Femeia, 1990 (Anul 43, nr. 1-10)

1990-01-01 / nr. 1

Stimate cititoare, Am scris pe frontispiciul primului număr al revistei noastre aparuta in condiţii de libertate: „Tribună a femeilor din România". Aceasta si dorim sa devenim! Prin suprema jertfa de singe a copiilor, a tinerilor, a vitejilor bărbaţi şi femei care au înfăptuit miracolul revoluţiei române, a eroilor pe care-i vom omagia cu pietate de-a pururi, o dată cu înlăturarea tiraniei, a fost cucerită şi libertatea presei. Combustia care ne propuleaza energiile este însăşi voinţa noastra de adevar şi libertate, dorinţa ca, prin forţa cuvîntului scris, expresie a propriilor noastre conştiinţe, sa slujim Revoluţia, să sprijinim instaurarea în România libera a unui regim cu adevărat democrat, în care oamenii să fie apreciaţi după capacităţi, talent, efort depus pentru prosperitatea tuturor. Sprijinim Frontul Salvării Naţionale în eforturile depuse de a aduce stabilitate şi ordine, de a crea condiţii pentru alegeri libere, cu adevarat democratice, pentru refacerea ţării de dezastrul economic, moral, cultura în care au lăsat-o dictatorii. Revista „Femeia" îşi propune sa reflecte dorinţele şi opiniile dumneavoastră, o publicaţie de dezbateri profunde, educativa, în care cultura să deschidă porţi largi cunoaşterii, în care preocupările, grijile şi înseninările femeilor să fie pe deplin reflectate. Ne vom strădui să devenim o publicaţie a familiei, în care sa puteţi întîlni împlinirile, insatisfacţiile, dilemele tuturor generaţiilor. Vom încerca, împreuna cu specialişti, sa ne clarificam probleme îndelung neglijate, care privesc viaţa şi munca femeilor. Vom dezbate ce se poate face pentru dezvoltarea serviciilor, turismului, micii industrii, cooperaţiei, gospodăriilor ţărăneşti, a liberei iniţiative a tuturor cetăţenilor. Vom publica sfaturi practice, medicale, reţete culinare, vom fi la zi cu moda, nu ne vom feri de divertisment ori de umor. Vom apela la remarcabile personalităţi din Occident, din ţari care se afla ele însele în plin proces de înnoiri democratice, la experţi ai Organizaţiei Internaţionale a Muncii, ai UNESCO, ai ONU. Pentru dumneavoastră, femei de cele mai diferite profesii şi vîrste, vrem sa scriem aceasta revista. Comunicaţi-ne opţiunile, vom publica opinii „pro" şi „contra", intr-un climat de respect şi democraţie. Sîntem un mănunchi de ziarişti dornici să scriem o publicaţie noua, Intr-o lume noua, pentru toate categoriile de femei. Cu prietenie şi stimă. Revista „FEMEIA" ÎN ATENȚIA DUMNEAVOASTRĂ • Numărul din februarie al revistei „Femeia va apărea in 32 de pagini, intr-o prezentare grafica noua. Vom publica mai multa moda, sfaturi medicale si practice,tipare. • Incepînd cu numărul următor, direct din Franţa şi in exclusivitate pentru revista „Femeia", Olga Tudori, vechea noastră colaboratoare, actualmente proprietara unui institut de frumuseţe din Paris, ne va oferi sfaturi cosmetice, de machiaj şi întreţinere, precum şi alte noutăţi pariziene. • Vă anunţăm că din februarie inauguram o pagina de anunţuri matrimoniale, pentru a veni în ajutorul tinerelor (şi nu numai al lor) care nu şi-au găsit încă partenerul de viaţă dorit. Cine doreşte să publice asemenea anunţuri în revista „Femeia" se poate adresa - cu specificaţia de rigoare - Agenţiei de publicitate „Presa Libera" din Bucureşti, str. 13 Decembrie nr. 24, telefoane: 16 79 45; 16 01 33; 14 1516. Agenţia lucrează luni, miercuri şi vineri intre orele 8-14, marţi şi joi între orele 8-18 şi sîmbata intre orele 8-13. Menţionăm, de asemenea, ca revista noastră primeşte şi anunţuri publicitare din partea unor întreprinderi şi instituţii româneşti şi străine. PUNCTUL NOSTRU DE VEDERE CHIPUL DEMOCRAŢIEI Trăim visatul ceas de răscruce al destinului naţional: neamul românesc şi-a cucerit, cu preţ greu de sînge, dreptul de a fi liber în ţara lui. Nemuritoarele clipe ale izbinzii, ale sfintei Revoluţii le trăim încă, le derulam in mintea şi sufletul nostru şi rostim cu voce tare, pentru a ne convinge ca este adevarat: Sintem liberi! Romania este acum o ţara care aparţine, în sfirşit, cu adevarat, poporului sau. Romania este acum o ţara democratica. Noi, cetăţenii ei, ne putem gindi în mod liber la viitorul pe care vrem sa-l făurim cu mintea şi braţele noastre, eliberaţi pentru totdeauna de agresiunea acelor aşa-zise îndemnuri şi orientări scoase am panoptia demagogica a tiraniei. Revoluţia ne-a adus libertatea, ne-a adus dreptul de a duce mai departe, nestînjeniţi de nimeni şi de nimic, aceasta victorie, prin arma muncii. Democraţia trebuie s-o cream. Pe măsură ce viaţa intra în normal, descoperim, cei mai mulţi dintre noi, ca trebuie sa învăţăm s-o trăim. Sa învăţăm sa-i dam un chip, intrucît de o jumătate de veac poporul român nu l-a mai văzut! Va trebui sa reînvaţam ca un sistem democratic de organizare politica a societăţii nu inseamna libertatea fiecăruia de a vorbi in aşa fel incit sa acopere celelalte glasuri. Cu luciditate, cu încredere in valorile esenţiale ale democraţiei, într-o adevarata unitate, sa avem grija ca democraţia sa nu fie ameninţata, degradata sau parodiata. Datoria de conştiinţa a fiecărui cetăţean in aceasta perioada, de regăsire a propriei identităţi si demnităţi naţionale, este, înainte de toate, sa vegheze ca „democraţia" de marionete sa nu-şi mai gaseasca focul niciunde, ca drumul nostru spre democraţie sa se desfăşoare cu maturitate, cu deplina implicare spre asigurarea suportului material al victoriei. Ştim cu toţii din ce punct pornim, cit de dezastruoasa este situaţia din economie, cultura, educaţie, aşa cum ştim ca nu se poate schimba in bine peste noapte tot ceea ce a fost distrus in zeci de ani. Este firesc sa dorim sa mergem cît mai repede înainte, către o societate libera, civilizata si prospera. Dar cum putem realiza acest lucru altfel decit prin munca? Si nu după pseudoprincipiul „noi ne tăcem ca muncim, ei se fac ca ne plătesc . Singura noastra forţa pe care ne putem sprijini în înfrîngerea tuturor greutăţilor inerente unei asemenea perioade de Renaştere naţionala o constituie efortul constructiv, coeziunea tuturor in sprijinul programului de redresare şi dezvoltare pe baze sanatoase a întregii vieţi economice, sociale, politice şi spirituale a societăţii, făcut cunoscut de Consiliul Frontului Salvari Naţionale. Sa înţelegem ideea de „salvare" intr-un sens concret si imediat si sa contribuim la împlinirea ei. Urmeaza o perioada de efervescența politica fara precedent: se conturează chipul democratic al tarii, se infiinteaza partide politice, se organizeaza sindicate libere. Sa nu uitam însă nici o clipa ca toate aceste preocupări, absolut normale și necesare, nu trebuie sa stinjeneasca interesul comun al oamenilor de buna credinţa, indiferent de tendinţe şi opţiuni politice, teologice sau religioase, fara deosebire de naţionalitate salvarea ţarii şi figurarea propăşirii ei viitoare. RODICA AVRAM