Familia, 1900 (Anul 36, nr. 1-52)

1900-11-26 / nr. 48

Numérul 48 Opadea-mare26 nop. (9 dec.) 1900 Anul XXXVI Apare dumineca. Abonamentul pe an 16 cor., pe V, de an 8, pe 3 luni 4. Pentru România pe an 20 lei Şi mai avar. foarte oacheşă. Peliţa feţei îi este înse foartecurată şi-ţi da impresiunea că dacă aî desmierde-o, aî atinge catifeaua cea mai fină. Când îi vorbesci, sclipiri de resarit se aprind pe obrajii ei rotund plini de tinereţe şi de frăgedime. Dar când îţi vorbesce şi aţintesce asupră-ţi privirea dreaptă a frumoşilor ei ochi albaştri, simţi că te ia cu cald, de-ai fi cuprins de gerul proverbial al Bobotezei. Vede că, în privire ii stă toată vraja, de nu s’ar uita atât de galeş, — şi cu toate acestea fără prefăcuta modestie de vigoare, — n’ar fi atât de drăgălaşă încât să-ţi piergă doue dramuri de cumpăt în mai puţin de-o clipă. Portul ei foarte simplu, s’ar părea că nu ţine de nici o modă; o prinde înse şi pare făcut numai pentru fiinţa ei. O întălnesc pururea la braţul unui bătrân pe care mai degrabă i l-ai socoti de bunic. Ii e tată înse, după toate alcătuirile omeneşci. Totuş contrastul e isbitor între amendoi: ea e frumuseţea sveltă şi întru toate delicată; el, urîtul aproape brutal, de formă grosolană şi respingătoare. Faţa lui e ciupită de vărsat, stafidită de slabă ce este; privirea, aspră şi neîncrezătoare; rîsul, un fel de strîmbătură. Corpul nalt, subţiratec, adus de umeri, pare ros de vr’o boală veche pentru care mormântul e singurul medicament. Portul i- e aproape sărăcăcios, şi curat de sigur numai prin îngrijirea stăruitoare a copilei. Adina nu se ruşinează însă de înfăţişarea acestui bătrân, la braţul căruia trece mulţămită şi căruia îi şopteşce adeseori cuvinte afectuoase ce-i mai îndulcesc espresiunea chipului şi căutătura. Adina, deşteaptă şi cuminte, a înţeles boala de care pătimeşte bătrânul; privind în viitor, cu speranţa unei bune stări de care se va bucură fără nici o piedică, lasă presentul s’o înconjoare cu toate privaţiunile ce plac bătrânului, şi nici nu sufere prea mult, nici nu caută să înfrângă obicei Musicantul,iurile tatălui ei. 48