Flacăra Iaşului, ianuarie 2008 (Anul 9, nr. 2200-2223)

2008-01-28 / nr. 2220

2 Luni 28 Ianuarie 2008 De-ale campaniei... Oajdea, bătrânii şi parcarea • în jur de 30 de locatari ai blocurilor din Piaţa Unirii au contestat ieri decizia Agenţiei pentru Protecţia Mediului de a acorda aviz favorabil pentru construcţia unei parcări în spatele Stării Civile • aceştia se tem că părculeţul dintre blocuri va fi distrus 30 de bătrâni, alături de consilierul local PD-L Daniel Oajdea, şi-au exprimat ieri public dorinţa ca autorităţile să nu permită construcţia unei parcări a Hotelului Unirea în locul parcului de lângă Oficiul de Stare Civilă. Ceea ce se anunţa ca o dezbatere punctuală la sediul PD-L s-a transformat în circ. Bătrânii au fost plimbaţi de Daniel Oajdea până în Piaţa Unirii pentru a-şi exprima nemulţumirea. Deşi au făcut adrese către Primărie, Prefectură, Agenţia Naţională de Mediu şi chiar Preşedinţie, locuitorii din zonă se tem că vor rămâne fară copacii plantaţi chiar de ei. Şi asta pentru că proiectul prevede reamenajarea parcului, dar cu tăierea copacilor din zonă. “Avem dea face, pe de o parte, cu investitorul care are nevoie de locul de parcare şi vrea parcare, pe de altă parte, cu Primăria şi Agenţia de Protecţia Mediului, care ar trebui să reprezinte interesele cetăţenilor şi să respecte legea. Primarul Gheorghe Nichita a încălcat legea şi-l somez să-şi retragă toate avizele şi autorizaţiile pe care le-a dat, pentru că sunt absolut ilegale. Oamenii aceştia au făcut sesizări la toate autorităţile şi au primit asigurări că se va reamenaja parcul, dar schiţa spune altceva. Primăria ar trebui să schimbe amplasamentul, chiar în Piaţa Unirii, unde se poate face o parcare subterană, şi să despăgubească investitorul, dacă e cazul. Probabil că au luat şpagă şi o să răspundă pentru asta”, a declarat, bătăios ca de obicei, Daniel Oajdea. "L-am sădit cu mâinile noastre" Cei mai mulţi protestatari au afirmat că arborii din parcul de lângă Starea Civilă au fost sădiţi chiar de ei, mulţi având aproape 40 de ani de când locuiesc în această zonă. Mai mult, oamenii susţin că autorităţile i-au păcălit atunci când leau spus că nu se va tăia niciun copac. Conform schiţei de proiect, ar fi vorba de o parcare supraterană pe un teren unde acum sunt copaci. “Noi am primit asigurări de la Primărie că nu va afecta paza asta de verdeaţă. Construcţia se va realiza cu remodelarea parcului şi reamenajarea a 600 de metri pătraţi. Dar acolo sunt copaci, iar ei ne mint cu neruşinare”, a declarat Lucia Tanco, unul dintre protestatari. Criticile s-au îndreptat şi către Agenţia pentru Protecţia Mediului care a anunţat că a dat aviz de mediu pentm parcare, dar protestatarii au anunţat că au făcut contestaţie. O decizie finală ar trebui să se ia chiar astăzi, dacă vor fi rezolvate toate contestaţiile. Ion MUŞET Are voinţă... Anchidin vrea iar în Consiliul Local Fostul consilier local Dumitru Anchidin are şanse foarte mici să-şi recâştige fotoliul din Consiliul Local Municipal Iaşi. Asta deoarece, cel mai probabil, până la finalizarea procesului, mandatul de consilier va expira. “Următorl temen de judecată pe care municipalitatea îl are cu fostul consilier local Dumitru Anchidin va fi pe 8 februarie. După cum au decurs termenele anterioare, în care Primăria a avut câștig de cauză, putem spune că ritmul în care se desfășoară procesul, lui Anchidin îi va expira mandatul”, a comentat Andrei Trofor, purtătorul de cuvânt al Primăriei municipiului Iași. Dumitru Anchidin și-a pierdut fotoliul de consilier local în favoarea lui Romeo Olteanu, la începutul anului trecut, atunci când a fost exclus din PSD. Acesta a atacat hotărârea de Consiliu Local în instanţă, în speranţa că îşi va redobândi funcţia de consilier local, dar nu a avut succes până acum. Recent, Dumitru Anchidin a pierdut şi fotoliul de director al Regionalei CFR Călători Iaşi, pe care îl ocupase în mod misterios imediat după eşecul moţiunii de cenzură iniţiată de PSD împotriva Guvernului... (N.P.) O parte a personalului sanitar a fost uitată Ministerul Sănătăţii, un angajator zgârcit . • spre deosebire de colegii din spitale, personalul sanitar plătit direct de Ministerul Sănătăţii nu a primit cel de-al treisprezecelea salariu Deşi se laudă cu fondurile consistente pe care le-a alocat unor programe de sănătate sau investiţiilor din spitale, ministrul Eugen Nicolăescu pare să fi uitat de ograda proprie, în timp ce cea mai mare parte a angajaţilor din sistemul sanitar ieşean au primit deja cel de-al treisprezecelea salariu pe 2007, personalul din unităţile finanţate direct de la bugetul Ministerului Sănătăţii nu se bucură de aceleaşi drepturi. “Conform estimărilor noastre, în această situaţie se află aproximativ o mie de angajaţi din judeţ. Este păcat că există asemenea diferenţe, având în vedere că toţi suntem cadre medicale şi ar trebui să avem aceleaşi drepturi”, a declarat Viorel Tănase, liderl SANITAS Iaşi. Dacă salariile celor care lucrează în spitale simt plătite din fondurile alocate de Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate în baza serviciilor medicale prestate către populaţie, câteva instituţii şi unităţi sunt plătite de la bugetul de stat, iar regimul salarial al angajaţilor lor este diferit. Astfel, printre alţii, nu au primit cel de-al treisprezecelea salariu cei care lucrează în ambulatoriile de specialitate ale spitalelor sau personalul din unităţile de primire urgenţe. De asemenea, Ministerul Sănătăţii nu şi-a recompensat nici reprezentanţii în teritoriu. Niciun angajat al Autorităţii de Sănătate Publică nu a beneficiat de cel de-al 13 salariu. (S.C.) S-au terminat înscrierile la sesiunea specială a testelor naţionale Aproape 600 de elevi mai vor o şansă Elevii care au absolvit cursurile gimnaziale, dar care nu au promovat testele naţionale până în anul 2007 mai au o şansă în sesiunea specială programată luna viitoare. Cei ce au dorit să se înscrie au putut să o facă la unitatea de învăţământ de provenienţă în perioada 21-25 ianuarie. “Conform estimărilor din acest moment, pentm reexaminările din luna februarie s-au înscris 500-600 de elevi”, a declarat Camelia Gavrilă, inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi. Sesiunea specială a testelor naţionale va începe pe 4 februarie, cu proba la limba română. Următoarea va fi proba de matematică, pe 6 februarie, urmând ca pe 7 februarie să se desfăşoare proba la alegere între geografie şi istorie. Rezultatele vor fi afişate pe 9 februarie, urmând ca a doua zi să fie rezolvate contestaţiile. Sesiunea specială a testelor naţionale se va încheia pe 11 februarie, cu afişarea rezultatelor finale. (C.T.) Astăzi LOCAL Nouă facultăţi de la “Cuza” îşi aleg decanii • decanii aleşi până azi sunt Tudorel Toader la Drept şi Alexandru-Florin Platon la Istorie • aceste facultăţi nu au propus niciun candidat pentru funcţia de rector • astăzi se aleg decanii la alte nouă facultăţi • tot astăzi se va anunţa numele candidatului FEAA la rectorat Prima zi de alegeri pentm fotoliile de decan de la Universitatea “Al. I. Cuza” (UAIC) nu a adus nicio surpriză. Astfel, Tudorel Toader şi Alexandr-Florin Platon au obţinut sâmbătă, încă un mandat de decan la Facultatea de Drept şi, respectiv, la Istorie. Alegerile decanilor la “Cuza” continuă astăzi la nu mai puţin de nouă facultăţi. Să vină decanii Dintre toate facultăţile unde astăzi sunt organizate alegeri pentm decanat, cea mai mare concurenţă se înregistrează la Fizică, unde, pe lângă actualul decan, Mihai Toma, mai candidează Ovidiu Florin Călţun, Dumitru Luca, Tudor Luchian şi Nicolae Suliţanu. La Filosofie şi Litere se va da o luptă în trei, între Nicu Gavriluţă, Constantin Sălăvăsim şi George Poede, respectiv între Ştefan Avădanei, Eugen Munteanu şi Marina Mureşanu. Următoarele pe listă sunt Informatica şi Biologia, fiecare cu câte doi candidaţi. Actualul decan de la Informatică, Gheorghe Grigoraş, o are ca adversar pe Rodica Brânzei, în timp ce decanul de la Biologie va fi ales dintre Ioan Moglan şi Mircea Nicuşor Nicoară. în ce priveşte celelalte patru facultăţi, fotoliul de decan va fi cel mai probabil ocupat de singurii candidaţi înscrişi, respectiv actualul decan, Viorel Sava la Teologie Ortodoxă, Emil Dumea la Teologie Catolică, Dinu Airinei la Economie şi Marin Chirazi la Sport. Cine vrea să fie rector? Alegerile pentm funcţia de decan sunt făcute în cadrul Adunării Generale din fiecare facultate. In aceeaşi şedinţă, Consiliul Facultăţii are opţiunea de a propune un singur candidat pentm funcţia de rector al UAIC. Conform acestui regulament, nu pot fi mai mult de 15 candidaţi la rectorat, din partea celor 15 facultăţi componente. Până astăzi au avut loc Adunări Generale numai la Istorie şi Drept, unde nu s-a acut nicio propunere pentm rectorat. Dintre adunările generale de astăzi, singura certitudine vine de la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor (FEAA), unde cele mai mari şanse pentm a fi propus le are (încă) actualul decan, Vasile Cocriş. Acesta, însă, nu vrea să confirme zvonurile din ultima perioadă. “FEAA este cea mai mare facultate de la UAIC, drept urmare va propune mai mult ca sigur un candidat pentm funcţia de rector. Până la terminarea şedinţei de mâine (azi - n.r.), nu doresc să comentez”, a declarat Vasile Cocriş. Cosmin TURCU Vântul puternic a avariat reţelele electrice în beznă din cauza vântului • vântul puternic înregistrat în acest week-end a lăsat mai multe localităţi fără curent electric • autorităţile îi sfătuiesc pe cetăţeni să îşi ia măsuri de precauţie cu privire la bunurile pe care le deţin Vântul puternic care a început să bată de sâmbătă după-amiază a afectat reţelele de tensiune, lăsând 12 localităţi fară curent electric. Sâmbătă noaptea au fost afectate 4 reţele medii de tensiune din diferite zone ale judeţului. Au rămas fără curent electric localităţile din comunele Holboca, Mogoşeşti-Siret, Lespezi, Valea Seacă şi Tătărişi. După intervenţia echipelor E.ON Moldova şi Inspectoratului pentm Situaţii de Urgenţă al Judeţului (ISUJ) Iaşi, sâmbătă seara situaţia a fost remediată. Ieri la prânz mai erau probleme la reţeaua electrică Trifeşti-Lunca Puntului- Vladomira. “Au fost afectate patru reţele de tensiune, au lucrat patru echipe şi o parte dintre avarii au fost remediate. Mai sunt probleme la reţeaua din Trifeşti, care în cel mult patru ore va fi remediată”, a declarat ieri după-amiază prefectul Nicuşor Pădurari. Prefectul: situaţia este sub control Ieri, la amiază, la Prefectură s-a întrunit Comitetul Judeţean pentm Situaţii de Urgenţă. “In judeţul Iaşi nu s-au înregistrat evenimente deosebite, deocamdată situaţia fiind sub control. Singura problema cu care ne confruntăm este energia electrică. Au picat unele reţele, deoarece sunt vechi şi nu mai rezistă la un vânt puternic”, a mai spus prefectul Păduraru. Ieri, prin apelul unic de urgenţă 112, s-a anunţat că un stâlp de tensiune a căzut pe acoperişul unei case din localitatea Cotnari. Din fericire, nu au fost înregistrate victime. “Stâlpul a căzut pe mansarda unei case. Echipele de la ISUJ nu s-au mai deplasat la Cotnari, deoarece ni s-a comunicat că situaţia a fost deblocată de localnici”, a declarat purtătorul de cuvânt al ISUJ, maionul Dan Marciuc. Autorităţile fac apel la cetăţeni să îşi protejeze bunurile. “Din cauza vântului, situaţia se schimbă din oră în oră. De la evenimentele anunţate în cursul dimineţii nu au mai fost înregistrate cazuri deosebite. Important este să ţinem situaţia sub control, iar echipele să intervină la timp acolo unde este cazul. Este bine ca şi cetăţenii să îşi ia măsuri de precauţie şi să protejeze bunurile, să nu lase afară lucrurile care ar putea provoca incidente”, a îndemnat prefectul Nicuşor Pădurari. Potrivit unui comunicat de presă al E.ON Moldova, angajaţii societăţii au intervenit sâmbătă noaptea şi au remediat o parte din avariile apărate, dar situaţia rămâne în continuare instabilă din cauza condiţiilor meteo. Ieri, 46 de posturi de transformare au rămas fără energie electrică după ce vântul a oot două linii de 20 de kilovolţi. Fără lumină au rămas comunele Bivolari, Trifeşti, Focuri, Beşceşti, Coamnele Caprei, Gropniţa şi Fântânele. “Cea mai mare parte a avariilor produse începând de sâmbătă seara au fost remediate în cursul nopţii şi în cursul dimineţii de astăzi (ieri - n.r.). La această oră (ieri, la ora 14.00 - n.r.), vântul bate cu putere în toată zona Moldova şi în continuare se produc avarii, astfel încât situaţia alimentării cu energie electrică se schimbă de la o oră la alta. Ţinând cont de avertizarea «cod galben» transmisă de INMH (valabilă până luni, la orele 15.00), ne aşteptăm în continuare la producerea de avarii, dar suntem pregătiţi cu oameni, materiale şi echipamente pentm remedierea avariilor şi pentm reluarea alimentării în cel mai scurt timp posibil”, au anunţat ieri, prin intermediul unui comunicat de presă, reprezentanţii E.ON Moldova. (I.M., L.P.) Varianta E.ON Al doilea protest al iubitorilor de animale “Ajutaţi câinii vagabonzi!” • două asociaţii ale iubitorilor de animale au protestat timp de o oră în faţa Palatului Culturii • membrii unei alte asociaţii de protecţia animalelor, “Clopoţel”, nu au susţinut acţiunea colegilor lor In jur de 50 de iubitori ai animalelor au participat ieri la un miting organizat în Piaţa Palatului împotriva deciziei municipalităţii de a eutanasia câinii comunitari. O decizie finală în acest sens ar urma să se ia în cadrul şedinţei de Consiliu Local. “Cerem să facă nişte adăposturi în conformitate cu legea. Să nu fie omorâţi nici câinii, nici caii. In orice caz, noi am depus plângere împotriva Direcţiei Sanitar Veterinare, a Salubris şi a Primăriei, iar Parchetul va hotărî cine se face vinovat de criza aceasta. Ei au omorât 32 de câini fără a afla dacă sunt sau nu bolnavi. Nu au aşteptat 6-7 zile, aşa cum prevede legea”, a declarat Cătălina Străjeri, preşedintele Asociaţiei “Sf. Mucenic Trifon”. Manifestanţii prezenţi aveau pancarte pe care erau inscripţionate mesaje de sensibilizare asupra soartei câinilor vagabonzi. “Rapoartele Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii au arătat că eutanasierea nu duce la reducerea numărului de câini. Am vorbit cu cei din Primărie pentm a accesa fonduri europene împreună, dar nu vor. Acolo este o armată de oameni care ar putea să facă ceva”, a mai spus Cătălina Străjeri. Manifestanţilor li s-a alăturat şi actorul Emil Coşem. “Nu sunt în stare să ne conducă nici pe noi şi nu pot lua decizii nici în ceea ce priveşte aceste fiinţe care au suflete imaculate. Dacă se va lua o hotărâre, atunci trebuie să se voteze pentm viaţă. Ceea ce s-a întâmplat este criminal, iar cei răspunzători sunt pasibili de pedeapsă”, a declarat Emil Coşem. Conflict între asociaţii Pe de altă parte, membrii unei alte asociaţii de protecţia animalelor, “Clopoţel”, nu au susţinut acţiunea colegilor lor. Şi asta pentm că Asociaţiile “Sf. Mucenic Trifon” şi “Un suflet pentm fiecare” nu s-ar implica în căutarea unor soluţii concrete în rezolvarea acestei probleme. “Nu putem participa la acest miting alături de două asociaţii care nu au făcut nimic practic pentm a ajuta aceste biete animăluţe. Asociaţia «Sf. Mucenic Trifon» este beneficiaml adăpostului de la Miroslava, unde Primăria bagă sume destul de mari. Dacă tot beneficiază de acest sprijin din partea Primăriei, credem că asociaţia are datoria cel puţin morală de a face ceva practic acolo. Din păcate, adăpostul arată jalnic, în această perioadă câinii stau unul peste altul, pe cimentul rece şi ud, excrementele decorează fiecare ţărculeţ, iar preşedinta asociaţiei, Cătălina Străjeri, nu face nimic decât să apară mereu în presă”, a afirmat Cătălin Pavaliu, secretarul Asociaţiei “Clopoţel”. Ion MUŞET