Flacăra Iaşului, septembrie 1971 (Anul 27, nr. 7761-7786)

1971-09-26 / nr. 7783

A y . A i Plenara Comitetului orăşenesc Hîrnău al U.T.C. Zilei« trecute, au avut loc lucrările plenar« Comitetului orăşenesc Hîrnău « U.T.C., în cadrul cărora a fost dezbătută activitatea ideologică, politicoeducativă şi culturală desfăşurată de organizaţiile U.T.C. din oraş în fumiţia recentelor documente de partid. Materialele prezentate, precum şi intervenţiile participanţilor la dezbateri (Ştefan Tcaci, Daniel Curteanu, Maria Ivasue, Eugenia Ciortan, Niculina Nichituş ş.a.) au reliefat rezultatele bune obţinute în această direcţie, făcînd totodată propuneri pentru înlăturarea lipsurilor care s-au semnalat, îndeosebi în domeniile muncii patriotice şi activităţii culturale. In încheiere, plenara a adoptat un plan de măsuri. PAUL IANCU coresp. 0OL1 0 unitate de confecţii cu profil deosebit Venind în Intîmpinarea cerinţelor cetăţenilor, Cooperativa .Tehnica confecţiei* din Iaşi a deschis, în str. Lăpuşneanu, o nouă unitate, „Crolux*, de confecţii pentru bărbaţi. Profilul acesteia este deosebit, în sensul că execuţia confecţiilor se va face numai pe bază de comenzi, după tipare speciale, detalii şi grosimi diferite, fără a se lua măsuri şi face probe, ceea ce economiseşte din timpul clientului. Unitatea — înzestrată cu maşini de cusut de înaltă productivitate — este deservită de maiştri pregătiţi la cursuri speciale pentru astfel de lucrări. Cum primim pe tineri (urmare din pag. 1) muncitoare primiseră aceeaşi sancţiune. Mai mult, maistrul Valeriu Toma ne informează că una dintre absolvente a părăsit fabrica. Ne adresăm tovarăşului Iulian Marta, secretarul comitetului U.T.C. de laŢesătura*. — Ştiu că tînăra Teodora Curcă s-a căsătorit şi a cerut să plece de la noi. Am încercat să o conving, dar n-am reuşit. Ne preocupă în mod deosebit problema tinerilor nou încadraţi. — Cum se explică atunci abaterile de la disciplină, tendinţa unor absolvenţi de a-şi asigura un loc cît mai călduţ ? — Aţi constatat nişte carenţe în activitatea noastră pe care le-am sesizat şi noi, comitetul U.T.C. pe fabrică. Mai ales la nivelul unor secţii se manifestă o slabă viaţă de organizaţie. Ne-am propus să îndreptăm această situaţie, să acordăm importanţa cuvenită acţiunilor de educaţie multilaterală a tinerilor şi îndeosebi a noilor încadraţi. Nu putem încheia aici ancheta noastră. Sîntem informaţi că s-a manifestat superficialitate în repartizarea unor absolvenţi ai şcolilor profesionale şi mai ales ai celor de la liceele de specialitate. Unele întreprinderi din Iaşi, cît şi din alte localităţi ale ţării, au eliberat negaţii multor absolvenţi repartizaţi prin ministerele de resort. Aceste nerespectări ale repartiţiilor s-au produs fie din cauza absolvenţilor, fie din vina instituţiilor şi întreprinderilor. Nu înţelegem cum pot fi încălcate nişte decizii ministeriale de către întreprinderile aflate în subordine. Sigur că, prin înţelegerea manifestată de alte întreprinderi sau prin intermediul Oficiului de repartizare a forţelor de muncă, ori chiar prin preschimbarea unor repartiţii de către ministere (Ministerul Industriei Uşoare, de pildă), a fost rezolvată marea majoritate a cazurilor, iar alte cîteva cazuri (cunoscute de noi) sunt în curs de rezolvare. Dar cheltuielile făcute de unii absolvenţi în săptămînile în care au fost purtaţi dintr-o localitate în alta, de la o întreprindere la alta, cine le suportă ? Aceste practici curioase trebuie curmate definitiv şi dintr-un motiv mult mai important : primul pas în serviciu este un moment impresionant prin implicaţiile sale sociale. Dar emoţia firească, plăcută a începutului unui nou drum în viaţa tânărului a fost tulburată de situaţii nefireşti, supărătoare , generate de nişte erori birocratice. Opinăm că şcolile aveau obligaţia să comunice mai operativ organelor de partid şi de stat aceste anomalii birocratice, pentru sancţionarea celor vinovaţi. în încheiere, dorim să reafirmăm importanţa pe care trebuie să o acorde toate întreprinderile şi instituţiile problemelor de viaţă şi muncă ale tinerilor absolvenţi. Comitetele de partid, sindicale, şi ale U.T.C., comitetele de direcţie trebuie să-şi includă în planurile lor de activitate urmărirea şi discutarea aspectelor legate de integrarea absolvenţilor în colectivul întreprinderii ori instituţiei respective. Integrarea lor nu este o problemă care se rezolvă de la sine, după decizia de numire într-un post corespunzător. Este doar o condiţie ce se cere urmată de o serie de acţiuni bine gîndite, cărora tînărul ieşit de pe băncile şcolii să le înţeleagă rostul, să 1® simtă utilitatea pentru desăvîrşirea sa morală şi profesională. tér „Săptămîna Crucii Roşii“ In cadrul acţiunilor din „Săptămîrta Crucii Roşii”, comisia judeţeană de Cruce Roşie Iaşi a organizat ieri, la bibliotecamunicipală „Gh. Asachi”, o consfătuire cu tema „Igiena muncii intelectuale”. Au participat la discuţii prof. dr. Gr. Stavri, prof. univ. N. Calinicenco, dr. Lili Sînpetru, medic primar, Silvia Zaharia, contabilă, Adrian Pricop, inginer, prof. Ion Arhip, de la Muzeul de literatură a Moldovei. Şi totuşi, pe alocuri, (urmare din pag. I) tele. Fiecare membru al consiliului nostru da conducere, fiecare specialist răspunde concret de cste ceva în această campanie agricolă. Eu personal răspund de treieri şi florii-soarelui. Dacă mergeţi la însămînţări, 11 găsiţi sigur acolo pe inginerul nostru șef. Ne îndreptăm spre tarlaua „Motohoi“, unde găsim la lucru două semănători. Brigadierul Grigore Cujbu, prezent la datorie, ne informează că" Inginerul Gh. Hristea a fost aici dis-de-dimineață, dar acum e plecat la „Via Filip“ unde sunt în brazdă alte două semănători. — Ce indicații aţi primit ? — întrebăm noi pe brigadier. •— Cu dumnealui am verificat vnefi o dată semănătorii, apoi jalonările, după care am pornit lucrul — ne-a relatat Grigore Cujbă. După ce a văzut că treaba a început bine, ne-a urat succes, apoi a plecat mai departe. Peste cîteva ore va fi din nou aici... Pe Inginerul şef l-am găsit însă pe tarlaua „Movila", unde mai pusese în lucru alte două semănători. în total, deci, şase maşini care lucrau din plin, avînd sămînţa asigurată In saci, la marginile tarlalelor. Toate semănătorile aveau asigurate echipe de deservire, cu oameni bine- instruiţi, care supravegheau atenţi modul de funcţionare în cîmp al agregatelor. — Anul acesta — ne-a spus specialistul cooperativei, — vrem să asigurăm condiţii şi mai bune recoltei viitoare de grîu. Dorim mult să depăşim producţia de 2.810 kg, obţinută în 1971, considerînd-o sub limita posibilităţilor noastre. Pentru acest lucru, supraveghem continuu calitatea lucrărilor de însămînţare şi, concomitent, modul cum se pregăteşte în continuare patul germinativ pentru realizarea suprafeţei totale de 800 de hectare grîu. Avem însămînţate pînă acum 200 de hectare cu grîu, 50 de hectare cu orz şi 25 de hectare cu secară pentru , masă verde. La toate acestea, secţia de mecanizare şi-a adus contribuţia cuvenită, acţionînd cu maşinile ireproşabil. Continuăm raidul nostru la cooperativa vecină Trifeşti. E ora 10 şi jumătate, dar pe suprafaţa de 300 de hectare bine pregătită pentru însămînţări nu se află nici una din cele 5 semănători planificate cu o seară înainte pentru ora şase dimineaţa, de către inginerul şef al cooperativei, Gabriel Platon. Cauza ? — Secţia de mecanizare nu-şi face datoria aşa cum trebuie — ne spune supărat specialistul cooperativei. De dimineaţă mă zbat şi abia acum am reuşit să-i pornesc pe tractorişti spre tarlaua de lingă satul Rădeni. Mergem la secţia de mecanizare, însoţiţi de preşedintele cooperativei agricole, tov. Emil Alupei, care e la fel de nemulţumit, mai ales de stadiul treierişului florii-soarelui de care răspunde personal. E de treierat recolta de pe 400 de hectare, dar din 7 combine are pe teren aproape de prînz doar una singură. Stau din această cauză degeaba aproape 150 de oameni, mobilizaţi pentru treier. Să nu cunoască oare mecanizatorii planul operativ de lucru stabilit de conducerea cooperativei pe ziua de 24 septembrie a.c. „Imposibil, ne răspunde preşedintele. Aseară, la şedinţa de planificare a muncii, a participat şi inginerul Alfons Diaconescu, directorul S.M.A. Trifeşti". .. Din cele discutate cu tov. Diaconescu, care în lipsa şefului de secţie, Vasile Vieru, plecat în concediu în plină campanie agricolă fără aprobarea prealabilă a conducerii S.M.A., se ocupă şi de treburile directe ale acestei secţii rămasă fără conducător, am înţeles însă că numai 5 combine trebuiau să plece dis-dedimineaţai la treierişul florii-soarelui. Apoi, că acestea au plecat fiecare la locul stabilit. Ajutorul de fermier de la ferma nr. 2, P. A. Nechifor, sosit şi el la secţia de mecanizare pentru a vedea ce se întîmplă cu combinele, ne confirmă însă că din trei maşini planificate a sosit doar una, care nu poate însă lucra avînd o bielă defectă. ţinde-s restul combinelor ? Nu-i greu de aflat, căci le vedem staţionînd în diferite colţuri din incinta secţiei. „Mecanizatorii mai au cîte ceva de făcut, dar vor pleca imediat,n-aveţi nici o grijă, recuperăm noi" — au fost asigurările primite !... Fără comentarii. Lăsăm organele de resort judeţene să aprecieze situaţiile constatate de noi la Trifeşti, în plină campanie agricolă de toamnă, sperînd că vor lua măsuri operative pentru îmbunătăţirea activităţii în această cooperativă agricolă. SPORT Ieri în cadrul etapei a 5-a a campionatului de fotbal, s-au disputat două întîlniri. In Capitală, pe stadionul Dinamo, echipa Dinamo Bucureşti, avînd în linia de atac pe noua achiziţie Dumitriu II, a dispus cu scorul de 3—0 (2—0) de Universitatea Craiova. Scorul a fost deschis în minutul 8 de Dumitrache care, lansat de Dinu, a trimis balonul în plasă, după ce-l depăşise pe portarul Pilcă. Al doilea punct a fost marcat în minutul 16 de Florian Dumitrescu. Acesta a reluat o centrare a lui Lucescu. Ultimul gol al întîlnirii a fost înscris tot de Florian Dumitrescu, care primise balonul de la Dumitrache. * La Petroşeni, în faţa unei asistenţe record, U.T. Arad a obţinut un meci egal 1—1 (1—1) în faţa formaţiei gazdă . Jiul, localnicii au dominat mai mult, însă apârarea textiliștilor, în frunte cu portarul Vidac, a făcut un joc deosebit de bun. Gazdele au deschis scorul în minutul 10 prin Stoian. Trei minute mai tîrziu Sima a adus egalarea, în urma unui Spectaculos plonjon, reluînd în poartă balonul centrat de Both. (Agerpres) * Mîine, luni, la ora II, pe stadionul ,,23 August”, va avea loc meciul internaţional de fotbal dintre echipele Liceului nr. 2 Iaşi şi Şcolii sportive din Lodz (R.P. Polonă). La această partidă, intrarea est® ,gratuită. „ Din cauza stării necorespunzătoare a terenului „Penicilina”, întîlnirea de fotbal Penicilina —A.S.A. Cîmpulung va avea loc astăzi, de la ora 13, pe stadionul „Tineretului”. ... şi maşini care, stau degeaba în loc să treiere floarea-soarelui, la C.A.P. Trifeşti. Gestul uman al pacienţilor Nu de mult, medicul Constantin Ciobanu, de la dispensarul de întreprindere al Uzinei mecanice „Nicolina", a avut o puternică hemoragie digestivă şi a pierdut, in cîteva minute, nu mai puţin de doi litri de singe. El a fost transportat imediat la clinică a IlI-a chirurgicală fi operat pe loc de prof. dr. Gh. Chipail. Vindecarea necesita insă o urgentă transfuzie de singe direct de la donatori. La apelul medicului-șef al dispensarului, «fr. Mihai Meleghica, fi a președintelui comitetului sindical din uzină, tov. Alex. Gheorghiu, la spital s-au prezentat 25 de salariaţi ai întreprinderii, pentru a salva pacientul cu singele lor. Dar nu a fost nevoie decit de 10 donatori, printre care s-au enumerat muncitorii Vasile Prisăcaru, Ioan Aciocoiţei, Constantin Sat, Neculai Munteanu ş.a. S-au încurcat comenzile ? „Am comandat o pereche de cizme la atelierul nr. 5 din Complexul „Copou" cu termen la 15 iunie, ne scrie Gh. Păltinișanu, din Splai Bahlui, blocul 11, dar m-am dus de vreo face ori după aceea şi tot nu le-am obţinut. Alţi cetăţeni sunt serviţi foarte operativ. Nu cumva clienţii sunt serviţi după cum dau bacşiş .” La întrebarea aceasta, conducerea Cooperativei „Solidaritatea“ nu dă nici un răspuns. Se eschivează. Ne precizează însă că responsabilul unităţii se face vinovat de anumite nereguli, motiv pentru care i s-a dat un ultim avertisment. Cu tractoarele la... bufet Nu de mult, un grup de tractorişti din Busia, printre care şi Gh. Panţireanu, a lăsat tractoarele în drum şi a intrat alături la bufet unde, împreună cu sergentul major de miliţie, Grigore Sobcu, au băut zdravăn. Urcat la volan apoi, Gh. Panţireanu a încărcat în remorcă alte 5 persoane. După numai cîteva meandre dintr-o margine in alta a şoselei, tractorul şi remorca s-au răsturnat într-un şanţ unde tractoristul a găsit ...o amendă de 1.000 de lei aplicată de şeful postului de miliţie. Cazul nu este singular. Alţi doi tractorişti, D-tru Roşu şi D-tru Ciubotaru, au lăsat tractoarele cu motorul în merii cu plugurile basculate în faţa bufetului, iar ei le priveau din interior prin perdeaua pîcloasă a alcoolului. Şi aşa pînă seara eîruî li s-a inminat, cu promptitudine, procesul-verbal de contravenţie i este 1 .000 de lei amendă. Se spune că exemplul l-au hiat de la şeful secţiei de mecanizare Bosia, Simion Agrigoroaie, care nu-i străin de licorile ameţitoare, intr-o zi a băut pînă seara şi apoi s-a dus direct la Iaşi, lăsind treburile în voia soartei. (De la GH. FARAON, coresp.). Cu chitanţă legală Elena Cristea, Viorica Stoica, Maria Hîrjobescu, Mariana Dănilă sînt ospătăriţe la restaurantul „Mioriţa“. Îşi cunosc meseria. Şi de cînd se duce campania împotriva bacşişului, cvartetul ospătăriţelor a schimbat melodia: „Nu primim bacşiş“. De ce să li se dea cînd pot lua singure de la consumatori o sumă in plus 7 Simplu. Nu mai întocmeau nota de plată, cermunicind clientului suma ce o datora, încâlcind astfel dispoziţiile in vigoare. Prinse asupra faptului de către lucrători ai circumscripţiei nutuia de miliţie din municipiul Iaşi, cele patru ospătăriţe au fost sancţionate contravenţional examenei între 200 şi 400 lei, cu chitanţă legală ... Se caută stăpinul remorcii Spre nordul cartierului Păcureţ, se află un loc de depozitare a gunoiului, ne spune pensionarul Petru Matei, domiciliat în strada Păcureţ nr. 13. Curiozitatea-i alta. Încă din luna martie a acestui an cineva a lăsat aici o remorcă, cu numărul 7950 Is. Pe atunci era in bună stare, acum insă a început să dispară lemnăria. N-o fi avînd oare nici un stăpîn, n-o fi inventariată la nici o întreprindere sau instituţie ? Dacă bănuiţi cumva, amintiţi-le celor in drept că-i un bun obştesc şi că asemenea condamnabilă neglijenţă trebuie aspru sancţionată. 4L Consiliul popular al județului Iași angajează de urgență pentru Direcţia tehnică - investiţii : - un inginer principal constructor - un inginer constructor - doi tehnicieni constructori Cei interesați se vor adresa la serviciul personal. Şcoala profesională energetică Bulevardul Socola nr. 188-190 cmgarmaxii — maiştri instructori specialitatea centrale staţii şi reţele — şef atelier plan producţie îndeplinind condiţii de tehnician I, specialitatea electro sau mecanoenergetică — administrator unitate şcolară cu studii medii şi doi ani vechime în funcţii administrative CETĂŢENI! Pentru prevenirea incendiilor respectaţi următoarele reguli : Nu lăsaţi, la îndemîna copiilor chibriturile şi alte surse de foc. Supravegheaţi-i în permanenţă. Nu fumaţi şi nu aruncaţi la întîmplare resturile de ţigări şi chibrituri aprinse. Folosiţi cu atenţie şi supravegheaţi în permanenţă aparatele de uz casnic (aragaze, lămpi cu petrol, maşini de călcat). Grupul şcolar comercial Iaşi angajează UN MAISTRU INSTRUCTOR pentru meseria ospătar Condiţii de angajare: - şcoala comercială - liceu de cultură generală - 3 ani vechime în specialitate sau - liceu de cultură generală - cel puţin 5 ani vechime în specialitate Salarizarea conform HCM 2841/1968. Uzina de fibre sintetice Iaşi din Şos. Juţora nr. 175 recrutează 20 tineri pentru a fi şcolarizaţi prin forma de ucenicie de 2 ani în specialitatea electromecanici A.M.A. Condiţii : — absolvenţi de 10 clase şcoală de cultură generală sau 10-12 clase liceu (băieţi) — vîrsta maximă 18 ani împliniţi pînă la 21 decembrie 1975 — domiciliul stabil în jud. laşi. Act© necesare : — certificat de naştere în original şi copie — certificat de absolvire a şcolii de 10 ani sau foaia matricolă pentru cei cu liceu (respectiv certificat de absolvire liceu) în original — fişa medicală cu examenul clinic general (examenul pulmonar şi analiza sîngelui) — cerere de înscriere la concursul de admitere. Examenul constă din probă scrisă și orală la : — matematică (cl. V-X) — fizică (mecanică, electricitate, electronică). Durata uceniciei - 2 ani. Drepturi : indemnizaţia de ucenicie Termenul de înscriere : pînă la 27 sept. 1971. Data examenului : 28-30 sept. 1971 înscrierile se fac la serviciul învăţămînt. Relaţii suplimentare se pot lua de la serviciul învăţămînt, telefon 13320/119. Fabrica de antibiotice Iaşi angajează: - doi ingineri constructori - doi ingineri mecanici -doi ingineri electromecanici -doi strungari -un pompagiu Cei interesaţi se vor adresa la sediul fabricii sau la telefon 14830, serviciul personal. Uzina mecanică „Nicotină“ Iaşi cu sediul in Iaşi, str. 13 Decembrie nr. 54, recrutează candidaţi (băieţi) pentru şcolarizare prin ucenicie )• locul de muncă (2 ani) în următoarele meserii — lăcătuşi montatori construcţii de maşini — sudori — termist-tratamentist — forjori — vopsitori industriali înscrierile se fac la sediul uzinei—biroul învăţămînt— pînă la data de 5 octombrie 1971. Candidaţii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii — să aibă 16—18 ani împliniţi în anul 1971 — să fie absolvent al şcolii generale (8—10 clase) Pentru înscriere se vor prezenta următoarele acte — certificat de absolvire a şcolii generale — certificat de naştere în original şi copie — fişa medicală cu examenul clinic general (examenul pulmonar şi analiza sîngelui). Drepturi Indemnizaţia de ucenic. Relaţii suplimentare se pot lua de la biroul învăițământ, telefon 14264, interior 194. Oficiul judeţean de turism Iaşi oferă locuri la odihnă în perioade de 3-12 zile la staţiunile : Sinaia, Predeal, Buşteni, Tuşnad, Stîna de Vale, Păltiniş, Borsec, Lacu Roşu, cît şi locuri la tratament în staţiunile: Călimăneşti, Căciulata, Bazna, Govora, Slănic Moldova, Tuşnad, Sîngeorz, Borsec, Amara, Olăneşti, Sovata. Preţurile sunt mult reduse, acordîndu-se şi reducere de 50 % la transportul pe C.F.R. COMBINATUL DE EXPLOATARE ŞI INDUSTRIALIZARE A LEMNULUI IAŞI strada Bucium nr. 34 Livrează pentru sectorul agricol şi cooperatori — panouri aripaie (pentru pătule porumb) — araci gateraţi de 25 X 25X1000 mm în sus. — margini foioase — ulucă de stejar pentru garduri şi alte întrebuinţări. Comenzile se adresează la C.E.I.b. ÎNTREPRINDEREA DE TRANSPORTURI IAŞI anunţă că la Biroul de abonamente din str. Ştefan cel Mare se eliberează abonamente în tot cursul lunii, atît pe luna în curs cît şi pe lunile următoare. Cumpărînd abonamente din timp se pot evita aglomeraţiile de la sfîrşitul lunii. Eliberarea abonamentului se face pe baza adeverinţei de salariat, elev, student şi a buletinului de identitate sau a abonamentului de pe luna precedentă. La început de an şcolar prezentarea adeverinţelor pentru elevi şi studenţi este obligatorie pentru cumpărarea abonamentului. Abonamentele plătite prin virament se eliberează pe baza copiei dispoziției de plată vizată de bancă şi a tabelului nominal care trebuie să cuprindă numele și prenumele salariatului, numărul de buletin, traseul pe care circulă și orele între care pot fi folosite. GRUPUL ŞCOLAR DE CONSTRUCŢII IAŞI primeşte înscrieri la Şcoala de specializare post-liceală, cursuri serale, pentru meseria — desenatori — durata 1 an. Se primesc absolvenţi de liceu cu sau fără bacalaureat. Candidaţii vor prezenta adeverinţă că sunt în câmpul muncii. înscrierile se fac la secretariatul şcolii din str. Bucium nr. 17 Iaşi. Examenul se va susţine între 27—29 septembrie 1971. — un revizor principal I absolvent de liceu şi 10 ani vechime în funcţii economice — un merceolog principal care să îndeplinească condiţiile H.C.M. 328/967 cu studii medii şi 4 ani vechime înfuncţii economice ; — un funcţionar principal, cu studii medii sau şcoală generală şi 3 ani în funcţii administrative, angajează FABRICA DE CONFECŢII IAȘI strada Manta Roşie nr. 12. Mica publicitate Decese • Soţia, fratele şi nepoţii anunţă, cu adîncă durere, încetarea din viaţă, după o lungă şi grea suferinţă, a scumpului lor soţ, frate şi unchi OLOERU VASILE In vîrstă de 82 ani, Cortegiul funebru va pleca din strada Păcureţ 112, azi, 26 septembrie, ora 14.00, spre cimitirul Sf. Treime din Păcurari. « Familia îndurerată anunţă încetarea din viaţă a scumpei lor DOMNIGA CIOLOCAnmormîntarea va avea lca marţi, 28 septembrie, ora 14.00. Cortegiul va porni din strada Vasile Lupu 100, bloc G0, spre cimitirul Eternitatea. • Familia îndurerată anunţă încetarea din viaţă, după o lungă şi grea suferinţă, a scumpului lor CONSTANTIN SARBANESCU 50 ani. Inmormîntarea va avea loc marţi, 28 septembrie, ora 14:00. Cortegiul va porni de la Biserica Sf. Spiridon, spre cimitirul Eternitatea.