Flacăra Iaşului, ianuarie 2002 (Anul 3, nr. 372-396)

2002-01-28 / nr. 393

«* Basarabenii din Iaşi au protestat împotriva procesului de rusificare din Republica Moldova pagina 9 pagina 3 Măcar ne văd favoriţi pentru Euro 2004 pagina 5 Averile demnitarilor vor fi publicate M de miliarde de lei am curs din comertul III plini poionui • doi patroni nemteni au vândut subproduse petroliere drept motorina la societăţi din Iaşi Procurorii din cadrul Parchetului Curţii Supreme de Justiţie au dispus arestarea preventivă, pe o perioadă de 5 zile, a trei administratori de firme acuzaţi de încasarea ilicită a zeci de miliarde de lei, ca urmare a comercializării unor cantităţi de subproduse petroliere drept combustibil finit. Vasilică şi Marius Crăciun sunt acuzaţi că, în cursul anului trecut, în calitate de administratori ai SC Intermezzo SRL şi SC Bialuc Trans SRL din Piatra Neamţ l-ar fi determinat pe Florin Sandoovici şi pe alţi câţiva administratori ai unor societăţi comerciale de pe raza judeţelor Iaşi, Bacău, Neamţ, Prahova şi Braşov să falsifice facturi fiscale şi chitanţe conform cărora subproduse petroliere erau prezentate drept produse petroliere finite. ■ Potrivit anchetatorilor, actele falsificate ar fi fost folosite ca documente de însoţire a mărfurilor de către şoferii societăţilor transportatoare. Ulterior, Vasilică şi Marius Crăciun i-ar fi determinat şi ajutat pe administratori să vândă la staţii PECO din Arad, Târgu Mureş, Iaşi, Oradea şi Sibiu subprodusele petroliere drept produse petroliere finite, folosindu-se de actele falsificate. Anchetatorii precizează că sumele vehiculate ca urmare a acestor acţiuni nu au fost înregistrate în evidenţele contabile şi s-ar putea ridica la câteva zeci de miliarde de lei. Cercetările sunt continuate pentru descoperirea tuturor persoanelor implicate în acest dosar. Florin Sandovici, alături de Vasilică şi Marius Crăciun au fost arestaţi preventiv pentru comiterea infracţiunilor de fals intelectual, uz de fals, înşelăciune cu privire la calitatea mărfurilor şi respectiv, complicitate la aceste infracţiuni. Băsescu a lovit un primar PSD unde doare mai tare • vile cu credit ANL, în plin Bucureşti Primarul Capitalei, Traian Băsescu, a prezentat ieri, într-o conferinţă de presă extraordinară, documente care dovedesc preluarea de către Primăria sectorului 3 a unui teren de 1,5 ha din zona Sălăjan, teren public pe care 42 de persoane, printre care primarul PSD al sectorului 3, Eugen Pleşca, viceprimarul şi arhitectul şef al sectorului şi-au construit vile prin creditul ipotecar oferit de ANL. în replică, secretarul general al PSD, Cozmin Guşă, a declarat ieri, că primarul general Traian Băsescu nu este îndreptăţit să aducă acuzaţii de corupţie PSD. “Acest om politic - Traian Băsescu - a ţinut prima pagină a ziarelor cu anchete despre posibilele ilegalităţi pe care le-a făcut când era ministru şi cu haosul din Primăria Capitalei, acum când este primar general, nu este îndreptăţit să aducă acuze de acest gen”. Profesoara Luciana Şchiopu, anchetată de colegii SRI • directorul şcolii crede ca este vorba de o exagerare Astăzi vor începe investigaţiile în cazul profesoarei care a bătut două eleve în timpul orei de matematică, pentru că, după ce şi-au rezolvat exerciţiul, au început să deseneze pe caiete. Incidentul s-a soldat cu internarea în spital a lui Carmen Pălăduţă, una dintre cele două fete. Luciana Şchiopu, profesor de matematică la Şcoala nr 39, din cartierul Dacia, unde este şi diriginte la clasa a VI-A B, din care fac parte cele două eleve, va fi cercetată de către o comisie de anchetă constituită la nivelul şcolii. Fetiţele au fost bătute miercuri, în timpul orei de matematică, când cele două colege de bancă, Ramona Amarandei şi Carmen Pălăduţă, au fost surprinse de diriginta Şchiopu făcând desene în timp ce restul colegilor încercau să rezolve un exerciţiu de matematică. “Am terminat lucrarea mai devreme şi, pentru a nu mă plictisi, am început să fac liniuţe pe caiet, moment în care am fost surprinsă de doamna profesoară”, ne-a spus Carmen Pălăduţă. Enervată de lipsa de respect arătată pentru ora de matematică, profesoara Luciana Şchiopu a lovit cele două colege de bancă cap în cap, iar pe Carmen a dat-o şi cu capul de bancă. Carmen Palăduţa, una dintre victimele furiei profesoarei Luciana Şchiopu Imediat după incident, Carmen Pălăduţă s-a plâns timp de două zile că ameţeşte şi are dureri de cap, iar părinţii au dus-o la spital, pentru a face câteva radiografii computerizate. Vineri după amiază, medicii specialişti din cadrul Spitalului de Neurochirurgie au constatat că, din cauza impactului, Carmen Pălăduţă a suferit un hematitm epicranian şi un traumatism craniocerebral. • Părinţii fetei susţin că profesoara nu trebuia să recurgă la acest gest care poate avea repercusiuni asupra sănătăţii copilului. Deoarece agresarea elevilor este interzisă prin regulament, şi arvând în vedere că acest caz s-a soldat, şi cu vătămare, cazul profesoarei Luciana Şchiopu va intra în discuţia comisiei de anchetă a şcolii, care va propune Consiliului profesoral, spre aprobare, aplicarea unei sancţiuni, funcţie de gravitatea faptei. Dumitru Rotundu, directorul şcolii, crede că acest caz este o exagerare, profesoara Șchiopu neînregistrând vreun precedent asemănător. Gabi PĂDURARU Spaţiul Schengen, interzis pentru 32 de ieşeni , ei urmau sâ ajungă în Spania şi Italia pentru a lucra "la negru" Poliţiştii de la punctul de trecere al frontierei Nădlac, judeţul Arad, au descoperit o reţea de emigrare ilegală a cetăţenilor români în spaţiul Schengen. Ultimele victime sunt 32 de ieşeni, care voiau să ajungă în Spania şi Italia pentru a lucra “la negru”. Anchetatorii susţin că întregul grup de persoane a fost organizat la Iaşi de un bărbat. Drumul până la punctul de trecere al frontierei Nădlac s-a efectuat cu 4 microbuze. La Arad, organizatorul grupului le-a recomandat celor 32 de cetăţeni să urce într-un autocar care efectuează curse regulate în Ungaria. în momentul în care ajungeau pe teritoriul statului vecin, ieşenii urmau să fie preluaţi de alte mijloace de transport, în vederea continuării călătoriei spre ţările din spaţiul Schengen. Poliţiştii susţin că motivul pentru care li s-a recomandat această manevră, ar fi fost inducerea în eroare a autorităţilor privind destinaţia finală a călătoriei şi, implicit, prezentarea mijloacelor de întreţinre corespunzătoare statului respectiv, pentru Ungaria cuantumul fiind de 50 euro/zi, iar pentru spaţiul Schengen Î00 euro/zi. Organizatorul urma să primească câte 200 die dolari de la fiecare persoană. O familie trăieşte în sala de sport a unui club după ce cămătarii le-au vândut apartamentul Citiţi în pagina 2 un impresionant reportaj 1 4 Concursuri în FlacăraAsului | 100 de acţiuni. DRACULA PARK Curs de limbi străine , câştigătorul va avea dreptul să urmeze gratuit un modul la alegere. : ■ O talonul şi regulamentul, în pagina 8. Sponsor: Euroed Talonul şi regulamentul concursului, pentm pescarii apar în fiecare joi. Sponsor: Egibo Prod Impex SRL (GIPO PESCAR) O astăzi, al treisprezecelea talon. O fișa de concurs, în pagina 3. O regulamentul, în pagina 2. Sponsor: Autotransport SA Fir întins ŞASE DIN ŞAPTE Sabin ŞERBAN ■ ■ f ■ ........ Nu poţi vorbi de istoria secolului XX fără a băga în seamă colosul de la est, numit, părinteşte şi niţel ironic, mai ales de către statele din această zonă, “Mama Rusia". Loc greşit al revoluţiei prevăzute de Marx, patrie a simptomaticei reverii de stepă, regăsibilă în romanele lui Dostoievski ori în sonetele lui Puşkin, ridicată în slăvi de folosofii francezi ai celebrului mai ‘68, Rusia rămâne, pe de altă parte, un ţinut al capătului de drum pentru mulţi dintre cei care au pătimit sub regimul sovietic, fie prin lagărele de muncă, fie într-un exil chinuitor. Ce uimeşte, totuşi, la bătrâna Rusie este că, după ce a fost locul de naştere al uneia dintre cele două metalaraţiuni ale răului politic din secolul trecut, are forţa să revină în istorie. Nu spun asta pentru că, de curând, e aproape partener de facto al NATO, nici pentru că, nu politică internaţională, glasul său începe, din nou, să însemne ceva. Spun pentru cotitura pe care guvernămăntul românilor de peste Prut vrea să o asume ca pe singura cale ce i-ar putea scoate din mizerie. Recent, în Republica Moldova s-a luat decizia ca limba rusă să fie obligatorie în şcoli. Tot aici, ministrul justiţiei a scos în fara legii un partid democratic ce a avut curajul să protesteze împotrivă acestei chestiuni, ameninţând pe bune că va face la fel cu toate celelalte formaţiuni politice care au de gând să calce pe urmele PPCD, chiar de, în cele din urnă, statul va fi totuna cu Partidul Comuniştilor Desigur, ambele decizii au provocat vii reacţii, atât la Chişinău, cât şi în România. Aici, la Bucureşti şi la Iaşi, studenţii şi elevii basarabeni au ieşit în stradă, atinşi în conştiinţa lor de români. O minisculă lecţie de moralitate (patriotism, nună desuet) pentru politicienii care s-au perindat în ultimele decenii pe la cârma României şi care, în afară de câteva poduri de flori, vizite dincolo de Prut şi declaraţii de intenţii nu au făcut nimic altceva. Trebuie să fim conştienţi, măcar acum, c noi i-am lăsat acolo, şi că direcţia în care comuniştii au îndreptat volanul, fiind acum la putere, este una fără cale de întoarcere. Desigur, această vină a politicienilor români e dublată de cea a celor basarabeni, care n-au putut să revigoreze economia şi să facă din ochi UE. Şi, după cum democraţia nu se poate instala, bine-mersi, în lipsa dezvoltării economice, la fel, integrarea în Europai, e posibilă când ţara e condusă de, practic, un singur partid. Uneori, răzeşii plâng, dar, aşa cum ştim cu toţii, “Mama Rusia" nu crede în lacrimi...