Flacăra Iaşului, octombrie 1958 (Anul 14, nr. 3761-3787)

1958-10-14 / nr. 3772

L 7 noi gospodarii agricole colective în regiunea noastră ■ Duminică, au fost înfiinţate în cuprinsul regiunii noastre 7 noi gospodării agricole colective. Datorită muncii de lămurire dusă de organizaţiile de partid şi convingerii ţăranilor muncitori pe baza exemplelor luate din viaţă asupra superiorităţii muncii în comun, pe tarlale întinse, cu mijloace mecanizate, ţăranii muncitori din şapte sate au păşit cu încredere pe drumul belşugului — drumul gospodăriei colective. Procedînd în felul acesta ei au pus temeliile asigurării bunăstării lor şi a familiilor lor. Din cele şapte noi gospodării agricole colective, 8 au fost înfiinţate în raionul Vaslui, la Curseşti-Vale, Vaslui şi Moara Grecilor. In gospodăria colectivă „Pămînt desţelenit“ din Curseşti-Vale s-au înscris 39 familii care vor lucra de-acum înainte în comun 82 de hectare. Bucuria, cuvintele de încredere şi viitorul îmbelşugat, atmosfera sărbătorească — toate la un loc arată că întemeierea gospodăriei colective a fost în viaţa satului Curseşti un eveniment de seamă, deschizător de drumuri moi. La Vaslui, cele 81,88 hectare ale noii gospodării colective vor fi lucrate cu hărnicie de 48 de familii, iar la Moara Grecilor 26 familii vor lucra împreună 44,16 hectare. La întemeierea acestor gospodării colective au participat sute şi sute de ţărani muncitori din întreg cuprinsul raionului Vaslui care au urat noilor colectivişti spor la muncă şi au rostit cuvinte de îndemn ca exemplul lor să fie urmat şi de alţii. Şi în raionul Huşi au luat fiinţă duminică două puternice gospodării agricole Colective. In noua gospodărie agricolă colectivă ,,T. Vladimirescu“, satul Corioieni, corn. Olteneşti 60 familii ale ţăranilor muncitori vor lucra împreună o suprafaţă de 159,80 hectare teren. Noii colectivişti au îm plus ca avere obştească a lor 8 boi, 7 cai, 4 care, 10 căruţe, precum şi diferite unelte agricole. Semnificativ este faptul că din cele 60 familii, 15 s-au înscris chiar în cadrul adunării de constituire, arătînd că nu înţeleg să rămină în afar vieţii noi care Înfloreşte în satul lor. Printre aceştia se află ţăranii mijlocaşi Jana Băietu care s-a înscris cu 5,50 hectare pămînt, Ion Popa — cu 4,40 hectare, V. Gr. Dascălu — cu 4,52 hectare, Axinte Zaharia — cu 4,80 hectare, C-tin Timofte — Cu 4 hectare şi alţii. Cea de a doua gospodărie colectivă întemeiată duminică în raionul Huşi a luat fiinţă în comuna ÎTăiătrăni, satul Leoşti, unde 80 familii de ţărani muncitori îşi vor lucra Împreună suprafaţa de 89 hectare. In cuvîntul lor, rostit cu prilejul inaugurării noii gospodării, colectiviştii au arătat că un îndemn puternic în pasul hotftrltor pe care l-au făcut, l-a constituit pentru ei puternica şi înfloritoarea gospodărie colectivă din Tirolc pe care au vizitat-o şi unde au văzut ce înseamnă avantajele muncii In comun. La Murgeni, a fost înfiinţată cea de a 29-a gospodărie colectivă din raion. 34 familii de ţărani muncitori întovărăşiţi din satul Copăceana, comuna Bozia, au unit laolaltă 194 hectare teren pe care îl vor lucra de-acum înainte Ini comun pentru a obţine recolte tot mai îmbelşugate. Printre noii colectivişti se află şi mijlocaşii Ion Leonte, Gh. Cornea, care s-au înscris fiecare cu cîte 4,50 hectare şi care şi-au arătat con- vingerea că muncind cu spor în cadrul gospodăriei colective îşi vor făuri un trai îmbelşugat. Zi de mare sărbătoare a fost duminica aceasta şi pentru ţăranii muncitori din satul Mălăeşti, comuna Gropniţa, raidionul Tg. Frumos, cu prilejul întemeierii gospodăriei colective. Au venit să ia parte la bucuria ţăranilor muncitori de aici colectivişti din Româneşti, Totoeşti, Bălţaţi, Dumeşti, Popeşti, ţărani muncitori întovărăşiţi şi cu gospodărie individuală din numeroase alte sate. In noua gospodărie colectivă — care este cea de a 4-a din comuna Gropniţa — s-au înscris 42 familii de ţărani muncitori cu 134 hectare pămînt. Noii colectivişti mai au drept avere obştească a acestui început de drum 11 boi, 2 cai, 7 care, precum şi diferite unelte agricole. Adunările generale de constituire ale noilor gospodării agricole colective din regiunea noastră, precum şi manifestările cultural-artistice cîntecele, horele şi dansurile s-au transformat în adevărate serbări populare de masă la care au participat cu bucurie şi entuziasm mii de ţărani muncitori. Luîndd cuvîntul în cadrul primelor lor adunări generale, noii colectivişti au adresat cuvinte de mulţumire partidului care l-a îndemnat să păşească cu încredere pe calea gospodăriei colective, calea vieţii îmbelşugate şi luminate. Ei şi-au lrat angajamentul de a munci cu spor pentru a face din gospodăriile colective nou înfiinţate unităţi socialiste tot mai puternice şi mai înfloritoare, care să asigure producţii ridicate la hectar, folosirea raţională a terenului o mare productivitate a vitelor. Colectiviştii au arătat că porţile gospodăriilor lor rămîn deschise pentru toţi ţăranii muncitori care se vor hotărî să le urmeze exemplul şi vor dori să li se alăture pentru a munci cu spor împreună. ,,Păşiţi şi voi pe calea belşugului“, acesta a fost îndemnul noilor colectivişti, adresat tuturor ţăranilor muncitori. Ca în orice zi de adevărată sărbătoare cîntecele şi dansurile au însoţit bucuria şi au exprimat-o mai deplin. La Copăceana şi Leoşti, la Moara Grecilor şi Vaslui, la Curseşti, Mălăeşti şi Coroieni, au răsunat cîntece pline de veselie şi s-au încins hore mari ca care s-au prins laolaltă noii colectivişti şi oaspeţii lor. Echipele artistice au prezentat frumoase programe care oglindesc viaţa nouă şi plină de bucurie pe care o trăieşte azi ţărănimea muncitoare, întemeierea celor 7 noi gospodării agricole colective din cuprinsul regiunii noastre, bucuria ţăranilor muncitori care s-au hotărît să pornească pe acest drum, sînt mărturii grăitoare ale încrederii cu care păşeşte ţărănimea noastră muncitoare pe calea belşugului şi a fericirii, calea agriculturii socialiste. Viaţa confirmă zi de zi că îndemnul partidului este un îndrem bun, care este tradus mereu în Jafiîs. Şi in satul Leoşti-Huşi a fost el de sărbătoare. 1l Foto: O. PAUL Vin oaspeţii in inaugurarea C.A.C. „Pământ desţelenit“ din Curseşti-Vale. Foto : I. STANCU Q.A.C. Mălăieşti Tg. Frumos. Aspect din timpul festivităţii. Foto: GH. GHINDA In interiorul ziarului RUBRICA „FEMEIA ZILELOR NOASTRE“. — Covoare moldoveneşti. — Consfătuire cu cititoarele revistei „Femeia“. — Din activitatea comitetelor de femei. (pag. 2-a) In oraşul şi raionul Iaşi — Munca de difuzare a presei mai are lacune. (pag. 2-a) In luptă pentru creşterea rentabilităţii gospodăriei de stat. Note de pe un şantier. (pag. 3-a) SPORT: — Fotbal categ. B. — CSMS — Unirea 3-0 (1-0) — Categ. C. — Unirea II a făcut un joc confuz. — Baschet categ. B. — CSMS a pierdut la scor partida cu Steagul Roşu (Or. Stalin). ■— Etapa regională a „pupei Moldovei“ — volei și atletism. (pag. 3-a) oOo. — OOO — *uammwm fpsrajmss Comunistul Ursache Mihai, strungar la secţia III mecanică, rotărie vagoane, de la Atelierele CFR ,,Ilie Pintilie” este fruntaş în muncă, el depăşindu-şi sarcinile de plan cu 10— 15 la sută. Cu sarcinile de plan îndeplinite şi depăşite , Al III-lea Congres al lucrătorilor din Cooperaţia de consum ce va avea loc peste puţină vreme a însufleţit în muncă şi pe lucrătorii cooperativei de consum „Progresul*" din Huşi. Prin asigurarea unei bune organizări a muncii, unităţile acestei cooperative de consum au fost aprovizionate cu mărfurile cerute de consumatori. Buna aprovizionare a unităţilor ca şi serviciul ireproşabil al lucrătorilor au făcut ca planul de desfacere în cel de al lul-iea trimestru al acestui an să fie nu numai îndeplinit ci şi depăşit cu 8 la sută. Printre magazinele fruntaşe care au contribuit la depăşirea sarcinilor de plan se pot număra: magazinul mixt din cartierul Grădinari, magazinul alimentar din cartierul gătii, magazinul mixt din cartierul Corni, magazinul sătesc din Valea Grecului. Sectorul de panificaţie şi morărit din Huşi a obţinut frumoase realizări. Astfel la data de 22 septembrie a.c. colectivul morii ,,Ceahlăul‘‘ din Huşi a raportat îndeplinirea planului de măciniş comercial,cu opt zile înainte de termeni. AU s-au evidenţiat în mod deosebit echipele de muncitori conduse de morarii de tură Nicolae Mola şi Elena Chiriac, tehnicianul Mihai Balan şi alţii. SCHAFFER coresp. In comuna Flămînzi, raionul Hîrlău Acţiune patriotică de redare de noi terenuri agriculturii Pe teritoriul comunei Flămînzi există zeci de hectare de teren care nu pot fi folosite din cauză că acestea sînt inundabile De cuvîrtd, cetăţenii din confnele Flăminzi, N. Bălcescu şi Frumuşica, la îndemnul organizaţiilor de partid şi al sfaturilor populare au hotărît să pornească acţiunea patriotică de redare agriculturii a acestor terenuri. Este vorba de aproape 100 ha. Lucrările de desecare vor începe în cursul zilei de astăzi. Cenaclul literar „M. Sadoveanu“ Pe lîngă filiala Iaşi a Uniunii scriitorilor din RPR ia fiinţă un cenariu literar. Deziderat mai vecii al condeierilor ieşeni, în special ai celor tineri, care simţeau nevoia unei atente îndrumări ideologice şi artistice, cenaclul „Mihail Sadoveanu” se va bucura, desigur, de o largă participare atît din partea scriitorilor vîrstnici, cît şi din partea tineretului. Deschiderea cenaclului „Mihail Sadoveanu” va avea loc la Filiala Iaşi a Uniunii scriitorilor din RPR, miercuri 15 octombrie a.c. ora 19, cu care prilej scriitorul Ion Istrati, secretarul Filialei, va vorbi despre ..„Arta noastră literară”, iar poetul Florin Mihai Petrescu va citi din poeziile sale. Agenţille de presă YrarestaH . — Ordinul ministerului Apărării Naţionale al Republicii Populare Chineze. — Numai poziţia puterilor occidentale şi în primul rînd a S.U.A. împiedică încetarea experienţelor cu arma nucleară. — P.C. Francez va avea şi pe viitor un rol primordial în măreaţa luptă pentru o viaţă mai bună. — Declaraţiile lui Jaques Duclos. 32.577 tone îngrăşăminte naturale In toamna acestui an, muncitorii, tehnicienii şi inginerii din GAS, au pornit hotărîţi să fertilizeze cit mai întinse terenuri agricole. Pentru aceasta ei folosesc cu succes, pe lîngă îngrăşămintele chimice şi bacteriene, şi îngrăşămintele naturale. La GAS Daglţa au fost transportate pe cîmp 3.700 tone gunoi de grajd, iar la GAS Pojorăni 2.939 tone îngrăşăminte naturale. Mari cantităţi de gunoi de grajd au fost transportate şi pe ogoarele G. A. S. Avereşti, Murgeni, Războieni, Zorleni şi altele. La toate gospodăriile de stat au fost transportate pe câmp 32.577 tone îngrăşăminte naturale, precum şi cantitatea de 829 tone îngrăşăminte chimice pe o suprafaţă de 4.195 hectare. Luna prieteniei romîno-sovietice In cadrul festivalului filmului sovietic In prima zi Aproape 5.000 spectatori ieseni au vizionat filmul „Pe Donul linistit“ serial-a Inceptnd de ieri,* cinematograful „Matim Gorki" din Iași se desfășoară ..Festivalul filmului sovietic” organizat in cadrul Lunii prieteniei romîno-sovietice. In prima zi a rulat seria La a filmului „Pe Donul liniștit". Marea realizare cinematografică sonetică creată după celebrul roman al lui M. Șolohov, a fost vizionată ieri de aproape 5.000 spectatori. Un bogat program de filme In tot cursul acestei săptămîni sala Casei prieteniei romîno-sovietice - ARLUS, din str. Păcurari nr. 2, va primi sute de spectatori care vor viziona un bogat și interesant program de filme sovietice. Astfel, incepînd du ziua de astăzi, la orele 19, vor fi prezentate următorele filme: ,„Voiniţa“, „Zile furtunoase" „Poetul" Generaţia învingătoare", „Vocaţie'' şi „Matrozul Cljik" Acesta din urmă, care va rula duminică, 19 octombrie a.c. va putea fi vizionat în aceeaşi zi dimineaţa la orele 11.30 Simpozion cinematografic Duminică, în sala cinematografului „Rodina din Huși a avut loc un simpozion cinematografic organizat de subfiliala SRSC în colaborare cu Consiliul raional ARLUS. Cu acest prilej, prof. Constantin Ionescu a vorbit despre dezvoltarea cinematografiei sovietice după care Iov Aurel Ciulei a prezentat filmul „Zboară coceni“.In continuare a rulat același film în prezenta a peste 600 de specIS“ .' - O seară literară cu concursul scriitorilor ieşeni Astăzi după-amiază, la orele 18:00 va avea loc la Casa prieteniei româno-sovietice din str. Păcurari nr. 2 o seară literară. Ea va fi susţinută de cunoscuţii scriitori ieşeni Ion Istrati, George Lesnea Dumitru Ignea, Neculai Tatomir, Andi Andrieş şi Florin M. Petrescu. Programulacestei seri literare cuprinde medalioane şi evocări ale scriitorilor sovietici contemporani şi lecturi din operele literare ale acestora. Seara literară va fi încheiată prin vizionarea unui film artist- sovietic. ro Să grăbim lucrările agricole de toamnă In G. A. S Peste 3.400 ha arături adinei de toamnă Pentru a pune o bază trainică recoltei anului viitor, mecanizatorii din GAS execută pe lîngă însămînţările de toamnă şi arături adinei pentru însămînţările din primăvara anului ce vine. Pînă in prezent pe întregul Trust GAS Iaşi s-au executat arături adînci de toamnă pe o suprafaţă de peste 3400 ha. Fruntaşe la arături adînci de toamnă sînt GAS Popricani unde s-au efectuat arături pe o suprafaţă de 350 ha., GAS Hălăuceşti 340 ha, GAS Todireşti 325 ha., GAS Bogdana 310 ha., GAS Murgeni 300 kg., GAS Dobrovăţ 230 ha. şi alte gospodării de stat, printre care Coroeşti, Dagîţa, Scinteia, Războieni. După planul întocmit de secţiunea agricolă a sfatului ţopi iar raionul Huşi pentru Insămînţările din toamna aceastui an, s-ar putea crede că astăzi, in marea majoritate a comunelor din raionul Huşi campania s-a încheiat, data terminării fiind 10 octombrie. Or, situaţia existentă demonstrează cu totul altceva. Pe întregul raion Huşi în perioada optimă s-au însăminţat suprafeţe foarte mici. Procentul cel mai mare la însămînţările de toamnă îl înregistrează şi de astă dată sectorul gospodăriilor colective care au încă minţat cele mai mari suprafeţeUnele gospodării colective ca cele din Oţetoaia şi Sălăgeni au terminat de insămînţat suprafeţele planificate, iar altele ca cele din Tîrzii, Gugeşti şi Boţeşti se apropie şi ele de încheierea campaniei Urmărind situaţia operativă a desfăşurării campaniei agricole reiese că în unele întovărăşiri agricole şi gospodării individuale s-au însăminţat suprafeţe mai mici. O situaţie inadmisibilă este aceea ca pînă la această dată, din 105 întovărăşiri agricole numai 4 întovărăşiri, din satele Novaci, Riseşti, Pogăneşti, Răducăneni, se apropie de terminarea lucrărilor de însămînţări. Unele întovărăşiri agricole ca cele din Fundătura, Buneşti, Cirligaţii Noi, Rusca, Barboşi-Deleni, Scopeseni, Podul Hagiului, Porcişeni, Găneşti, Brădiceşti şi altele au băgat sub brazdă foarte puţine seminţe. Cum pot oare justifica comitetul executiv al sfatului popular oraş Huşi şi consiliile de conducere ale celor 5 întovărăşiri agricole de pe raza comunei, că pînă astăzi nu s-a însămînţat nici un bob ? Lipsă de atelaje ? Comuna are cel mai mare număr: 400 atelaje existente. La Lunca Banului, Moşna, Stănileşti, Stroeşti, Hoceni, Vutcani, atelajele nu sint folosite pentru insămînţări de toamnă. In raionul H îşi sint 'ohti‘ posibilităţile ca ritmul insamî nţărilor să fie grăbit' S-a-i iAoit arături pentru inămluiăi 1 ,de toamnă de suprafeţe foarte mari, atelaje există, trebuie numai mobilizate. Organele de partid şi de stat din raionul Huşi, inginerii şi tehnicienii agricoli au datoria să convingă ţăranii, muncitori că orice zi pierdută la însănvrăţări aduce serioase pierderi de recoltă. A. ALEXANDRU In raionul Huși campania de toamnă trebuie impulsionată Aproape 60 de mecanizatori, colectivişti, întovărăşiţi şi intelectuali din cuprinsul raionului Murgeni, corespondenţi voluntari ai ziarului „Flacăra Iaşului“, au participat duminică 12 octombrie a.c. la consfătuirea cu corespondenţii de presă organizată la reşedinţa de raion de ziarul nostru în colaborare cu Comitetul raional de partid Murgeni. Cu acest prilej li s-a vorbit participanţilor la consfătuire despre munca ziarului cu scrisorile şi scrisurile oamenilor muncii. Şeful secţiei scrisori a ziarului a făcut apoi un amplu instructaj asupra sarcinilor ce revin corespondenţilor de presă în domeniul informării redacţiei cu cele mai importante probleme ale muncii din raion: consolidarea şi lărgirea sectorului agricol socialist, muncile agricole, problema preluărilor din contractări, acţiunea de gospodărire şi înfrumuseţare a satelor şi comunelor, etc Problemele expuse au fost urmărite cu un viu interes de către toţi participanţii la consfătuire. Mulţi dintre ei printre care colectivatii C-tin Spînache, Vieru C-tin, Scarlat Nastase, Boros Gh. luînd cuvîntul, au făcut preţioase propuneri pentru îmbunătăţirea muncii redacţiei cu corespondenţii. La Murgeni Consfătuire cu corespondenţii voluntari Preluarea produselor de toamnă contractate In regiunea noastră au fost înregistrate unele rezultate pozitive în direcţia prelurărilor produselorde toamnă contractate Astfel pînă la 10 octombrie cultivatorii de cartofi au predat peste 3800 tone cartofi de toamnă din totalul de 5200 tone contractate cu unităţile cooperatiste, cantităţi care au fost puse la dispoziţia pieţii consumatoare şi a cantinelor din întreprinderi şi instituţii. De asemenea, gospodăriile colective şi întovărăşirile agricole din raioanele Tg. Frumos şi Iaşi au predat pînă în prezent peste 70 la sută din totalul cantităţii de floarea soarelui pe care au contractat-o cu unităţile întreprinderii „Recolta”, mari cantităţi fiind predate la baze şi de către producătorii individuali din aceste raioane. O seamă de fapte demonstrează, însă, că preluările cerealelor nu se desfăşoară peste tot într-un ritm mulţumitor. In raioanele Murgeni, Bîrlad, Vaslui, Negreşti, bunăoară au fos predate pînă în prezent la bazele de recepţie doar 15-30 la sută din cantităţile de floarea soarelui contractate, pentru ca volumul de porumb predat să fie aproape neînsemnat, în ciuda faptului că recoltarea, acestor două produse se apropie de sfîrșit. O asemenea rămînere în urmă este determinată, în primul rînd de lipsa de preocupare a sfaturilor populare şi organelor contractante din raioanele respective pentru desfășurarea unei munci de convingere a producătorilor. Ritmul nemulţumitor în care se desfăşoară această acţiune este, de asemenea, şi o urmare a neajunsurilor cu caracter organizatoric ce se manifestă în activitatea unor baze de recepţie. Acest lucru îşi găseşte expresia, de pildă, la bazele de recepţie Iaşi, Vaslui, Roşieşti şi altele unde, datorită (Continuare în pag 2 a)