Farmacia, 1960 (Anul 8, nr. 1-9)

1960-01-01 / nr. 1

e fis? FARMACIA REVISTA A SOCIETĂŢII ŞTIINŢELOR MEDICALE Redacţia: Bucureşti, str. Progresului nr. 8 — Telef. 14.10.82 ANUL VIII IANUARIE 1 FEBRUARIE 1960 Despre posibilitatea unor intoxicaţii cu coloranţi organici şi reglementarea folosirii lor Prof. N. loanid, prof. V. Galea, conf. Gh. Borş Coloranţii de sinteză prezentîndu-se cu foarte variate nuanţe, cu o mare putere de colorare şi foarte avantajos ca preţ, au înlocuit coloranţii naturali în industria textilă, cosmetică, alimentară, precum şi în terapeutică. Deoarece au fost daţi în consum fără un control prealabil asupra activităţii lor, s-a constatat că unii dintre ei pot provoca în timp efecte toxice sau mai ales cancerigene ceea ce a determinat pe specialişti să dea alarma asupra pericolului pe care îl prezintă administrarea lor. De fapt, atît timp cît se avea în vedere numai posibilitatea unei intoxicaţii acute, coloranţii organici nu erau consideraţi periculoşi, deoarece dacă erau luaţi o singură dată, chiar în doze destul de mari, nu provocau nici o tulburare mai evidentă, care să permită presupunerea unei intoxicaţii. De aceea se admitea că în cantităţi de 20 mg/kg produs alimentar, cît se foloseşte în practica uzuală, nu ar fi vătămători pentru om, sau prin aplicare pe piele un timp relativ mai scurt nu ar avea nici o consecinţă dăunătoare. în ultimele decenii însă au fost intensificate investigaţiile asupra coloranţilor alimentari urmărindu-se în special acţiunea lor toxică în timp. Era necesar să se cunoască acţiunea lor după administrare repetată şi îndelungată a unor cantităţi foarte mici, deoarece alimentele sînt singurele produse care se consumă în fiecare zi şi pe toată durata vieţii ; or, ingerarea zilnică a unor cantităţi chiar foarte mici de colorant trebuia urmărită prin experienţe de foarte lungă durată. Acelaşi lucru se poate spune şi despre fardurile şi grimele aplicate în repetate rînduri pe piele, care nu sînt lipsite de pericol pentru om, ştiut fiind că pătrunderea toxicelor în organism are loc cu destulă uşurinţă şi pe cale cutanată. Rezultatele cercetărilor experimentale cu un număr foarte mare de coloranţi organici, cu aplicaţie în terapeutică, cosmetică şi în alimentaţie, au contribuit la fundamentarea ştiinţifică a acestei probleme şi la luarea unor măsuri practice corespunzătoare. Sînt prea multe dovezi experimentale ca să se mai poată pune la îndoială