Femeia, 1974 (Anul 27, nr. 1-12)

1974-01-01 / nr. 1

înalt omagiu ştiinţei * 9 româneşti vestigioasa activitate ştiinţifică a tovarăşei Elena Ceauşescu, doctor inginer, director general al Institutului Central de * Cercetări Chimice din Bucureşti, vicepreşedinte al Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie din România, se bucură de o largă apreciere internaţională. Recent, după cum am arătat în numărul trecut al revistei, tovarăşei Elena Ceauşescu i s-a conferit diploma de onoare a Institutului American al Chimiştilor, expresie a recunoaşterii activităţii sale ca eminent om de ştiinţă, aflat în fruntea unui puternic colectiv de cercetători ce-şi închină întreaga activitate progresului ştiinţei şi industriei chimice româneşti, ilustrare a prestigiului de care se bucură peste hotare ştiinţa românească şi slujitorii săi. în numărul de faţă revenim cu noi date în legătură cu solemnitatea care s-a desfăşurat la sediul Academiei Naţionale de Ştiinţe din S.U.A., şi aprecierile ce au fundamentat atribuirea înaltului titlu. Fondat în 1923, Institutul, care îşi propune să contribuie la promovarea cercetărilor în domeniul chimiei, numără aproape 8 000 de membri, avînd filiale-în toate cele 50 de state federale. Printre puţinii oameni de ştiinţă cărora li s-a decernat, în acest răstimp, diploma de membru de onoare se numără personalităţi prestigioase, cum ar fi Philip Handler, preşedintele Academiei Naţionale de Ştiinţe din Statele Unite, sau Glenn T. Seaborg, laureat al Premiului Nobel, fost preşedinte al Comisiei pentru Energia Atomică din S.U.A. Tovarăşa Elena Ceauşescu este primul om de ştiinţă din afara hotarelor Statelor Unite care primeşte această distincţie. La solemnitatea de la Washington au participat un mare număr de cunoscute personalităţi din diferite state ale S.U.A. Deschizînd ceremonia, preşedintele Academiei, PHILIP HANDLER, a spus: «Am făcut, anul trecut, o vizită în România. Am cunoscutactivitatea ştiinţifică ce se desfăşoară în ţara dumneavoastră. Am rămas cu cele mai bune impresii. Prilejul de faţă, de a saluta pe un remarcabil om de ştiinţă al acestei ţări, ne bucură pe noi toţi». în continuare, a luat cuvîntul preşedintele Institutului American al Chimiştilor, ERNEST GILMONT, care, evocînd personalitatea omului de ştiinţă Elena Ceauşescu, a arătat: «Acordăm astăzi diploma de membru de onoare al Institutului American al Chimiştilor doamnei Elena Ceauşescu, în semn de recunoaştere a modului remarcabil în care conduce un prestigios institut de cercetări, pentru meritele sale deosebite în efectuarea unor studii importante, pentru aportul său deosebit în dezvoltarea vieţii ştiinţifice şi realizările din domeniul învăţămîntului nu numai în propria sa ţară, dar şi în întreaga lume. Domnia-sa este primul om de ştiinţă de peste hotare care primeşte diploma de onoare, înfăptuirile doamnei Elena Ceauşescu pentru ridicarea pe noi trepte pe plan internaţional a profesiunii de chimist constituie o importantă contribuţie la dezvoltarea mondială a chimiei. Doamna Elena Ceauşescu a acţionat într-un mod foarte eficient, în spiritul acelor obiective pe care le urmăreşte şi Institutul American al Chimiştilor. Datorită activităţii sale, în prezent se deschid noi perspective în domeniul chimiei. Domnia-sa a făcut multe pentm a spori prestigiul şi distincţia acestei profesiuni». Preşedintele filialei din districtul Columbia a A.I.C., dr. MILOSLAV RECHIGL-jr., a prezentat apoi expunerea de motive pentru acordarea diplomei de membru de onoare. «Este pentru noi un privilegiu, a spus el, de a avea ocazia să aducem mărturia recunoaşterii noastre unuia dintre cei mai mari cercetători chimişti. Spun acest lucru, deoarece ne-am adunat aici, cei ce facem parte din asociaţia noastră, pentru a onora un exponent de frunte nu numai în România, ci şi pe scară mondială, al unei profesiuni apreciate de toţi cei ce îşi îndreaptă privirile spre viitor. Elena Ceauşescu este absolventă a Institutului politehnic din Bucureşti, avînd titlurile de inginer chimist şi doctor în chimie, pe care le-a obţinut în 1957 şi, respectiv, în 1965. Este specialistă în domeniul compuşilor de sinteză macromoleculari, al chimiei polimerilor şi cauciucului şi al cineticii polimerizării, în prezent, deţine funcţia de director general al Institutului Central ELENA CEAUŞESCU de Cercetări Chimice din Bucureşti în această calitate, dr. Elena Ceauşescu conduce şi coordonează multiple activităţi în domeniul chimiei şi al aplicării unor tehnologii avansate în industria chimică din România. Totodată, dr. Elena Ceauşescu este membru al Biroului Executiv al Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, organizaţie guvernamentală însărcinată cu coordonarea dezvoltării ştiinţei şi tehnologiei în România. Ca recunoaştere pentru realizările sale ştiinţifice, dr. Elena Ceauşescu a fost aleasă membru de onoare al Societăţii Internaţionale de Chimie Industrială, membru activ al Academiei de Ştiinţe din New York, membru de onoare al Asociaţiei Chimiştilor şi Inginerilor Chimişti din Costa Rica, membru de onoare «Oamenilor de ştiinţă de pretutindeni le revine înalta responsabilitate de a face totul pentru înţelegere , colaborare, încredere şi respect între popoare, pentru pace între toate naţiunile». Biblioteca judeţeană . MUJIES I TIHOU-MURES I Moment solemn: tovarăşei Elena Ceauşescu li este înminata American al Chimiştilor diploma de membru de onoare al Institutului