Flacăra Iaşului, aprilie 2002 (Anul 3, nr. 447-472)

2002-04-16 / nr. 460

INTERN Premierul discută la Geneva problemele României • în urma primelor întâlniri, Nâstase a ajuns la unele concluzii: agricultura sta în calea integrării în UE, ambiţiile pentru aderarea la NATO sunt mari şi situaţia evreilor din România este urmărită cu atenţie Premierul Adrian Nâstase efectuează zilele acestea o vizită oficială la Geneva, în urma căreia a ajuns la mai multe concluzii privind situaţia interna a ţârii noastre. Ieri, în cadrul unei întâlniri cu membrii Clubului Elveţian de Presa, premierul român a făcut câteva declaraţii cu privire la starea agriculturii din România şi la acţiunile la care va recurge Guvernul român în cazul unei respingeri la summit-ul de la Praga. în cadrul aceleiaşi vizite, el s-a mai întâlnit şi cu rabinul şef al Genevei, Alexandru Şafran, cu care a discutat despre situaţia actuală a evreilor din România. După cum a declarat Năstase ieri, agricultura va fi cea mai mare problemă a României în cadrul procesului de integrare în Uniunea Europeană, pentru rezolvarea acesteia fiind necesar ca Guvernul să adopte măsuri de dezvoltare a activităţilor agro-industriale din mediul rural. El a arătat că aplicarea, începând cu acest an, a programului SAPARD finanţat de Uniunea Europeană va permite dezvoltarea serviciilor din agricultură. “Dacă nu vom moderniza aceste activităţi, ne va fi foarte greu să intrăm în Uniunea Europeană”, a spus Năstase. El a reamintit că Executivul intenţionează să iniţieze noi proiecte pentru relansarea producţiei de zahăr în România şi pentru protejarea producătorilor interni, în concordanţă cu reglementările internaţionale şi cu acordurile bilaterale în domeniu. “Deciziile din ultima perioadă, care au favorizat importul de zahăr, au determinat scăderea nivelului de producţie al sfeclei de zahăr în România. Este necesar să rezolvăm această problemă, pe baza regulilor comerciale internaţionale sau a acordurilor bilaterale încheiate cu alte state”, a mai spus Năstase. România nu are de gând să renunţe De asemenea, Năstase a declarat hotărât că România va continua să exercite presiuni şi să desfăşoare acţiuni de lobby în relaţia cu statele occidentale în cazul în care decizia privind extinderea NATO va fi una nefavorabilă. “Am pierdut o mare oportunitate în urmă cu mai mulţi ani, la Madrid, şi ne vom susţine în continuare candidatura la NATO în cazul în care decizia care va fi adoptată la reuniunea de la Praga a Alianţei Nord-Atlantice va fi una nefavorabilă României “, a spus Năstase. Premierul a arătat că includerea României pe lista statelor invitate să adere la NATO ar contribui la consolidarea securităţii naţionale şi ar permite atragerea unui volum mai mare al investiţiilor străine în mediul de afaceri românesc. Şeful Guvernului a reamintit că România şi Bulgaria ar putea facilita, în calitate de membri ai NATO, operaţiunile militare ale Alianţei în regiunea de sud a Europei, inclusiv prin asigurarea infrastructurii de transport necesare. “România şi Bulgaria ar putea deveni, oarecum, baby-sitter-ii Balcanilor”, a spus Năstase. Proiecte pentru păstrarea identităţii evreilor In cadrul aceleeaşi vizite, primministrul s-a întâlnit, duminică seara şi cu rabinul şef al Genevei, Alexandru Şafran, pentru a discuta despre situaţia actuală a evreilor din România şi despre măsurile adoptate de Guvern pentru protecţia drepturilor minorităţilor. Discuţiile, desfăşurate la hotelul Intercontinental din Geneva, au durat 20 de minute şi au avut un caracter privat. Alexandra Şafran a apreciat, în cadrul întâlnirii, proiectele iniţiate de Executiv pentru protecţia identităţii culturale şi spirituale, precum şi a valorilor istorice ale evreilor din România. “Este important ca Guvernul să ia măsuri astfel încât generaţia actuală să cunoască perioada dureroasă a evreilor din cel deal doilea Război Mondial. Pentru ca viitorul să fie pregătit, este necesar să se cunoască trecutul”, a spus Şafran. Premierul Adrian Năstase l-a asigurat pe rabinul şef al Genevei de faptul că Guvernul va asigura, pe plan intern, un climat de stabilitate socială şi de toleranţă etnică pentru toate minorităţile, inclusiv pentru cetăţenii evrei aflaţi pe teritoriul României. Şeful Executivului i-a oferit rabinului, cu prilejul acestei întâlniri, un volum scris de fostul diplomat român Nicolae Titulescu, referitor la politica externă a României în perioada 1938- 1940, precum şi o lucrare privind protecţia minorităţilor prin prisma legislaţiei internaţionale actuale. Premierul s-a întâlnit cu rabinul şef al Genevei, Alexandru Şafran, cu care a discutat despre situaţia evreilor din România Situaţie incertă la Reşiţa • directorul general al Combinatului Siderurgic Reşiţa a revenit în societate • sindicaliştii manifesta neîncredere în intenţiile patronatului Directorul general al Combinatului Siderurgic Reşiţa (CSR), Charles Norman Franges, a revenit ieri dimineaţă în societate pentru a pune în aplicare înţelegerile convenite săptămână trecută cu Autoritatea pentru Privatizare. Circa 2.000 de angajaţi s-au strâns pe platoul din faţa oţelăriei combinatului şi au cerut ca Franges să le vorbească despre intenţiile firmei americane în legătură cu soarta CSR. Acesta a acceptat şi le-a spus că “Noble Ventures s-a întors în societate şi doreşte să respecte înţelegerile parafate cu Autoritatea pentru Privatizare”. Sarcina conducerii CSR este de “a identifica şi valorifica stocurile existente, pentru asigurarea unui salariu până de Paşti”, în ceea ce priveşte sarcinile angajaţilor, acestea le vor fi comunicate prin intermediul şefilor de secţii, după întâlnirea pe care conducerea CSR o programase pentru ora 15.00. Ministrul privatizării, Ovidiu Muşetescu, a anunţat, vineri, că directorul general al CSR, Charles Norman Franges, va intra, începând de luni (n.r. -ieri), în societate şi va conduce din nou operaţiunile combinatului. El a afirmat că directorul general al CSR va asigura sumele necesare plăţii a cel puţin un salariu până la Paşti prin valorificarea stocului de produse din combinat şi prin încasarea unor creanţe. Peste 300 de sindicalişti de la CSR s-au aflat, săptămâna trecută, în greva foamei, protestând faţă de nesoluţionarea crizei în care se află societatea. în acest an, sindicaliştii de la CSR au declanşat o serie de acțiuni de protest începând din luna februarie, în principal din cauza neachitării salariilor. BNR reînvie epoca "dosarelor’ • după ce s-a fript în scandalurile cu BRS şi BID, Banca Naţională adoptă un regulament privind obligativitatea identificării clienţilor băncilor Banca Naţională a României (BNR) a declarat război “spălării banilor”. BNR vrea să impună un regulament care să împiedice băncile comerciale să primească banii oricui şi indiferent de unde provin aceştia. Băncile trebuie să-şi cunoască mai bine clienţii, astfel încât să prevină fraudele şi chiar să avertizeze poliţia acolo unde există suspiciuni. Regulamentul BNR a fost publicat în Monitorul Oficial şi va intra în vigoare la începutul verii. După atentatele de anul trecut din Statele Unite a devenit limpede că reţelele transfrontaliere de criminali folosesc sistemele bancare pentru transferul şi spălarea banilor murdari. Pentru a contracara acţiunile acestora, bancherii au hotărât să facă front comun, în ţara noastră scandalurile de la Banca de Investiţii şi Dezvoltare (BID) şi Banca Română de Scont (BRS) şi suspiciunile că “tentaculele” Mafiei italiene s-au întins până în România au fost motive suplimentare pentru ca BNR să îndrepte “armele” către această direcţie, ca şi băncile de renume care operează în lumea financiar-bancară. în context, Adrian Vasilescu, purtătorul de cuvânt al BNR, a declarat: “Este vorba de aplicarea unei sume de standarde, pentru buna cunoştere a clienţilor, în orice , moment banca trebuie să ştie exact cu cine are de-a face, să ştie cine îi sunt clienţii, să le poată identifica foarte bine potenţialul”. Băncile româneşti vor fi obligate să ia datele de identificare ale clienţilor şi să le monitorizeze operaţiunile. Totul interesează, de la “poreclă” în cazul persoanelor fizice, până la capitalul social şi trecutul în lumea afacerilor, unde a fost acţionar, sau dacă a fost acţionar în cazul firmelor care au dat faliment fraudulos. Bogdan Baltazar, preşedintele Consiliului de Administraţie al Băncii Române de Dezvoltare (BRD) sprijină demersul BNR: “Cunoscându-ţi bine clientul ştii cât poate săşi permită, în mod raţional, să împrumute, cât poate să-şi permită să facă transfer de valută, cât poate să-şi permită să-şi asume angajamente”. Sub deviza “Cunoaşte-ţi clientul!” băncile trebuie să-şi îmbunătăţească programele pe calculator, să-şi pregătească personalul şi chiar să mai facă angajări. In scopuri similare, băncile din străinătate folosesc sociologi, psihologi şi chiar filozofi. BNR cere băncilor comerciale să întocmească dosare clienţilor. Toţi sunt vizaţi, dar mai ales cei care derulează sume mai mari de 10.000 de euro. Cei suspectaţi de fraude vor fi avertizaţi sau, mai rău, vor fi daţi pe mâna poliţiei. Ţărăniştii suspectează justiţia română Preşedintele PNŢCD, Victor Ciorbea, consideră că încetarea procesului penal în cazul Motorola este “cel puţin ciudată”. Victor Ciorbea a afirmat că prescripţia se suspendă în dosarele care includ acte de urmărire penală şi că, după cunoştinţa sa, în cazul Motorola, s-au făcut astfel de acte. în cazul Motorola, zece persoane - printre care şi generalul Victor Athanasie Stănculescu, fost ministru al apărării - au fost acuzate că au păgubit Ministerului Apărării Naţionale cu peste şase milioane de dolari prin achiziţionarea unor staţii de emisie-recepţie de la firma Motorola. Procesul a luat sfârşit, întrucât faptele s-au prescris. Pe de altă parte, fostul senator PNTCD Răzvan Dobrescu a declarat că procurorii ar trebui să nu mai fie subordonaţi ministerului, ceea le-ar garanta imunitatea faţă de presiunile politice. Răzvan Dobrescu a susţinut că, din relatările de presă, a tras concluzia că, în cazurile procurorilor Cristian Panait şi Alexandru Lele, s-au exercitatpresiuni care urmăreau muşamalizarea unor fapte comise de anumite persoane. Marți, 16 Aprilie 2002 FUNĂRA Iașului Audierile martorilor în procesul Revoluţiei s-au mutat la Cliq • peste 300 de persoane sunt interogate în încercarea de a-i gâsi pe vinovaţi Un complet de judecată al Curţii Supreme de Justiţie, condus de magistratul Aron Mircea, a început, ieri, la Cluj-Napoca, audierea celor aproape 300 de martori în procesul Revoluţiei, după ce la Bucureşti au avut loc, până în prezent, 32 de şedinţe în acest sens. Audierea primilor 27 de martori a fost programată pentru ieri, urmând ca, până pe 26 aprilie, să fie audiaţi toţi cei 284 de martori. Audierea martorilor a fost transferată la Cluj în urma deciziei adoptate, în acest sens, pe 25 martie, de Curtea Supremă de Justiţie, care a admis cererea Asociaţiei pentru Adevărul Revoluţiei Cluj, aceasta motivând că martorii nu se pot deplasa la Bucureşti, în procesul Revoluţiei de la Cluj, deschis în luna noiembrie 1998, există 28 de părţi vătămate, constituite în 55 de părţi civile care au ridicat pretenţii materiale şi morale, acestea variind între un milion de lei şi o sută de milioane de lei. Dosarul Revoluţiei de la Cluj are şase inculpaţi acuzaţi de instigare la omor şi omor deosebit de grav. Aceştia sunt fostul prim secretar al judeţului, Ioachim Moga, fostul comandant al Armatei a IV-a Transilvania, generalul în rezervă Iulian Topliceanu, colonelul (r) Valeriu Burtea, lt. col (r) Laurenţiu Ioan Cocan, fruntaşul (r) Marian Augustin Bolbos şi căpitanul (r) Ilie Dicu. Vicepreşedintele Asociaţiei pentru Adevărul Revoluţiei, Aurel Coltor, susţine că, în timpul evenimentelor din decembrie 1989, în judeţul Cluj au murit 26 de persoane şi au fost rănite alte 65. Magazinul săptămînii la Hala Centrala ANGELA Hala Centrală etajl luni-sîmbăta 9-21 duminică 9-20 Colecţia ANGEL lejere, sport, pină la cele "business ! Materia prima folosita pentru Colecţia Angela este importată exclusiv din Italia. Taloanele ţi urna special amenajată le puteţi găsi la Magazinul "Angela". Puteţi participa la emisiunea"*Magazinul săptămînii" difuzată de i&ifofilm direct de la MOPSERIA MAGIC PIZZA din Hala Centrală et. 1, vineri 19 aprilie de la ora 12.00, unde puteţi cîştiga un premiu în valoare de 1.000.000 Iei, oferit de magazinul ANGELA (Hala Centrală, etajul 1). _________Relaţii la Biroul de Informaţii al Halei Centrale._____________ Comuna Holboca judeţul Iaţi Tel: 293700 5 Soarta “leului greu” s-a hotărât Decizia politică privind introducerea “leului greu” a fost deja luată, urmând ca această măsură să fie aplicată efectiv începând cu anul viitor, a declarat, ieri, primiministrul Adrian Nastase. El a precizat că Guvernul şi Banca Naţională au nevoie de o perioadă de pregătire de aproximativ 12 luni înaintea introducerii acestei măsuri. “Decizia privind introducerea leului greu este una necesară, dar punerea în practică a acestei măsuri este dificilă”, a spus Năstase. El araiai reamintit că Executivul va analiza, în următoarea şedinţă, măsurile necesare aplicării acestei decizii. Procesul de denominare a monedei naţonale - tăierea unor zerouri din coada leului - trebuie să aibă loc pe fondul unei stablităţi macroeconomice şi a sustenabilităţii ratei inflaţiei, a declarat, săptămâna trecută, ministrul finanţelor publice, Mihai Tănăsescu. El a arătat că introducerea unei astfel de măsuri va dura cel puţin 12 luni de la adoptarea deciziei politice privind operaţiunea. Tănăsescu a precizat că procesul nu este simplu, întrucât o astfel de decizie este ireversibilă şi drumul de consolidare macroeconomică trebuie format înaintea introducerii efective a “leului greu”. Front comun împotriva lui Băsescu • primarul Capitalei este acuzat de răzvrătire Consilierii generali ai PSD l-au acuzat, duminică, într-o conferinţă de presă, pe primarul general Traian Băsescu (foto), că refuză, în continuare, să pună în aplicare bugetul Capitalei. Consilierul general Doru Giugulea a spus că atitudinea lui Băsescu este “un sindrom de apariţie a unei dictaturi”, deoarece acesta “are mereu ceva de spus împotriva autorităţilor”. Consilierii generali ai PSD vor intensifica controalele asupra lui Traian Băsescu pentru că acesta încearcă să facă afaceri ilegale prin firmele pe care le patronează, a spus Giugulea, întrebat în legătură cu datele pe care consilierii PSD le deţin în acest sens, Giugulea a arătat că primarul general încearcă dirijarea licitaţiei pentru un contract cu Administraţia Străzilor către firme în care are interese, adăugând că datele sunt preluate din presă. “Aceste date din presă le coroborăm cu ce mai ştim noi şi ne completăm reciproc”, a spus Giugulea. El a arătat că bucureştenii trebuie să facă “front comun şi să lupte împotriva lui Băsescu”, adăugând că încearcă, în acest mod, să-l demaşte pe Băsescu. “Băsescu vrea să aducă Bucureştiul în stare de epavă, aşa cum a procedat şi cu flota”, a adăugat Giugulea. Consilierul PSD a arătat că a câştigat prima înfăţişare în procesul cu Traian Băsescu privind punerea în aplicare a bugetului Capitalei şi că a doua înfăţişare va avea loc pe 25 aprilie.