Flacăra Iaşului, iunie 2002 (Anul 3, nr. 497-523)

2002-06-01 / nr. 497

. 1 n 2 FUcXra Usului cuMkXTX 1 filmrconm /1 BLITZ Centrul Cultural Francez din Iaşi organizează, în acest sfârşit de săptămână, manifestarea “Dans-ro la Iaşi”. De la ora 12.00, în sala Benjamin Fondane, sub genericul “Fête de l’enfance, faites de la danse!” va avea loc un atelier de iniţiere în dans, dedicat tinerilor cu vârste cuprinse între 12 şi 20 de ani . Acţiunea va continua cu o prezentare de filme şi o dezbatere pe tema condiţiei artistului în România, a politicilor culturale în domeniu, a uniunilor profesionale, precum şi cu prezentarea platformei-proiect de uniune profesională pentru dansul cult şi operă. Filmele ce vor fi proiectate sunt “Bruit blanc” de Marie France, “Dans-ro - panorama ’ dansului contemporan romântesc” şi “Best of dance - panorama producţiilor europene video, 2000”. Duminică seara va avea loc un “Private show”, concepţia, f coregrafia şi interpretarea aparţinând lui Cosmin Manolescu, Atiesta încercând să răspundă nevoilor de exprimare fară cuvinte. Spectacolul este realizat pentru un singur spectator şi durează 15 minute, accesul facându-se numai pe bază de rezervare. (C.A.) • CENTRU DE COLECTARE A LAPTELUI, ÎN CAPĂTUL UNUI GRAJD Societatea Daniela SRL are un centru de colectare a laptelui amenajat într-un grajd din satul Gura Bohotinului, comuna Răducăneni. Inspectorii sanitar-veterinari au constatat că de la acest centru pleacă zilnic către firma Damilact SRL din Vaslui aproximativ o mie de litri de lapte care este preluat în condiţii de igienă precară. “La Răducăneni nu există instalaţie de răcire a laptelui, care stopează dezvoltarea gemenilor şi nu au nici sursă de apă caldă pentru a spăla bidoanele. Pentru aceste nereguli, societatea ieșeană a fost amendată cu suma de 250.000 de lei”, a declarat Vasile Hriţcu, directorul Direcţiei Sanitare Veterinare Iaşi. (DM) Redacţia Casa Modei etaj 2 Director general: Alina RĂDEANU Director executiv: Alexandru LEONTE Redactor şef: Gruia URSU Redactor şef-adjunct Daniel Şandru Director difuzare: Nicolae MOŞNEAGU SecrtUrtotde ridecile SCR: Constantin MACOVEI Paginare: Eugen LEONTE, Marius UNGUREANU Grafică: Alina AMIHĂESEI Corector Adina IANOVICI Editorial Administraţie: Suzana CHIELARU Sănătate: Dinul TANSANU Dana MATEI învăţământ: Gabi PĂDURARU, Cultură: Claudia ANDRIESCU Infracţional: Andreea COZMULESCU Social: Dumitriţa NEAMŢU Economic: Vica ALEXANDRU Intern-extern: Adina ŞANDRU Mihai ZAHARIA Andreea GHIBAN Sport: Daniel TEODORESCU Mihai ROŞU Fotoreporter: Dan LUCA Marketing: Cristina POPA Promovare: Ramona GOLĂESCU Publicitate: Dumitrita POPA, Bogdan ACASANDREI Relaţii cu publicul: Elena BOTOI Cotidian editat de Grand - Q S.R.L Această ediţie foloseşte ştiri ROMPRES T mrrmrvm “M. EMINESCU” IAȘI wm focal Start la elită ,**•■ 1, 7 mm ■ • elevii care vor forma elita claselor a V-a vor fi testaţi mâine • şefii învăţământului ieșean au cerut profesorilor indulgenţă în conceperea subiectelor de concurs Mâine, începând cu ora 9.00, circa 1.000 din elevii claselor a IV-a, care vor constitui din toamnă elita bobocilor de gimnaziu, vor susţine o testare care nu va dura mai mult de 90 de minute. Conducerea Inspectoratului Şcolar Iaşi a aprobat susţinerea testului de evaluare doar pentru constituirea a 48 de clase a V-a din totalul de 547 la nivelul judeţului Iaşi. Circa 20 de unităţi au solicitat ocuparea acestor clase prin evaluarea cunoştinţelor acumulate de către elevi în clasele I - IV la matematică şi limba română. Şefii învăţământului ieşean au cerut ieri profesorilor şi învăţătorilor să conceapă subiecte cu grad redus de dificultate, pentru a evita stările tensionate. Directivă de ultimă oră Ieri, observatori din partea învăţătorilor şi profesorilor care vor participa la testarea elevilor de clasa a IV-a ca supraveghetori, corectori ori realizatori de subiecte au primit instrucţiuni de ultimă oră. “Ideea pentru care am solicitat întâlnirea cu aceştia a fost de a ne asigura că subiectele vor fi corect concepute. Asta pentru a garanta că cerinţele la testare fac parte din programa şcolară aprobată de Ministeril Educaţiei şi Cercetării şi au fost parcurse de elevi. De asemenea, am vrut să ne asigurăm că subiectele pentru concurs au un grad redus de dificultate. Am cerut, ca subiectele să fie realizate, astfel încât să nu necesite o durată de rezolvare mai mare de 45 de minute pentru fiecare probă”, a declarat Dom Ţigău, inspector general adjunct al Inspectoratului Şcolar Iaşi. Doar două din liceele care îşi aleg elita prin testare au solicitat ISJ Iaşi să verifice elevii diferenţiat. în această situaţie se află Liceul de Informatică, unde elevii vor fi selectaţi doar după cunoştinţele la matematică şi Liceul de Artă, unde sunt testate înclinaţiile artistice ale copiilor, în ultima dintre şcoli evaluarea se va face în data de 9 iunie. Doar 48 de clase de elită Conform declaraţiei inspectorului general şcolar, directorii liceelor de prestigiu au solicitat constituirea mai multor clase de elită, dar Consiliul de administraţie al ISJ Iaşi a limitat acest număr. Motivul principal este eliminarea stării tensionate la care sunt solicitaţi absolvenţii învăţământului primar. Printre cele 20 de unităţi solicitante, unde clasele vor fi ocupate prin test de evaluare a cunoştinţelor se numără Liceul “D.Cantemir”, Colegiile Naţional şi Negruzzi, fiecare cu câte 5 clase, Colegiul Racoviţă cu 4 clase şi Liceele Eminescu, Sportiv, “V.Alecsandri” şi “M. Sadoveanu” Paşcani, fiecare cu 3 clase. Doar două clase de elită vor fi la Liceele “O.Băncilă”, “M.Costin”, “Al.I.Cuza”, la Gmpul Şcolar Tehnoton şi Şcoala Normală. Câte o clasă cu elevi testaţi vor fi înfiinţate la Liceele “Gr.Moisil” Iaşi, “I.Neculce” Tg.Frumos, “G.Ibrăileanu” Iaşi, Hălăuceşti, “Şt.cel Mare” Hârlău, “M.Costin” Paşcani şi la Gmpul Şcolar CFR Unirea Paşcani. Doar 1.000 de elevi vor reprezenta în anul şcolar viitor elita bobocilor din gimnaziu. Deoarece în anii trecuţi asemenea testări costau buzunarul părinţilor aproape jumătate de milion de lei, Mihai Dumitriu, inspector general al ISJ Iaşi a decis interzicerea perceperii taxelor de înscriere de la elevi. Conform declaraţiei sale, directorii strângeau aceste taxe pentru plata profesorilor supraveghetori şi corectori, precum şi a tipizatelor. în acest an, cheltuielile vor fi suportate de ISJ sau din sume modice adunate de la părinţi, cu condiţia să fie prezentate devize de plată cu cheltuielile efectuate. Gabi PADURARU Mâine, începând cu ora 9.00, circa 1.000 din elevii claselor a IV-a, care vor constitui din toamnă elita bobocilor de gimnaziu Aurul la control • Inspectorii OPC vor verifica dacă metalele şi pietrele preţioase sunt marcate toate obiectele găsite cu nereguli vor fi confiscate şi depuse la tezaurul naţional Peste două săptămâni, toate magazinele şi casele de amanet unde se comercializeză metale şi pietre preţioase vor fi controlate de inspectorii din cadrul Oficiului pentru Protecţia Consumatorului. Ei au sarcina de a verifica dacă aurul, argintul şi pietrele preţioase sau semipreţioase sunt marcate, în caz contrar, marfa confiscându-se. De asemenea, producătorii au sarcina de a însemna corespunzător chiar şi pietrele care nu sunt altceva decât sticlă colorată. “Deja au început să mă sune diverşi agenţi economici să mă întrebe ce trebuie să facă pentru a nu le confisca marfa. Toate aceste Pentru verificarea obiectelor preţioase aflate în casele de amanet, inspectorii OPC vor coopta şi lucrători bancari controale vor fi foarte dificil de realizat, pentru că există interese foarte mari la nivelul afaceriştilor şi nu este exclus ca viaţa oamenilor noştri să fie pusă în pericol”, a declarat Ioan Haraga, inspector şef în cadrul OPC Iaşi. El a precizat că alături deinspectorii OPC vor fi cooptaţi şi lucrători bancari, specialişti în verificarea natarelor preţioase. Dacă vor fi găsite obiecte nemarcate, acestea vor fi confiscate şi vor intra în tolaurul naţional. “Nu m-ar mira dacă, agentul economic găsit cu nereguli va scoate pistolul să ne ameninţe. Acest lucru este de aşteptat, dacă ne gândim că un kg de aur confiscat valorează, acum aproximativ 350,4? mjjjrane « iiTiimB iß- - ' ■ ■ iv de iei. Nimeni nu renunţa cu mmn$ uşoara la această sumă”, a spus Ioan Haraga. Dumitriţa NEAMŢU Scandal sexual într-o familie ieșeană • O tânăra de 17 ani susţine că a fost agresată de tatăl ei adoptiv Pe masa procurorilor ieșeni a ajuns vineri dosarul unui scandal sexual declanşat într-o familie din municipiul Iași. Un fost puşcăriaş este acuzat de fiica sa adoptivă că, înainte de a intra în Penitenciar, a agresat-o sexual. Cadrele Penitenciarului Iaşi îşi amintesc că Marcel Câşlaru, care a executat 3 ani şi 6 luni pentru înşelăciune, trafic de influenţă şi vătămare corporală, era foarte violent şi şi-a petrecut majoritatea timpului de detenţie în celulă de maximă siguranţă, departe de ceilalţi deţinuţi. Pe 29 martie 2002, Marcel Câşlaru a fost eliberat din Penitenciar şi s-a întors la familie. La scurt timp, fiica sa adoptivă, în vârstă de 17 ani, elevă la Secţia de Actorie a Liceului de Arte din Iaşi, şi-a reclamat tatăl. Tânăra susţine că atunci când avea 13 ani a fost supusă perversiunilor şi obligată de Marcel Câşlaru să întreţină raporturi sexuale, în urma anchetei, procurorii au dispus ca bărbatul acuzat de viol şi incest să fie lăsat în libertate, cu interdicţia de părăsire a localităţii pe o perioadă de 30 de zile. Conform declaraţiilor reprezentanţilor Parchetului de pe lângă Judecătoria Iaşi, probele aduse la dosar nu au fost concludente pentru emiterea unui mandat privativ de libertate. “Totul este o înscenare. Clientul meu s-a căsătorit cu soţia sa în 1987. Ea avea o fiică a unui alt bărbat şi primea pensie alimentară. Deşi fiica a fost adoptată de clientul meu, femeia nu a anunţat statul, încasând în continuare pensia alimentară, ca şi cum tânăra nu ar fi avut tată. Intenţionăm să depunem o plângere împotriva femeii, întrucât fapta sa se constituie infracţiune, întrucât clientul meu a ameninţat-o că o va reclama pentru acea pensie, ea şi-a determinat fiica să-l acuze de agresiune sexuală”, a declarat avocatul Radu Oană, cel care îl apără pe Marcel Câşlaru. Autorităţile continuă cercetările în acest caz, pentru a stabili dacă adolescenta a fost sau nu agresată sexual de tatăl adoptiv. Andreea COZMULESCU Alarmă de gradul I la Iaşi continuare din pagina 1 Medicii afirmă că în cazul botulismului alimentar simptomele apar în general după 18 - 36 de ore după consumarea alimentului infectat, dar se pot face simţite şi după doar 6 ore sau abia după 10 zile. Deşi cazurile de botulism sunt foarte rare, medicii afirnă că afecţiunea are adesea drept cauză consumarea conservelor pregătite în casă, care au un conţinut scăzut de acid şi care sunt depozitate în spaţii improprii. O altă sursă mai poate fi usturoiul mărunţit amestecat cu ulei, ardeii iuţi, roşiile, cartofii prăjiţi necorespunzător şi păstraţi în folie de aluminiu, precum şi peştele conservat. Persoanele care se ocupă de conservarea alimenterlor în casă trebuie să respete reguli stricte de igienă pentru a reduce riscul contaminării. Dana MATEI Botulismul este o formă rară dar foarte gravă de paralizie cauzată de o toxină ce atacă nervii. Ea este produsă de bacteria “Clostridium botulinum” şi este provocat în urma consumării alimentelor ce conţin această toxină. De asemenea, formele de botulism mai sunt provocate de răni infectate cu “Clostridium botulinum”. Descoperit la timp, botulismul alimentar ca şi cel cauzat de răni poate fi tratat cu o antitoxină care previne înrăutăţirea stării, dar recuperarea durează câteva săptămâni. Botulismul duce chiar şi la moarte datorită insuficienţei respiratorii. O persoană care suferă de o fonnă gravă are nevoie de un aparat respirator, precum şi de îngrijiri medicale speciale timp de câteva luni. Cei care supravieţuiesc resimt o oboseală accentuată precum şi greutăţi la respiraţie, chiar şi după câţiva ani după vindecarea de botulism. Un nou născut, victima bătăilor dintre părinţi Un copil de trei luni s-a ales cu capul spart din cauza discuţiilor dintre părinţi. Certurile dintre soţi îşi pun cel mai adesea amprenta asupra întregii familii. Dar cei mai marcaţi sunt copiii care cel mai adesea rămân cu sechele fizice sau psihice. Un astfel de caz este cel al lui Dragoş Muntean care la numai trei luni de zile a ajuns la Spitalul de Neurochirurgie cu capul spart. “Soţul a venit beat şi a început să mă bată în timp ce îmi alăptam copilul. Din greşeală a fost lovit şi pruncul”, ne-a spus Elena Munteanu, mama copilului. Medicii neurochirurgi afirmă că în momentul în care micuţul a fost adus la spital acesta prezenta urme de fracturi înfundate ale oaselor craniene. “Deocamdată nu ne putem pronunţa asupra unui diagnostic precis şi de aceea am dispus ca băieţelul să fie supus unei radiografii la computerul tomograf’, ne-a spus dr. Florin Grămadă, purtătorul de cuvânt al Spitalului de Neurochirurgie”. (D.M.) Ce pot face copiii de 1 iunie • de ziua lor, cei mici pot fi de la simpli spectatori până la prefect sau preşedinte de consiliu judeţean Astăzi, de 1 iunie, toţi copiii din Iaşi sunt invitaţi să petreacă o zi specială şi cu foarte multe surprize. De ziua lor, aceştia pot alege între a fi Prefectul Judeţului Iaşi sau Preşedintele Consiliului Judeţean, sau pot participa la o mulţime de spectacole de teatru, concursuri, jocuri sau plimbări cu tramvaiul de epocă. încă de la primele ore ale dimineţii, Copoul va deveni Parcul Copiilor, aceştia putând să aleagă între mersul pe catalige, jocurile interactive, dans sau modelaj în lut. “Motanul încălţat”, “Păcală” sau “Pedagoc de şcoală nouă” sunt câteva din cele opt spectacole de teatru ce se vor succeda din oră în oră şi în care vor juca actorii - copii de la Cluburile de teatrui Arkadia şi Ariei. JU ! Tot dimineaţă, de la ora 10.00, la Biblioteca Judeţeană “Gh.Asachi”, sub genericul “Vrei să fii şi tu copil” va avea loc un recital de muzică folk susţinut de V.Câtea, precum şi concursul “Cel mai bun cititor copil”. De asemenea, la Biblioteca Judeţeană va avea loc şi vernisajul expoziţiei de artă plastică “Terra copiilor”, unde vor expune elevi de la Şcoala nr. 15. De la ora 11.30, la Muzeul “Petru Poni - Radu Cernătescu” va avea loc spectacolul “Copii - Jucării”, organizat de Complexul Naţional Muzeal “Moldova” în colaborare cu Cenaclul Copiilor “Pas cu Pas”. Programul va cuprinde multe surprize, muzică, prezentare de vestimentaţie şi un mini carnaval. Centrul Cultural Francez din Iaşi, organizează pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 12 şi 20 de ani, un atelier de iniţiere în dans. “Ce aş face dacă aş fi Prefectul judeţului Iaşi sau Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi ?”, este un concurs pentru copiii care vor să ajungă undeva “mai sus”. Va urma un moment artistic susţinut de copiii bursieri de la Liceul de Informatică “Gr. Moisil” şi clasa a II-a B, Şcoala generală 15 “Ştefan Bârsănescu” şi Vogue Dance. O paradă de modă şi premierea câştigătorilor concursului va încheia manifestarea desfăşurată la Prefectură. De la ora 15.00, în Grădina Copou va avea loc acţiunea “împreună pentru viitor” organizată de copiii şcolii EuroEd şi de cei din Centrele de Plasament din Iaşi. Programul special pentru această sărbătoare va cuprinde momente artistice (cântece, jocuri, scenete), concurs de desene pe asfalt, concurs de ştafetă, face painting, demonstraţie de karate şi plimbări cu tramvaiul de epocă. Şi pentru ca totul să nu se termine aici, Teatrul Luceafărul invită toţi copiii, gratuit, duminică 2 iunie, la spectacolele “De ziua lui Pinochio” şi “Clovnii”. Claudia ANDRIESCU