Flacăra Iaşului, aprilie 2002 (Anul 3, nr. 447-472)

2002-04-22 / nr. 465

Flacăra Iasului * Luní; 22 ApmliE 2002 Franţa este sub şoc conform rezultatelor parţiale ale primului tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale. Jospin nu merge mai departe Rezultatele parţiale ale primului tur de scrtin al alegerilor prezidenţiale din Franţa, anunţate aserară, au fost un adevărat şoc pentru întreaga ţară. După primele numărări ale voturilor, Jacque Chirac, preşedintele actual, de dreapta, se afla pe primul loc, obţinând 19,7 la sută din voturi, urmat de candidatul de extremă dreapta, Jean După primele numărări ale voturilor, premierul socialist Lionel Jospin se situa abia pe locul al treilea Marie le Pen, cu 17,9 la sută. în mod cu totul surprinzător, premierul socialist Lionel Jospin se situa abia pe locul al treilea, cu numai 16 la sută din voturi. Aceste rezultate au dat peste cap toate preconizările anterioare, producând o surpriză de proporţii tuturor francezilor. Până la aflarea primelor rezultate, favoriţi erau Chirac şi Jospin, deznodământul fiind considerat nesigur întrucât în urma sondajelor, cei doi se aflau aproape la acelaşi nivel. Pe de altă parte, Jean-Marie le Pen se situa doar pe locul trei. Centrele de votare din Franţa s-au deschis, ieri, la ora locală 08.00, pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale. în cele 64.000 de birouri de vot din 36.000 de circumscripţii erau aşteptate opţiunile a 40 de milioane de cetăţeni cu drept de vot chemaţi să aleagă între cei 16 candidaţi. Francezii au avut de ales între 12 bărbaţi şi patru femei, un număr record de candidaţi, care reprezintă toate orientările politice. Primii doi clasaţi se vor înfrunta în turul doi, pe 5 mai, pentru obţinerea mandatului prezidenţial de 5 ani. Saddam Hussein rămâne o ameninţare pentru SUA • consultări americano-kurde în perspectiva atacării Irakului Reprezentanţi americani şi lideri ai celor două formaţiuni kurde care controlează nordul Irakului s-au reunit în secret săptămâna trecută, în apropiere de Berlin, pentru a pregăti un atac împotriva Irakului, până la sfârşitul anului, a relatat publicaţia arabă Asharq al-Awsat. Cotidianul, care citează o sursă kurdă irakiană, a precizat că intervenţia împotriva Irakului, potrivit intenţiei administraţiei americane, ar urma să fie declanşată pornind din Kurdistanul irakian, unde “au fost pregătite trei aeroporturi pentru a servi drept punct de plecare al operaţiunilor americane”. Regiunea din nordul Irakului, populată de kurzi care se opun puterii de la Bagdad, începând de la sfârşitul războiului din Golf, din 1991, este controlată de două formaţiuni politice rivale: Uniunea Patriotică a Kurdistanului (UPK a lui Jalal Talabani) şi Partidul Democratic din Kurdistan (PDK al lui Massud Barzani). Irakul este plasat pe o "axă a răului" Talabani şi Barzani au fost prezenţi la reuniunea de trei zile, care s-a încheiat în apropiere de Berlin şi la care au participat responsabili militari americani, oficiali ai Departamentului de Stat şi serviciilor de informaţii (CIA). • întâlnirea a permis o apropiere a punctelor de vedere ale UPK şi PDK, care îşi dispută controlul Kurdistanului, însă “întrevederea prevăzută pentru joi, la Washington”, între liderii celor două formaţiuni, în cadrul unei medieri americane, a fost anulată, a adăugat sursa citată. “Crearea unei forţe militare unificate” a celor două formaţiuni kurde a fost una dintre temele abordate, în condiţiile unui atac împotriva Irakului care “ar trebui să se producă cel mai târziu înainte de sfârşitul anului”, a afirmat sursa citată de “Asharq al-Awsat”. Statele Unite au ameninţat cu lansarea unei operaţiuni militare de anvergură împotriva Irakului, la o dată care nu a fost niciodată precizată. Preşedintele George W. Bush a plasat Irakul pe o “axă a răului”, în rândul ţărilor care încearcă să dezvolte arme de distrugere în masă. Retrospectiva evenimentelor externe ale săptămânii Luni - Catastrofă aviatică la Busan, în Coreea de Sud, unde prăbuşirea unui avion Boeing 767 al companiei Air China s-a soldat cu moartea a 115 persoane şi supravieţuirea miraculoasă a 38 de pasageri. Marţi - Italia a fost paralizată de greva generală declanşată la iniţiativa celor mai importante trei centrale sindicale, cel mai puternic protest, din ultimii 20 de ani, îndreptat împotriva politicii sociale a cabinetului Berlusconi, la care au luat parte peste 2 milioane de persoane. Miercuri - După un turneu de zece zile în Orientul Mijlociu, Secretarul de Stat american Colin Powell a eşuat în încercările de a debloca negocierile de pace privind soluţionarea conflictului israeliano-palestinian. J°' în cadrul discursului despre starea naţiunii, preşedintele rus Vladimir Putin a criticat corupţia administraţiei de stat şi ascensiunea extremismului, confirmând opţiunea pentru un parteneriat cu NATO. Vineri  în urma presiunilor internaţionale, armata israeliană s-a retras din oraşul Jenin, teritoriu autonom care a rămas trei săptămâni sub ocupaţie, scena celor mai violente confruntări israeliano-palestiniene soldate, potrivit unor surse locale, cu sute de morţi în rândul populaţiei din tabăra de refugiaţi. Război comercial între Europa și Statele Unite • Comisia Europeană propune taxe vamale de 100 la suta pentru unele importuri din SUA Comisia Europeană a solicitat statelor membre ale Uniunii Europene să aprobe aplicarea, începând cu luna iunie, a unor taxe vamale de 100 la sută la o serie de mărfuri importate din Statele Unite, în replică faţă de majorarea de către autorităţile de la Washington a taxelor de import la produsele siderurgice. La scurt timp, Statele Unite au anunţat că o astfel de măsură ar încălca reglementările comerciale internaţionale în vigoare şi că decizia de a majora taxele de import la produsele din oţel se înscrie în prevederile Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC). “Credem că dacă statele europene ar adopta unilateral această măsură ar fi ca şi cum s-ar erija în judecător şi juriu, în acelaşi timp”, a declarat un oficial american. Propunerea Comisiei Europene prevede ca taxele vamale de 100 la sută să fie aplicate începând cu 18 iunie pentru mărfuri în valoare de 377 milioane de euro (335 milioane de dolari), variind de la citrice la textile, armament, mese de biliard, dar şi unele produse din oţel inoxidabil. Uniunea Europeană solicită compensaţii După majorarea până la 30 la sută a taxelor de import la o serie de produse siderurgice în Statele Unite, Uniunea Europeană, alături de Japonia şi alţi exportatori majori de oţel, a depus la OMC o plângere prin care solicita plata unor compensaţii. Statele Unite au refuzat însă, până în acest moment, să acorde orice fel de compensaţii, ceea ce a determinat autorităţile de la Bruxelles să elaboreze, în replică, un plan de sancţiuni. Potrivit propunerii Comisiei Europene, noile tarife ar urma să fie aplicate pentru bunuri de care Comunitatea Europeană nu este dependentă, dar care pentru Statele Unite au o importanţă deosebită. Sancţiunile de 100 la sută vor fi aplicate până când OMC va lua o decizie în disputa privind importurile de oţel, aşteptată anul viitor, în cazul în care hotărârea OMC va fi favorabilă UE, dar SUA nu vor renunţa la taxele vamale majorate, Comisia propune aplicarea unor taxe suplimentare, de opt până la 30 la sută pentru mai multe produse americane. Măsurile pe care autorităţile europene le vor adopta vor încerca să aducă Statelor Unite pierderi egale cu cele suferite de producătorii siderurgici din Europa. Acestea au fost estimate la 2 miliarde de dolari, anual. Primul mariaj oficial între homosexuali britanici Carl Howard şi Stephen Brayshaw au devenit, sâmbătă, primii homosexuali britanici a căror uniune a fost recunoscută de un birou de stare civilă, în Manchester. Contractele de uniune se semnează şi la Londra, însă la Manchester a avut loc şi o ceremtonie oficiată de reprezentanţi ai stării civile. Howard, 39 ani, programator şi Brayshaw, 33 ani, responsabil al unui birou de documentare, au schimbat jurăminte în cursul unei ceremonii de 15 minute, în faţa a 80 de persoane, prieteni şi rude. Ceremonia lor a avut loc imediat după cea a unui cuplu heterosexual. Howard şi Brayshaw, care sunt împreună de şase ani, au declarat că sunt bucuroşi că au făcut acest pas, dar regretă faptul că încă nu au aceleaşi drepturi de care beneficiază cuplurile heterosexuale. “Ca şi ei, am schimbat jurăminte şi am semnat în registrul de stare civilă, însă mariajul nostru nu e recunoscut decât în Manchester”, au spus ei. “Nu beneficiem de drepturile garantate altor cupluri. De exemplu, dacă Stephen era în spital, grav bolnav, eu puteam fi evacuat din casă, pentru că nu am nici un drept să îi succed la proprietate”, a spus Howard. Termen limită pentru acordarea pensiilor continuare din pagina 1 Situaţia creată în luna aprilie a.c., în Capitală, prin întârzierea plăţii pensiilor prin conturile deschise la CEC, din cauza nedepunerii în timp util a ordinelor de plată, de către salariaţii Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti, răspunzători de această activitate, a generat nemulţumiri în rândul pensionarilor beneficiari de conturi personale la CEC, puşi în imposibilitatea de a-şi ridica pensiile începând cu data de 15 aprilie 2002, Belgradul este presat să predea inculpaţii TPI Ultimatumul guvernului iugoslav adresat persoanelor inculpate de crime de război de către Tribunalul Penal Internaţional (TPI) pentru fosta Iugoslavie de a se preda autorităţilor de la Belgrad a fost prelungit până astăzi. Autorităţile iugoslave au ţinut cont de “decizia gravă pe care trebuie să o ia aceşti inculpaţi”. Pe o listă făcută publică de Ministerul Justiţiei de la Belgrad figurează 23 de presupuşi criminali de război acuzaţi de TPI, printre care figurează Ratko Mlădici şi Radovan Karadzici, foştii lideri militar, respectiv politic al sârbilor din Bosnia. “Guvernul cere persoanelor care fac obiectul unei inculpări a TPI să ia legătura cu Ministerul federal al Justiţiei în termen de 3 zile pentru a găsi o procedură vizând predarea lor voluntară la TPI”, se arată în comunicat. Parlamentul federal a adoptat, la 11 aprilie, o lege prin care a reglementat relaţiile Belgrad-TPI şi a autorizat transferarea presupuşilor criminali de război. Aceste decizii ale autorităţilor iugoslave ar putea permite Statelor Unite să reia asistenţa financiară pe care au decis să o blocheze, începând din 31 martie, până în momentul în care Belgradul va da dovadă de dorinţă de a coopera deplin cu TPI. Ratko Mlădici şi Radovan Karadzici figurează pe lista cerută de TPI Foştii securişti nu sunt “vânaţi” şi de americani • precizarea aparţine directorului SRI, Radu Timofte, întors recent dintr-o vizita la Washington Directorul SRI, Radu Timofte, susţine că guvernul american nu este foarte preocupat de foştii securişti care sunt încă în serviciile secrete. Directorul SRI a declarat, la întoarcerea din Statele Unite, că guvernul de la Washington este preocupat însă de acele persoane, inclusiv foşti securişti, care pot influenţa deciziile luate de instituţiile statului şi care ar putea pune în pericol securitatea informaţiilor clasificate de tip NATO. Radu Timofte e de părere că instituţiile autorizate din SUA îşi fac, totuşi, mai puţine probleme “decât ne facem noi, acasă”, în privinţa foştilor ofiţeri de securitate. Timofte a adăugat că recent, la un seminar despre servicii secrete, desfăşurat la Sinaia, reprezentanţi ai NATO “au declarat, tranşant, că nu problema ofiţerilor de securitate reprezintă pentru ei o chestiune care să împiedice România în demersurile de aderare la NATO, ci, mai degrabă, anumite ideologii ale anumitor persoane, indiferent că provin din fosta securitate sau orice altă structură de dinainte de ‘89”. Consilierul secretarului general NATO, Willem Matser, a declarat la seminarul de la Sinaia că din serviciile secrete româneşti ar trebui îndepărtate numai cadrele fostei securităţi care s-au ocupat, în trecut, de probleme ideologice. Willem Matser a precizat însă că nu vorbește în numele NATO. • 40 de familii sinistrate în urma incendiului produs în blocul din Drumul Taberei Pompierii militari au reuşit, după aproximativ o oră şi jumătate, să stingă incendiul izbucnit ieri la prînz, la parterul blocului C6 de pe Aleea Valea Oltului din cartierul bucureştean Drumul Taberei. Incendiul a izbucnit într-un depozit de confecţii textile şi accesorii amplasat la parterul blocului şi care aparţine unei firme private, pompierii fiind anunţaţi în jurul orei 12.00. Focul a cuprins şi două dubiţe parcate în faţa depozitului, maşinile explodând. Incendiul s-a extins pe faţada blocului, afectând grav apartamentele de la parter până la etajul 4. Apartamentelor de la nivelul 5 până la 10 le-au fost sparte geamurile, iar pereţii sunt îmbibaţi de spuma cu care au acţionat pompierii. Specialiştii în construcţii susţin că incendiul nu a afectat structura de rezistenţă a imobilului, însă faţada blocului necesită reparaţii majore. Primarul sectorului 6, Alexandru Darabonţ, a afirmat că cele aproximativ 40 de familii sinistrate vor fi cazate temporar într-unul din liceele de pe raza sectorului 6, până la găsirea unei soluţii locative, respectiv refacerea apartamentelor. Poliţiştii au reţinut doi dintre asociaţii firmei de confecţii al cărei depozit era la parterul blocului. Firma are cinci asociaţi, trei dintre aceştia aflându-se în Cipru, a declarat Ioan Eftene, şeful Poliţiei sectorului 6. Firma de textile a fost somată de mai multe ori de către autorităţile locale şi chiar amendată, întrucât depozitul a fost amplasat ilegal pe domeniul public. A CRIAUTATEA Socialiştii şi conservatorii ungari, cap la cap în alegeri . • disputa electorală strânsă în turul secund al alegerilor legislative din Ungaria în Ungaria a avut loc, ieri, al doilea tur al alegerilor legislative, după ce, în urma primului, premierul conservator, Viktor Orbán, se afla în mare dificultate. Conform sondajelor realizate la ieşirea de la urne, Partidul Socialist Ungar era creditat cu 47,67 la sută din opţiunile alegătorilor (echivalentul a 184 de mandate în Adunarea Naţională), urmat la mică distanţă de formaţiunea premierului Viktor Orbán, FIDESZ, cu 47, 15 la sută din voturi (182 de mandate) şi Alianţa Democraţilor Liberi cu 5,18 la sută (20 de mandate) din preferinţele electoratului. Viitorul guvern urmează să conducă Ungaria în Uniunea Europeană (UE), până în 2004. Exemplu de reuşită a tranziţiei către economia de piață, această țară cu o populație de 10 milioane de locuitori este una dintre cele mai bine plasate state candidate la UE. MAPAMOND • MOSCOVA Guvernul rus şi-ar putea îmbunătăţi prognoza economică pentru anul 2003, astfel încât să includă o creştere a Produsului Intern Brut de 5 la sută, în loc de nivelul prevăzut în prezent, de 4 la sută. Informaţia a intervenit la o zi după ce preşedintele Vladimir Putin a criticat din nou guvernul, în mesajul despre starea naţiunii, pentru că nu dă dovadă de ambiţie în planurile sale economice. Putin i-a îndemnat pe miniştri să elaboreze proiecte menite să accelereze creşterea economică a Rusiei, pentru a elimina distanţa care o separă de statele dezvoltate. Surse oficiale au informat că economia Rusiei a avansat cu 3,3 la sută în primul trimestru, comparativ cu perioada similara a anului trecut. Fondul Monetar Internaţional a anunţat joi , că a revizuit estimarea referitoare la creşterea PIB rus din 2002, de la 3,6 la sută la 4,4 la sută. • BILBAO - SPANIA O maşină-capcană a explodat sâmbătă în jurul orei locale 13.00 în oraşul Getxo, din Ţara Bascilor, în apropiere de Bilbao, după primirea unui apel telefonic în numele organizaţiei separatiste basce ETA, care avertiza faţă de iminenta producere a exploziei, au informat surse din cadrul poliţiei. Potrivit primelor informaţii, în urma deflagraţiei o persoană a fost rănită. Exploia maşinii-capcană s-a produs în cartierul Neguri, unde în ultimii doi ani au fost comise mai multe atentate revendicate de ETA. • BOGOTA Peste 100 de combatanţi din cadrul Forţelor Armate Revoluţionare din Columbia (FARC) au fost ucişi în cursul unor bombardamente ale armatei columbiene asupra unei tabere de antrenament a acestora din nordul ţării. Un înalt responabil militar de la Bogota a anunţat că FARC a îmbrăcat victimele în haine civile şi le-a îngropat într-o groapă comună pentru a lăsa impresia unui masacru în rândul ţăranilor. • BEIRUT Premierul libanez, Rafie Hariri, a declarat că ţara sa va boicota Conferinţa Euromediteraneană, care urmează să aibă loc în perioada 22-23 aprilie, la Valencia, în Spania, din cauza participării Israelului. “Nu vom asista la această conferinţă din cauza prezenţei Israelului şi din cauza a ceea ce se petrece în Cisiordania între palestinieni şi israelieni”, a declarat Hariri. Această conferinţă este destinată promovării cooperării dintre cei 15 şi ţările mediteraneene şi va reprezenta, de asemenea, o ocazie pentru semnarea acordului de asociciere UE-Liban. “Libanul ar dori să semneze acordul cât mai curând posibil”, însă din nefericire data aleasă coincide cu reuniunea Euromed, a spus Hariri.