Făclia, aprilie-iunie 1972 (Anul 26, nr. 7897-7973)

1972-06-24 / 7968. szám

PAGINA 2 FĂCLIAT__ _____ ; i P „Apreciind rolul tot mai important pe care tineretul îl are în diferitele domenii ale vieții sociale, partidul nostru acordă o atenție deosebită formării și educării constructorilor de mîine ai socialismului, pregătirii tinerei generații chemate să ducă mai departe măreața operă pe care o întreprinde poporul român“. NICOLAE CEAUȘESCU  încă de la înființarea sa și în decursul celor 50 de ani de existență, Uniunea Tineretului Comunist, organizație politică revoluționară a tineretului din patria noastră, făurită, îndrumată și condusă nemijlocit de Partidul Comunist Român, s-a afirmat ca un sprijin de nădejde al partidului, principala sa rezervă, capabilă să preia și să ducă mai departe mărețele sarcini și obiective fixate de partid. Formarea, creșterea și educarea membrilor tinerei generații, îndrumarea, conducerea și controlarea activității lor, pregătirea schimbului de mîine al comuniștilor de azi trebuie să constituie una din sarcinile și preocupările esențiale ale tuturor organelor și organizațiilor de partid, îndeplinirea unei asemenea sarcini de primă importanță și concretizarea unor asemenea preocupări de pregătire a tinerei generații, de educare și formare în spirit comunist a celor care azi muncesc alături de vîrstnici, iar mîinele vor lua locul în uzine, pe ogoare și șantiere, la toate nivelele de activitate, a constituit obiectul investigațiilor noastre întreprinse în citeva unități economice din județul Cluj, unități în care ponderea tinerilor se afirmă pregnant atît în numărul lor mare, cit și în aportul lor la succesele obținute de oamenii muncii din aceste întreprinderi. Am reținut în cursul acestor investigații opiniile factorilor celor mai competenți — secretarii comitetelor de partid sau U.T.C. din întreprinderile respective, 1 . ÎNDRUMARE CONCRETA Eugen MINIUȚ, secretarul Comitetului de partid de le uzina „Metalul roșu“: Comuniștii organizației noastre, sub îndrumarea permanentă a Comitetului de partid, au în centrul preocupării lor problemele producției, a educării partinice, a ridicării nivelului de conștiință a tuturor salariaților și în mod deosebit a celor tineri. Unii asemenea scop ii slujesc întrl- inirile pe care membrii comitetului de partid și tovarășii din conducerea întreprinderii le au aproape zilnic cu ei la locurile de muncă, în care prilejuri ne interesăm da starea de spirit, de problemele ce se ridică în legătură cu starea disciplinară și condițiile de muncă. Un alt mijloc care creează posibilități ca fiecare tînăr să muncească și să trăiască în chip socialist este acela al modului educativ de tratare a abaterilor în comisiile de disciplină, constituite la nivelul fiecărei secții și compartiment de muncă. De remarcat că discuțiile purtate în aceste comisii nu se limitează numai la abaterea propriu-zisă, ci se analizează și condițiile sociale in care a avut loc abaterea respectivă, puțind să acționăm și asupra altor factori educaționali cum sunt: familia, preocupările lor în afara sferei producției. O atenție deosebită am acordat îndrumării concrete a tinerilor de către comuniști. Astfel, la organizația de bază prelucrări mecanice, membrilor de partid le-au fost repartizați 1—2 tineri de care să se ocupe, asupra felului in care își îndeplinesc sarcinile de producție, cum își perfecționează cunoștințele profesionale, cum se comportă în societate și familie, cum să-și organizeze in mod util timpul lor liber. Paralel cu aceasta, comuniștii sprijină organizațiile .Uniunea Tineretului Comunist este principala rezervă a partidului. Uniunea Tineretului Comunist ajută partidul în educarea comunistă a tineretului, informarea sa în spiritul concepției materialist-dialectice despre lume și viață, în mobilizarea acestuia în lupta întregului popor pentru dezvoltarea multilaterală a societății socialiste. Organizațiile Uniunii Tineretului Comunist militează activ pentru traducerea in fapt a directivelor partidului in toate domeniile construcției socialiste“. (STATUTUL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN) U.T.C. în organizarea unor activități legate de educarea tineretului în spiritul dragostei față de muncă și de meseria aleasă, a atașamentului față de politica partidului și statului nostru. In acest sens au fost organizate: olimpiade pe meserii, concursuri pe tema „Prieteni ai cărții tehnice“, privind organizarea exemplară a locurilor de muncă, îngrijirea și exploatarea utilajelor, întîlniri cu activiști de partid și de stat din orașul nostru. In cadrul organizațiilor U.T.C., la propunerea membrilor de partid, au loc dezbateri pe teme ca: disciplina de producție, grija față de avutul obștesc, respectarea legilor statului. De asemenea, urmărim, prin punerea în discuția colectivelor de salariați a abaterilor ce se săvîrșesc de către ei atît în întreprindere, cît și în afara întreprinderii, să formăm opinie colectivă împotriva oricăror încălcări ale eticii și echității socialiste. Desigur, acestea sînt numai citeva din metodele folosite care nu constituie o noutate în practica muncii de partid, dar utilizîndu-se la momentul oportun aduc rezultate pozitive în formarea viitorilor constructori ai socialismului, cu o pregătire cit mai înaltă, capabili să stâpînească tehnica modernă, devotați trup și suflet cauzei partidului. REZULTATELE TINERILOR — OGLINDĂ A ACTIVITĂȚII NOASTRE Miș CANDID, secretarul Comitetului de partid de la uzina „Clujeana“: In prezent, din miile de salariați ai uzinei noastre, aproape 57 la sută reprezintă tineret, din care 75 la sută sînt membri U.T.C. care activează în 49 organizații de bază. Iată de ce, unul din obiectivele principale ale muncii comitetului, de partid, a organizațiilor de bază au fost și constituie preocuparea față de tineret și în primul rînd conducerea și îndrumarea îndeaproape a organizațiilor U.T.C. Comitatul și organizațiile de bază ale P.C.R. au căutat să aplic« metodele și formele cele mai eficace de conducere și îndrumare » organizațiilor U.T.C. Această problema a constituit obiectul unor analize și măsuri stabilite in adunări generale și în ședință lărgită a biroului comitetului de partid pe uzină Un accent deosebit s-a pus pe asigurarea la organele conducătoare U.T.C. a unui număr corespunzător de comuniști. S-a statornicit metoda ca în adunările organizațiilor de tineret și în alte acțiuni organizate de acestea să participe cu regularitate membri din organele conducătoare de partid, cu experiență în munca de partid, precum și conducători din aparatul tehnico-administrativ, ca șefi de secții, maiștri, tovarăși din conducerea fabricii și a centralei — directori, ingineri șefi, inclusiv directorul general al centralei. Un impuls în diferitele acțiuni de educare a tineretului și aplicare a unor forme și mijloace eficace l-a dat și metoda elaborării unor planuri de acțiune comune — partid, sindicat, U.T.C. — cum a fost cu ocazia sărbătoririi semicentenarului partidului nostru, a 60 de ani de existență a Fabricii de pielărie și încălțăminte „Clujeana" și altele. Activitatea tineretului, a organizațiilor U.T.C., îndrumarea acestora ocupă spații corespunzătoare și în coloanele ziarului uzinal,, în gazetele de perete etc. Eficiența modului cum ne preocupăm de conducerea organizațiilor de tineret se vădește grăitor în rezultatele obținute, tot mai bune, ale activității acestor organizații, reflectate în contribuția deosebit de importantă a tineretului fabricii la succesele obținute de colectivul nostru de muncă, la realizarea sarcinilor economice, politice și sociale ce ne stau în față. De exemplu, din cei peste 3 000 fruntași în producție pe anul 1971, aproape 1 500 sunt tineri, marea lor majoritate fiind membri ai U.T.C. Maturizarea tinerei generații, creșterea ei profesională și politică se materializează și,prin aceea da ,în prezent foarte multe locuri-cheie din fabrică sunt conduse de tineri ingineri, tehnicieni, maiștri și brigadieri. De exemplu, secția tabăcărie minerală este condusă de o ,.garnitură de tineri specialiști, îndeplinind funcția de inginer șef, șef secție, șef atelier și o parte maiștri. în activitatea prezentă depunem eforturi, pentru cuprinderea tuturor categoriilor de tineri în sfera acțiunilor organizate pentru ei. Trebuie să organizăm acțiuni specifice pentru tinerii navetiști, deoarece, mai ales din rîndul acestora, au apărut unele fenomene negative de comportament necorespunzător în societate, mentalități mistico-religioase. In această direcție intenționăm să realizăm colaborarea și cu organizațiile de tineret din comunele de unde avem mai mulți navetiști. ACTIVITATE VARIATĂ ȘI DIFERENȚIATĂ Ioan LDUȘAN, secretarul Comitetului comunal de partid Moldovenești: Conducerea de către comitetul comunal de partid a organizației U.T.C. se realizează prin cei peste 39 membri de partid care își desfășoară activitatea în cele 151 organizații U.T.C. care au în evidență un număr de 287 uteciști. Membrii de partid care sunt și uteciști îi mobilizează pe tineri la îndeplinirea sarcinilor profesionale și obștești, informând periodic despre aceasta organizația de partid. Lunar, la instruirile activului de partid, adică la transmiterea sarcinilor participă secretara comitetului comunal U.T.C. și secretarii organizațiilor U.T.C. Secretarii organizațiilor de partid îndrumă direct organizațiile U.T.C. participînd la adunările U.T.C., sprijinindu-i în pregătirea acestora, în creșterea combativității și fermității uteciștilor, maturității lor politico-ideologice. Punem multă grijă și interes pe diversificarea muncii organelor și organizațiilor de partid cu tineretul, pe sprijinirea prin variate forme a acțiunilor inițiate de ei. Alături de părinții lor, uteciștii participă la muncă în cele trei C.A.P., contribuind la sporirea producției, în special, în legumicultură și cultura mare. La cele 4 școli generale de 8 ani, a fost organizat cu elevii uteciști învățământul politic în condiții bune și cu rezultate bune, au fost pregătite programe artistice, s-au întreprins acțiuni patriotice ca împăduriri, întreținerea curților și parcurilor de pe lângă școli, amenajarea drumului în Bădeni, prestare de muncă necalificată la construcția școlii din Moldovenești, întreținerea culturilor în cele 4 micro-C.A.P. și alte activități. Indicațiile prețioase ale tovarășului Nicolae Ceaușescu din Cuvîntarea rostită la Conferința pe țară a comitetelor comunale de partid și a președinților consiliilor populare comunale, prin care se arată că: „O sarcină de mare răspundere a organizațiilor și comitetelor comunale de partid, a consiliilor populare comunale este întărirea muncii educative în rîndul tineretului sătesc, formarea lui în spiritul respectului față de munca productivă, al dragostei față de comuna în care s-a născut și în care lucrează părinții săi, au constituit o călăuză vie în activitatea noastră. TARTE INTEGRANTA A ACTIVITĂȚII NOASTRE DE PARTID Ioan RUS, secretarul Comitetului de partid de la Facultatea de matematica mecanică, îndrumarea și conducerea competentă a Asociațiilor studenților — parte integrantă a activității noastre de partid — presupune cunoașterea realităților grupelor și anilor de studiu, o concepție clară despre scopul urmărit, sprijin efectiv in organizarea unor acțiuni mai dificile, receptivitate față de inițiativele studenților. Aș exemplifica cum a reușit biroul organizației de bază de la Facultatea de matematica mecanică să transpună în viață asemenea cerințe. De fiecare an de studii răspunde câte o grupă de partid de cadre didactice, care participă la toate acțiunile anului respectiv, căutînd, în același timp, să facem cît mai eficientă și activitatea grupelor de partid studențești, sporirea aportului și responsabilității lor față de buna desfășurare a anilor de studiu. Dacă"se constată anumite'deficiențe, biroul organizației de bază stabilește un membru al său sau un alt membru de partid care să se ocupe special de remedierea lipsurilor. Noi am pornit de la ideea că o educație serioasă nu se poate face decit avînd la bază o pregătire profesională serioasă. De aceea, prin acțiunile organizate am urmărit mobilizarea tuturor studenților la muncă continuă și sistematică. Dar nu se poate concepe o buna pregătire profesională fără fundamentarea ei pe o concepție filosofică materialist-dialectică și fără conștiința obligației permanente a fiecăruia față de societate. Pentru realizarea unui asemenea scop, organizația de partid din facultatea noastră s-a preocupat în mod deosebit de organizarea în bune condiții a învățămîntului ideologic al studenților pentru cunoașterea de către aceștia și aplicarea in viață a politicii partidului și statului nostru. In același timp, am sprijinit inițiativele pozitive ale studenților. Dată fiind importanța legării teoriei de practică pentru formarea viitorilor specialiști atenția deosebită pe care o acordă partidul nostru acestei probleme, organizația de partid din facultate s-a preocupat de organizarea și desfășurarea activității profesionale productive a studenților, activitate în care au fost mobilizate toate cadrele didactice. Comuniștii din facultatea noastră, prin munca de fiecare zi pe care o desfășoară în rîndul studenților, pregătindu-i multilateral — nu numai din punct de vedere profesional, ci și politico-ideologic, cultural, civic — au în vedere tocmai faptul că ei nu pregătesc numai pe viitorii specialiști ai economiei noastre socialiste, ci și pe viitorii cetățeni ai societății socialiste multilateral dezvoltate. COMUNIȘTII — SPRIJIN DE NĂDEJDE IN LICHIDAREA LIPSURILOR Gheorghe OPINCARIU, secretarul Comitetului de partid de la Fabrica de tricotaje ..Someșul“ — Cluj: In adunări lărgite ale comitetului de partid se analizează modul cum se desfășoară activitatea organizației U.T.C. din fabrica noastră și cum se exercită îndrumarea și conducerea ei de către organizația de partid, cum sunt aplicate indicațiile partidului nostru în acest sens, mai ales cele ale Plenarei C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie 1971. In urma unei asemenea adunări s-a trecut la repartizarea comuniștilor din fiecare organizație de bază pentru a răspunde de un număr restrîns de uteciste care au rezultate mai slabe în muncă în cadrul formației de lucru respective. Astfel, în cursul anului trecut, utecista Iuliana Mureșan se număra lună de lună în rîndul celor cu norma nerealizată. Acest fapt a determinat încredințarea ei unei membre de partid cu experiență în muncă pentru a fi ajutată, tovarășei Cristina Gădălean. Rezultatul acestui ajutor concret a fost materializat în faptul că utecista Iuliana Mureșan și-a realizat în acest an sarcinile de pian in fiecare lună. La indicația comitetului de partid, biroul organizației de bază nr. 11 T.A. a repartizat membrii de partid care au diferite munci de răspundere pentru a ajuta în muncă organizațiile U.T.C. din fabrică. Participînd la adunările uteciștilor, acești tovarăși iau cunoștință nemijlocit de problemele ce frămîntă colectivele de tineri și își aduc contribuția la rezolvarea lor. In cadrul programului de activități al organizației U.T.C. sînt trecute sarcini rndicate de către comitetul de partid. Comitetul U.T.C. este ajutat să traducă in viață aceste sarcini. EXEMPLUL COMUNIȘTILOR — CEA MAI EFICIENTA ÎNDRUMARE A TINERILOR UTECIȘTI Gheorghe RUSU, locțiitor al secretarului Comitetului U.T.C. de la U.M.M.R. .,16 Februarie“. In urma decernării organizației de tineret din uzina noastră a drapelului jubiliar, ca încununare a rezultatelor obținute de-a lungul existenței sale, gândurile și recunoștința noastră se îndreaptă către organizația de partid din uzina noastră, sub a cărui permanentă Îndrumare și control ne-am desfășurat întreaga activitate. Un ajutor substanțial am primit din partea organizației de partid in desfășurarea în bune condițiuni a învățămîntului politic, care este reflectat în toate rezultatele obținute: în domeniul profesional, politico-ideologic, cultural-educativ, sportiv etc. Participarea secretarilor de partid la adunările generale, lecții de invățămînt politic, ședințe de birou etc. a dat acestora o notă de seriozitate în plus, ducînd la creșterea spiritului combativ al tinerilor, a maturității, în abordarea problemelor. La adunările generale ale organizației de partid, unde se dezbat probleme legate de sarcinile de plan, sunt invitați să participe și tinerii pentru a-și aduce o contribuție substanțială la măsurile ce se impun a fi luate in vederea realizării la timp și de calitate a producției pentru a prezenta propuneri și inițiative ale celor pe care-i reprezintă. Organizarea activității U.T.C. pe aceeași schemă ca și a organizației de partid, astfel incit fiecărei organizații de partid îi este subordonată dite o organizație U.T.C., dă posibilitate secretarilor birourilor organizațiilor de bază să urmărească în mod corespunzător întreaga activitate a organizației U.T.C. pe baza programelor de activități și a planificărilor lunare, eficiența și calitatea acțiunilor desfășurate. Nu puține au fost cazurile cînd la prezentarea de către biroul U.T.C. pe uzină a programelor de activități trimestriale secretarului comitetului de partid, acesta ne-a atras atenția asupra necesității Includerii mai multor activități sau a altora, noi, menite să ducă la educarea patriotică a tineretului, la îmbunătățirea activității sale „Uniunea Tineretului Comunist este principala rezervă a Partidului Comunist Român, ajutorul său în educarea comunistă a tineretului, în mobilizarea lui la lupta întregului popor pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru realizarea scopului fundamental al partidului — construirea societății comuniste. Uniunea Tineretului Comunist își desfășoară întreaga activitate sub conducerea Partidului Comunist Român“ (STATUTUL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST) profesionale și obștești. De asemenea, nu s-a atras atenția asupra grijii pe care trebuie să o aibă organizația de tineret în desfășurarea practicii în producție a elevilor ucenici la locul de muncă, viitoare cadre de nădejde ale uzinei noastre. Odată cu venirea în uzina noastră a studenților practicanți, Comitetul de partid ne-a sprijinit in realizarea unei apropieri între aceștia și tinerii muncitori prin organizarea unor activități comune. M-am referit doar la citeva aspecte ale îndrumării organizației noastre U.T.C. de către organizația de partid. Trebuie subliniat însă neapărat faptul că această îndrumare ne însoțește permanent în activitatea noastră și primește un caracter generalizator prin exemplul viu pe care ni-l dau zilnic comumiștii la locul de muncă și în afara uzinei. ★ * * Opiniile exprimate in cursul investigațiilor noastre au relevat doar citeva aspecte ale realizării sarcinii complexe de conducere și îndrumare a organizației U.T.C. de către partid, doar citeva momente ale procesului de formare, creștere și educare a tinerei generații, care mîine va prelua ștafeta succeselor comuniștilor de azi pentru a ridica România pe noi culmi ale progresului și civilizației. Conducerea nemijlocită de către Partidul Comunist Român a procesului de pregătire a schimbului de uniine al constructorilor de azi ai societății socialiste multilateral dezvoltate, constituie o garanție că asemenea culmi vor fi atinse cu siguranță. Anchetă realizată de Emil POP COMUNIȘTII DE AHREGĂTESC SCHIMBUL DE MNIINE ANCHETĂ SOCIAL-POLITICĂ în contextul făuririi libere și conștiente, a unei civilizații socialiste și comuniste, universitatea este chemată să desfășoare în amfiteatre și laboratoare, în uzine și pe ogoare, în spitale și săli de concerte o activitate complexă profesională, ideologică, politico-educativă, de lărgire a orizontului cunoașterii, astfel ca viitorul specialist să poată contribui plural la zidirea noii societăți. Partidul cere școlii superioare, ca în consens cu noile condiții de dezvoltare a patriei, să-și multiplice eforturile pentru formarea de specialiști care alături de o pregătire profesională și științifică, corespunzătoare nevoilor actuale și viitoare ale societății, să posede o conștiință socialistă și un larg orizont de cultură, factor de prim ordin în vasta activitate de transformare revoluționară a societății. In acest sens se impune să ne amintim cuvintele tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU: „Noi considerăm și am considerat întotdeauna că menirea istorică a socialismului este nu numai de a elibera omul de asuprire și exploatare, de a asigura bunăstarea lui materială, ci de a făuri o civilizație spirituală superioară, care nu se poate realiza decât prin formarea unui om nou, cu o înaltă conștiință și pregătire culturală și profesională, cu un profil moral-politic înaintat". Formarea și dezvoltarea multilaterală a personalității profesionale și politice silitorului specialist constituie rațiunea de a fi a școlii noastre superioare, dimensiunea definitorie a finalității ei sociale. Personalitatea intelectualului societății socialiste și comuniste nu poate fi redusă la dimensiunea îngustă a unui bun și competent specialist, posesor a unei pregătiri și logici profesionale riguroase dar neangajat socialpolitic. Asimilarea realizărilor tehnicii și științei de către student trebuie să fuzioneze organic cu o temeinică pregătire politică, profilul științific trebuie dublat de un înalt profil ideologic. Studentul nu poate fi doar un om al „intelectuliai pur“, care face numai speculații pe marginea noțiunii de socialism; el este chemat să îmbine nemijlocit cunoașterea teoretică cu finalizarea ei practică, să participe efectiv la sculptarea edificiului civilizației socialiste și comuniste. Integrarea viitorului specialist în efortul constructiv al întregului popor presupune, fără îndoială, o pregătire temeinică în domeniul specialității și, în același timp, o înaltă conștiință politică și cetățenească. Pregătind în timp un transfer cu profunde semnificații sociale, de la amfiteatrul facultății la grandioasa zidire socialistă și comunistă a patriei, de la introducerea în profesie la munca pasionată a specialistului, participant prin propria împlinire, la împlinirea și propășirea patriei, studenția se definește ca o perioadă a asimilării marilor comenzi sociale, a structurii coordonatelor fundamentale ale profilului intelectualului comunist. Studentul se conturează în perspectivă ca specialist nu numai în domeniul profesional, cunoscînd și îndeplinind efectiv obligațiile pe care le implică profesia, dar și pe plan politic, conștient de semnificația socială a integrării sale, după absolvire, în activitatea practică. In felul acesta se obiectivează trăsăturile personalității politice a viitorului specialist ca intelectual cu temeinice cunoștințe profesionale, înarmat cu concepția filosofică marxistă despre lume și viață, cu principiile politicii interne și externe a partidului și statului nostru. Formarea personalității tineretului amfiteatrelor nu este un proces spontan, nepregătit, care se desfășoară de la sine. Pentru realizarea acestui deziderat este nevoie de acțiunea coordonată sincron și eficient al unui șir de factori ca familie, organizații obștești, opinie publică și școală definită ca factor principal de educație, de modelare a minții și caracterului, de formare cetățenească a viitorului specialist. Iată cauzele pentru care în viața noastră universitară s-au încetățenit preocuparea sistematică a organizațiilor de partid, asociațiilor studențești și corpului didactic, pentru dezvoltarea la studenți a pasiunii pentru studiu, dragoste pentru profesiunea aleasă și pentru însușirea activă a principiilor politicii generale a partidului și statului, a problemelor filosofice și ideologice actuale. Informarea largă a tineretului studios cu aspectele concrete ale politicii interne și externe a partidului și statului nostru, cu problemele filosofice și ideologice se corelează, în Centrul universitar Cluj, cu însușirea temeinică de către studenți a materialismului dialectic și istoric, care oferă suportul teoretic și metodologic al interpretării proceselor și fenomenelor contemporane. Ca atare s-a impus de la sine predarea unitară a științelor sociale la toate facultățile ca și adaptarea acestora la profilul pregătirii de specialitate a studenților, problemele abordîndu-se nu în mod general, abstract, izolat și rupt de pulsul vieții, ci argumentat, viu, convingător, pe baza practicii social-istorice. Cadrele didactice și asociațiile studențești sub conducerea organizațiilor de partid au acționat permanent, în cadrul planului de învățămînt, ca și în activitatea desfășurată în timpul liber al tineretului studios în direcția lărgirii orizontului politicoideologic al acestuia, spre cunoașterea realității noastre economice și sociale, a preocupărilor partidului pe plan intern și a poziției sale față de fenomenele actuale ale evoluției lumii contemporane. Organizațiile de partid din institute și facultăți au desfășurat o muncă sistematică pentru educația studenților și cadrelor didactice în spiritul eticii și echității sociale. S-a acționat conștient și sistematic pentru inocularea in mintea și acțiunea viitorilor specialiști a unui spirit de respingere față de orice acțiune care duce la înjosirea omului ca șovinismul, naționalismul, furturile, delapidările, parazitismul, față de viața de lux prin câștiguri ilicite, față de necinste, minciună, carierism, favoritism, nepotism etc. Cred că este superflu să mai demonstrez că pentru un specialist comunist cel mai nobil și înălțător este sentimentul că și-a adus contribuția la creșterea avuției naționale și prosperitatea vieții tuturor oamenilor muncii. Specialistul comunist trebuie să iubească munca, să-și aducă aportul la dezvoltarea proprietății socialiste de stat și cooperatiste. Școala superioară clujeană n-a fost și nu poate fi indiferentă față de calitățile profesionale, politice și morale ale discipolilor săi. In amfiteatrele noastre nu se pregătesc specialiști pur și simplu ci specialiști comuniști. Acest adevăr a catalizat gîndirea și fapta universitarilor clujeni pentru materializarea chemării tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU: „Comunistul trebuie să fa cinstit, curajos, demn, să lupte cu ardoare, pentru adevăr, pentru dreptate... să pună pe primul plan interesele poporului muncitor, înțelegind că între interesele personale și cele generale ale întregii societăți nu există nici o contradicție, ci dimpotrivă, există o strânsă unitate dialectică, că buna stare personală este strâns legată de bunăstarea întregului popor, că asigurând dezvoltarea generală a țării asigură ridicarea și a nivelului său de trai“. Conștiința socialistă presupune în mod necesar un ideal de perfecțiune, de perpetuă autodepășire, de unire a proiectului individual cu cel general, a teoreticului cu practicul. Tocmai pe acest fundal polivalent apare multilateralitatea ca atribut propriu conștiinței omului societății socialiste, dar care nu se reduce la informarea în sine, nefinalizată practic. Creator. Iată de ce cred că în mod firesc cultura generală și specializarea se îmbină intr-un proces unitar care definește polivalența conștiinței socialiste. Cultura generală este un concept sintetic, integrator și valorizator. Cultura generală presupune informare și se sprijină pe ea, dar nu se identifică cu enciclopedismul steril. Fără informare specialistul nu poate fi racordat permanent la realizările științei și culturii, fiindcă, în condițiile progresului actual al tehnicii, al revoluției științifico-tehnice, se impune cu necesitate împrospătarea permanentă a cunoștințelor. Se poate în felul acesta demonstra că din această perspectivă cultura generală apare ca posibilitate pe baza căreia se realizează o temeinică specializare pe fundalul unei profunde conștiințe socialiste. Aceasta se conturează tot mai mult în procesul formării viitorului specialist printr-o pregătire multilaterală profesională, politicaideologică și culturală, menită să asigure posibilitatea integrării, după absolvire, influxul tehnologic și în problematica de mare complexitate impusă de nevoia aplicării rapide în practică a celor mai noi izbinzi ale științei și tehnicii. Se impune deci ca viitorul specialist , ca și organele de decizie să aibă mereu în centrul atenției indicația tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU: ......dacă nu vom reuși să lichidăm starea de înapoiere culturală, să creăm cadrele necesare de specialiști și de muncitori pentru toate domeniile de activitate, însăși dezvoltarea economică-socială a țării nu se va putea înfăptui cu succes". Apare astfel pentru noi obligația de a face din fiecare facultate un puternic centru de educație în spirit comunist a viitorilor specialiști. Școala superioară are menirea comunistă să formeze specialiști cu larg orizont spiritual, înarmați cu tot ce a creat mai bun omenirea în domeniul cunoașterii, cu cele mai noi realizări ale științei tehnicii. Pentru aceasta este nevoie de aportul tuturor cadrelor didactice, care trebuie să conjuge organic atributul de bun specialist cu cel de educator comunist. Studenția se definește ca o perioadă a asimilării marilor comenzi sociale Conf. dr. Grigore DRONDOE, secretar al Comitetului P.C.R. din Centrul universitar Cluj