Familia, 1877 (Anul 13, nr. 1-52)

1877-07-24 / nr. 30

Colectiunile literaturei noastre poporale: V. Alesandri : „Poesii poporale ale Românilor“, Bucuresti MDCCCLXVL Publicate pentru ântâi’abra la Iasi in 1852 —1853. A fostu traduse in frantiuzesce de insusi autorulu si publicate sub titlulu „Ballades et Chants populaires de la Roumanie“ cu o introductiune de Ubicini, Paris E. Dentu 1855. Acelesi in limb’a germana : „Rumänische Volkspoesie“, deutsch von W. v. Kotzebue Berlin 1857. Colectiunea dlui V. Alesandri este tesaurulu celu mai frumosu ce posede literatur’a româna. Forte frumosu se esprima despre aceste poesii din D. Petrino : *) „Unu odoru nepretiuitu alu literaturei române, asiu dice chiar singurulu odoru nationalu pentru noi este fara indoiela volumulu de poesii poporale ale Românilor adunate si întocmite de poetulu V. Alesandri. „Aici putemu studia limba româna bogata in cuvinte armonioase si seraca numai pentru aceia ce nu o cunoscu. Aici putemu studia caracterulu si obiceiurile poporului românu. Aici putemu studia originalităţile nationale, simtiurile adeverate si poesi’a sufletului românu, acest’a din urma întrece poate prin bogatî’a sa tóate comorile de poesii poporale ce esista in lume.“ Pe lângă colectiunea de „poesii poporale“ din 1866 dlu Alesandri mai prepara o mare culegere de asemenea poesii, sub titlulu de „Mosiu Toma“, după numele betrânului lautaru, din gur’a caruia a culesu cea mai mare parte dintr’insele, de nu pe tóte. „Amorulu“, culegere de canturi nationale si poporale ed. VII, revedinta si adaugita cu mai multe cântece noue si vechi, Bucuresei ed. Ioanitiu si Comp. 1876 in 120 p. 441. T. M. Arsenie : „Nou’a colectiune de Basme sau istorii poporale“, ed. II, 2 brosturi Bucuresci tip. Th. Michaiescu 1874. Petru Bancila : „Colindele Crăciunului si ale Pascelor, seu productiuni cu cântece la nascerea si învierea Dlui nostru Isusu Christosu, la cari s’au adausu cojocaritulu séu vornicitulu usitatu la nunti, precum si câteva cânturi ce se cânta la més’a nuntii“, Sibiiu 1875. Tip. eredei G. de Closius. Cursu elementaru de istori’a literaturei române. (Urm re.'i Va es! dmninec’a. Redact.: st rad’a Havas nr. 1. 5 Augustu st. n, j) Pretiulu pe unu anu 10 fl. j . Pe ‘/a de anu 5 fl.; pe u/t de în anu 2 fl. 70 cr. ? Pentru Romani’a 2 galbeni. * *) „Puţine cuvinte despre coruperea limbei române in Bucovina“, Cernăuţi tip. lui Bucoviecki si Comp. 1869.