum 8 ...10 ...12 ...14 ani... — Apropo, de cîți ani aperi Irina? — In toamna asta sunt 17. Dar am început de foarte tinară — completează ea zimbind, simțind că cifra comunicată ar putea să nu-mi indice doar recordul de longevitate ci să mă conducă la calculul vîrstei sale care (vai ce grav abandon de la solidaritatea feminină) n-a atins totuși decit granița celor 34 ani. — Ai însoțit și ai „supraviețuit“ la 4 generații de jucătoare tricolore. Astăzi, aperi o echipă care, cu excepția lui Szqmko, Băicoianu și Tereza Popa, nu depășiseră — pe vremea afirmării tale — hotarele grădiniței. Cum te simți lu ea? — Niciodată n-am vrut să trfinez" prin "Vtr"stic și autoritatea cuvîntului. Ci numai prin faptă, dacă asta s-a putut, bineînțeles. „Copilele“, mă gîndesc, la lbadula, Simona Arghir, Ilona Miklós ... îmi sînt foarte dragi și le caut compania pentru că, dacă ele au de învățat din maturitatea și experiența mea, eu am nevoie de elanul și exuberanța lor. — începeți astăzi ultima etapă a dificilei „campanii olandeze". Cum simțiți echipa in fața acestui important asalt ? ■ — Echipa nu-și cunoaște încă valoarea, lucru și bun, și rău în același timp. Bun — pentru că ea nu afișează niște mari pretenții pe care, ulterior, nu le-ar putea, poate, acoperi rău — pentru că jucătoarele, pornind cu o convingere modestă despre posibilitățile lor, s-ar putea să nu se mobilizeze pe cît este nevoie. Și ar fi păcat pentru că echipa actuală reprezintă, cert, o valoare, iată pentru ce spun zilnic „aruncătoarelor“ noastre că pe Gruia l-a făcut mare nu numai forța șuturilor Sale, ci și conștiința valorii lui — care l-a „obligat" să joace permanent bine — și convingerea că echipa are nevoie în fiecare moment de intervențiile sale. A încerci un pronostic pentru Trofeul Carpăți? — E greu cînd ai in față campioana mondială (Ungaria), o echipă care vrea să răzbune scoaterea ei din competiția handbalistică numărul 1 (U.R.S.S.), și trei participante la turneul final C.M. (Iugoslavia, R.D.G., Olanda). Contextul acesta prestigios ne va „obliga“ însă să jucăm bine și să forțăm ocuparea uneia dintre treptele podiumului. — Și, în ceea ce te privește...? — Am mare încredere. La Cluj, totdeauna am apărat bine. Nușa DEMIAN Rugbî: AGRONOMIA-DINAMO BUCUREȘTI 3-7 (3-3) AR FI FOSTOGrAFCITO VICTORIE... Duminică, sub un soare risipit de vînturi, orgoliul și disperarea, încrincenate, s-au prins strîns într-o luptă infernală, cum rar se poate vedea. Lupta surdă și necruțătoare, cu faze bune și ghionturi sub centură, cu drumuri regăsite și dinți scrîșniți , pămint și iarbă mușcată de necaz. Ar fi fost o duminică de pomină, iar gustul amar de puncte pierdute s-ar fi uitat, dar nervii prea întinși, cu patimă chiar, au pleznit la prima suflare tăioasă, de viat. Păcat, mare păcat. Ar fi fost o înfrîngere cît o victorie... Băieții noștri își reîntîlniseră pașii pierduți, dar în prag de drum bun li s-au aruncat spini, iar ei, din păcate, le-au găsit altă soluție decit să-i zvîrle înapoi. In mijloc, între ciocan și nicovală, arbitrul P. Ionescu s-a gîndit întîi și-ntîi la sine. A încercat cît a putut să fie înțelegător, apoi autoritar, dar adesea n-a reușit decit să incite spiritele, scăpînd frînile cu voie sau fără voie. încă din minutul 1, cînd Balint, la o lovitură de pedeapsă este „sabotat“ de vînt, ratînd de puțin, s-a văzut clar că Agronomiei i se făcuse lehamite de rolul de victimă. Pe teren evolua o echipă robustă, care lăsa să se înțeleagă că-și găsise busola. în minutul 15, nici Nica (D) nu poate învinge vîntul și scorul rămîne alb. întrezărind posibilitatea unui rezultat bun, clujenii string volanul și apasă pe accelerație, dinamoviștii contrariați schimbă viteza și funia si-ntindeă în min. 20, Turlea (D) și Bucur (A) se trezesc față în față și nu găsesc altceva mai bun de făcut decît să se lovească. Arbitrul îi scoate, prompt, afară (se vor așeza mai tîrziu, amîndoi, pe aceeași bancă, unul intr-un capăt, unul în celălalt, urmărind în tăcere norii, de pe cer, că altceva mai bun de făcut tot n-aveau). Șapte minute mai tîrziu, în paharul dinamoviștilor cade o picătură de chinină: lovitura de pedeapsă — Bálint prinde o „pană“ de vînt și înscrie: 3:0. Nica se strîmbă a amar și, după ce în min. 35 ezită să înscrie un drop căutând încercarea, în min. 39 șutează impecabil. 3:3. Hora se încinge. Se semnează și se plătesc pe joc integral sau în rate polițe mai vechi ori mai noi. Arbitrul simte că e scadentă o eliminare (sau două). Nu se poate hotărî asupra „beneficiarului“. în min. 40, însă, îl vede pe Mățăoană făcînd tumbe cu Dărăban (D) la un fel de grămadă și răsuflă ușurat: ăsta-i! Și Mățăoană ocupă loc confortabil pe bancă. Se pornește o luptă de infern. Demult, tare demult n-a mai rodit atita forță și ambiție pe cimpiile Agronomiei. Se părea că scorul nu se va schimba. Dar ceea ce n-a reușit tăvălugul de grămezi și tușe o va face Constantin (D) în min. 68: ia o minge de la centru, fentează, ocolește, împinge tot și culcă mingea. 3:7 (Nica ratează transformarea). Lupta din teren arde. Nimic nu mai contează decît victoria. Dar nimeni nu mai poate realiza nimic. Apoi arbitrul Ionescu, în min. 73 se gîndește că echipele ar trebui să încheie meciul cu același număr de oameni și, cum și așa busculada era prea grosolană, se hotărăște, dramatic, să-l elimine pe Roman (D), iar peste 5 minute anunță, solemn, că meciul era jucat. Partida se putea încheia și cu o victorie clujeană. Poate nu era echitabil sub aspect valoric, dar băieții noștri au muncit enorm, cu dăruire și voință,, semănîndu-ne speranțe în suflet. Ion MARCEA Divizia B: Politehnica Cluj — Precizia Săcele 3:7 (0:0). Au înscris: Deleanu (Poli), drop și respectiv Bică (încercare) și Lucaci (lovitură de pedeapsă). r FILCSIA PAGINA § „CROSUL TINERETULUI” După campionatul de handbal-fete pe Școală, din 10 octombrie, Asociația sportivă „Avîntul" a Școlii generale nr. 1 din cartierul Gheorgheni a organizat duminică faza pe școală a „Crosului tineretului“. Sub conducerea profesorilor de educație fizică Mariana Vișan, Rodica Vidu, Kovács Iosif și Ovidiu Rusu și cu sprijinul organizației U.T.C. din școală, elevii claselor VIII— și-au disputat primele locuri pe un traseu marcat în microraionul II al cartierului. Primul loc, premiile in cărți și ciocolată și diplomele au revenit elevilor Újvári Ildikó și Virgil Călîcanu (din grupele claselor a VIII-a) și Minodora Stan și Ion Pleșa (în grupele claselor IX—XX