Flacăra Iaşului, ianuarie 1972 (Anul 28, nr. 7866-7889)

1972-01-15 / nr. 7876

PAGINA neutralii sniaH-H ti giiiieshrt 1 jrtliirli nisOié i niselír la iiilmrn sitim Societatea socialistă creează premisele necesare pentru o democraţiareală, autentică, deplină, Integrală. In felul acesta democraţia socialistă îşi afirmă superioritatea asupra formelor istorice anterioare ale democraţiei şi, cu deosebire, asupra democraţiei burgheze. Democraţia burgheză, ca formă a dominaţiei politice a burgheziei Întemeiată ca asuprire şi exploatare, se caracterizează printr-o serie de limitări, restricţii, prevederi formale în care se exprimă caracterul de clasă şi limitele acestei democraţii. Practica construirii socialismului a pus în lumină adevărul de necontestat conform căruia cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare şi aliaţii săi, instaurarea relaţiilor socialiste marchează Începutul procesului de făurire a socialismului şi de instaurare a democraţiei socialiste. Pa parcursul acestui proces se cristalizează formele cele mai potrivite şi se creează condiţiile obiective şi subiective pentru atragerea tot mai largă şi mai activă a oamenilor muncii la conducerea societăţii, în concepţia partidului nostru. Înaintarea pe drumul socialismului presupune, o dată cu dezvoltarea puternică a forţelor de producţie şi ridicarea pe această bază a nivelului de trai al întregii populaţii, dezvoltarea continuă a democraţiei socialiste, adîncirea democratismului orinduirii noastre sociale şi de stat, sporirea participării poporului la conducerea societăţii. Făurirea societăţii socialiste, operă de amploare şi complexitate fără precedent în Istoria omenirii, nu este posibilă fără aportul de energie şi creaţie al maselor largi de oameni al muncii. Democraţia socialistă are menirea de a pune în valoare aceste largi posibilităţi ale progresului rapid al întregii societăţi. Pentru îndeplinirea acestei meniri, democraţia socialistă trebuie să cunoască un proces continuu de dezvoltare şi perfecţionare. Partidul nostru abordează problemele dezvoltării şi perfecţionării democraţiei socialiste In strlnsă legătură cu sarcinile fiecărei etape de dezvoltare a ţării, cu experienţa pozitivă acumulată, intrarea ţării noastre Intr-o nouă etapă de dezvoltare — etapa făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate — impune în mod necesar dezvoltarea democraţiei socialiste, perfecţionarea mecanismului democratismului socialist care să asigure o participare mai largă şi mai activă a poporului la realizarea acestui obiectiv măreţ. Documentele partidului nostru, subliniind necesitatea adincirii democraţiei socialiste în etapa actuală, evidenţiază şi direcţiile principale ale acestui proces. Pornind de la rolul deosebit de important pe care trebuie să-l îndeplinească statul socialist In făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, partidul nostru acordă o mare importanţă adincirii principiilor democratice de constituire, organizare şi funcţionare a organelor de stat. Aceasta reprezintă una din căile principale ale dezvoltării democraţiei socialiste. Este vorba în primul rînd de organele puterii de stat, Marea Adunare Naţională şi consiliile populare. Sistemul nostru electoral asigură constituirea lor ca organa ori un larg caracter reprezentativ, alcătuite din oameni ai muncii aleşi de către popor, în ultimii ani au fost întreprinse o serie de măsuri care au sporit In mod considerabil rolul acestor organe reprezentative. Astfel a fost Introdus sistemul sesiunilor deschise ale Marii Adunări Naţionale, desfăşurarea lucrărilor In plen sau pe comisii, lărgirea activităţii legislative pentru ca normele principale care reglementează viaţa socială să reprezinte emanaţia forului suprem al ţării, sporirea rolului în exercitarea controlului asupra activităţii unor organe de stat centrale, sporirea competenţei organelor locale ale puterii. Extinderea principiului egibilităţii şi la alte organe de stat, statornicirea principiilor muncii şi a conducerii colective, întărirea legăturilor dintre aparatul de stat şi cetăţeni reprezintă, de asemenea, aspecte ale dezvoltării democraţiei socialiste. Se vor lua măsuri in continuare pentru lichidarea fenomenelor de centralism excesiv, a manifestărilor de birocratism, pentru simplificarea activității aparatului administrativ, pentru întărirea legăturilor tuturor organelor de stat cu masele largi de oameni ai muncii. Dezvoltarea democraţiei reprezentative se corelează în mod organic cu dezvoltarea democraţiei directe In cadrul căreia poporul are posibilitatea să se pronunţe în mod direct, nemijlocit asupra problemelor fundamentale ale dezvoltării ţării. S-a statornicit ca practică permanentă In viaţa politică a ţării noastre dialogul permanent cu oamenii muncii in elaborarea principalelor măsuri legate de edificarea societăţii socialiste. „Partidul nostru — sublinia tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU — porneşte de la premisa că rezolvarea tuturor problemelor privind dezvoltarea societăţii noastre priveşte nemijlocit întregul popor, pe muncitori, pe ţărani, pe intelectuali pe toţi cei care muncesc din patria noastră şi că nu există problemă ce nu trebuie cunoscută de mase, asupra căreia oamenii muncii să nu-şi spună cuvîntul. Numai în felul acesta se creează garanţia că măsurile elaborate de partid şi de guvern corespund pe deplin intereselor întregii noastre naţiuni, asigură mersul hiotărît Înainte al patriei noastre“. Un loc important In ansamblul procesului de dezvoltare a democraţiei socialiste şi în ajutorul celor care studiază în învăţăminte de partid "SWHBHMWWWMMBKEtI14MWUI " ocupă sporirea participării oamenilor muncii la conducerea activităţii economice, la nivelul economiei naţionale cit şi la cel al unităţilor. Au fost luate o serie de măsuri care să sporească participarea oamenilor muncii, în calitatea lor de producători şi de proprietari colectivi ai mijloacelor de producţie, la conducerea activităţii economice. Printre aceste măsuri se înscriu perfecţionarea organizării conducerii şi planificării economiei naţionale, sporirea atribuţiilor întreprinderilor, instituţionalizarea şi generalizarea adunărilor generale ale salariaţiilor, crearea în Întreprinderi şi centrale a unor organe colective de conducere în care muncitorii sunt larg reprezentaţi, perfecţionarea formelor democratice de organizare a agriculturii cooperatiste. O altă cale de dezvoltare a democraţiei socialiste in etapa actuală se referă la lărgirea şi dezvoltarea sistemului de drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, sporirea garanţiilor materiale şi legale, exercitării lor depline. „Partidul nostru—arăta tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU In raportul prezentat la Congresul al X-lea — porneşte de la concepţia că socialismul trebuie să fie societatea totalei împliniri a personalităţii umane, în care fiecare cetăţean să se simtă stăpin pe destinul său, să poată gîndi şi acţiona nestingherit în folosul progresului societăţii“. Programul de dezvoltare economică şi socială a ţării noastre în etapa actuală, dezvoltarea multilaterală a forţelor de producţie, continuarea repartizării lor judicioase In teritoriu, dezvoltarea Invăţămîntului, a ştiinţei şi culturii creează posibilităţi mai largi pentru ca toţi oamenii muncii să se poată bucura din plin de drepturile şi libertăţile democratice. In acelaşi timp, bogata activitate legislativă a statului nostru sporeşte sistemul garanţiilor legale care asigură exercitarea deplină, fără limitări a drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti. Partidul nostru consideră că, in esenţă, problema dezvoltării democraţiei socialiste este problema participării active a poporului la conducerea treburilor ţării. In această direcţie, un rol deosebit de important revine organizaţiilor de masă şi obşteşti, sindicatelor, Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie, U.T.C. Pe baza aprecierii rolului acestor organizaţii, in societatea noastră, s-au întreprins măsuri in direcţia creşterii atribuţiilor, a competenţa ,r, în legătură cu rezolvarea sarcinilor făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Organizaţiile de masă şi obşteşti trebuie să stimuleze, să mobilizeze masele largi de oameni ai muncii la elaborarea şi înfăptuirea hotărîrilor în diverse domenii. Pentru îndeplinirea acestui rol, organizaţiile de masă au reprezentanţi in organele de conducere pînă la nivelul ministerelor şi guvernului, dispun de atribuţii mai largi în rezolvarea problemelor referitoare la condiţiile de muncă şi de viaţă ale oamenilor muncii. Au fost luate măsuri pentru Îmbunătăţirea structurii lor organizatorice in vederea asigurării participării In organele lor de conducere a unui număr mai mare de oameni care lucrează nemijlocit In producţie, a dezvoltării autonomiei şi spiritului lor de iniţiativă şi răspundere. Sporirea rolului organizaţiilor de modă şi obşteşti în mecanismul democratismului orinduirii noastre are loc in strînsă legătură cu creşterea rolului statului socialist. Dezvoltarea democraţiei socialiste în ţara noastră are loc şi pe planul relaţiilor naţionale. Rezolvarea consecvent democratică a problemei naţionale în ţara noastră, politica de dezvoltare economică şi socială a tuturor judeţelor ţării, creează noi premise pentru soluţionarea cerinţelor fiecărei naţionalităţi, pentru participarea cit mai largă a acestora la viaţa economică, politică şi social-culturală a ţării. Constituirea consiliilor oamenilor muncii aparţinind naţionalităţilor conlocuitoare a creat cadrul organizatoric adecvat pentru stimularea participării tot mai active a cetăţenilor de alte naţionalităţi la viaţa socială, la conducerea ţării. Dezvoltarea democraţiei pe planul relaţiilor naţionale va duce la unirea tot mai strinsă a poporului român şi a naţionalităţilor conlocuitoare in cadrul marii familii a României socialiste. In ansamblul măsurilor de perfecţionare a conducerii societăţii noastre, de adîncire a democratismului orinduirii sociale şi de stat, pe prim plan stă clasa muncitoare, clasa cea mai înaintată a societăţii noastre, forţa productivă principală capabilă să-şi îndeplinească rolul său de conducător al întregii naţiuni. „Noi — sublinia tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU — concepem clasa muncitoare nu ca o masă chemată numai să realizeze hotărîrile, ci ca o clasă conducătoare, conştientă de rolul său istoric... Nu se poate vorbi de socialism dacă nu luăm măsuri ca clasa muncitoare, in numele căreia se guvernează. 4-şi îndeplinească într-adevăr rolul conducătoruLşi să participe la guvernarea societăţii Făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate presupune o conducere unică, aplicarea consecventă in viaţa de stat a centralismului democratic şi, totodată, o legătură strânsă a organelor de stat cu clasa muncitoare, cu poporul. Partidul nostru se pronunţă împotriva oricăror concepţii liberaliste, a oricăror mentalităţi anarhice, a tendinţelor de centralism, excesiv sau a încercărilor de a slăbi legătura cu poporul. Dezvoltarea democraţiei socialiste se află Intr-o legătură indisolubilă cu ordinea, cu disciplina, cu respectarea strictă a legalităţii socialiste. In acest sens se acordă o atenţie neslăbită întăririi legalităţii socialiste, combaterii abuzurilor şi ilegalităţilor, instaurării ferme în Întreaga viaţă socială a autorităţii legii, obligatorie pentru toate organele statului, pentru toţi cetăţenii. Dezvoltarea democraţiei socialiste, funcţionarea normală a mecanismului democraţiei noastre, sporirea participării poporului la conducerea societăţii presupune un înalt spirit fie responsabilitate cetăţenească, raportarea activităţii fiecărui membru al societăţii la imperativele majore ale etapei pe care o parcurgem, statornicirea in întreaga viaţă socială a principiilor eticii şi echităţii socialiste. .Asigurarea cadrului favorabil dezvoltării democraţiei necesită un înalt nivel de conştiinţă a întregului popor. Creşterea continuă a rolului activităţii conştiente de cunoaştere şi aplicare a legilor obiective ale făuririi noii orînduiri implică ridicarea nivelului politico-ideologic al activului de partid şi de stat, al cadrelor conducătoare, al tuturor membrilor de partid, al Întregului, popor. Dezvoltarea conştiinţei socialiste, afirmarea tot mai puternică a trăsăturilor profilului spiritual al omului nou, constructor activ al socialismului şi comunismului, asigură sporirea participării responsabile şi competente a oamenilor muncii la conducerea vieţii sociale. Din acest punct de vedere, amplul program de educaţie socialistă a maselor elaborat de partid apare ca un important factor al dezvoltării democraţiei socialiste. Un factor de excepţională importanţă al făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi al dezvoltării democraţiei socialiste, ca latură componentă a acestui proces, este întărirea rolului conducător al partidului comunist. Afirmarea tot mai puternică a rolului conducător al partidului comunist in toate domeniile vieţii sociale asigură unitatea de voinţă şi de acţiune, unirea eforturilor întregului popor pentru progresul multilateral al patriei socialiste, garanţia că puterea politică, orînduirea socialistă devin tot mai puternice. In acelaşi timp, dezvoltarea democraţiei socialiste contribuie la întărirea legăturilor partidului cu masele, ii dau posibilitatea să-şi exercite mai plenar rolul de conducător al poporului. Preocuparea statornică a partidului nostru de dezvoltare şi perfecţionare continuă a democraţiei socialiste pune in evidenţă sensul profund umanist al politicii sale, care urmăreşte asigurarea unui trai Îmbelşugat şi, în acelaşi timp, cel mai înalt grad de libertate umană capabil să asigure condiţii favorabile afirmării şi dezvoltării multilaterale a personalităţii umane. Alexandru POPA lector universitar Cîteva recomandări bibliografice C Man I .Critica proflmmulu! de I« Ootha\ I" Morx-Bngeî», Opere, voi. 19, pag. V. I. Unin :fstatul şi revoluția*, In Opere completa, voi. *3, pag. 73 și 99. N. Ceauș*»«! I Raport la Congresul al X-lea, pag. • |, ,| m, K: sr | ppS ce J. P.C.R. 13-J.xi: w P«S. 60-63, Sporurile de recoltă ( urmare din pag. I) planificata. Notaţi însă că In afară de acestea avem depozitate de anul trecut In platforme la marginea tarlalelor alte 1 500 tone. Dacă le-am socoti şi pe acestea, realizarea planului nostru s-ar apropia de sfîrşit*. Fie şi aşa. Dar oare e admisibil sa se sisteze transportul îngrăşămintelor (care şi aşa au unstagiu* de vechime exagerat da lung), cinci suta de hectare de teren Ie du« dorul ?. »Dar nici nu e vorba de o sistare definitivă - a venit replica tovarăşului Origoriu, Temporar Insu »Intern nevoiţi sa ne concentrăm toate forţele la căratul fînurîlor, borhoturilor şi la alte treburi. Peste clteva zile vom relua Insă căratul, dar tot numai cu mijloacele noastre mecanizata, câ el avînd puţine atelaje nu ne prea putem pune nădejdea In ele. De aceea, am fl foarte mulţumiţi dacă secţia de mecanizare ce ne deserveşte ar fi dotată şi cu ceva mijloace de transport cu care să ne vină In ajutor". Am constatat Intr-adevăr că secţia respectivă n-are nici o remorcă, spre deosebiră de celelalte C.A.P.-uri din raza S.M.A. Popricani care sunt mai bine înzestrate. „Aşa este ne explicatov. E. Călugăru, directorul S.M.A.-ului - dar noi am repartizat remorcile pe baza necesarului de pre funcţionare stabilit de înseşi cooperativele agricole la începutul lui 1971. C.A.P. Popricani nu şi-a prevăzut nimic - de unde am dedus că n-are nevoie. Iar dacă acum, cînd se întocmeşte planul de producţie, unitatea nu va arăta ce transporturi mecanizate solicită nu vom avea din nou de unde şti în ce măsură trebuie să o ajutăm". Din cele relatate am dedus la rîndul nostru că tovarăşii de la Popricani nu s-au zbătut de loc să obţină sprijinul necesar pe care îl cer oricui, numai unde trebuie nu. Celeiare aspecte surprinse in deplasarea noastră duc la concluzia că fertilizarea soluluil nu se bucură peste tot de atenţia cuvenita. Stocurile de gunoi neatinse de ani de zile care există, pe alocuri, demonstrează cel maibine lipsa spiritului gospodăresc. Avînd în vedere că în unele unităţi neglijenţele au rădăcini vechi, credem că pentru lichidarea lor ar fi benevenită şi intervenţia organelor agricole judeţene. Căci a tolera în continuare asemenea stări de lucruri înseamnă a trece nepăsători pe lingă una dintre cele mai importante și eficiente rezerve de sporire a recoltelor. Ceea ce nu se poate admite. I I I FLACĂRA IAȘULUI SPORT Cu Penicilina la marele turneu internaţional de volei de la Lodz Prezenţa echipei feminine de volei Penicilina Iaşi la prestigiosul turneu Internaţional de la Lodz — oraş cu aproape 800 000 de locuitori, al doilea mare centru urbanistic polonez, după Varşovia — a fost, vreau să cred, folositoare. Desigur, ar fi fost foarte frumos (poate prea frumos, ca să fie adevărat) ca echipa ieşeană să ajungă în faza finală a competiţiei C.C.E. - fetele insele au luptat pentru acest ţel - dar, în definitiv, într-o întrecere, nu toate echipele pot fi învingătoare - mai ales dacă există şi circumstanţe speciale. Campioana României, cu un lot de numai 8 jucătoare, a avut, în primul rînd, neşansa să fie inclusă - prin hazardul sorţilor - într-o grupă foarte puternică, în timp ce semifinala de la Haarlen (Olanda) era, lucru dovedit, şi prin rezultatele înregistrate, ceva mai subţirică. Pînă la urmă însă, neşansa s-a convertit, sper, într-o chestiune pozitivă, ca să zic aşa în sensul că ieşencele s-au putut reda în meciuri internaţionale dificile cu reprezentantele elitei voleiului european. Cine n-a auzit de Dinamo Moscova ? Este cea mai bună echipă din lume, un angrenaj care funcţionează (în materie de atac, bloc, joc pe linia a ll-a) precum o maşină electronică de calcul, în care celebra Nina Smoleva, cea mai redutabilă trăgătoare de pe glob, impresionează alături de nu mai puţin celebrele Buldakova (34 de ani), o ridicătoare ideală şi o perfectă coordonatoare de joc, Bergen şi Balutite — toata jucătoare de bază in echipa reprezentativă a U.R.S.S., campioana lumii. La rîndul ei, Start Lodz este un nume în voleiul polonez - țară care s-a impus în campionatul european, unde s-a clasat pe locul IV şi s-a calificat pentru Olimpiada de la München. Este o formaţie atletică, foarte energică în atac şi elastică în apărare, cu mult© nume sonore în echipa naţională: Barbara Niemczykova, Miroslava Buda şi Hana Sojczuk — şi care, în plus, a beneficiat, după cum a remarcat şi confratele nostru, „Sportul", de avantajul consistent al terenului propriu — evidentă ine-.chitate sportivă intr-o competiţie de o asemenea anvergură, curentă”"fie eliminată de Federaţia internaţională. Vom da un amănunt pitoresc , în setul III, după ce polonezele conduceau cu 2-0 la seturi, scorul era 9-7 pentru Start. Cu Nadia Brumă la servici şi cu Itu, Chiriţescu şi Albiş la fileu, Penicilina a egalat la 10 şi şi-a adjudecat în 5 minute setul la 10 . Totul a mers ca un ceasornic. Sala era cu răsuflarea întretăiată de emoţie, iar operatorii de la televiziunea poloneză făceau feţe-feţe. După vacarmul de mai înainte s-a aşternut acum o linişte adîncă, ce îndemna să te întrebi la ce concert simfonic asişti. In setul următor, cîteva greşeli ale Penicilinei, completate cu 2-3 decizii anapoda ale arbitrului Marc Vanderhauwaert (Belgia), care au atras nervozitatea unor jucătoare ieşence şi, fireşte, lipsa lor de concentrare, au adus repede pe tabela de marcaj scorul de 6-0 pentru gazde, o pace tămăduitoare în inimile galeriei şi, după o oră şi 14 minute, conturile erau încheiate. Toate ziarele - de dimineaţă şi de prînz, din oraş - prevedeau, de altfel, o luptă grea şi echilibrată pentru calificare. Cotidianul „Glos Robotniczy" („Glasul muncitoresc"), organul Comitetului voievodal de partid Lodz, scria în ajunul acestei partide : „După părerea specialiştilor, cele mai serioase candidate pentru locul II sînt Penicilina »I Start. Echipa română e un ansamblu cu mari posibilități...*1- E de presupus că, nefîind determinata sa călătorească 23 de ore cu trenul și autobuzele și sa sosească cu o zi mai tîrziu decit celelalte echipe, Penicilina putea, dacă era cu efectivul complet, realiza alt scor. Mai mult chiar, dacă semifinala ar fi avut loc la Iași, de pildă, campioana României își putea, probabil, înscrie o victorie de prestigiu. Dacă... In fine, cîteva cuvinte despre echipierele de la C.U.S. Parma, pe care leşencele, relaxate, le-au învins cu 3-0 (6, 6, 2). Echipa Italiană este alcătuită din jucătoare foarte tinere dar şi foarte dotate. Se joacă rapid şi mobil pe linia I, in care cele trei titulare în naţională , Vincenzo Forestelli, Nicoletta Pezzoni şi Rita Bertozzi sunt vioara I, ele remarcîndu-se în partida cu Dinamo Moscova. Desigur, echipei C.U.S., probabil cea mai bună formaţie de club din Europa occidentală, îi lipsesc experienţa Internaţională şi chiar unele elemente de tehnică evoluată. Penicilina şi antrenorul ei N. Bolbescu au lăsat, în ansamblu, o bună impresie la Lodz, prin jocul oferit tribunelor, In sala Start, pe marea stradă Piotrkowska - un fel de Corso al Lodzului — în autobuz, la masă. Jucătoarele au fost înconjurate cu simpatie, li s-au cerut autografe, iar din sală s-a auzit nu « dată Bravo Florishtina! De altfel, Unul din ofîcîalii' Belgieni ne spunea,' în seara banchetului de la finele competiţiei că, după opinia sa, itu ar aVSă joc printre primele 6 jucătoare antrenate de reputatul tehnician sovietic Ghlvi Ahvlediani ! Şi celelalte jucătoare s-au comportat satisfăcător, după primul joc cu Dinamo — în care au evoluat crispat şi, oarecum timorate, Anîşoara Chiriţescu şi Aurica ,Ichim s-au apropiat de valoarea lor maximă de acum un an-doi, dar nu au egalat-o, Carolina Hatură şi Nadia Brumă, după un început timid, şi-au revenit, iar Ady Albiş s-a integrat, spre final, ca titulară. Marilena Cîrţan-Dubinciuc a fost folosită prea puţin, aşa că e greu de făcut aprecieri , păcat că Dana Zahareanu nu a fost încercată în intîlnirea cu C.U.S. Dacă Penicilina va folosi eficient experienţa foarte bogată pe care ţi-o oferă un turneu de o asemenea prestanţă şi dacă va fructifica acesta învăţăminte in disputa (din returul campionatului intern) pentru cîştigarea, din nou, a titlului naţional, atunci se va putea spune cu adevărat că prezenţa campioanei României la Lodz a fost utilă, şi se va mai proba faptul că antrenorul Roibescu a pierdut doar o luptă, dar nu şi marea bătălie viitoare a voleiului. Nădăjduim că lucrurile vor evolua in această direcţie. I. ŞTIRU De la trimisul nostru special Pesc TORINO 14 (Agerpres). In cadrul unei şedinţe care a avut loc la Torino s-a anunţat că la cea de-a 3-a ediţie a campionatului mondial feminin de fotbal vor participa 8 echipe: Danemarca, Argentina, Franţa, Anglia, Italia, Mexic, Olanda şi Spania. Echipele vor fi împărţite în două grupe. Intîlnirile preliminarii se vor desfăşura la Barcelona şi Valencia, urmînd ca finala să aibă loc la Madrid. * LONDRA 14 (Agerpre®) — Cm o rundă Înainte de încheierea turneului internaţional de şah de la Hastings, marele maestru sovietic Viktor Korcinoi a trecut pe primul loc în clasament totalized 10,5 puncte. Victor Ciocîltea (România) ocupă locul 11 cu 5,5 puncte. LONDRA 14 (Agerpres). In cadrul unui interviu, selecţionerul echipei de fotbal a Angliei, Alf Ramsey, a declarat ziariştilor că sarcina fotbaliştilor englezi în dubla întîlnire cu echipa R.F. a Germaniei, din cadrul sferturilor de finală ale campionatului european, nu va fi uşoară. Cerîndu-i-se să facă un pronostic Ramsey a declarat: »Oricare din cele două echipe poate obţine calificarea". La rîndul său, cunoscutul internaţional Bobby Moore a declarat următoarele : „După părerea mea tragerea la sorţi ne-a fost favorabilă. Avem ocazia de a ne revanşa pentru insuccesul din campionatul mondial desfăşurat în Mexic. Noi avem acum avantajul de a cunoaşte calităţile şi defectele echipei vest-germane“. I In 24 J DE ORE I Radio laşi Programul de seară (15 ianuarie) ; 17.00 Buletin de ştiri ; 17.05 Cîntecul care mi-e I drag; 17.30 Preocupări cetăţeneşti; 17.45 Revista melodiilor ; 18.30 Cotidian sonor ; I 19.30 Pe portativul undelor, melodia prefe-I rată ; 20.00 Grai şi suflet românesc : Comori de limbă populară în opera lui Mihai Eminescu ; 20.15 La fîntîna dorului ; 20.30 Teatru scurt : „Interludiu“, de Andi Andrieş ; 21.00 Muzică uşoară ; 21.10 Meridiane muzicale (din rruzica popoarelor) ; 21.25 Canţonete interpretate de Mario Lanza ; 21.35 Arte plastice ; 21.45 Romanţe şi criteme de petrecere; 22.10 Vă invităm la dans. Programul de dimineaţă (16 ianuarie) : 8.00 Buletin de ştiri ; 8.05 Refrene îndrăgite ; 8.20 Dumbrava minunată : „Fîntina celor 7 înţelepţi“, de .Eugenia Stoica ; 8.30 Piese de fanfară ; 8.40 Azi, In sat la noi : Monografia radiofonică a comunei Podu- Iloaiei I 8.55 Cîntecul care mi-e drag ; 9.20 Dialog cu ascultătorii ; 9 55 Raliu! melodiilor. v Televiziune 18.30 Emisiune In limba germană ; 18.15 Ritm, tinerețe, dans ; 19.00 Rîul, ramul ... Emisiune de versuri ; 19.15 Publicitate ; 19.20 1001 de seri : „Aventurile lui Bobo“; 19.30 Telejurnalul de seară ; 20.00 Săptămina internaţională ; 20.10 Tele-enciclopedia ; 20.50 Film serial : „Invadatorii“ (IX); 21.40 Medalion Mihaela Mihai ; 22.05 Telejurnalul de noapte ; 22.15 Campionatele europene de patinaj artistic : Proba individuală feminină. Transmisiune de la Goteborg | 23.20 Seară de romanțe cu Urma Radu. Cinematografe VICTORIA, orele 9. 11.10; 14.30; 16.40; 18.50 | SI I »Floarea de cactus“ ; REPUBLICA, orele 9.15 ; 11.15 ) ÎS s IT | 1* | ai i „Poveste slngeroasa“; COPOU, orele 8 . 11 | 15 ! 17 | 19 . 21 : „Decolarea* | ARTA, orele 9 ; 11 ; 14 45 ; 16.45 ) 18.45 I 20.45 | „Jandarmul se Însoară“. TATARASI, orele 16 . 18 I 20 : „Răzbunarea haiducilor“ | NICOIAINA, orele 18 | 19 | „Pădurea spînzuraților", ambele serii. Opera de stat La ora 19.30, Opera de stat prezintă un spectacol cu opera „Faust“. Clinici de serviciu Azi, 15 ianuarie, sunt de gardă pentru internări de urgenţă Clinica de urgenţe chirurgie, Clinica urgenţe medicale, Spitalul de urgenţă (str. G-ral Berthelot nr. 2), Clinica a îl-a medicală, Spitalul clinic nr. 1 (str. Gh. Dimitrov), Clinica I de obstetrică şi ginecologie, Maternitatea (str. Cuza Vodă), Spitalul nr. 7 Socola şi Spitalul de copii (Tătăraşi) primesc internări în fiecare zi. Farmacii de serviciu In afara programului normal al tuturor farmaciilor din oraşul nostru, pe timpul nopţii, după ora 23, sunt deschise farmaciile nr. 2 din Piaţa Unirii, nr. 7, Socola (lingă restaurantul Cotnari) şi nr. 3, Complex Copou, care deservesc numai reţetele de urgenţă, pipă la ora 6 dimineaţa. Loto La tragerea LOTO din 14.01.1972, au fost extrase următoarele numere : Extragerea I : 55 33 81 80 64 50 70 18 73 Fond de cîştiguri lei 595.553 Extragerea a II-a : 61 49 34 66 45 63 21 Fond de cîşliguri lei 638.988. Timpul probabil Vremea va fi friguroasă şi geroasă noaptea, cu cerul mai mult , senin. Vîntul va sufla, slab din sectorul est, nord-est. Tem,peratura aerului va fi uşor variabilă , minimele vor fi cuprinse intre minus 20 şi minus 27 de grade, iar maximele între minus 9 şi minus 16 grade. ^^^AAA/\A/V/WWW4 A/VWWW/ Micromozaic economic Echilibrul şi acordul global Avantajele aplicării acordului global In construcţii sint incontestabile , realizlndu-se o cointeresare superioară a constructorilor In execuţia lucrărilor, obiectivele sint predate mai devreme, ciştigurile muncitorilor şi cadrelor tehnice sunt mai mari, pentru a ne opri doar la două aspecte. Dar, extinderea acestei forme de organizare a activităţii şi retribuire a muncii nu este tratată peste tot cu sufificientă atenţie. Spre exemplificare, ne vom opri in nota de faţă la un singur caz. Pe raza judeţului nostru işi desfăşoară activitatea Şantierul 1 şi Şantierul 2 — chimie, ambele in subordinea Trustului de construcţii industriale Iaşi. Deşi dispun de condiţii de producţie similare, in privinţa aplicării acordului global rezultatele sunt mult diferite. Iată situaţia existentă la 31 decembrie 1971 . In timp ce la Şantierul 2 chimie lucrau in acord global circa 48 la sută din totalul salariaţilor, la Şantierul 1 erau cuprinşi in această formă de retribuire doar 24 la stă. Se observă foarte uşor că există o proporţie intre cele două procente şi numerele şantierelor. Şi poate că unora li s-ar părea că e „echilibrat". Credem că in această situaţie, mai de folos ar fi să se urmărească doar eficienţa economică. Spunem aceasta, in primul rind, pentru conducerile Şantierului şi Trustului de construcţii industriale. Cine ştie, poate vor renunţa la criteriul „echilibrului“ în favoarea celui economic... Aterizare forţată în unele întreprinderi, modificarea condiţiilor de aprovizionare sau nedefinitivarea dotării lor cu fonduri reclamă, cum este şi firesc, creşterea normativelor mijloacelor circulante la nivelul cerinţelor procesului de producţie. Numai că specialiştii unor unităţii economice au cam exagerat calculele, le-au umflat din condei pentru a nu avea „dureri de cap“. O optică anacronică, optică după care „mai bine să prisosească decât să nu fie“. Aşa s-a procedat, de pildă, la Uzina metalurgică, care a solicitat o creştere a normativelor mijloacelorcirculante..."cu peste 12,3 milioane de lei, solicitare care s-a dovedit, ulterior, cu totul nefondată şi, bineînţeles,... umflată. A fost necesară intervenţia energică şi competentă a Direcţiei teritoriale de control şi revizie şi a Băncii Naţionale pentru a demonstra specialiştilor uzinei că necesarul de fonduri este de numai 5,2 milioane de lei. Acum, „balonul“ s-a dezumflat, iar autorii au coborit „forţat“ pe pămint. Au mai fost determinaţi să „aterizeze®, de asemenea, şi cei de la Ţesătoria de mătase „Victoria“, Regionala C.F.R., Trustul de construcții industriale ș.a. Fără acoperiş După multe tergiversări, se pare că, în sfârşit, blocul de locuinţe din strada Cuza Vodă (în spatele Hotelului „Continental“) începe să prindă contur. Rezultatele muncii constructorilor încep să se vadă şi, probabil, că de aici încolo lucrările vor merge un ritm accelerat. Locatarii din vecinătate au, insă, prilejul a vedea şi altceva: pe timp nefavorabil, mai ales, o parte din lucrători se adăpostesc la intrările blocului din apropiere pentru a servi masa. Şi aceasta fiindcă la punctul de lucru lipseşte o simplă baracă, dar care s-ar dovedi extrem de utilă. Situaţii similare am mai intilnit, de altfel, şi la alte puncte de lucru izolate. întrebăm pe ceirăspunzători de la şantier şi de la Trustul de construcţii : fondurile de organizare de şantier nu sunt destinate şi pentru asemenea amenajări ? La ce „acoperire" vor recurge pentru acest gol din activitatea lor ? Poşta rubricii  » In nota critică „Una-n scripte, alta-n fapt...“ semnalam numărul mare de absenţe nemotivata şi învoiri ce se înregistrează în ultima vreme la mai multe întreprinderi. In scrisorile de răspuns primite de la Uzina de reparaţii auto şi Fabrica de tricotaje „Moldova“ se arată justeţea criticii noastre, precum şi măsurile iniţiate pentru utilizarea mai judicioasă a timpului de lucru. Şi, după cum rezultă din aceste scrisori, primele îmbunătăţiri deja au început să se contureze. Sîntem convinşi că satisfacţiei noastre i se poate alătura şi cea a colectivelor în cauză. Apreciem, in mod deosebit, interesul manifestat de către întreg colectivul Uzinei de prelucrare a maselor plastice pentru folosirea cit mai raţională a timpului de lucru. Cu multiplele preocupări ale conducerii unităţii în acest domeniu am fost informaţi pe larg într-o scrisoare sosită recent la redacţie şi care se încheie astfel : ..Vă mulţumim pentru ajutorul pe care ni-l acordaţi, articolele dumneavoastră despre. .munca noastră fiind urmărite cu deosebit interes de toţi salariaţii uzinei". Z.M.P. *B»