Familia, 1902 (Anul 38, nr. 1-52)

1902-12-08 / nr. 49

Numărul 49. Gradea mape 8/21 decembre 1902. Anul XXXVIII Apare dumineca. Abonamentul pe an 16 cor., pe 7, de an 8, pe 3 luni 4. Pentru România pe an 20 lei. I ai Un învăţător harnic. έnvăţătorul care îşi împlineşte misiunea este vrednic de stima cea mai naltă, căci el pune basele culturei neamului. Laudă Domnului, avem şi no! Românii o pleiadă de învăţători harnici, cari ne fac cinste şi cari merită să le aducem tributul recunoştinţei. Reuniunea învăţătorilor din diecesa Caransebeş a serbătorit în adunarea sa generală ţinută toamna aceasta la Reciţa meritele unui astfel de învăţător, ale dlui Ioan Marcu, care a stat cu demnitate la postul său timp de treizeci şi cinci de ani. De atunci şi până în urmă, îl văduvăm necontenit printre cei ce au stăruit şi au stat în fruntea învăţământului poporal. De aceea cu plăcere asam de ocasiunea aceasta spre a-i aprecia activitatea şi pe coloanele noastre, totodată ilustrând prima pagină cu portretul seu. Ioan Marcu s-a născut în 25 ianuarie 1848, în comuna Saturnic de lângă Lugoj, comitatul Caraş-Severin. A studiat clasele normale şi gimnasiul inferior în Lugoj, iar după aceea preparandia, doi ani, în Arad, fiindu-i profesori: Alesandru Gavra, dr. Al. Şandor şi Ion Russu. încă înainte de a termină cursul preparandial, corpul profesoral şi consistoriul aradan de pe atunci, a voit să-l trimită ca pe un preparand eminent, ca învăţător la şcoala gr. or. confesională din Benuş, cu scopul de a-şi continuă studiile gimnasiale; dară o protecţiune, ce-şi câştigase altul, zădărnici planul şi aşă dânsul, încheiându-şi studiile de pedagogie, a fost reclamat pentru postul de învăţător de la şcoala gr. or. română din Bocşa-montană, care l-a ocupat, spre mulţumirea atât a comunei, cât şi a superiorităţilor, de la 14 decembre 1867 până la finea anului şcolar 1901/2 adecă compleţi 35 de ani, muncă dăscălească, doamnă şi apreciată, în acest interval de timp, a lucrat cu zel şi abnegaţiune rară, pentru deşteptarea mlădiţelor române, pentru ridicarea poporului şi prestigiul şcoalei şi dascălului românesc. Elevii sei formează azi pătura deşteptului popor român din Bocşamontană, care a îmbrăţişat cu deosebire măestriile şi care întrece cu inteligenţa sa pătura celoralalte popoare conlocuitoare din Bocşa montană. De sub mâna acestui protodascăl, cu ajutorul său moral şi material, au eşit învăţătorii fruntaşi de 49 Ioan Marcu.