Flacăra Iaşului, august 1959 (Anul 15, nr. 4017-4041)

1959-08-01 / nr. 4017

. r ft* 401? Pregătirea deschiderii noului an şcolar In învăţămintul de partid îndrumare atentă - rezultate pozitive Comitetul raional de partid Iaşi acordă atenţie pregătirii deschiderii noului an şcolar în învăţămîntul de partid. In acest sens, au fost luate din timp măsuri în vederea îndrumării organizaţiilor de bază privind selecţionarea corpului de propagandişti, stabilirea cercurilor şi cursurilor ce vor funcţiona în acest an şi constituirea comisiilor ce vor munci pentru recrutarea şi îndrumarea cursanţilor spre formele de învăţămînt corespunzătoare nivelului lor politic şi ideologic. Pînă în prezent, organizaţiilede bază au selecţionat un număr de 111 propagandişti, parte din ei primind această sarcină pentru prima oară în acest an. Un număr de 55 propagandişti au fost confirmaţi de biroul comitetului raional de partid şi urmează în aceste zile cursurile de calificare organizate de Comitetul regional de partid. Un ajutor concret primesc organizaţiile de bază în stabilirea formelor de învăţămînt, în lichidarea lipsurilor ce s-au manifestat în această direcţie în anul şcolar trecut. In organizaţiile de bază de la întovărăşirile agricole din satele Traian şi Cornul Negru, au funcţionat timp de 2—3 ani cercuri de politică curentă. Aceasta a făcut ca învăţămîntul să se desfăşoare aici în mod formal. Analizînd această stare de lucruri şi ajungînd la concluzia că nivelul de pregătire politică al oamenilor permite să se organizeze forme de învăţămînt superioare, comitetul raional de partid a propus organizaţiilor de bază să ia măsurile necesare. Drept urmare, în acest an şcolar va funcţiona în satele respective, cîte un curs seral anul I. In alte locuri, cum ar fi bunăoară la întovărăşirea din Mogoşeşti, au fost încadraţi anul trecut, într-o singură formă de învăţămînt, un număr de 40 cursanţi, deşi nivelul lor de pregătire era diferit. Se înţelege că, în felul acesta, activitatea cercului a suferit. De aceea, comitetul raional de partid a îndrumat organizaţia de bază să organizeze în acest an şcolar două forme de învăţămînt: un curs seral anul II şi un cerc de studiere a Istoriei PMR anul I, cu condiţia ca să se ţină seama de cerinţele şi pregătirea politică a fiecărui membru şi candidat de partid. Cam aşa au stat lucrurile şi în organizaţiile de bază de la G.A.C. Cirpiţi, întovărăşirile agricole din Poeni, Costuleni, Mînzăteşti şi Coada Stîncii, iar în prezent, în urma ajutorului primit, organizaţiile de bază respective au luat măsuri pentru remedierea deficienţelor şi organizarea unor forme de învăţămînt corespunzătoare. Unele rezultate bune au fost obţinute şi în direcţia recrutării cursanţilor. Muncind pentru înlăturarea formalismului ed s-a manifestat în unele locuri în anul şcolar trecut, comisiile constituite pe lîngă organizaţiile de bază discută cu fiecare membru şi candidat de partid, cu colectiviştii şi întovărăşiţii din activul fără de partid, îndrumîndu-i spre formele de învăţămînt respective. La gospodăriile colective din satele Cîrpaţi, Cucuteni, la întovărăşirea agricolă din satul Rediu Aldei şi în alte locuri s-a şi terminat recrutarea cursanţilor. Dacă în pregătirea deschiderii anului şcolar în învăţămîntul de partid au fost obţinute unele succese, lucrurile nu stau deloc bine în ce priveşte pregătirea deschiderii învăţămintului politic UTM. Din cei 141 propagandişti, selecţionaţi pînă acum pentru cercurile şi cursurile UTM, numai 10 sunt membri şi candidaţi de partid. Or, pentru a asigura conducerea mai calificată a învăţămîntului politic UTM, pentru a ridica la un nivel mai înalt conţinutul de idei al expunerilor şi convorbirilor, este necesar ca cercurile şi cursurile U.T.M. să fie conduse de tot mai mulţi propagandişti membri şi candidaţi de partid. Chiar după calculele tovarăşilor de la comitetul raional de partid, numărul acestora ar trebui să ajungă la circa 80. Aceasta înseamnă că organizaţiile de partid trebuie să ia măsuri concrete, operative şi să recomande învăţămîntului politic UTM tot mai mulţi propagandişti membri şi candidaţi de partid. Din păcate însă, practic ele n-au întreprins mai nimic. Comitetul raional de partid a dat indicaţiile în acest sens, dar nu controlează şi nu ajută permanent organizaţiile de bază şi în rezolvarea acestei sarcini. Trebuie combătută atitudinea unor birouri de organizaţii de bază, care, ocupîndu-se de pregătirea deschiderii învăţămîntului de partid, neglijează în mod nepermis conducerea şi îndrumarea activităţii organizaţiilor U. T. M., sau tărăgănează recomandarea propagandiştilor comunişti pentru învăţămîntul politic UTM. Indrumînd cu şi mai multă atenţie activitatea organizaţiilor de bază P. M. R., comitetul raional de partid va reuşi să obţină şi în această direcţie rezultate bune. G LAURENŢIU Fabrica noastră — în plină dezvoltare (Urmare din pag. 1 a) cercul ASIT al fabricii noastre a organizat în cursul lunii mai a.c. o sesiune tehnico-ştiinţifică dezbătînd probleme care duc la creşterea indicelui de utilizare, la îmbunătăţirea calităţii şi la reducerea preţului de cost. O atenţie deosebită este acordată în fabrica noastră inovatorilor, care sînt ajutaţi prin cabinetul tehnic, unde pe specialităţi primesc consultaţii de la cei mai buni ingineri şi tehnicieni ai fabricii. Inovaţiile acceptat© sunt aplicate şi extinse, lucru ce influenţează in mod favorabil asupra realizărilor obţinute, in primele 6 luni ale acestui an valoarea producţiei globale a fost depăşită cu 3,9 la sută, producindu-se peste plan 54,4 tone fire de bumbac şi peste 269.000 m.p. ţesături de bumbac. Productivitatea muncii a crescut cu 2,5 la sută, obţinîndu-se economii peste sarcina planificată de reducere a preţului de cost de peste 200.000 lei. Colectivul fabricii noastre acordă o atenţie deosebită îmbunătăţirii continue a calităţii şi aspectului produselor. In ultimul timp, se obţin fire de calitatea A în proporţie de 90,34 la sută, iar ţesături de calitate extra şi Ia în proporţie de 97,1 la sută. S-au produs de asemenea numai în acest an un număr de 4 articole cu contexturi îmbunătăţite, iar la articole curente s-au produs 33 desene noi în 73 poziţii coloristice. Indicii de utilizare au crescut în mod simţitor. Astfel în cursul lunii iunie la filatură s-au obţinut 695,2 KN/1000 fuse oră faţă de 682 realizat în luna decembrie 1958, iar la ţesătorie s-au realizat 8000 bătăi război ore faţă de 7730 realizate în luna decembrie 1958, îndrumaţi de comitetul de partid, muncitorii, inginerii şi tehnicienii fabricii noastre se preocupă pentru găsirea de noi posibilităţi de creştere a producţiei. Astfel la filatură se studiază determinarea turaţiei maxime la care rezistă actualele motoare, un colectiv de electricieni studiază posibilitatea reparării a 12 electromotoare cu turaţie variabilă de la filatura unităţii B. Se studiază posibilitatea creşterii turaţiei la ţesătoriile unităţilor A şi B etc. Î aceste zile, întrecerea socialistă se desfăşoară cu viu entuziasm şi în fabrica noastră. In întîmpinarea zilei de 23 August, însufleţit de hotăririle recentei plenare a CC al PMR, colectivul fabricii „Ţesăturg” îndeplinindu-şi înainte de termenele stabilite angajamentele luate, şi-a luat noi angajamente. Acestea sunt vii mărturii ale dragostei şi ataşamentului colectivului nostru faţă de partid şi guvern, față de regimul democrat popular. Cooperativa PRESTAŢIUNEI Iaşi anunţă că s-a deschis in str. Lăpuşneanu nr. 20 o secţie specială de ortopedie care execută la comanda clientului următoarele: — proteze gambă şi proteze coapsă — aparate de fractură — plăci pentru piciorul plat — corsete ortopedice de pînză şi piele — bandaje lisiniare de tot felul și diferite altei reparațiuni. O. C. L. Produse industriale oraş Iaşi anunţă că angajează tineri în vederea şcolarizării prin şcolile profesionale, pentru funcţia de vînzători. Condiţii de angajare: — Să aibă vîrsta de minimum 14 ani şi maximum 16 ani împliniţi la 25 septembrie 1959; — Să aibă domiciliul stabil în oraşul Iaşi. — Să fie absolvent a 7 clase elementare. — Să corespundă din punct de vedere fizic şi medical; înscrierile se fac la sediul OCL Produse Industriale, Iaşi, str. Ştefan cel Mare nr.12, la serviciul cadre, pînă la data de 1 august 1959. Unitatea nr. 41 din str. I.C. Frimu nr. 12 a OCL Mixt Vaslui este bine aprovizionată cu articole electrice, tehnice, aparate de radio, picapuri, plăci de patefon, articole foto. Magazinul de Confecţii OCL Mixt Vaslui are un bogat sortiment de confecţii pentru bărbaţi, femei şi copiiDe asemenea, în unităţile OCL- ului găsiţi sortimente bogate de imprimeuri de vară din ţesături de mătase şi bumbac, iepgerie, etc. Vizitaţi unităţile de desfacere ale OCL Mixt Vaslui T.A.P.L. IAŞI anunţă redeschiderea depozitului de vinuri pentru desfacere pentru acasă din str. Filimon Sîrbu. La acest depozit se găseşte un bogat sortiment de vinuri de bună calitate la noile preţuri reduse de 6,50, 9 şi 12 lei litrul, Frumusețile patriei IN CLIŞEU: Vedere din Baena. îîskîsî.. Mărturiile unui învăţător (Urmare din pag. l-a bucuriilor izvorite din conştiinţa datoriei împlinite, a muncii în folosul întregului colectiv. Conducerea căminului cultural, activitatea in cadrul ARLUS şi SRSC, munca de alfabetizare, strădaniile la catedră îmi umpleau zilele cu o nouă şi nebănuită fericire. Partidul ne călăuzea, iar noi, cei ignoraţi odinioară, ne simţeam fiecare un pilon la înălţarea edificiului culturii nosocialiste. Cuvintul partidului, îndemnul său luminos purtat de noi agitatorii din om în om, din casă în casă însufleţeşte Am întinerit pînă şi cei cu ghiocei pe la timpie, şi suflarea primăverii vieţii noi ne aduce tuturor prospeţime. Aiteie sunt metodele la catedră, aiteie mijloacele educative. Departe de a te mărgini să-l înveţi pe prichindei numai taina fc-*«chlilor cărţii, simţi îndemnul să-l deprimi să citească şi-n marea epopee a zilelor noastre, scrisă cu luminile hidrocentralelor, cu spiralele ce se înalţă din coşurile noilor fabrici, cu încrucişarea schelelor înalte şi cu brazde de tractor pe ogoarele azi înfrăţite. lată marile împliniri pe care şi noi, dascălii le simţim dimpreună cu înalta preţuire de care ne bucurăm astăzi. Noaptea tirziu, cînd lumina veghează la fereastra noului apartament, adăpost al unei bătrineţi liniştite, nu odată privirii, mi se opresc şi întirzie cu adincă emoţie asupra diplomei de învăţător fruntaş, supremă bucurie şi răsplată. Mă gindesc atunci la recenta hotărîre a CC a PMR din 13-14 iulie care prevede majorarea salariilor cadrelor didactice, in medie cu 30 la sută, o nouă şi grăitoare dovadă a grijii părinteşti a partidului şi pentru noi educatorii, învăţătorii, profesorii. Recunoştinţa fierbinte va fi munca înzecită pentru creşterea tinerelor vlăstare de viitori constructori ai socialismului, n-1/Win-1i Gospodăria colectivă a primit noi familii (Urmare din pag. la)1 p© care-i vom mai contracta, pe struguri, pe fructe, pe vin. N-ai văzut anul trecut? Pentru fiecare zi muncă colectiviștii au primit cîte 6 kg. cereale, 1 kg. răsărită, 2 kg. cartofi, 0,800 l. vin și multe alte produse. Anul acesta valoarea zilei-muncă o să fie mai mare fiindcă s-a dezvoltat şi gospodăria, iar recoltele sunt mult mai mari ca anul trecut. — Cunosc şi recoltele şi cum se trăieşte în gospodăria colectivă, interveni Trofin. Tocmai de aceea, am citat şi eu arzi cererea lui Vasile Moraru. Acum am trecut pe aici, să văd şi eu cum lucrează combina. Odată cu Todiriţă Trofan au mai depus cereri pentru intrarea în gospodăria colectivă Toader Aramă, Aneta Bălăsescu, C-tin Rainici şi alte 10 familii de întovărăşiţi. Cu toţii s-au convins că în colectivă munca e şi mai răsplătită, că în gospodărie se obţin recolte şi mai mari. Producţia de anul acesta la colectivă este de 2000 kg. orz la hectar şi 1970 kg. grîu la hectar. — Să punem umăr la umăr şi să facem din gospodăria noastră colectivă o gospodărie şi mai înfloritoare, le-a spus noilor Înscrişi Vasile Moraru, secretarul organizației de partid, după ce cererile acestora au fost aprobate în adunarea generală . Loto Central k-.ultatul tragerii din 31 iulie 1959 Au fost extrase din urnă următoarele numere: 80 30 16 3 8 53 66 5 62 Premiul general pe țară 1.005.104 lei FIACARS JASOLOM SPECTACOLE CINEMATOGRAFE „M. GORKI”: filmul Ivan cel Groaznic seria Ki-Oi ..ILIE PINTILIE": Misiune specială; „PUȘKIN“ Vrăjitoarea! ..TINERETULUI”: Vraja dragostei; „ION CREANGA”: Mînăstirea din Parma! „CĂMINUL CULTURAL „ILIE PINTILIE”: filmul Idiotul! ATELIERELE CFR „ILIE PINTILIE” filmul: Rindunica. Timpul probabil • 1 august Vremea uşor instabilă cu cerul senin pînă la noros. Averse locale de ploaie însoţite de descărcări electrice. Vînt slab din sectorul sudic. Temperatura în creştere uşoară: ziua va fi cuprinsă între 29-35 grade. anunţ Pentru completarea necesarului de personal mediu tehnic, întreprinderile de Construcţii Drumuri, DTRNA din MTTC, a organizat cu începere din anul 1959 funcţionarea unei şcoli tehnice de drumuri şi poduri cu o durată de 3 ani la Centrul Şcolar DTRNA Bucureşti, care va funcţiona anul acesta numai cu anul 1. Recrutarea candidaţilor se face pîrnă la 10 august 1959 de către întreprinderea de Construcţii Drumuri nr. 3 din Iaşi str. Păcurari nr. 21 telefon nr. 1418, 1937, 2455. Condiţiile de admitere pentru inseriere la concurs sunt: — să fie absolvent al unei şcoli medii de cultură generală cu examen de maturitate luat. să aibă vîrsta între 17—25 ani. — Pentru înscrierea la concurs sînt necesare următoarele acte* a- Cererea de Inscriere! b. Certificat de naștere (copie le* gafizată)! e. Diplomă de maturitate în original; d. Certificatul de sănătate (cu rezultatele analizelor sîngelui, radiografie şi radioscopie pulmonară e. Declaraţie tip de stare materială a părinţilor sau a susţinătorului. Examenul de admitere se va ţine între 25-30 septembrie 1959 din materia cuprinsă in programele de învăţămînt ale claselor a Vlll-a şi a Xl a din şcolile medii de cultură generală. Relaţii suplimentare se pot lua de la Serv. Personal al întreprinderii Construcţii Drumuri nr. 3 laşi. „I.R.T.A. - AUTOBAZA IAŞI Aduce la cunoştinţă instituţiilor, întreprinderilor, organizaţiilor cooperatiste, gospodăriilor agricole de stat şi colective, că posedă autobuze elegante, comode şi în perfectă stare de funcţionare, pentru excursii în toate regiunile ţării. La tarifele legale se acordă reduceri pînă la 30%. De asemenea se aduce la cunoştința comitetelor sindicale că pot organiza excursii în colectiv a cite 36-40 persoane, acestea beneficiind de o reducere însemnată. Astfel, pentru o excursie în colectiv la o durată de 48 ore, costul transportului pentru o persoană pe rută laşi - Lacul Roşu şi retur este de lei 80. Informaţii detailate se pot obţine zilnic între orele 13 15 la sediul Autogării din str. Frenaels nr. 1 laşi. COOPERATIVA MUNCA INVALIZILOR — IAȘI Str. 9 Mai nr. 12 telefon 1444, livrează prompt orice cantități de nasturi din scoici (mărimile lf/2, 7 și 8), de cea mai bună calitate. Colpmtri „AGIENH“ anunţă că un curind va deschide o secţie de cosmetică în localul unităţii de coafură nr. 17 din str. Ştefan cel Mare nr. 52, utilată cu cele mai moderne aparate. Asg. 3-a Comunele sunt tot mai bine gospodărite Cea de a 15-a aniversare a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist este întîmpinată cu noi succese în muncă la oraşe şi sate. In numeroasele scrisori primite la redacţie, corespondenţa voluntari ne vestesc şi despre frumoasele realizări obţinute în munca de înfrumuseţare şi bună gospodărire a comunelor. Iată ce ne spune corespondentul Vlad Armeanu: In satul Valea Tirgului din comuna Puşcaşi ţărănii muncitori şi-au construit un local de şcoală, iar acum construiesc un magazin universal. In altă scrisoare ne arată că într-o singură zi ţăranii muncitori din Bălteni, în frunte cu deputatul Gh. Mihalcea, au refăcut un pod. Despre construirea drumurilor prin pămînt stabilizat, cit şi despre terminarea unui pod de piatră pe raza comunei Tansa, ne vestesc corespondenţii voluntari C-tin Lipşa şi C-tin Mera. In acţiunea voluntară întreprinsă de ţăranii muncitori din comuna Ivăneşti pentru Întreţinerea şoselei Valea Racovei s-au depus 1000 ore muncă voluntară. Despre aceasta ne-a scris corespondentul V. Mărculeţ. Comuna Roşieşti a cunoscut şi cunoaşt© in ahii puterii populare o frumoasă dezvoltare, aşa îşi începe una din scrisori corespondentul I. Gherman. Printre altele corespondentul ne vorbeşte despre acţiunea de înfrumuseţare a comunei, fiecare ţăran muncitor aducîndu-şi aportul, fie la construirea celor 4 poduri, sau la repararea altora, fie la curăţenia şanţurilor şi întreţinerea drumurilor. Despre munca voluntară a ţăranilor muncitori din comuna Deleni pentru construirea unei cişmele ne scrie şi corespondentul Victor Vasiliu. Numeroase alte scrisori ale corespondenţilor voluntari anunţă redacţia ziarului despre angajamentele şi realizările obţinute de fiecare comună în cinstea lui 23 August. La Hîrşova, scrie corespondenta Ecaterina Lavric, se grăbeşte terminarea localului Şcoli, de 7 ani, totodată se lucrează de zor la canalizarea piriului Măgura. Corespondentul I- Bolea, ne vesteşte despre terminarea construcţiei localului şcolii elementare din satul Bogdăniţa. Corespondentul Ion Trifan şi Petru Siminiuc ne trimit două scrisori intitulate: „ieri şi azi In comuna Dagiţa” şi respectiv „Acţiuni gospodăreşti" în care se ocupă de mobile ce s-au înfăptuit în anii de democraţie populară în comuna Dagîţa. Tov. C-tin Pletoi°nu, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular al comunei Bogdana, ne relatează intr-o scrisoare despre frumoasele angajamente ale sfatului popular comunal în cinstea zilei de 23 August. Iar corespondentul voluntar Emil Benghea ne înştiinţează despre fap tul că pentru prima oară s-a pus la dispoziţia ţăranilor muncitori din comuna Cirpiţi un autobuz, uşurirtdu-le astfel transportul lor la Iaşi. La redacţie sosesc alte numeroase scrisori care vorbesc despre frumoasele realizări obținute de oamenii muncii de la sate în cinstea lui 23 August. «PENTRU CONCURS Statului — numai cereale de bună calitate Colectiviştii din Păuşeşti — Tg. Frumos au hotărit să predea statului, conform contractului încheiat, numai cereale de calitate. Imediat ce au început treierişul, ei au transportat din prima gură a batozei 7500 kg. orz şi o parte din griul contractat. Şi cele peste 5000 kg. orz predat In contul muncilor SMT au fost de asemenea repartizate de la prima gură a batozei. Şi nu mică ne-a fost bucuria cind au aflat că au primit şi bonul pe raion şi sporul de calitate, D. I. LUCHIAN - coresp. Acţiuni pioniereşti Pionierii din Brăhăşoaia, constituiţi în brigăzi de muncă patriotică, se întrec în realizarea a cu mai multe ore de muncă voluntară pentru colectarea de fier vechi şi creşterea viermilor de mătase. In această întrecere ei au obţinut rezultate frumoase, au recoltat cantitatea de 10 gr. săminţă de viermi de mătase din carp au scos 17,600 kg. gogoşi de eglitateq.a. In acelaşi timp au colectat şi predat cantitatea de 450 kg. fier vechi, acţiunea aceasta fiind în toi. S-au evidenţiat pionierele Elena Benchea, Ioana Cuciurcă, Constanţa Mihalcea și Rozica Craioliue. IOAN PINTILIE coresp. Cooperativa din Rînceni trebuie aprovizionată mai bine Tov. S. Stoica, merceolog la baza întreprinderii raionale de aprovizionare Bîrlad, are sarcina printre altele, să îndrume și să coordoneze activitatea cooperativei din Rinceni. El are datoria să analizeze împreună cu conducerea cooperativei cererile de consum ale cooperatorilor, să Intocmească note de comandă pentru ca mărfurile solicitate să fie aduse la cooperativă. Din păcate tov. S. Stoica nu se achită de aceste sarcini. Acum, de pildă, In toiul campaniei agricole de vară, Cooperatlyg nu este aprovizionată cu cărbuni de forjă, saci din iută, etc. De asemenea, nu se găsesc la cooperativă, in cantitate suficientă, dulciuri, ţigări, r,Vzare, ş. a. I. CIOCHINA colectivii PUBLICITATE mărfuri de sezon, imprimeuri de mătase şi bumbac, ţesături de mătase luni, ţesături de lină, articole de galanterie, mercerie, tricotaje lină şi bumbac, confecţii pentru bărbaţi şi femei, articole metalo-chimice cele mai variate şi produse alimentare găsiţi la toate magazinele universale, mixte specializate, prăvălii din cadrul cooperativelor de consum din raionul Iaşi. LICITATE PUBLICITATE I. R. COMBUSTIBIL IAŞI aduce în Cunoştinţa poseso- bulrea cotelor de lemne cuverior de tichete ca în mod ex- inte pe taloanele I şi în 1959 cepționul 8 a prelungit distin (tranșa I-a și a II-a). Un sortiment bogat de.