Flacăra Iaşului, decembrie 2007 (Anul 8, nr. 2183-2199)

2007-12-08 / nr. 2188

2 SÂMBĂTĂ 8 DecEMbriE 2007 Locuinţele din blocul 1004 nu sunt de vânzare pentru ştabl Grămadă pe “pomana porcului” Judecători, avocaţi, poliţişti şi chiar doi consilieri locali, printre care Daniel Oajdea (PD) şi Sorina Giosanu (PC), ameninţă executivul municipalităţii cu procese în cazul în care aceştia nu vor dispune vânzarea respectivelor apartamente în care stau cu chirie, prin negociere directă. Potrivit reprezentanţilor Primăriei Iaşi, dorința celor care sunt plătitorii unei chirii modice la confort sporit nu va putea fi materializată, deoarece există anumite prevederi legale. Conform legii, singurele locuinţe care pot fi vândute direct către chiriaşi sunt cele construite din Fondul de Stat. Dreptul de preemţiune nu poate fi însă invocat şi în cazul blocului 1004 din CUG, deoarece acesta este proprietate privată a Consiliului Local. Executivul municipalităţii ieşene şi-a făcut însă datoria şi a iniţiat un proiect de hotărâre pentru scoaterea acestora la licitaţie publică, aşa cum prevede legea. In aceste condiţii, respectivii chiriaşi, cu stare şi funcţii de decizie care au devenit chiriaşi prin intermediul unei licitaţii închise, au ameninţat că vor da Primăria în judecată pentru faptul că intenţionează organizarea unei licitaţii publice deschise. “Toţi chiriaşii de acolo doresc să cumpere respectivele locuinţe prin negociere directă. Acest lucru nu este posibil însă, deoarece Legea Locuinţei nu permite. Respectivele locuinţe nu sunt construite din Fondul de Stat, ci din bani,de la bugetul local, drept pentru care respectivii chiriaşi nu pot să invoce dreptul de preemţiune. Intenţia noastră de a vinde acele apartamente care figurează a fi în domeniul privat al municipiului Iaşi este în raport cu ce ne permite legea”, a declarat viceprimarul Constantin Adăscăliţei. In condiţiile în care se vor parcurge cele 30 de postări pe siteul Primăriei Iaşi a respectivului proiect de hotărâre şi chiriaşii nu vor renunţa la contractul de închiriere, astfel încât să poată legal participa la licitaţia pentru cumpărarea bunurilor imobiliare pe care le deţin îţi acest moment, în calitate de chiriaşi, proiectul de hotărâre se va bloca, şi nu va mai putea fi pus pe ordinea de zi. Practic, acel imobil nu va putea fi scos la licitaţie până ce chiriaşii nu vor renunţa la contractele de închiriere, drept pentru care soluţia la care va apela municipalitatea va fi aceea de a le prelungi contractele de închiriere. Nelu PAUNESCU Felix s-a răzgândit Terinte rămâne şef la PC Iaşi Senatorul Radu Terinte, preşedintele Partidului Conservator Iaşi, nu va fi schimbat din funcţie de către conducerea naţională, în urmă cu câteva zile, liderul PC, Dan Voiculescu, anunţa că aşteaptă demisia liderilor de filiale judeţene care nu au reuşit să treacă pragul electoral la alegerile pentru Parlamentul European. “Biroul Politic Central nu a acceptat demisia mea, pentru că, la nivel naţional, filiala Iaşi se află în prima treime la rezultatele obţinute la alegeri”, a declarat, ieri, contactat telefonic, senatorul Radu Terinte. De cealaltă parte, conservatorii ieșeni care nu şi-au făcut treaba îşi vor pierde funcţiile din partid. Până de Crăciun, se vor analiza rezultatele din cartierele şi comunele ieşene, iar acolo unde s-au obţinut procente foarte proaste, liderii îşi vor pierde funcţia din PC. “Cei care nu au muncit la aceste alegeri şi care nu s-au ridicat la nivelul funcţiei pe care o deţin, vor fi schimbaţi. Până de sărbători vor face analizele, atât organizaţia judeţeană, cât şi cea municipală, iar înainte Revelion vor fi schimbaţi. Nu este posibil ca cei care răspund de anumite zone să nu obţină niciun vot, nici măcar de la membrii PC”, a mai spus Terinte. în această situaţie se află patru secţii din municipiul Iaşi şi 12 din judeţ. (L.P.) Trei păşcăneni, în vizită la Bruxelles De două zile, trei membri din TSD Paşcani se află la Bruxelles, în vizită la Parlamentul European. Deplasarea tinerilor s-a făcut la invitaţia europarlamentarei PSD, Gabriela Creţu, politicianul care a obţinut după alegerile din 25 noiembrie un nou mandat în Parlamentul European. “A fost promisiunea doamnei Creţu, care, atunci când a venit la Paşcani în campania electorală, a spus că va duce la Bruxelles trei tineri din organizaţia care obţine cele mai bune rezultate”, a spus Bogdan Alexa, preşedintele TSD Paşcani. (C.M.) FLACARA DIRECTOR: RARESNEAMTUSTM 9 9 Consilier Editorial: Viorel ROMAN Leonard RELEA Editorialişti: Mark BUCUCI Daniel ŞANDRU Sorin BOCANCEA Liviu ANTONESEI Dorin SPINEANU Cristian SANDACHE Administraţie: Nelu PĂUNESCU Ion MUŞET Sănătate: Sorina CIOBANU învăţământ: Cosmin TURCU Şos. Naţională nr. 43, parter Textele publicate de editorialişti nu reprezintă punctul de vedere al redacţiei cotidianului Flacăra Iaşului, ci sunt opinii personale ale autorilor. COLECTIVUL REDACŢIONAL Redactor-şef: Dan POSTOLEA Redactor-şef adjunct: Loredana POPOVICI SGR. Economic: Dana CifIRU Andrei DÎSCĂ Anchete şi investigaţii: Dan TOMA Cultură: Călin CIOBOTARI Infracţional: Florentina CÎRNECI Tania Maria BOTEZATU Sport: George MIREA Fotoreporter: * Gabi ŞURUBARU Departamentul Marketing, Publicitate: Dan GRĂDINARU 0788/683155 flacaraiasi@zappmobile.ro Paginare: Tiberiu PINTILIE Constantin CHIFAN Relaţii cu publicul: Melania Partene Tel.: 0232/243161 0788/244855 Email: flacara_iasi@yahoo.com s—N. Mat Cita Materialele marcate cu acest semn sunt considerate trucaje sau colaje foto It LOCAL Cel mai în vârstă deţinut din Penitenciarul Iaşi înscris în programul de alfabetizare are 34 de ani “Boboceii” din puşcărie • 11 deţinuţi din Penitenciarul Iaşi au început în septembrie cursurile de alfabetizare, în cadrul programului “A doua şansă” • mari iubitori de corespondenţă şi doritori să obţină reducerea pedepsei cu două luni de zile, deţinuţii s-au înghesuit să se înscrie la aceste cursuri • cel mai în vârstă “bobocel” are 34 de ani Pentru deţinuţii din Penitenciarul cu Regim de Maximă Siguranţă Iaşi, scrisorile reprezintă poate singura modalitate prin care ţin legătură cu familiile şi prietenii lor. "E foarte rău aşa, să nu ai habar..." Până în luna septembrie, când în Penitenciar au început cursurile de alfabetizare, deţinuţii care nu ştiau să scrie sau să citească erau nevoiţi să-şi roage colegii de detenţie să le citească corespondenţa sau să le aştearnă câteva rânduri pe hârtie, destinate celor dragi. Mulţi dintre cei care s-au înscris la cursurile de alfabetizare speră să prindă repede buchea abecedarului şi să se aventureze în redactarea primei scrisori din viaţa lor. “Până acum trebuia să rog pe unul sau pe altul să-mi citească ce scrie în scrisorile de la familia mea. Aici se practică să mai facă vreunul glume proaste şi să-mi citească cu totul altceva, să mă păcălească. Mi s-a întâmplat şi să trimită în numele meu scrisori în care scria cu totul altceva decât le spuneam eu să scrie, îşi băteau joc de mine. E foarte rău aşa, să nu ai habar... Vreau să scriu şi eu şi să-mi pot citi scrisorile primite, nu mai vreau să râdă nimeni de mine”, spune imul dintre deţinuţii care urmează cursurile ele alfabetizare din programul “A doua şansă”. "E mult mai dificil să lucrezi cu ei. La înscriere, deţinuţii s-au înghesuit cu cereri adresate conducerii penitenciarului pentru a fi selectaţi în program. “A fost opţiunea lor. Am avut multe solicitări, însă, din cauza faptului că sala de clasă disponibilă este foarte mică, au fost selectaţi numai 12 deţinuţi, indiferent de regimul de detenţie în care îşi execută pedeapsa. Intr-un semestru se consideră că au absolvit o clasă şi, când termină cursurile de alfabetizare, ei trec deja în clasa a-II-a, semestrul II. Au 17 ore pe săptămână, iar cu cei care au un ritm mai lent de învăţare fac şi ore suplimentare pentru a-i ajuta”, a explicat profesoara Gabriela Moisil, detaşat în Penitenciar de la Şcoala numărul 42. După 36 de ani de învăţământ, “doamna”, aşa cum o interpelează deţinuţii elevi, se declară foarte impresionată de dorinţa de a învăţa a deţinuţilor cu care a început munca de la zero. “La început a fost foarte greu, în primul rând nu aveau mobilitate să scrie. E mult mai dificil să lucrezi cu ei, care au deja caracterele formate, decât să lucrezi cu nişte copii!”, a adăugat profesoara. "Trebuie să recunosc că nici unu mi-a plăcut cartea" Cel mai în vârstă deţinut care şi-a manifestat dorinţa de a învăţa să scrie şi sa citească este Gheorghe Cibotaru, ,ou .mc. i. I.., condamnat in pnma instanţa la 6 ani de închisoare. Costea, aşa cum îi spun colegii de clasă, are 34 de ani şi recunoaşte că se descurcă mai greu cu cititul, însă are voinţă. “Trebuia să fac asta mai devreme, dar nici acum nu este târziu, depinde de fiecare, cum îşi dă interesul. Eu am o fetiţă în clasa a VII-a. La mine au fost mai multe probleme, au fost şi părinţii despărţiţi. Trebuie să recunosc că nici nu mi-a plăcut cartea, în prima zi când am fost la şcoală un profesor m-a tras de perciuni până mi-a curs sângele şi am spus că nu mai vreau să merg la şcoală că acolo îmi iau bătaie. Şi nu mam mai dus”, a povestit învăţăcelul. Deţinuţii se distrează cu poveşti de adormit copiii Poveştile citite din abecedar asigură o distracţie pe cinste pentru deţinuţii care din septembrie până acum au învăţat alfabetul şi pot citi cursiv. Intr-o oră de curs, deţinuţii se înghesuie să citească câteva fraze pentru a demonstra că şi-au învăţat temeinic lecţiile. Profesorul numeşte unul dintre elevi, care începe povestirea “La Piscină”: “Petru şi Daniel sunt prieteni. Ei vor merge astăzi împreună la piscină...”. Un altul îl întrerupe şi se avântă într-o altă poveste: “Iniţierea unui dialog depinde de abilităţile sportive...”. Foiesc abecedarele şi bufnesc deodată în râs toţi cei zece elevi. “Ei învaţă, din păcate, după manualele din învăţământul de masă, neadaptate adulţilor. Au abecedarul de la «Aramis», eu am căutat şi pe Internet şi nu există manuale adaptate vârstei lor. Se simte nevoia pentru alte manuale. Le-am mai adus texte aplicative la literele învăţate. Au ajuns acum la «î» şi «â», mai avem de făcut jumătate de manual şi au învăţat să numere de la 1 la 10, în programul cadru au cuprinse şi ore de franceză, însă este imposibil să trecem la franceză, dacă ei abia acum învaţă alfabetul în română”, a precizat profesoara Gabriela Moisil. "Ai carte, ai parte!", un proverb demodat pentru deţinuţi în Penitenciarul Iaşi, deţinuţii sunt stimulaţi să urmeze cursurile de alfabetizare şi prin faptul că, pentru fiecare an de cursuri, li se scad 60 de zile din pedeapsă, în plus, primesc lunar de la stat între 20 şi 30 de lei, pot obţine fişa necesară pentru a unna cursurile şcolii de şoferi, o diplomă de absolvire şi, în cazul în care devin absolvenţi a zece clase, pot învăţa o meserie. “Avem zile de câştig, dar dacă ne dă amânare până ajugem la comisia de liberare, amânarea e de două luni de zile, şi tot degeaba. Dacă ne ţinem de şcoală putem primi şi referate de evidenţiere pentru un comportament deosebit. Cu banii primiţi putem plăti cheltuielile judiciare, ne luăm mâncare de la chioşc sau rechizite. In plus, nu mai ieşim la muncă. Majoritatea suntem recidivişti. Nu prea contează că ştim să scriem şi să citim la angajare, avem probleme pentru că avem cazierul pătat, nu ne angajează nimeni!”, se plânge unul dintre deţinuţi. Acesta recunoaşte amuzat că are copii acasă care sunt în clasa a-II-a şi a- III-a, care ştiu mai multe decât el. Colegul său de clasă, trecut de 20 de ani, adaugă: “Sora mea e în clasa a-III-a şi a venit la mine în vizită. I-am spus că învăţ şi eu acum să citesc şi să scriu şi mi-a propus să-mi scrie ca un caiet întreg cu toate literele, să-mi facă temele la şcoală. I-am spus că nu este nevoie, că vreau şi eu să învăţ!”. "Sunt mai cuminţi decât elevii de afară" La capitolul rezultate ale elevilor de la “A doua şansă” profesoara Moisii precizează că majoritatea elevilor săi au calificative de “bine” şi “foarte bine” întrucât sunt foarte receptivi, întăreşte spusele profesoarei şi psihologul Şcolii 41 din Penitenciar: “La începutul anului şcolar i-am testat să vedem cam ce abilităţi au şi cu ce îi putem ajuta noi, îşi asumă statutul de elevi şi este mare mulţumire pentru noi. Sunt mai cuminţi decât elevii de afară, se străduiesc mai mult să înveţe. Ei pot participa şi la cursuri de consiliere vocaţională, consiliere parentală şi consiliere antidrog”, a precizat şi psihologul Silvia Păduraru. Florentina CÎRNECI ImnDINAMIC 2005 srl SCOALĂ DE ŞOFERI 9 1 ŞCOLARIZARE PENTRU OBŢINEREA CARNETULUI DE ŞOFER categoria B Hyundai Getz, Renault, Fiat Punto, Logan, Nova, Plata în rate! Primim în colaborare inst independenţi. Piaţa Voievozilor nr. 13 (lîngă Cinema Dacia) Tel. 0232-270108; 0332-411541